MÁV e-vonatjegy kalandok

Régóta tervezem már, hogy írni kellene a MÁV-os történetetekről, de most aztán pont aktualitása van a dolognak, mint a post végére ki is derül. Szóval rászántam magam, de egyelőre csak az e-jegy témakörön belül maradunk.

A bírság behajtás

Kezdetben volt ugye a fapados e-jegy, ami csak félig volt elektronikus, mert a netes felületen fizetés után lehetett választani, hogy vagy kinyomtatjuk vagy a régi kék automatából vesszük fel. Nekem az utóbbi kényelmesebb volt. Egy nap azonban szembesültem azzal, amiről tudtam, hogy előbb-utóbb meg fog történni.

A jegyet kifizettem, de az állomáson levő egyetlen jegykiadó automata elromlott. Az érintőképernyő nem reagált semmire. Odamegyek a jegypénztárhoz jelezni, hogy ez van, most mi legyen, vegyek még egy jegyet itt helyben? Azt mondták, hogy no para, felszállok jegy nélkül, elmondom a kalauznak a sztorimat, ő felveszi az adataimat, később leellenőrzik, hogy tényleg volt-e jegyem és ha igen, akkor nem lesz baj.

Hirdetés

Jön is a kalauz, tényleg nem problémázott. Elővett valami nyugtatömböt (amit a büntetés kiszabásra tartanak maguknál, mint később kiderült), beleírta, hogy E-TICKET és kért tőlem egy aláírást. Oké. Lelkemre kötötte, hogy ki ne dobjam a saját példányomat, mert elvileg pár hét múlva kapok majd egy 0 forintos csekket és nem kell csinálnom vele semmit, de ha mégis valamit elrontanak az adminisztráció során, akkor a nyugtám lobogtatásával igazolhatom, hogy valami e-jegy problémám volt.

Eltelt kb 1 év, csekk sehol, és mivel az én világomban 1 év > pár hét, ezért a nyugta is elveszett. Tudom, én vagyok a hülye, de igazából nem volt nagy jelentősége, mint utólag kiderült. Aztán eltelt még fél év és jött is a csekk, egyből kb 25k, meg jó kis fenyegetés bírósággal, mert hát én nem fizettem be a 4000 forintos büntetést már mióta, ami egyrészt nem jogszerű ugyebár, másrészt sosem értesítettek róla. Már a 25k-s bírság befizetési határideje is lejárt, amikor a borítékot kivettem a postaládából. Jó kis e-mailezés indult meg persze a MÁV-val, mondjuk szerencsém is volt, mert még ennyi idő után is látszott az internetes felületen, hogy soha nem vettem fel azt a jegyet, amivel akkor kellett volna utaznom.

Végül "méltányosságból" 2500 körüli összegre csökkentették a büntit, amit be kellett fizetnem, mert elméletileg hibáztam. Szóval az volt a nagy könyvben megírva, hogy amikor valakinek e-jegy problémája van, akkor hivatalosan megbüntetik, majd itt jön a rész, ami nálam kimaradt. Elméletileg a kalauznak el kellett volna mondania, de magamtól is rá kellett volna jönnöm, hogy nekem bizony be kellett volna mennem a keleti pályaudvari irodába (miközben minden vonatom kökire futott be) és leadnom a papírt, amit a kalauz adott nekem. Na és akkor ezt a két infot, hogy büntetés is meg nem is, ezt összepárosítják manuálisan és jött volna a 0 forintos csekk. Amúgy az is nehezítette a dolgom, hogy a pénztáros az induló állomáson, nem jelentette be a jegykiadó automata hibáját, így hiába védekeztem e-mailben, hogy nem működött az a csoda, annyit mondtak rá, hogy aznap minden a legnagyobb rendben volt a géppel szerintük. Hát kösz srácok, mondjuk legalább nem volt sietős az eredeti büntetés befizetése.

A szaki

Az előző sztori ellenére maradtam lelkes e-jegy felhasználó. Időközben másik útvonalakon kellett utaznom, így Zuglóban szálltam fel a vonatokra. A régi kék automatákat kiváltották az új szuper modern kinézetű gépek. Kezdetben volt szopó rendesen, mert az érintőképernyő enyhén szólva sem volt a legjobb fajta, de hozzá lehetett szokni. Egy rutin utazás kezdete úgy nézett ki, hogy korán reggel beesek az állomásra, felveszem a netes jegyet a két kihelyezett automata valamelyikéből és még marad pár perc a vonat érkezéséig.

Na de mikor szereljünk jegykiadó automatát, ha nem a reggeli csúcsforgalomban, amikor mindenki menne munkába, mint a mérgezett egér? (Eredetileg nem hiba miatt szerelték őket) Felsétálok a lépcsőn és már messziről látom, hogy mindkét gép úgy néz ki, mint valami kibelezett terminátor, mellette meg valami fickó cigizik egy nagy szerszámos ládával a kezében. A jegypénztár épületéből majdnem kilóg a sor és persze pont akkor akarták a sor elején lévők céges számlára megvenni a következő két hétre az összes jegyet. Totál esélytelen volt, hogy itt a jegypénztárig időben eljussak, szóval mondom a szerelőnek, hogy mi van és remélem gyorsan összerakja legalább az egyik gépet.

Meg is nyugatott, hogy minden max, pikk-pakk összetolja mindkét gépet. Azért nem siette el, de az első gép elindult és bizony pár kétségbeesett sorstárssal már vártunk a lehetőségre, hogy felvehessük a jegyeket. Első voltam, elkezdtem begépelni az internetes kódot, erre beteríti a képernyőt valami piros hibaüzenet, jegy meg sehol. Jelzem a problémát a mesternek, erre int, hogy nem baj, mindjárt kész a másik gép, majd azzal próbáljam. A sor átállt a másik géphez, villámgyorsan kód beüt, jegy ki, boldogság. Mögöttem levő jön, kód beüt, piros képernyő, csá. A szaki még telefonált egyet, majd feltűnés nélkül elsétált, a nem működő automatákat otthagyta, a többiek meg jegy nélkül ugrottak fel az induló vonatra. Kiváncsi vagyok, hányan szívták meg úgy az e-jegy ügyintézést, mint én az előző történetben.

MÁV + OTP = DB deadlock

Végül egy friss sztori. 21. század van, szóval már tudunk PDF-ben generálni vonatjegyet. Vásárlás után a jegy egy PDF fájlként letölthető és telefonon bemutatható. Az előzőek után nem csoda, hogy biztonságosabbnak ítéltem ezt az opciót, mint az automatás jegyfelvételt. A rendszer borzasztó primkó, pl retúr jegyet nem lehet így venni, de alapvetően működik.

Reggel venném meg a jegyet az esti vonatra, next-next-finish jellegű kattintgatás, majd átérek az OTP-s fizetési felületre. Next-next-finish és amikor látod, hogy tovább gondolkodik a gép, mint szokott, már érzed, hogy baj lesz. Bamm, payment failed. Ez már a MÁV-os felületen volt.
com.ibm.db2.jdbc.DB2Exception. Unsuccessful execution caused by deadlock or timeout. A konkrét hibakódokra keresve inkább deadlock, mint timeout. Írta, hogy megpróbálhatom még egyszer a fizetést vagy kijelentkezéssel megszakíthatom a vásárlást. Kijelentkeztem, gondoltam úgysem áll helyre a rendszer két perc alatt.

Fél óra múlva újra próbálkozok, ugyanez a hiba. Oké, akkor hagyjunk nekik több időt. Délután jött a harmadik próba, sikeres vásárlás, hurrá. Este fel is használtam a jegyet.

Csak hát képesek voltak a fizetést és a többi csipp-csupp DB műveletet külön tranzakcióban végezni, így látom másnap a netbankban, hogy háromszor is levonták tőlem a jegy árát. Mert ugye a banki rendszer attól lesz hibatűrő, hogy a pénzt azt b+ mindig levonjuk. Igazából mindegy is, hogy OTP vagy MÁV oldalán van a hiba. A MÁV-os oldal hibaüzenetet adott sikeres fizetés esetén, majd a javasolt utasítások (kijelentkezés) nem éppen azt csinálták, amit ígértek (vásárlás megszakítás). A jegy visszatérítés nem megy a felületen több okból sem. Egyrészt már lejárt a jegyek érvényességi ideje (előző napi jegyek), másrészt azt jelzi a rendszer, hogy letöltöttem magamnak mindhárom jegyet (nem, csak egyet) és ilyenkor ugye nem engedi a visszatérítést igénybe venni. De ha engedné is, akkor is lenne valami pár száz forintos levonás, tehát nem a teljes pénzt kapnám vissza.

Most ott tartunk, hogy írtam az ügyfélszolgálatnak, akik egy automata e-mail szerint 30 napon belül válaszolnak majd valamit.

Még van hozzászólás! Tovább