Hirdetés

A Forma-1 valaha volt legjobbjai

Bevezetés

Miután sorra vettem a jelen F1-ének legjobb versenyzőit és legnagyobb kedvenceit, prohardveres Forma-1 felmérésem befejező részében arra voltam kíváncsi, vajon kiket tartanak a PH! fórumozói a valaha volt legjobb F1-es versenyzőknek.

Az is érdekelt, hogy kik a legnagyobb, feledhetetlen, örök kedvencek és melyek a legemlékezetesebb csapatok. E három kategóriában lehetett tehát szavazni, illetve írásos véleményt formálni. A legjobb versenyzők kategóriájában legfeljebb 10, a kedvencek kategóriáiban pedig legfeljebb 5 versenyzőt/csapatot lehetett megnevezni.

A jelölteket rangsorolva kellett megadni. A beérkezett voksok összesítésénél az alábbi pontrendszer szerint értékeltem: a legjobb versenyzőknél az F1 pontrendszerének megfelelően jártak pontok az egyes helyezések után (azaz 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1 rendszerben), a kedvenceknél pedig rendre 5, 4, 3, 2, illetve 1 pontot kaptak a jelöltek.

A legjobbaknál az előző cikk kommentjeinél felmerült javaslat nyomán kontrollszámítást végeztem a 10-9-8-7-6-5-4-3-2-1 pontozás alapján, ennek eredményét (a legjobb 10 pilóta vonatkozásában) szintén közzéteszem.

A jelen cikk alapjául szolgáló szavazás igen komoly feladat elé állította a bátor és lelkes közreműködőket. A teljes F1-es történelem összes versenyzőjének illetve csapatának áttekintése és rangsorolása bizony nem egyszerű feladat. Ráadásul az sem egyértelmű, hogy miként is rangsoroljuk például a valaha volt legjobb versenyzőket. Ki, és miért lesz a legjobb, mi a döntő szempont?

Lehet-e jobb az, akit láttunk versenyezni, mint az, akit nem? Az, akit kedveltünk - annál, akit nem szerettünk? Az a sokszoros világbajnok, akiről csak a Wikipédia oldalain pár perce olvasottak alapján formálunk véleményt, annál az örök ígéretnél, akinek teljes pályafutását végigkísértük a gokarttól a csapatfőnöki posztig? Jobb-e a tehetséges az eredményesnél? A megfontolt az agresszív tülekedőnél? Nincs egyértelmű helyes válasz. Épp ezért mindenki maga dönthette el, hogy mit tart fontosnak, mi alapján rangsorol.

A következőkben néhány idézettel szeretném érzékeltetni, hogy milyen sokféle hozzáállás fordult elő és mennyi eltérő, de egyaránt érdekes/elfogadható megközelítés lehetséges.

1. "Szerintem a hőskor versenyzőinek (úgy kb. a '80-as évekig) kellene elfoglalniuk minimum a lista első 10 helyét, hiszen abban az időszakban a versenyzés sokkal nagyobb kihívást jelentett, - mai szemmel kezdetleges technika, életveszélyes körülmények, minimális biztonsági felszerelések -, viszont nehezen tud az ember megítélni egy-egy pályafutást, akkor ha csak töredékeket (és néha azt is eltorzítva) lát/hall/olvas belőle…"

2. "Az '50-es évekből nem írtam senkit, mert grófok, nagybirtokos Urak (I)(sic!)(/I) hobbiztak, legalábbis ez az én véleményem. Nem volt az igazi verseny, közel sem voltak egyenlőek az esélyek, és messze nem kellett olyan szinten teljesíteni, mint manapság, vagy a 60-as évektől. Emellett próbáltam az elmúlt éveket (évtizedet) nem túlértékelni és realista maradni a kedvenceimmel."

3. "Szerintem egy pályafutást akkor lehet csak érdemben átlátni, ha véglegesen lezárult. Például aki látta Schumit 92-től, az tudja milyen volt fénykorában, de megint mást lát az aki 2010-től követte csak az F1-et. így én jelenleg is aktív pilótát nem jelölök meg."

4. "Kizárólag olyan versenyzők/csapatok kerültek fel a listámra, akiket láttam is versenyezni. Nem tudom reálisan összehasonlítani ugyanis a régieket archív felvételek és könyvek alapján azokkal, akiket évi 20-szor látok/láttam körözni a pályán..."

5. "Alapvetően csak a világbajnokokat rangsoroltam, közülük is elsősorban azokat, akiket láttam versenyezni. Objektíven ugyanis csak az elmúlt 20 évet tudom rangsorolni. Ugyanakkor nem hiszem, hogy egy Jack Brabham (3x), Juan Manuel Fangio (5x), Niki Lauda (3x), Nelson Piquet (3x), Alain Prost (4x), Ayrton Senna (3x), Jackie Stewart (3x) helyett inkább Kimit, Hamiltont vagy Villeneuve-öt kéne beírjam 5.- 6. helyre. Nyilván Damon Hill is csak egyszeres, de ő az én szememben ennél többet ért el, és ha csak azokat veszem, akik több, mint 3-szoros világbajnokok, máris betelt 9 hely... Esetleg Alonso beférhetne, mint legjobb 2-szeres világbajnok, de oda inkább Mika Häkkinent rakom.

Csak azért, mert nem néztem F1-et a '60-as években, nem akarok előrébb sorolni egyértelműen kevésbé eredményes, a mezőnyből kevésbé kiemelkedő pilótákat."

6. "2001-től nézem kompletten a teljes szezonokat, a 97-előtti felvételekről meg nem akarom teleírni a listát. Sok jó pilóta volt, bárki felkerülhetne azok közül, akik az alacsony leszorítóerős, de nagy, erős motorral szerelt gépeket körbevitték az első 5 helyen.

Ami a csapatokat illeti, velük továbbra is hadilábon állok, mert mindegyiknek van/volt/lesz aljas húzása. Egy darabig jónak tűnt a Red Bull és a Lotus a lazább stílussal, de az csak egy csokimáz, valójában az összes csapat egykutya a 2000-es években.

A régebbi, 30-40 évvel ezelőtti közepes csapatok viszont rendben voltak, csak sajnos mára eltűntek. Akkoriban még olyan apróságok is előfordultak, hogy kisegítették egymást akár alkatrésszel, hogy a másik is el tudjon indulni, meg laza volt az egész, tényleg inkább azért mentek, mert szerették az autókat, meg a versenyzést."

Ennyi bevezetést követően jöjjenek hát az eredmények. Összesen 40-en szavaztatok. Ez a legjobbaknál közel 400 leadott szavazatot (nevet) jelent, mellesleg épp 40 versenyzőre. A kedvenceknél 37 versenyző, illetve 24 csapat kapott jelölést.

A következő nem kevesebb, mint öt oldal a kialakult valaha volt legjobb versenyzők listáját részletezi. Minden egyes pilótáról, akire érkezett szavazat készítettem statisztikát. Igyekeztem minél jellemzőbb, érdekesebb képeket is válogatni. Minden versenyző, illetve csapat neve mellett a fentebb részletezett, az adott kategóriának megfelelő pontrendszer szerinti összpontszáma szerepel.

A statisztikánál az egyes kategóriák (VB címek, győzelmek, dobogók, futamok) mellett szögletes zárójelben tüntettem fel, hogy az adott versenyző az adott kategóriában minden idők hányadik legjobbja jelenleg. A jobb áttekinthetőség érdekében ezt csak ott tettem meg, ahol az adott pilóta az adott kategóriában a legjobb tízben van az örökranglistán. A győzelmeknél és a dobogóknál százalékos formában azt is megadtam, hogy azok száma hogy viszonyul az összes versenyéhez. A jelölések számának értelmezésénél érdemes figyelembe venni, hogy a maximum itt értelemszerűen 40, azaz a voksolók száma volt.

Az egyes versenyzők értékelése, pályájának megítélése rendkívül nehéz és összetett feladat. Ráadásul a szerző a szavazókhoz hasonlóan küzd azzal a problémával, hogy sokakat nem is látott versenyezni, esetleg alig hallott róluk. Épp ezért szubjektív szöveges összehasonlításra nem vállalkozhatott. Ehelyett az a döntés született, hogy beszéljenek azok, akik voksoltak, és támasszák alá a szavazataikat egy pár soros véleménnyel. Így tehát egyes pilóták esetén idézeteket olvashattok név nélkül, melyeket kivétel nélkül PH!-s F1 rajongók írtak a szavazatuk mellé. Ezeket a véleményeket tartalmában nem, maximum formájában változtattam meg itt-ott. Szerintem kellemesen színesítik a cikket.

A hatodik oldalon a legnevesebb kimaradókat gyűjtöttem össze. Akadnak közöttük még világbajnokok is szép számmal. Még a többszörös világbajnokok között is volt olyan, akire nem érkezett szavazat. A hetedik és nyolcadik oldalon találjátok a kedvenc pilóták/csapatok voksolásának eredményét. Végül a kilencedik oldalon pár rövid megjegyzéssel zárom a cikket.

Legjobbak I.

1. Ayrton Senna (710 pont)

Ayrton Senna

Világbajnoki cím (1988, 1990, 1991) [#5]
41 futamgyőzelem (25%) [#3]
80 dobogós helyezés (49%) [#4]
162 F1-es Nagydíj
Jelölések száma: 34

"Sosem tudjuk meg, hogy mire vihette volna. Benne volt még néhány bajnoki cím. Sokan nem kedvelik, pedig emberileg is az egyik legnagyobb volt a pályán, gondoljunk csak az osztrák zászlóra az autójában a halála előtti napon elhunyt Ratzenberger tiszteletére, vagy Comas életének megmentésére az egyik edzésen."

2. Michael Schumacher (698 pont)

Michael Schumacher

Világbajnoki cím (1994, 1995, 2000, 2001, 2002, 2003, 2004) [#1]
91 futamgyőzelem (30%) [#1]
155 dobogós helyezés (50%) [#1]
308 F1-es Nagydíj [#2]
Jelölések száma: 38

"Maradandót alkotott, kiemelkedő a teljesítménye, személyiségfejlődése is pozitív a karrierje során (sérülése miatt inkább jelen időben írom). Asterix és Obelixben is részt vett, csak egy vicces film kedvéért (kétlem, hogy a pénz miatt csinálta volna és nem is tudtak volna sokat adni neki)."

3. Alain Prost (374 pont)

Alain Prost

Világbajnoki cím (1985, 1986, 1989, 1993) [#3]
51 futamgyőzelem (25%) [#2]
106 dobogós helyezés (52%) [#2]
202 F1-es Nagydíj
Jelölések száma: 30

"A legaulértékeltebb versenyzők között van a száguldó cirkuszban. Nem sokan állták volna meg ennyire a helyüket Senna mellett. Azt se felejtsük, hogy folyamatosan világklasszis csapattársai voltak, köztük öten is világbajnokok! Ezzel együtt négy címet szerzett, ami bámulatos."

4. Juan Manuel Fangio (360 pont)

Juan_Manuel_Fangio

Világbajnoki cím (1951, 1954, 1955, 1956, 1957) [#2]
24 futamgyőzelem (46%) [#10]
35 dobogós helyezés (67%)
52 F1-es Nagydíj
Jelölések száma: 22

"Azt gondolom előkelő helyezését nem kell sokat magyarázni. Abban az időben az is csoda volt, ha valaki célba ért. Ő ráadásul gyakran kifejezetten gyenge autóval tudott VB-t nyerni."

5. Fernando Alonso (287 pont)

Fernando Alonso

Világbajnoki cím (2005, 2006) [#10]
32 futamgyőzelem (15%) [#5]
95 dobogós helyezés (44%) [#3]
217 F1-es Nagydíj [#8]
Jelölések száma: 30

"Azt szeretem benne, hogy agresszív a pályán és látványosan vezet, miközben azért nem kamikaze. Konstans erős teljesítményt nyújt, ritkán hibázik. Újoncként beképzeltnek tűnt, de manapság már a földön jár. A nyafogásai mondjuk nem tetszenek, de kell a média és mögé kell látni a dolgoknak. A nyafogás is csak egy eszköz!"

6. Niki Lauda (280 pont)

Niki Lauda

Világbajnoki cím (1975, 1977, 1984) [#5]
25 futamgyőzelem (14%) [#8]
54 dobogós helyezés (31%)
177 F1-es Nagydíj
Jelölések száma: 27

"Nagyon jó pilóta és hatalmas küzdő! Ráadásul mindenkinél jobban értette az autót. (Egy alkalommal kicseréltette a motort a Ferrariban és senki sem értette. Látszólag hibátlan volt, a szerelők átvizsgálták. Később egy edzésre visszarakták és a 2.-3. körben darabjaira hullott.) Bírtam, hogy be mert szólni Enzo Ferrarinak!"

7. Kimi Räikkönen (148 pont)

Kimi Räikkönen

Világbajnoki cím (2007)
20 futamgyőzelem (10%)
77 dobogós helyezés (40%) [#5]
194 F1-es Nagydíj
Jelölések száma: 17

"Egy igazi egyéniség. A jelenlegi mezőnyben ő a kedvencem. Az első pillanatban megfogott a híres „alszom egyet az első F1 futamom előtt” sztorival. Ráadásul a futamon a tehetségét is bizonyította. Ezzel együtt sokat gondolkodtam, hogy egyáltalán felkerüljön-e a listára. Végül az elmúlt 2 évben mutatott teljesítménye és kiegyensúlyozottsága okán került be."

8. Sebastian Vettel (145 pont)

Sebastian Vettel

Világbajnoki cím (2010, 2011, 2012, 2013) [#3]
39 futamgyőzelem (33%) [#4]
62 dobogós helyezés (52%) [#7]
120 F1-es Nagydíj
Jelölések száma: 23

"Tipikus német precizitás jellemzi. Legnagyobb erőssége az egy körös tempó, valamint lehetőségeinek kíméletlen kihasználása az első körökben. Kicsit gondban vagyok vele kapcsolatban, mert nem látom hibázni, miközben elvileg a határon vezet. Ha valaki a határon vezet, többet hibázik szerintem. Talán túl erős autója volt az elmúlt években, így egyelőre nem lehet jól megítélni, pontosan mennyire jó pilóta is."

9. Mika Häkkinen (113 pont)

Mika Häkkinen

Világbajnoki cím (1998, 1999) [#10]
20 futamgyőzelem (12%)
51 dobogós helyezés (31%)
165 F1-es Nagydíj
Jelölések száma: 17

10. Nigel Mansell (108 pont)

Nigel Mansell

Világbajnoki cím (1992)
31 futamgyőzelem (16%) [#6]
59 dobogós helyezés (31%) [#10]
191 F1-es Nagydíj
Jelölések száma: 12

"Hogy mi jut eszembe Mansellről? A zseniális előzések és az, hogy egy igazi bulldog volt."

Legjobbak II.

11. Lewis Hamilton (77 pont)

Lewis Hamilton

Világbajnoki cím (2008)
22 futamgyőzelem (17%)
54 dobogós helyezés (42%)
129 F1-es Nagydíj
Jelölések száma: 14

"Agresszív pilóta, aki látványosan vezet. Kezdetben nagyképű volt, de előnyére változott és megkomolyodott."

12. Jim Clark (67 pont)

Jim Clark

Világbajnoki cím (1963, 1965) [#10]
25 futamgyőzelem (34%) [#8]
32 dobogós helyezés (44%)
73 F1-es Nagydíj
Jelölések száma: 7

13. Jackie Stewart (60 pont)

Jackie Stewart

Világbajnoki cím (1969, 1971, 1973) [#5]
27 futamgyőzelem (27%) [#7]
43 dobogós helyezés (43%)
100 F1-es Nagydíj
Jelölések száma: 10

14. Nelson Piquet (57 pont)

Nelson Piquet

Világbajnoki cím (1981, 1983, 1987) [#5]
23 futamgyőzelem (11%)
60 dobogós helyezés (29%) [#9]
207 F1-es Nagydíj
Jelölések száma: 11

15. Gilles Villeneuve (40 pont)

Gilles Villeneuve

6 futamgyőzelem (9%)
13 dobogós helyezés (19%)
68 F1-es Nagydíj
Jelölések száma: 7

"Azt gondolom, hogy őt lehet minden idők leggyorsabb pilótájának nevezni. Folyamatosan a határon túl autózott és sajnos ez lett a veszte is."

16. Jack Brabham (27 pont)

Jack Brabham

Világbajnoki cím (1959, 1960, 1966) [#5]
14 futamgyőzelem (11%)
36 dobogós helyezés (28%)
128 F1-es Nagydíj
Jelölések száma: 7

"Bruce McLarenhez hasonlóan ő is több szériában versenyzett, de vele ellentétben ő alapvetően az F1-re koncentrált. Meg is lett az eredménye. Ennek ellenére McLaren tehetségesebb volt nála."

16. Felipe Massa (27 pont)

Felipe Massa

11 futamgyőzelem (6%)
36 dobogós helyezés (19%)
193 F1-es Nagydíj
Jelölések száma: 2

18. Nico Rosberg (18 pont)

Nico Rosberg

3 futamgyőzelem (2%)
11 dobogós helyezés (7%)
147 F1-es Nagydíj
Jelölések száma: 2

19. Emerson Fittipaldi (16 pont)

Emerson Fittipaldi

Világbajnoki cím (1972, 1974) [#10]
14 futamgyőzelem (9%)
35 dobogós helyezés (23%)
149 F1-es Nagydíj
Jelölések száma: 2

20. Jochen Rindt (15 pont)

Jochen Rindt

Világbajnoki cím (1970)
6 futamgyőzelem (10%)
13 dobogós helyezés (21%)
62 F1-es Nagydíj
Jelölések száma: 1

"Posztumusz világbajnok. Nem keveset árul el a tehetségéről, hogy ellenfelei még a halála után sem tudták utolérni."

Legjobbak III.

21. Robert Kubica (12 pont)

Robert Kubica

1 futamgyőzelem (1%)
12 dobogós helyezés (16%)
76 F1-es Nagydíj
Jelölések száma: 1

"Amióta feltűnt a mezőnyben (2006 Hungaroring) azóta nyílegyenesen katapultált a kedvenceim közé. Valami azonnal megfogott vele kapcsolatban, és még véletlenül sem lehet azt mondani rá, hogy nem tehetséges.

Szimpatikus, gyors, ésszel versenyzett, taktikus, és utolsó évére már annyira toppon volt, hogy a teljesen szétesőben lévő Renault-t felhozta a padlóról. És tehetségére még csak annyit: hogy jelenleg félkézzel veri szét a raliban az ellenfeleket. Kell ennél több?"

21. Gerhard Berger (12 pont)

Gerhard Berger

10 futamgyőzelem (5%)
48 dobogós helyezés (23%)
210 F1-es Nagydíj
Jelölések száma: 1

21. Stirling Moss (12 pont)

Stirling Moss

16 futamgyőzelem (24%)
24 dobogós helyezés (36%)
67 F1-es Nagydíj
Jelölések száma: 4

"Minden idők egyik legjobbnak tartott nem világbajnok pilótája. Zsinórban 4 VB 2. és 3 VB 3. hely. Sokszor csak a technikai hibák fosztották meg a végső győzelemtől és nem az, hogy mindig volt nála jobb."

21. Jenson Button (12 pont)

Jenson Button

Világbajnoki cím (2009)
15 futamgyőzelem (6%)
49 dobogós helyezés (20%)
249 F1-es Nagydíj [#5]
Jelölések száma: 4

"Precíz és rendkívül kedves. Igazi angol úriember!"

25. Jacques Villeneuve (10 pont)

Jacques Villeneuve

Világbajnoki cím (1997)
11 futamgyőzelem (7%)
23 dobogós helyezés (14%)
165 F1-es Nagydíj
Jelölések száma: 1

26. Keke Rosberg (8 pont)

Keke Rosberg

Világbajnoki cím (1982)
5 futamgyőzelem (4%)
17 dobogós helyezés (13%)
128 F1-es Nagydíj
Jelölések száma: 3

26. David Coulthard (8 pont)

David Coulthard

13 futamgyőzelem (5%)
62 dobogós helyezés (25%) [#7]
247 F1-es Nagydíj [#6]
Jelölések száma: 1

26. James Hunt (8 pont)

James Hunt

Világbajnoki cím (1976)
10 futamgyőzelem (11%)
23 dobogós helyezés (25%)
93 F1-es Nagydíj
Jelölések száma: 1

Legjobbak IV.

29. Ronnie Peterson (6 pont)

Ronnie Peterson

10 futamgyőzelem (8%)
26 dobogós helyezés (21%)
123 F1-es Nagydíj
Jelölések száma: 1

29. Bruce McLaren (6 pont)

Bruce McLaren

4 futamgyőzelem (4%)
27 dobogós helyezés (27%)
104 F1-es Nagydíj
Jelölések száma: 1

"Amellett, hogy több szériában is elismert versenyző, kiváló csapatfőnök és autótervező volt. Hogyha csak a F1 versenyzésre koncentrál, valószínűleg bajnok lehetett volna."

29. Damon Hill (6 pont)

Damon Hill

Világbajnoki cím (1996)
22 futamgyőzelem (18%)
42 dobogós helyezés (34%)
122 F1-es Nagydíj
Jelölések száma: 3

"De hova tűnt Damon Hill? Sosem felejtem el azt a futamot! Meg kellett volna nyernie. Alulértékelt pilóta, szerintem több volt benne egy VB-címnél."

29. Mario Andretti (6 pont)

Mario Andretti

Világbajnoki cím (1978)
12 futamgyőzelem (9%)
19 dobogós helyezés (15%)
131 F1-es Nagydíj
Jelölések száma: 1

33. Guiseppe Farina (5 pont)

Guiseppe Farina

Világbajnoki cím (1950)
5 futamgyőzelem (15%)
20 dobogós helyezés (59%)
34 F1-es Nagydíj
Jelölések száma: 2

33. Mark Webber (5 pont)

Mark Webber

9 futamgyőzelem (4%)
42 dobogós helyezés (19%)
217 F1-es Nagydíj [#8]
Jelölések száma: 2

"Egyéniség. Színt hozott az F1-be. Nélküle unalmasabbak lettek volna a versenyek."

35. Nico Hülkenberg (3 pont)

Nico Hülkenberg

1 pole pozíció
58 F1-es Nagydíj
Jelölések száma: 2

"Remélem hamarosan eljön az ő ideje. Tehetsége alapján különös pech, hogy nemhogy a győzelem, de még a dobogó sem jött neki eddig össze."

36. Kamui Kobayashi (2 pont)

Kamui Kobayashi

1 dobogós helyezés (2012, Japán GP) (2%)
60 F1-es Nagydíj
Jelölések száma: 1

"Főleg a japán nagydíjon végzett előzésekért kedvelem, + nem tisztelt senkit"

36. Jody Scheckter (2 pont)

Jody Scheckter

Világbajnoki cím (1979)
10 futamgyőzelem (9%)
33 dobogós helyezés (29%)
113 F1-es Nagydíj
Jelölések száma: 1

36. Graham Hill (2 pont)

Graham Hill

Világbajnoki cím (1962, 1968) [#10]
14 futamgyőzelem (8%)
36 dobogós helyezés (20%)
179 F1-es Nagydíj
Jelölések száma: 2

36. John Surtees (2 pont)

John Surtees

Világbajnoki cím (1964)
6 futamgyőzelem (5%)
24 dobogós helyezés (21%)
113 F1-es Nagydíj
Jelölések száma: 1

40. Eddie Irvine (1 pont)

Eddie Irvine[OFF][/OFF]

4 futamgyőzelem (3%)
26 dobogós helyezés (18%)
148 F1-es Nagydíj
Jelölések száma: 1

Nagy hiányzók

Következzenek most azok a versenyzők, akikre egyetlen szavazat sem érkezett, ám mégis elértek annyit F1-es pályafutásuk során, hogy úgy éreztem, egy ilyen nagy, átfogó cikkből nem maradhatnak ki. Nehéz volt meghúzni a határt, hiszen például Fisichella vagy Trulli is jó versenyző volt, de mégsem kerülhetett be mindenki.

Mindenesetre azok közül, akik bekerültek, mindenkit el tudnék képzelni a 40-es listában is akár. Főleg, ha figyelembe veszem, hogy bekerültek azért oda sokuknál gyengébb versenyzők is. Persze hangsúlyozottan szerintem.

Rubens Barrichello

Rubens Barrichello

11 futamgyőzelem (3%)
68 dobogós helyezés (21%) [#6]
326 F1-es Nagydíj [#1]

Phil Hill

Phil Hill

Világbajnoki cím (1961)
3 futamgyőzelem (6%)
16 dobogós helyezés (31%)
51 F1-es Nagydíj

Alan Jones

Alan Jones

Világbajnoki cím (1980)
12 futamgyőzelem (10%)
24 dobogós helyezés (21%)
117 F1-es Nagydíj

Alberto Ascari

Alberto Ascari

Világbajnoki cím (1952, 1953)
13 futamgyőzelem (39%)
17 dobogós helyezés (52%)
33 F1-es Nagydíj

Mike Hawhtorn

Mike Hawhtorn

Világbajnoki cím (1958)
3 futamgyőzelem (6%)
18 dobogós helyezés (38%)
47 F1-es Nagydíj

Denny Hulme

Denny Hulme

Világbajnoki cím (1967)
8 futamgyőzelem (7%)
33 dobogós helyezés (29%)
112 F1-es Nagydíj

Ralf Schumacher

Michael&Ralf Schumacher

6 futamgyőzelem (3%)
27 dobogós helyezés (15%)
182 F1-es Nagydíj

Jacky Ickx

Jacky Ickx

8 futamgyőzelem (7%)
25 dobogós helyezés (20%)
122 F1-es Nagydíj

René Arnoux

René Arnoux

7 futamgyőzelem (4%)
22 dobogós helyezés (13%)
165 F1-es Nagydíj

Juan Pablo Montoya

Juan Pablo Montoya

7 futamgyőzelem (7%)
30 dobogós helyezés (32%)
95 F1-es Nagydíj

Riccardo Patrese

Riccardo Patrese

6 futamgyőzelem (2%)
37 dobogós helyezés (14%)
257 F1-es Nagydíj [#3]

Clay Regazzoni

Clay Regazzoni

5 futamgyőzelem (4%)
28 dobogós helyezés (20%)
139 F1-es Nagydíj

Michele Alboreto

Michele Alboreto

5 futamgyőzelem (2%)
23 dobogós helyezés (11%)
215 F1-es Nagydíj [#10]

Kedvenc versenyzők

A kedvenc pilóták versenyét nem meglepő módon az elmúlt időszak két legnagyobb közönségkedvence nyerte. Itt mutatkozik meg elsősorban, hogy a szavazók nagyját a fiatalabb korosztály teszi ki. Kifejezetten jó hír, hogy a legjobbak listáján egész más sorrendet kaptunk.

Ez mutatja, hogy ezúttal is egész jól sikerült a voksolóknak elvonatkoztatni a kedvenceiktől. A kedvencek listáján már feltűnnek kevésbé ismert és/vagy sikeres pilóták is, mutatva, hogy nem mindig / kizárólag csak annak drukkolunk, aki jellemzően a dobogón / annak tetején köt ki.

Schumacher és Senna

Räikkönen és Alonso

1. Michael Schumacher (87 pont)
2. Kimi Räikkönen (61 pont)
3. Ayrton Senna (53 pont)

4. Fernando Alonso (50 pont)
5. Robert Kubica (24 pont)
6. Lewis Hamilton (24 pont)
7. Jenson Button (22 pont)
8. Mika Häkkinen (18 pont)
9. Niki Lauda (16 pont)
10. Alain Prost (15 pont)
11. Nigel Mansell (12 pont)
12. Damon Hill (10 pont)
13. Jacques Villeneuve (10 pont)
14. Jean Alesi (9 pont)
15 Nico Hülkenberg (9 pont)
16. Gerhard Berger (9 pont)
17. Juan Pablo Montoya (8 pont)
18. Jim Clark (8 pont)
19. Kamui Kobayashi (7 pont)
20. Mark Webber (7 pont)
21. David Coulthard (7 pont)
22. Gilles Villeneuve (6 pont)
23. Sebastian Vettel (6 pont)
24. Felipe Massa (6 pont)
25. Alex Yoong (5 pont)
26. Jos Verstappen (5 pont)
27. Baumgartner Zsolt (4 pont)
28. Jarno Trulli (3 pont)
29. Giancarlo Fisichella (2 pont)
30. Romain Grosjean (2 pont)
31. Rubens Barrichello (2 pont)
32. Jackie Stewart (2 pont)
33. Adrian Sutil (1 pont)
34. Pastor Maldonado (1 pont)
35. James Hunt (1 pont)
36. Nelson Piquet (1 pont)
37. Stirling Moss (1 pont)

Kedvenc csapatok

A kedvenc csapatok kérdésre érkezett válaszok igen sokfélék voltak. Sokan nem csak egy csapatot jelöltek meg, hanem egy adott korszakot is, mely időszak alatt számukra a legkedvesebb volt az adott csapat működése. Némelyek adott pilótához kötötték ezt a korszakot, mások motorszállítóhoz, megint mások csapatfőnökhöz. Az egyszerűség és átláthatóság kedvéért az ilyen kitételeket ezúttal nem vettem figyelembe, azaz a listán egyetlen Ferrari, Williams, vagy BMW szerepel és csapatonként minden specializált szavazatot összeadtam.

Az egyetlen kivétel a Lotus csapatra vonatkozik, itt megkülönböztettem a Colin Chapman féle Lotust attól a Lotus csapattól, amely manapság versenyez az F1-ben. Ezt azért tudtam megtenni, mert a Lotusra érkező szavazatok szinte mindegyikénél eldönthető volt, hogy a voksoló melyik csapatra is gondol a kettő közül (ez a legtöbbször konkrétan meg is volt jelölve).

A végeredményben túl nagy meglepetés nincs, hiszen a kialakult Ferrari - McLaren - Williams dobogó lényegében várható volt, vagy mondhatjuk papírformának is. A meglepő egyedül az volt (legalábbis számomra), hogy a verseny az utolsó pillanatig nyílt maradt és nem sok kellett volna ahhoz, hogy végül a McLaren szerezze meg az első helyet.

1. Ferrari (105 pont)

Ferrari 640

Ferrari F2008

2. McLaren (97 pont)

McLaren MP4/4

McLaren MP420

3. Williams (41 pont)

Williams FW14

Williams FW27

4. Lotus (2012- ) (33 pont)
5. Sauber (24 pont)
6. Jordan (22 pont)
7. BMW (16 pont)
8. Lotus ( -1994) (15 pont)
9. Mercedes (13 pont)
10. Brawn GP (12 pont)
11. Benetton (11 pont)
12. Arrows (8 pont)
13. Renault (8 pont)
14. Force India (6 pont)
15. Honda (6 pont)
16. BAR (6 pont)
17. Minardi (4 pont)
18. Tyrell (3 pont)
19. Red Bull Racing(2 pont)
20. Toyota (2 pont)
21. Alfa Romeo (2 pont)
22. Maserati (2 pont)
23. Stewart (2 pont)
24. Caterham (1 pont)

Záró megjegyzések

Az eredmények kapcsán remélem érdekes eszmecsere alakul majd ki a cikk hozzászólásainál. Örömmel veszek minden véleményt akár az eredményekkel, akár magával a cikkel kapcsolatban is. Ami a saját véleményemet illeti, szerintem a legjobbak lista első harmada, 10-15 helyezettje nagyon szépen összeállt, egy friss, aktuális helyzetkép a sport mai szemmel megnevezhető legjobbjairól.

Az idősebb, legendás versenyzők és a fiatal, mostanában visszavonult, vagy jelenleg is aktív pilóták szinte felváltva követik egymást, szerintem nagyszerű egységet alkotva. A lista további része már talán kevésbé forradalmi, de nincs vele komoly gond. Főleg, hogy a szavazatok relatíve alacsony számának köszönhetően a lista második felében lévő pilótákra már rendre csak nagyon kevés voks érkezett.

Összességében azt gondolom, hogy a közösség együttes erővel talán hitelesebb és "erősebb" listát állított össze, mint amit külön-külön írtunk, vagy mint amit a kedves most még nem szavazó olvasó állítana össze. Érezhetően van súlya a kialakult sorrendnek.

Nyilván sokan lesznek, akik nem értenek majd egyet azzal, hogy ez egy jó eredmény. Ez rendjén is van és épp az ellenkezője lenne meglepő. Mint a cikk elején is kitértem rá, a kérdés nagyon összetett és többféleképpen is megközelíthető, így világos, hogy mindenki más végső sorrendet tart ideálisnak. A kommenteknél bárki leírhatja, hogy ő kiket gondol a valaha volt legjobbaknak és miért.

Megemlíteném még, hogy a következő szavazásnál is számítok mindenki szavazataira. Úgy tervezem, hogy a mai legnagyobb kedvencek / legjobb versenyzők típusú szavazás legközelebb a 2014-es idényt követően, december-január környékén lesz, all-time best szavazás pedig két év múlva esedékes leghamarabb.

A szavazásokra többször is fel fogom hívni a figyelmet, mind a PH! F1-es topikjában, mind itt a Logouton, személyes bejegyzésben.

A valaha volt legjobbak: pár szó a TOP10-ről

Az első két helyezett (Senna és Schumacher) toronymagasan kiemelkedett a mezőnyből. A 40 szavazó több, mint 80%-a ezen két versenyző valamelyikét jelölte meg a listáján első helyen, azaz őt tartja minden idők legjobbjának. Összesen 18 első helyes szavazat érkezett Sennára és 15 Schumacherre. Rajtuk kívül csak Fangio (4), Prost (1), Mansell (1) és Räikkönen (1) zsebelhetett be legjobb pilóta voksot.

A listát böngészve megfigyelhetjük, hogy bár kaptunk egy egzakt sorrendet, a legjobb versenyzők lényegében párosával holtversenyben végeztek. Senna és Schumacher, Prost és Fangio, Alonso és Lauda, Räikkönen és Vettel, továbbá Häkkinen és Mansell között egyaránt pár pontnyi különbség alakult csak ki.

A különbség az összes említett páros esetében nagyon kicsi. Annyira, hogy egyetlen további szavazó képes lett volna megfordítani nem csupán bármelyik, de akár mindegyik páros egymás közötti végső sorrendjét is egyszerre. Még úgy is, ha mind a 10 versenyzőt felírja a saját listájára. A párosok között ugyanakkor jelentős különbségek mutatkoztak. Emiatt a végeredmény akár így is mutathatna:

1.-2. Senna és Schumacher
3.-4. Prost és Fangio
5.-6. Alonso és Lauda
7.-8. Räikkönen és Vettel
9.-10. Häkkinen és Mansell

A bevezetőben említettem, hogy a lineáris 10-9-8-...-2-1 pontrendszer szerint is meg fogom vizsgálni a legjobbak sorrendjét. Megtettem, és ezt a listát kaptam:

1. Senna (327 pont)
2. Schumacher (310 pont)
3. Prost (207 pont)
4. Fangio (178 pont)
5. Alonso (168 pont)
6. Lauda (162 pont)
7. Vettel (92 pont)
8. Räikkönen (85 pont)
9. Häkkinen (71 pont)
10. Mansell (62 pont)

Látható, hogy az előzetes várakozásomnak megfelelően lényegében semmin sem változtatott a pontrendszer módosítása. Az egyetlen eltérés, hogy az egyik majdnem holtversenyes páros, Räikkönen és Vettel helyet cseréltek. Mivel azonban mind az öt páros esetében kicsi volt a különbség, az lett volna a meglepő, ha minden változatlan marad.

Remélem, hogy érdekesnek találtátok a cikket. Köszönöm mindenkinek, aki elolvasta, illetve külön köszönöm azoknak, akik szavazatukkal segítették a létrejöttét!

Azóta történt

Előzmények