A Super Mario - Rejtély

Gondolom, nem én vagyok az egyetlen, akit gyerekkorában rabul ejtettek a videójáték-konzolok. Az én "függőségem" úgy 10 éves koromban kezdődhetett, '96-97 körül. Ekkor kaptam meg ugyanis életem első konzolját, az akkor ugyancsak populáris "sárga kazettás" Nintendót. Ezt én csak zsibisnek neveztem (a zsibi / zsibogó elnevezés a debreceni használt cikk piacot takarja).

Amióta a technika lehetővé teszi, újra, és újra előveszem a régi játékokat (már amelyik fellelhető persze), és ismét hódolok a szenvedélyemnek Így fordulhatott elő, hogy a napokban ismét feléledt a Mario iránti rajongásom. Igaz, most egészen más idézte elő...

...Mégpedig nem más, mint a Super Mario All Stars nevű program, amelyik magában foglalja a SMB sorozat 1-2-3-as epizódját, valamint egy Lost Levels nevű játékot. A bővített verzióban a Super Mario World I is megtalálható.

Nos, neki is álltam játszani velük, de komoly problémába ütköztem, a Super Mari Brothers sorozat második részével. Nem tudtam hová tenni a játékot, ugyanis hiába ugrottam az ellenfelek fejére, semmi sem történt; nem találtam gombát, érméket, tűzvirágot, SEMMIT!
Úgyhogy ezt a játékot szépen hanyagoltam is. Egészen addig, amíg találtam egy-két leírást, és videót arról, hogy mit is kell csinálni.

Formula 1 Asian Series

Akik nyomon követik a Formula 1-es versenysorozatot, nyilván élvezik, hogy változatosabbnál változatosabb helyszíneken rendeznek izgalmasabbnál izgalmasabb versenyeket. Ideális esetben ez is lenne a normális.
A versenysorozat, bár európából "származik", mindig is ellátogatott más kontinensekre (kivétel ez alól a Déli-sark). Már az első, 1950-es idényben is volt egy amerikai futam, a jól ismert Indianapolis ringen, akkor még a teljes ovális pályán ment a harc, egészen 1960-ig.
1953-ban már a dél-amerikai kontinens is beszállt a rendezvénybe, Argentína révén.
1958-ban Marokkó révén már Afrika is a versenynaptár része lett.
1976-ban Fuji rendezte meg az első Japán GP-t, így Ázsia is elnyerte a futamrendezéshez való jogot.
1985-ben pedig az utolsó fennmaradó kontinens, Ausztrália is részesülhetett a nagy eseményből.

Jó volt ez így, a pilóták is a világ minden tájáról érkeztek, miért ne terjeszkedhetett volna a Formula-1? Nincs ellenérv. Korábban azok az országokkal bővült a naptár, amelyeknek voltak pilótái. Cél a minél nagyobb népszerűség, és a kecsegtető üzleti bevételek.
Szép is volt ez, körülbelül 2004-ig. Ekkor már Malajziának 5 éve volt pályája, mivel az egyik csapat főszponzora is itteni székhelyű (Sauber-Petronas). Ekkor még jónak tűnt, hogy eddig ismeretlen helyszínekre is ellátogat az F1, bár a helybéliek többsége azóta sem tudja, hogy a forma1-et eszik, vagy isszák.

EU és eü

Fontosnak tartom, hogy ismerjük a saját- és környezetünk egészségi állapotát.
Napjainkban különösen sokat hallani a különböző demográfiai mutatókról, és arról, hogy meredeken lefelé ível minden egyes felmérés.

A WHO adataira támaszkodva most bemutatom a múltat, a '70-es évektől egészen 2006-ig.
Tudom, hogy 2008 van, de egyrészt a WHO még nem frissítette az adatokat, másrészt jobb, ha tudjuk, honnan hova érkeztünk, és hová tartunk. Nem lesz szép látvány, előre szólok!

Mivel butaság lenne csak a magyar viszonyokat bemutatni, igyekeztem olyan kontroll-országokat kiválasztani, amelyekkel szemben reálisan lehet értékelni a hazai helyzetet.

Franciaország

Fura, de az EU-n kívül egyre inkább Franciaországot tekintik az EU centrumországának.

Németország

Európa egykori legerősebb, legöntudatosabb országa, amely az utóbbi időkben sokat vesztett a nimbuszából.

Üleppel a vasút felé!


Emlékeztek még arra a szlogenre, hogy "Arccal a vasút felé"? Emlékeztek még a 2006-os miniszterelnök-jelölti vitára, melyben jelenlegi kormányfőnk a vasút felvirágoztatásáról beszélt?

Nem sok idő telt el, és máris a kisebb forgalmú vonalak felszámolása valósult meg.
2007 márciusában 14 vonal szűnt meg, illetve csak ideiglenesen szünetel, akárcsak a budapesti 67-es villamos, vagy a debreceni 4A-s trolibusz.
Ekkor még azt az ígéretet kaptuk, hogy a veszteséges vonalakat azért szüntetik meg, hogy a fővonalakat színvonalasabban tudják közlekedtetni, és bővíteni tudják a hálózatot.
Emlékeim szerint 1000 km vasúti pályát ígértek, csak közben elfelejtették, hogy ezt telepíteni kell, nem felszámolni.

Veszteséges vonalak, kihasználatlan járművek, fogyatkozó utaslétszám. Ezek az illetékesek indokai arra a mérhetetlen pusztításra, amit véghez vittek.
Mi is lehet a valódi indok?
Egy korábbi bejegyzésemben már leírtam, hogy a Debrecen - Nyíregyháza távolságot oda-vissza anno 240 Forintért jártam meg, 130 Forintos IC pótjeggyel. Jelenleg ez az összeg 750 Forint, és elfeledhetem az IC-t, ugyanis a kedvezményes pótjegy a múlté. 50 km-re meg nem fogok 520 Fortintot fizetni.
Ezt a drasztikus emelést azzal magyarázták, hogy a politika hazugsága volt, hogy a vasúti jegyeket alacsony áron lehet tartani. Ezzel azt sugallták, hogy hálásak lehetünk nekik, amiért végre igazat mondanak, más kérdés, hogy többszörösébe kerül a menetjegy.
Furcsamód az utasszám megcsappant, és folyamatosan fogy. Talán ez az oka a vasúti szárnyvonalak kihasználatlanságának. Jómagam is szívesebben járok egyetemre autóval. Nem kell fagyoskodni, és várni a gyakran késő vonatot, és nem kell csaknem ezer Forintot kiadni egy falusi kocsmára emlékeztető kabinban való utazásért.

Egyirányú utcák, egyirányú gondolkodás

Ezt a cikket nem fogja mindenki ért(ék)e(l)ni, csak azok, akik Debrecenben laknak. Egy égető közlekedési problémáról lesz szó, amelyet -úgy tűnik- egy óriási baklövéssel szeretne orvosolni a városvezetés.

2001-ben jelentős változáson ment át a város, a Piac utca felső szakaszát egy modern sétálóövezetté alakították át. Ennek rengeteg pozitív vonzata lett; például új arculatot kapott a város, felértékelődött a belváros, vonzóbb lett a turisták számára. Viszont a közlekedést kényszerpályára állította. Az óriási átmenő forgalom megszűnésével a környező, általában kis forgalmat elbíró utakra terhelődött a kereszt irányú forgalom. Mivel a régóta tervezett nyugati tehermentesítő se akkor, se most nem készült el, más megoldást szeretne az önkormányzat.

Adott két szűk keresztmetszetű párhuzamos utca, a Kossuth - Széchenyi tengely, és a Miklós - Szent Anna. A nyugati szakaszon négyből csak két sáv járható, az út széli külső sávokat az autósok parkolásra használhatják, részben ezért is van torlódás az említett szakaszokon.
Az önkormányzat úgy szeretné csökkenteni a tumultust, hogy egyirányúsítja az említett útszakaszokat, az alábbi módon: