Sziasztok,
Egy kollégám jóvoltából lehetőségem volt kipróbálni a HTC üdvöskéjét, a vadonat új Vive VR szemüveget (sanszos hogy ez volt az első ilyen készülék az országban). Úgy gondoltam hogy egy rövid leírás formájában megosztom a személyes tapasztalataimat, véleményemet.
Előre szólok hogy ez nem egy profin megszerkesztett , videókkal és fényképekkel teletűzdelt bemutató lesz, arra megvannak a hivatalos csatornák, én csupán a saját élményeimet szeretném megosztani néhány sorban.
Van egy jó hírem is mindjárt így az elején, mégpedig aki szeretné kipróbálni a Vive-ot az megteheti , ugyanis Agárdon, a velencei tó partján már működik az a kis üzlet ami be van rendezve a célnak megfelelően. Az elérhetőséget az alábbi Facebook linken megtaláljátok:
Good VR Virtuális Valóság
De miért is érdekelt engem a VR?
Elsősorban a repülőgép-szimulátorok miatt. Én kb. 20 éve játszom szimulátorokkal, kezdve az European Air War-al. majd jött az Il2, a Rise of Flight és manapság a DCS (Digital Combat Simulator). Nagyjából 10 éve használok fejmozgás követőt a repüléshez (TrackIR), ami megkönnyíti a virtuális repülést (fel kell venni egy baseball sapkát amin van egy fényvisszaverő fólia, és a monitoron elhelyezett infra kamera érzékeli a fej elmozdulását. Ahogy forgatom a fejem úgy nézek körbe a pilótafülkében is a monitoron, nem kell hozzá billentyűzetet vagy egeret használni. Ez elég elterjedt módszer a repszimesek között, de sajnos egy ilyen infra kamerás rendszer is 50k HUF körül van, szóval nem olcsó.)
Tavaly aztán alkalmam volt kipróbálni az Oculus Rift DK2 verzióját az említett DCS szimmel, és már az is lenyűgöző élményt nyújtott. Egyedül a kijelző felbontása volt a gyenge pont, mert sajnos annyira pixeles volt a látott kép hogy pl. a műszerek jelzéseit nem lehet leolvasni a pilótafülkében. A térérzet, az 'ott vagyok a pilótafülkében' érzés már akkor is nagyon rendben volt. Ezért is vártam kíváncsian hogy ha megjelenik a CV1 verzió akkor mennyit fog fejlődni a felbontás (és ugye a Vive és a Rift CV1 változata ugyanazt a felbontást használja, 2160*1200).
Röviden összefoglalva, a felbontás érezhetően jobb mint a DK2-nél. Sajnos még nem az igazi, mert pl. a műszereket még mindig nem lehet leolvasni a műszerfalon, de érezhetően jobb lett, a kapcsolók, mutatók, visszajelző lámpák sokkal jobban látszódnak. Sajnos nem tudom visszaadni azt az érzést képekben és videókban, ezt tényleg ki kell próbálni személyesen. Online játékban, légiharc közben, ahol nagyon fontos hogy előbb észrevedd az ellenfeled mint ő téged, ott még hátrányban van az aki VR szemüveget használ. De amint a felbontás eléri a szemenkénti 1920*1080 pixelt, vagyis a ma elterjedt full HD felbontást, akkor már ki lehet használni a térérzékelés előnyét.
(egy rövid videót csináltam de csak a monitort fényképezve, sok minden nem derül ki belőle, ha érdekel valakit akkor itt megnézheti hogyan is kell elképzelni a DCS-t használat közben, a hangért / képért elnézést, csak egy pár mp-s mobilos videó: link)
Többféle virtuális repülőgép kabinjában ülve kipróbáltuk a Vive-ot, talán a leg'brutálisabb' élmény a Mi8 helikopter pilótafülkéje volt. A DCS szimben a pilótafülkékben a kapcsolók működnek, gyakorlatilag egérrel lehet a különböző rendszereket kapcsolgatni, egy-egy hajtómű indítás akár több percig is eltarthat. Ez egy monitoron kattintgatva is nagy élmény lehet, de képzeljük el hogy ott ülünk a pilótafülkében, és minden egyes műszert, kapcsolót ott látunk a helyén, 3 dimenzióban, rendesen kidolgozva -én percekig csak forgattam a fejem és bámultam körbe. A térérzet annyira valós hogy pl. simán le tudtam szállni egy ház tetejére, míg egy monitort használva ez sokkal nehezebb. A kép elég pixeles, tudom hogy full hd felbontásban mit kellene látnom magam előtt, de a VR felbontása sajnos ettől még elmarad. Amúgy sisakban is az egérrel kell kapcsolgatni, remélem valamikor a jövőben azt is meg fogják oldani hogy a saját kezünket használva lehessen ezt megtenni. De ez még a jövő zenéje.