SQL ízelítő

A rövidítés a Structured Query Language, azaz struktúrált lekérdező nyelv szóösszetételt takarja. Egy olyan programnyelv, amellyel könnyen és gyorsan tudunk RDBMS-ből, (Relational Database Management Systes) azaz Relációs adatbázisból adatot nyerni vagy módosítani.

Történetéről annyi rémlik, hogy újságírók számára lett kifejleszve, a wikipedia vonatkozó szócikkében aki akar utána tud menni a részleteknek.

Egy alapszintű ízelítőt szeretnék adni azoknak, akik egyáltalán nem találkoztal még az SQL-el. Ugyan az SQL univerzális nyelv, mégis vannak adatbázis specifikus dolgai. Mivel én Oracle környezetben használom, ezért a lent írtak elsősorban erre érvényesek. Oracle általában nagyvállalati környezetben van, adatbázist azonban igen sok helyen használnak, például mySQL, MS-SQL Server.

Amennyire egyszerű leírónyelv az SQL, annyira bonyolult és komoly queryket lehet megfogalmazni benne. A téma igen mély és szerteágazó, még említés szintjén sincs lehetőségem pár ezer karakterben mindent felsorolni, elindulva az adatbázis séma megtervezésétől a végső finomhangolásokig (tuning), s akkor az Oracle rejtelmeiről és könyvtárat megtöltő ismeretanyagáról még nem beszéltem.

Okostelefónia

A fogyasztói társadalom kiváló lenyomata az, amivé a mobiltelefon ipar manapság vált. Gondoltam írok pár szót a témáról, mivel egyrészt bő tíz éve dolgozom benne, másrészt pedig a jelenlegi "útkereső" vagy "átmeneti" időszak kifejezetten zavar.

Hogy miért hívom így? Kezdjük kicsivel régebbről. Nem szándékom történelmi áttekintést adni, csak kiragadnék néhány pontot azok közül, amelyek a mai időszakig vezettek. A 90-es évek elején kezdődött itthon a vezeték nélküli telefonok térhódítása, az akkor még nehézkes és igen drága analóg mobilokkal. Sokan emlékeznek a táskányi Ericssonra, amely akkoriban igazi státuszszimbólumnak számított. A szolgáltatás szinte csak a voice-ra, vagyis hang alapú forgalomra korlátozódott. Lassan indult be a szekér, aki meg akarta venni a drága készüléket a havidíj vagy bármilyen hívásdíj előtt egy tetemes „belépési díjat” is le kellett szurkolnia, nem beszélve a hívás fogadásért fizetendő forintokról. Ez mai szemmel - amikor a szolgáltatók lasszóval kapkodják el egymás ügyfeleit - furcsának is tűnik. Az emberek fontos dolgokat beszéltek meg telefonon, háromszor is meggondolták mikor használják, amit pedig lehetett vezetékes vonalon intéztek. A fejlődés rohamos volt, és az analóg technológiát az évezred végére szinte teljesen kiszorította a GSM.