2024. április 18., csütörtök

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Sport rovat

Formula 1 Asian Series

  • (f)
  • (p)
Írta: |

Akik nyomon követik a Formula 1-es versenysorozatot, nyilván élvezik, hogy változatosabbnál...

[ ÚJ TESZT ]

Akik nyomon követik a Formula 1-es versenysorozatot, nyilván élvezik, hogy változatosabbnál változatosabb helyszíneken rendeznek izgalmasabbnál izgalmasabb versenyeket. Ideális esetben ez is lenne a normális.
A versenysorozat, bár európából "származik", mindig is ellátogatott más kontinensekre (kivétel ez alól a Déli-sark). Már az első, 1950-es idényben is volt egy amerikai futam, a jól ismert Indianapolis ringen, akkor még a teljes ovális pályán ment a harc, egészen 1960-ig.
1953-ban már a dél-amerikai kontinens is beszállt a rendezvénybe, Argentína révén.
1958-ban Marokkó révén már Afrika is a versenynaptár része lett.
1976-ban Fuji rendezte meg az első Japán GP-t, így Ázsia is elnyerte a futamrendezéshez való jogot.
1985-ben pedig az utolsó fennmaradó kontinens, Ausztrália is részesülhetett a nagy eseményből.

Jó volt ez így, a pilóták is a világ minden tájáról érkeztek, miért ne terjeszkedhetett volna a Formula-1? Nincs ellenérv. Korábban azok az országokkal bővült a naptár, amelyeknek voltak pilótái. Cél a minél nagyobb népszerűség, és a kecsegtető üzleti bevételek.
Szép is volt ez, körülbelül 2004-ig. Ekkor már Malajziának 5 éve volt pályája, mivel az egyik csapat főszponzora is itteni székhelyű (Sauber-Petronas). Ekkor még jónak tűnt, hogy eddig ismeretlen helyszínekre is ellátogat az F1, bár a helybéliek többsége azóta sem tudja, hogy a forma1-et eszik, vagy isszák.

Mint említettem, a fordulópont 2004-ben állt be, amikor Bahrein is helyet kapott a naptárban. Magával a ténnyel (mi szerint egy új pálya épült, és egy új ország csatlakozott a forma 1-nek otthont adó országok közé) semmi baj nincs. Sakhir azonban egy sivatag közepén fekszik, a pálya állandóan poros, ráadásul az érdeklődés sem hág a tetőpontra, mivel Bahreinben a vasárnap (is) munkanap. Ami viszont van Bahreinnek, az a pénz. Még ha kongana is az ürességtől a ring, fedezni mindig tudnák a hiányt.
Ugyancsak ebben az esztendőben csatlakozott Kína is. Ezt az országot gondolom, nem kell bemutatni. Egy szélsőséges, kommunista állam, ahol gyakorlatilag nincs középréteg; csak gazdagok és szegények. Az emberi jogok védelme sem igazán tartozik a fő feladatkörükhöz, ahogyan a diplomácia sem. Gondolom, a Tibet-ügyet nem kell bemutatni.
Ami viszont van, az a gazdaság. És persze pénz. A lakosok itt sem tudják igazán, mi az a forlula-1, de hát mit számít, ha közben terjeszkedik a piac?
2005-ben aztán belépett a sorba Törökország is. Nem akarom a török lakosságot megsérteni, de szintén nem tartozik a kedvenc országaim közé, hasonló okokból, mint Kína. Ráadásul ez a helyszín is szinte kizárólag üzleti okokból a versenynaptár része.
A sor nem ért véget, ugyanis idén, azaz 2008-ban Szingapúr is megrendezi első, ráadásul éjszakai futamát; a következő években pedig újabb versenyhelyszínek jöhetnek, ugyanis a futamrendezés jogát kérte Abu-Dhabi, Oroszország, Románia, Bulgária, Lengyelország, India; és Afrika is vissza kíván térni.

Ezzel nincs is gond. Legalábbis ezt mondaná egy laikus. Miért is baj az, hogy az F1 újabb országokat hódít meg? Talán pont ez.
Egyre inkább a háttérbe szorul a versenyzés maga. Minden a reklámról szól. Ennek legjobb példája, hogy a leendő új területeken (a három EU-tagország kivételével) nincs tiltva a dohányreklám.
Emlékszem, pár évvel ezelőtt a Magyar Nagydíj megrendezése is veszélybe került a dohányreklám tilalma miatt. Sőt, 2007 óta az autókon is tilos dohányterméket reklámozni, amelyet minden csapat (kivéve természetesen a Ferrarit) be is tart. Nos, annak ellenére, hogy Bernie Ecclestone egy néhány évvel ezelőtt a hungaroringi versenyt is törölte volna, amiért nem talált új támogatót; pont azért keresi a keleti versenyek lehetőségeit, mert ott nem tilos cigit reklámozni. Ennyit a sportszerűségről!

A következő szomorú tény az F1 globalizációjával kapcsolatban, hogy az európainak mondott széria egyre kevesebb európai helyszínt tartalmaz. Ausztriát már 2003-ban elbúcsúztattuk, San Marinót 2006-ban, és ha minden igaz, 2010-től búcsúzik a francia Magny-Cours is.
Ami ennél is nagyobb port kavart, évek óta megy a huzavona a formula-1 első versenyhelyszínéről, az angliai Silverstone-ról. A "fejesek" valamiért a naptáron kívül akarják tudni az F1 bölcsőjének is nevezett helyszínt. Jelenleg folynak a tárgyalások, hogy 2009 után is maradhasson a helyszín. A tét nem kicsi, ugyanis az esélyek növelése miatt átépítik a pályát.

Hazánk sem néz szép jövő elé, 2011-ben ugyanis lejár a Hungaroring szerződése. Amikor ezt bejelentették (2004-ben), még örültem, hogy úgyis meghosszabbítják később, mivel jó pálya. Ma már tudom, hogy naiv voltam.
- Egyrészt a pálya nem a legjobb. Átépítéssel talán lehetne rajta valamit segíteni; minimum egy szélesítés kéne. A RedBull által csak "Hungaboring"-nak nevezett pályán a legélvezetesebb versenyt egyébként pont 2006-ban futották, a pálya 20. évfordulóján, amikor is Jenson Button nyert az esős futamon.
- Másrészt azóta látom, hogy hogyan tűnnek el a kultikus versenyszínhelyek, és hogyan adják át magukat olyan helyszíneknek, amelyek csupán gazdasági érdekből vannak a naptárban.

Arról is rendelkezett az FIA, hogy egy ország nem rendezhet két futamot, így mostantól évente váltogatja egymást a németországi Nürburgring, valamint a brutálisan megcsonkított Hockenheim. Ugyanígy járt Japán, ahol Fuji és Suzuka fogja egymást váltani. A szabállyal ellentétben Spanyolország két futamot rendez, Barcelonában, és Valenciában. Bár állítólag a Barcelonai pálya is a végét járja.

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.