Szia!
Mielőtt kérdeznél , alábbiakkal kérlek egészítsd ki:
1, Mekkora összeget szánnál a monitorra?
2, Mekkora átmérőre ,felbontásra, Hz-re van szükséged?
3, Melyik panelt részesíted előnybe? (IPS, VA, TN, OLED)
4, Sík vagy ívelt kialakításban keresed új monitorodat?
5, Milyen területen lesz használva a monitor? ( Általános , játék, irodai, programozói ,ipar, film és kép készítés, stb-stb)
6, Milyen videókártyával rendelkezel? Milyen SYNC-re van szükséged?
7, Milyen csatlakozási lehetőséged van, milyenre van szükséged az új monitornál? (VGA, DVI, HDMI, DisplayPort, Typc-C & Thunderbolt, USB-hub ,MKV switch, jack 3,5mm, stb-stb)
8, Fontos számodra a HDR funkció ?
9. Hagyományos vagy érintőképernyős megoldást keresel?
Öt kategóriára osztható monitorok ár képzésük során (2023-ban)
1, Belépő: (50,000-Ft---100,000-Ft)
2, Alsóközép: (100,000-Ft---150,000-Ft )
3, Közép: (150,000-Ft---250,000-Ft)
4, Felsőközép (250,000-FT----400,000-Ft)
5, Felső (400,000-Ft--- csillagos égbolt)
Általános információk:
Hirdetés
A monitorok olyan kijelzők, amelyek lehetővé teszik, hogy vizuális információkat jelenítsenek meg a számítógépen. A monitoroknak különböző típusai vannak, amelyek eltérnek a kijelzőmérettől, a felbontástól, a frissítési rátától és más tulajdonságoktól.
Az egyik legfontosabb tulajdonsága a monitoroknak a felbontásuk, ami azt jelenti, hogy milyen nagy a képernyőn a képméret és mennyi képpont van rajta. Minél nagyobb a felbontás, annál tisztább és élesebb a kép.
A frissítési ráta azt mutatja meg, hogy a monitor milyen gyorsan frissíti a képet. A magasabb frissítési ráta jobb képminőséget biztosít, különösen a játékok vagy a videók megtekintésekor.
A kijelző típusa is fontos, hiszen eltérő technológiákat alkalmaznak. Az LCD (folyadékkristályos kijelző) a legelterjedtebb típus, míg az OLED (szerves fénykibocsátó dióda) kijelzők nagyon jó kontrasztot és színmélységet biztosítanak, de általában magasabb árral járnak.
Végső soron, amikor monitor vásárlásra kerül a sor, érdemes figyelembe venni az egyedi igényeinket és a monitorunkra való használati módját. Egy jól választott monitor rengeteget javíthat az élményen, akár munka, akár szórakozás céljából használjuk.
Panel fajták: (IPS,VA,TN,OLED)
IPS panelek
Az IPS (In-Plane Switching) panel egy olyan típusú LCD kijelző technológia, amely lehetővé teszi a széles látószöget és a jobb színmegjelenítést. Az IPS panelek több fajtája is létezik, az alábbiakban bemutatok néhányat közülük:
AH-IPS (Advanced High-Performance IPS): Ez az IPS panel típus a hagyományos IPS panelekkel összehasonlítva javított képfrissítési rátával és alacsonyabb áramfogyasztással rendelkezik. Az AH-IPS paneleknek nagyon jó színmegjelenítési képességeik vannak, és a betekintési szögük is széles.
e-IPS (Enhanced IPS): Az e-IPS panel típus továbbfejlesztett verziója az IPS-nek, amely javított színmegjelenítést és alacsonyabb áramfogyasztást kínál. Az e-IPS panelek jobb ár-érték aránnyal rendelkeznek, mint az AH-IPS panelek, és szintén jó betekintési szöggel rendelkeznek.
H-IPS (Horizontal IPS): Az H-IPS panel típus újabb fejlesztése az IPS technológiának. Az H-IPS panelek széles színtartományt kínálnak, és nagyon jó betekintési szöggel rendelkeznek mind vízszintesen, mind függőlegesen. Az áruk általában magasabb, mint az előző két típusnak.
PLS (Plane-to-Line Switching): Ez a Samsung fejlesztette ki, és az IPS-hez hasonló technológiát alkalmaz. A PLS panel típus nagyon széles betekintési szöggel és jobb színmegjelenítéssel rendelkezik, mint az IPS panelek, ugyanakkor alacsonyabb áramfogyasztást kínál. Az áruk általában hasonló, mint az AH-IPS paneleknek.
Összességében az IPS panelek sokféle típusban elérhetők, és mindegyiküknek megvannak a saját előnyei és hátrányai. A vásárláshoz mindenképpen érdemes átgondolni, mire van szükségünk a kijelzőtől, és meghatározni, hogy milyen szempontok a legfontosabbak a számunkra, hogy megfelelően kiválaszthassuk a megfelelő típust.
IPS panelok előnyei:
Jobb színhűség: Az IPS panelek kiváló színhűséget biztosítanak, mivel a színek árnyalatai és árnyalatai pontosabbak és élesebbek a megjelenített képen.
Széles látószög: Az IPS panelek széles látószöggel rendelkeznek, ami azt jelenti, hogy a kép minősége nem csökken jelentősen, ha nem közvetlenül a képernyő előtt ülünk.
Jobb kontraszt: Az IPS panelek jobb kontrasztot kínálnak, ami azt jelenti, hogy a sötétebb és világosabb színek közötti különbség nagyobb. (De nem olyan nagy mint a VA panelek esetében. )
Jobb árnyékolás: Az IPS panelek jobban képesek megjeleníteni az árnyékokat, ami fontos lehet, ha olyan grafikus munkákat végzünk, ahol a részletek megjelenítése fontos.
IPS panelek hátrányai:
Magasabb ár: Az IPS panelek általában magasabb árúak, mint a hasonló méretű TN vagy VA panelek.
Fényvisszaverődés: Az IPS panelek könnyen tükröződnek, különösen a fényesebb környezetekben, ami zavaró lehet a megjelenített képen. Vásárlás elött érdemes elolvasni az adott típus esetében milyen bevonat képzi a megjelenítőt.
Fekete szín hibái: Az IPS panelek fekete színe általában nem olyan mély, mint más típusú panelek, például a VA panelek, és bizonyos esetekben egyenetlen világítást mutathatnak a képernyő szélén.
IPS Glow
Az IPS glow egy olyan jelenség, amely az IPS (In-Plane Switching) technológiával rendelkező monitoroknál tapasztalható. Az IPS panel egy olyan típusú LCD kijelző, amelynek a pixelei vízszintesen és függőlegesen is könnyen elforgathatók. Ez lehetővé teszi a jobb betekintési szöget és a jobb színreprodukciót.
Az IPS glow jelensége akkor fordul elő, amikor a monitor fekete színt jelenít meg sötét környezetben. Ebben az esetben a kijelző egyes részein a fekete szín helyett egy foltosan világító, fényes folt jelenik meg. Ez az IPS glow azért történik meg, mert az IPS panel belső rétegei és a háttérvilágítás közötti térben lévő részek világítanak át. Ez a jelenség különösen észrevehető lehet az olyan nagy képernyős IPS monitoroknál, amelyeknél a belső rétegek nagyobbak.
Az IPS glow nem hiba a monitorban, és nem befolyásolja a kijelző teljesítményét, csak a sötét képek megjelenítésekor jelentkezik. A jelenség csökkentése érdekében az IPS panellel rendelkező monitorok általában rendelkeznek beállításokkal, amelyek a háttérvilágítás intenzitásának és a kontrasztarány beállításának módosításával csökkenthetik az IPS glow hatását.
Backlight bleed
A backlight bleed (háttérvilágítás szivárgása) egy olyan jelenség, amely az LCD monitoroknál jelentkezhet, és a képernyő sarkaiban vagy szélein látható fényességet jelenti, amely a kijelző közepén nem jelenik meg. A backlight bleed akkor fordul elő, amikor a monitor háttérvilágítása a kijelző sarkaiban vagy szélein túlhalad, így a fekete színű képeken vagy videókon fényes foltok jelennek meg.
A backlight bleed általában az olcsóbb vagy régebbi LCD monitoroknál jelentkezik, amelyek nem rendelkeznek kellően pontos és erősített kijelzőkkel. Azonban előfordulhat, hogy a jelenség megjelenik a drágább, magasabb minőségű monitoroknál is, különösen, ha a monitor megrongálódik vagy nem megfelelően van összeszerelve.
A backlight bleed hatása a képernyő tartalmától függően változó lehet. A fényes jeleneteknél a backlight bleed nem lesz észrevehető, míg a sötét jeleneteknél igen. A jelenség csökkentése érdekében a monitorok általában rendelkeznek beállításokkal, amelyek a háttérvilágítás intenzitásának csökkentésével, a kontraszt beállításával, illetve a kijelzőt körülvevő környezet fényerejének csökkentésével csökkenthetik a backlight bleed hatását.
VA panel
VA (Vertical Alignment) panelek olyan típusú LCD (Liquid Crystal Display) panelek, amelyek kiváló képminőséget nyújtanak, és általában a legjobb kontrasztarányt és színmélységet kínálják a piacon.
A VA panelek jellemzően jobb színmélységgel és színtelítettséggel rendelkeznek, mint az IPS vagy a TN panelek. Emellett a VA paneleknek nagyobb a betekintési szöge, ami azt jelenti, hogy a kép jobban látható,. A VA panelek általában alacsonyabb válaszidővel rendelkeznek, mint az IPS panelek, de magasabbak, mint a TN panelek.
A VA panelek általában jobban alkalmazkodnak a sötét környezethez, így sötét jeleneteknél jobb kontrasztarányt és részletességet nyújtanak. A VA panelek ugyanakkor hajlamosak a képarányok torzulására, vagy egyéb anomáliákra , PL játékok esetében)
Összességében a VA panelek általában jó választásnak bizonyulnak olyan felhasználók számára, akik jobb képminőséget és kontrasztarányt szeretnének, és nem zavarja őket a kisebb válaszidő és a kép torzulása, különösen sötét környezetben vagy jeleneteknél.
VA panel előnyök:
Nagyobb kontrasztarány: A VA panelek jellemzően jobb kontrasztarányt kínálnak, ami azt jelenti, hogy a fekete és a fehér színek között nagyobb különbség van, ami egy élesebb,
Jó színmélység és színtelítettség: A VA panelek gyakran jobb színmélységet és színtelítettséget biztosítanak
Jó alkalmazkodás sötét környezetben: A VA panelek általában jobban teljesítenek a sötét jeleneteknél, mivel képesek megtartani a nagyobb kontrasztarányt a fekete színekben, és részletesebb képet adni.
VA panel hátrányok:
Lassabb válaszidő: A VA panelek gyakran lassabb válaszidővel rendelkeznek, mint a TN panelek, ami egyes játékosok vagy videószerkesztők számára problémát jelent
Kép torzulás: Játékok alatt vagy gyors mozgás esetében képi anomáliák lehetnek.
Drágább ár: A VA panelek általában drágábbak, mint a TN panelek, de gyakran olcsóbbak, mint az IPS panelek.
Összességében a VA panelek jó választás lehetnek olyan felhasználók számára, akik jobb képminőséget és kontrasztarányt szeretnének, és nem zavarja őket a kisebb válaszidő vagy a képarány torzulása. Azonban, ha fontos a gyors válaszidő, akkor a TN panelek lehetnek jobbak
TN panel
A TN (Twisted Nematic) panel egy olyan típusú LCD kijelző, amelyet gyakran használnak a számítógépes monitorokban, laptopokban és más kijelzőkben. A TN panel egy rétegben található folyadékkristályokat használ, amelyek a polarizációs állapotukat változtatják, hogy a fény keresztülhaladjon vagy elnyelje azt.
TN panelok előnyei:
Alacsony válaszidő: A TN panelek rendkívül alacsony válaszidővel rendelkeznek, ami különösen előnyös játékoknál és gyorsan mozgó videóknál, mivel a kép nagyon kevés képzelési effektet mutat.
Alacsony ár: A TN panelek általában az egyik legolcsóbb opció a piacon, így azok számára, akik alacsonyabb költségvetéssel rendelkeznek, vonzó lehet.
Magas frissítési sebesség: A TN panelek magas frissítési sebességet kínálhat, ami előnyös lehet játékoknál, ahol a gyors válaszidő és a sima kép betűtípus
Alacsony bemeneti késleltetés: A TN panelek rendkívül alacsony bemeneti késleltetéssel rendelkeznek, ami azt jelenti, hogy a reakcióidő alacsonyabb lehet a játékokban és a más igényes felhasználói felhasználók
TN panelek hátrányai:
Szűk látószög: A TN panelek szűk látószöggel rendelkeznek, ami azt jelenti, hogy a kép minősége csökken, ha nem ülünk közvetlenül a képernyő előtt.
Gyengébb színminőség: A TN panelek gyakran rosszabb színminőséget kínálnak, mint az IPS vagy a VA panelek, ami azt jelenti, hogy a képen megjelenített színek nem olyan élénkek vagy pontosak
Fekete szín hibái: A TN panelek fekete színe általában nem olyan mély, mint más típusú panelek, például a VA panelek, és bizonyos esetekben egyenetlen világítást mutathatnak a képernyő szélén.
Oled panel
Az OLED monitorok az OLED kijelzőtechnológiát használják, és magas képminőséget, élénk színeket és mély fekete színt biztosítanak a jobb kontrasztarány és a szerves anyagok használata miatt. Az OLED monitorok általában magasabb áron vannak, mint a TN, IPS vagy VA panelekkel szerelt monitorok, de a képminőség, a betekintési szög, a rugalmasság és az ultra-vékony kialakítás miatt sok felhasználó számára vonzó lehet
Oled panel előnye:
Az OLED monitorok előnyei közé tartozik a valódi fekete szín, a jobb kontrasztarány, a jobb színhűség és a jobb betekintési szög. Az OLED kijelzők képesek a fekete szín megjelenítésére, mivel a kikapcsolt diódák nem bocsátanak ki fényt, így azok fekete színűnek tűnnek. Az OLED monitorok színei élénkebbek és jobban telítettek, ami az élénk színek és az élő képek élményét nyújtja
Az OLED monitorok rugalmasabbak és ultra-vékonyabbak is, mint más típusú kijelzők, mivel az OLED panelek nagyon vékonyak és rugalmasak. Ennek köszönhetően az OLED monitorok könnyen alkalmazkodnak különböző formákhoz és méretekhez, és így a gyártók számos érdekes kijelző tervet fejleszthetnek.
Oled panel hátrányok:
Azonban az OLED monitoroknak is vannak bizonyos hátrányai, például a korlátozott élettartam és a beégések problémája.
Az OLED monitorok hajlamosak lehetnek az állandó kijelzőhasználat miatt az égési problémákra, például ha sokáig ugyanazt a képet jelenítik meg rajta. Ez különösen akkor lehet probléma, ha valamilyen jelölést vagy menüt tartunk folyamatosan az adott helyen. Az OLED monitoroknak alacsonyabb fényére
Összességében az OLED monitorok kiváló képminőséget és rugalmasságot biztosítanak, de az élettartam és a beégések problémája miatt is érdemes figyelembe venni azokat. Ha fontos a nagy felbontás és a jó képminőség, és nem zavarja az ár, akkor az OLED monitor egy szuper választás lehet.
Kijelző bevonat: fényes & matt
A monitor kijelző bevonata fontos szerepet játszik a képernyő által visszaadott kép minőségében és láthatóságában. A kijelző bevonatok általában két típusba sorolhatók: fényes és matt.
A fényes bevonatú kijelzők erőteljesebb fényvisszaverődést okoznak, ami csillogó hatást eredményez. Az ilyen típusú kijelzők nagyobb kontrasztarányt biztosítanak, ami nagyon előnyös lehet a színes képek és videók megtekintésekor. Azonban a nagyobb fényvisszaverődés miatt a fényes kijelzők nehezebben használhatók erős napsütésben vagy olyan helyeken, ahol sok a környezeti fényforrás.
A matt bevonatú kijelzők csökkentik a fényvisszaverődést és a tükröződést, ami előnyös lehet a hosszabb munkamenetek során, mivel kevésbé fárasztják a szemet. A matt kijelzők általában kevésbé intenzív kontrasztarányt biztosítanak, ami általában nem probléma a szövegfájlok és a weboldalak megjelenítésekor, azonban a színes képek és videók néz ki
A kijelző bevonat kiválasztása függ a felhasználó igényeitől és a monitor felhasználási módjától. Például, ha a monitor fő felhasználási területe a képszerkesztés és a színkorrekció, akkor az AdobeRGB vagy DCI-P3 színterek mellett egy matt bevonatú kijelzőt javasolt választani.
Monitor fényerő
A monitor fényereje az a mennyiségű fény, amelyet a kijelző kibocsát a felhasználó felé. A fényerőt általában nit-ben (cd/m²) mérjük, és azt jelzi, hogy a kijelző mekkora mennyiségű fényt képes kibocsátani. Általában a nagyobb fényerő jobb, mivel ez lehetővé teszi, hogy a kijelzőt könnyen látni lehessen még erős fényben vagy napfényben.
Az átlagos monitorok fényereje általában 250-350 nites tartományban mozog, de a játékosoknak és a videószerkesztőknek magasabb fényerejű monitorokra lehet szükségük a jobb kontrasztérték és a nagyobb színvisszaadás érdekében. A magasabb fényerő azonban fogyasztja az energiát és gyakran melegedést is okoz a kijelzőben, ami további problémákhoz vezethet.
Fontos megjegyezni, hogy a túl magas fényerő hosszú távon káros hatással lehet a szemre, különösen, ha hosszú ideig nézzük a kijelzőt. Ezért ajánlott a megfelelő fényerő beállítása a szem egészségének megőrzése érdekében.
HDR
Az HDR (High Dynamic Range) egy olyan technológia, amely lehetővé teszi, hogy a monitor nagyobb kontrasztarányt és szélesebb színtartományt jelenítsen meg, így élesebb, részletgazdagabb és élethűbb képeket produkál. Azonban a HDR-t támogató monitorok között is vannak különbségek, és vannak olyan minősítések és szabványok, amelyek segítenek a könnyebb döntésben.
Néhány gyakori HDR minősítés és szabvány a következő:
VESA DisplayHDR 400: Ez a minősítés azt jelzi, hogy a monitor képes legalább 400 nit csúcsfényerőre, legalább 8 bites színmélységre és legalább 95% DCI-P3 színtartomány lefedésére.
VESA DisplayHDR 600: Ez a minősítés azt jelzi, hogy a monitor képes legalább 600 nit csúcsfényerőre, legalább 10 bites színmélységre és legalább 90% DCI-P3 színtartomány lefedé
VESA DisplayHDR 1000: Ez a minősítés azt jelzi, hogy a monitor képes legalább 1000 nit csúcsfényerőre, legalább 10 bites színmélységre és legalább 90% DCI-P3 színtartomány lefedésére.
Quantum HDR 2000: Ez egy Samsung által fejlesztett HDR minősítés, amelynek a neve arra utal, hogy a monitor képes legalább 2000 nites csúcsfényerőre és legalább 100% DCI-P3 színtartományra
VESA DisplayHDR 1400: Ez a minősítés azt jelzi, hogy a monitor képes legalább 1400 nit csúcsfényerőre, legalább 10 bites színmélységre és legalább 90% DCI-P3 színtartomány lefedésére.
HDR10: Ez egy olyan HDR szabvány, amely lehetővé teszi a HDR tartalmak lejátszását a monitoron. A HDR10 az egyik legelterjedtebb HDR szabvány, és a legtöbb HDR tartalom támogatja ezt a szabványt.
Fontos megjegyezni, hogy az HDR minősítések és szabványok nem jelentenek minden esetben jobb képminőséget, és nem minden felhasználónak van szüksége a legmagasabb minősítésű monitorra. Az egyéni igényeknek megfelelően érdemes topicban kérdezni.
VRR
VRR (Variable Refresh Rate) magyarul változtatható képfrissítési frekvencia, és egy olyan funkció, ami bizonyos játékkijelzőkön elérhető. Ez a funkció lehetővé teszi, hogy a monitor dinamikusan módosítsa a képfrissítési frekvenciáját, hogy az megegyezzen a grafikus kártya által kibocsátott játék tartalmával vagy konzolok esetében. Ez segíthet megszüntetni a képbevágásokat, a szaggatást és más vizuális hibákat, amelyek akkor jelentkeznek, ha a grafikus kártya és a monitor nem teljesen szinkronizáltak.
A VRR engedélyezéséhez először ellenőrizze, hogy a grafikus kártya támogatja-e a technológiát, majd engedélyezze azt a grafikus beállításokban. Amikor az engedélyezve van, a monitor automatikusan módosítja a képfrissítési frekvenciáját, hogy az megegyezzen a grafikus kártya által kibocsátott tartalommal. A VRR használata jelentősen javíthatja a játékélményt, különösen a gyorsan változó jeleneteknél, és csökkentheti a képbevágások és más vizuális hibák előfordulását.
LUT
A LUT rövidítés a "Look-Up Table" kifejezésre utal, ami magyarul "képtorzítási táblázat" vagy "képszíntorzítási táblázat" jelent. A LUT egy olyan táblázat, amely a kijelzőnek a számítógép által küldött digitális jeleket hogyan kell átalakítani a megjelenített képek színeinek és kontrasztjának megjelenítése érdekében.
A kijelzők LUT-jai lehetővé teszik a színkalibrációt, ami azt jelenti, hogy a monitor beállításai pontosan illeszkednek a szabványos színprofilokhoz, hogy a képek színei megfelelően jelenjenek meg. Az egyes LUT-ok számossága és pontossága határozza meg a kijelző színegyensúlyát, színterét és kontrasztját.
Egyes professzionális monitorok lehetővé teszik a felhasználók számára, hogy módosítsák a LUT-t, vagy akár hozzáférjenek a kalibrálásához is, hogy a kijelzők pontosan illeszkedjenek a felhasználó igényeihez és a munkájuk követelményeihez.
ICC Profil
Az ICC profil (International Color Consortium profil) olyan szabványosított szoftveres fájl, amely leírja, hogyan jelenjenek meg a színek egy adott eszközön vagy kijelzőn. A monitorok esetében az ICC profil meghatározza, hogyan jelenjenek meg a színek a monitoron.
Mivel a különböző gyártók különböző technológiákat használnak a monitorok előállításához, a színek megjelenése eltérő lehet a különböző monitorokon. Az ICC profil segítségével a színek azonosak maradnak azonos tartalom esetén, függetlenül attól, hogy milyen típusú monitoron jelenik meg.
Az ICC profil használata lehetővé teszi a színhelyesség javítását a monitoron, ami különösen fontos a színhelyes munka esetén, mint például a grafikai tervezés vagy a képfeldolgozás. A megfelelő ICC profil használatával a monitor pontosabban jeleníti meg a színeket, és ezáltal elősegíti a színhelyes munkát.
Felbontás
A monitor felbontás a kijelzőn megjelenő képpontok (pixelek) száma a vízszintes és függőleges irányban. A felbontás általában a szélesség és a magasság pixel számában van kifejezve.
A monitorok felbontása számos méretben és arányban változik, és az alábbiakban felsoroljuk a leggyakoribb felbontásokat:
640 x 480 - VGA
800 x 600 - SVGA
1024 x 768 képpont - XGA
1280 x 720 - HD
1366 x 768 - HD+1024 x 768
1200 x 1600
1280 x 1024 (SXGA)
1366 x 768 (FWXGA)
1440x900 WXGA+
1536 x 2048
1600 x 900 (HD+)
1680 x 1050 (WSXGA+)
1920 x 1080 (Full HD)
1920 x 1200 (WUXGA)
1920 x 1920
1920 x 540
2048 x 2560
2560 x 1440 (WQHD)
2560 x 1600 (WQXGA)
2560 x 1080 (UW-FHD)
2560 x 2880 (SDQHD)
3280 x 2048
3440 x 1440 (UW-QHD)
3840 x 2160 (4K)
3840 x 1600 (UW-QHD+)
3840 x 1200 (Double WUXGA)
3840 x 1080 (Double Full HD)
4096 x 2160 (4K DCI)
4200 x 2800
5120 x 2160 (UW5K)
5120 x 2880 (5K)
5120 x 1440 (Dual QHD)
6016 x 3384 (6K)
7680 x 4320 (8K)
A magasabb felbontású monitorok több képpontot képesek megjeleníteni, ami javítja a kép részletességét és élességét. Fontos megjegyezni, hogy a nagyobb felbontású monitorok általában drágábbak, és a nagyobb felbontás miatt a számítógépnek több erőforrást kell felhasználnia a képek megjelenítéséhez.
Panel válaszidő
A monitor válaszideje az az idő, amely alatt a kijelző egy pixelének színét képes megváltoztatni. A válaszidő a kijelző technológiájától és a gyártótól függően változó, és általában milliszekundumban (ms) mérik. Általában a válaszidő a gyorsabb, annál jobb, mivel a gyorsabb válaszidő lehetővé teszi a kijelző számára, hogy könnyedén kövesse a videofelvételeket vagy a játékot
A régebbi CRT (katódcsöves) monitorok általában alacsonyabb válaszidővel rendelkeztek (1-5 ms), míg az LCD és LED monitorok gyártója a válaszidőt általában 1 ms és 5 ms közötti tartományban állítja elő. Fontos megjegyezni, hogy a gyártó által megadott válaszidő gyakran eltérhet a valóságos válaszidőtől, ezért érdemes lehet elolvasni néhány független tesztet, mielőtt kiválasztjuk a megfelelő monitort.
A játékosoknak és videószerkesztőknek általában alacsonyabb válaszidőt ajánlanak, mivel ezek a felhasználók olyan feladatokat végeznek, amelyek magasabb képfrissítési arányt és gyorsabb válaszidőt igényelnek. Az átlagos felhasználók számára azonban általában elég a 5 ms-os vagy annál nagyobb válaszidő, és nincs szükségük a gyorsabb válaszidőre.
Képarányok
A monitorok képaránya az a szélesség/magasság arány, amelyet a kép megjelenítésekor alkalmaznak. A képarány a monitor szélességének és magasságának arányával van meghatározva. Az alábbiakban felsorolom a leggyakoribb monitor képarányokat:
4:3 - Ez a klasszikus képarány, amelyet a régebbi tévék, monitorok és videókamerák használtak. A 4:3 arányú monitorok szélessége általában kisebb, mint az újabb képarányú monitoroké, és ezeket a monitorokat ma már ritkábban használjuk.
16:9 - Ez a legelterjedtebb képarány a mai monitoroknál. Az 16:9 arányú monitorok szélesebbek, mint a régebbi 4:3 arányú monitorok.
16:10 - Ez a képarány a régebbi 4:3 arányú monitorok és az újabb 16:9 arányú monitorok között helyezkedik el. A 16:10 arányú monitorok kissé szélesebbek, mint a 4:3 arányú monitorok, de kisebbek, mint a 16:9 arányú monitorok. Ezek a monitorok általában a vállalati és a professzionális felhasznok használják.
21:9 - Ez a képarány a szélesvásznú monitorok speciális típusa, amelyeket a mozik szélesvásznú filmjeinek megjelenítésére terveztek. A 21:9 arányú monitorok szélessége nagyon nagy lehet, így nagyon nagy felületen megjeleníthetők a videók, vagy egyéb tartalmak.
Fontos megjegyezni, hogy a képarány kiválasztása személyes preferenciák és a felhasználás céljától is függ. A szélesvásznú monitorok kiválóak a videók, játékok és a munkaterületek megjelenítéséhez, míg a 4:3 vagy 16:10 arányú monitorok alkalmasabbak lehetnek.
Egyéb képarányok még:
1:1
3:2
3:4
4:3
4:5
5:4
16:9
16:10
16:4.5
16:4
16:18
17:9
19:10
21:9
24:10
32:9
32:10
Mit jelent a monitoroknál a Hz és mire jó?
A monitor Hz (Hertz) egy mértékegysége azoknak a ciklusoknak vagy hullámoknak, amelyeket a monitor generál egy másodperc alatt. A monitor Hz értéke meghatározza, hogy mennyi képkockát képes megjeleníteni
A legtöbb monitor általában 60 Hz-et tud megjeleníteni, ami azt jelenti, hogy 60 képkockát képes megjeleníteni másodpercenként. Azonban vannak olyan magasabb Hz értékkel rendelkező monitorok is, amelyek 120 Hz, 144 Hz, 240 Hz vagy akár még magasabb Hz értékeket is tudnak elérni. Ezeknek a monitoroknak a nagyobb Hz értéke lehetővé teszi a simább, gyorsabb és kevesebb szaggatású kép megjelenítést
A magasabb Hz értékű monitorok általában előnyösek lehetnek a játékosok számára, akik nagy sebességgel játszanak, mivel a nagyobb Hz érték simább képet eredményezhet és csökkentheti a szem fáradtságát. Azonban érdemes megjegyezni, hogy a magasabb Hz értékű monitorok általában drágábbak is lehetnek.
Színmélység
A monitor színmélysége azt jelzi, hogy hány különböző színt tud megjeleníteni a monitoron. A színmélységet általában bitben mérjük, és azt a számot adjuk meg, hogy hány színt képes megjeleníteni. Minél nagyobb a színmélység, annál több különböző színt tud megjeleníteni a monitor megjeleníteni, így a kép színei sokkal élesebbek és részletesebbek lesznek.
Vegyük csak a legáltalánosabb 8 bit-es színmélységű monitorokat , vörös, a zöld és a kék színek mindegyikéhez 8 bitet használnak, ami összesen 24 bitet eredményez, és ez 2^24 vagyis 16 777 216 különböző szín lehetőségét jelenti. Azonban az összes szín közül csak egy kis része látható a számunkra, azaz a sRGB színtér által lefedett színeket tudjuk csak látni. Az sRGB színtér egy szabványos színtér, amelyet a számítógépes grafikában, a digitális fényképezésben és a webes tervezésben.
Az 8 bit színmélységű monitorok általában már képesek a színek átmenetének simább és finomabb megjelenítésére, mint a 6 bit színmélységű monitorok, mivel nagyobb számú színárnyalatot tudnak megjeleníteni. A 8 bit színmélységű monitorok az általános felhasználók számára megfelelőek lehetnek, ha számítógépes játékokat játszanak, videókat néznek vagy alapvető grafikai munkát végeznek. Ha azonban nagyobb színpontosságra van szükségünk, például színkritikus feladatokhoz, akkor érdemes egy magasabb színmélységű monitorra beruházni, mint például egy 10 vagy 12 bites színmélységű monitorra
A leggyakoribb monitor színmélységek a következők:
6 bit: 6 bit színmélységű monitorok csak 64 különböző színt képesek megjeleníteni, ami viszonylag alacsony szám, és a kép színei korlátozottak lesznek.
8 bit: 8 bit színmélységű monitorok már 256 különböző színt képesek megjeleníteni, ami sokkal több lehetőséget ad a kép színeinek megjelenítésére
10 bit: 10 bit színmélységű monitorok már 1024 különböző színt képesek megjeleníteni, ami még nagyobb színpontosságot eredményez.
12 bit: 12 bit színmélységű monitorok akár 4096 különböző színt is képesek megjeleníteni, és ezek a monitorok általában a legmagasabb minőségű kép megjelenítésére használják
Fontos megjegyezni, hogy a magasabb színmélységű monitorok általában drágábbak, és a megjeleníthető színek száma csak akkor lesz észrevehető különbség a látványban, ha a monitorhoz kapcsolódó videók és képek támogatják a magasabb színmélységet.
Színtér megjelenítés
sRGB
sRGB / AdobeRGB
sRGB / DCI-P3
sRGB / AdobeRGB / DCI-P3
A színterek egy adott színtérmodell területén belüli színtartományt határoznak meg, amely meghatározza, hogy az adott eszköz vagy rendszer milyen színeket képes megjeleníteni. A monitorok színterei alapvetően három típusra oszthatók: sRGB, AdobeRGB és DCI-P3.
Az sRGB színtér a számítógépes grafikában, a digitális fényképezésben és a webes tervezésben a leggyakrabban használt színtérmodell. Az sRGB színtér egy szabványos színtér, amely biztosítja a megfelelő színvisszaadást az összes számítógépes eszközön és kijelzőn. Az sRGB színtér jellemzői közé tartozik a kis színtartomány és az alacsonyabb kontrasztarány, ezáltal a színek természetesebbnek tűnnek, és megfelelnek az átlagos felhasználók igényeinek.
Az AdobeRGB színtér egy nagyobb színtartományt biztosító színtérmodell, amelyet főként a szakmai grafikusok és nyomtatási szakemberek használnak. Az AdobeRGB színtér nagyobb színtartományt biztosít az sRGB színtérnél, így gazdagabb, élesebb és jobban árnyalt színeket lehet vele megjeleníteni.
A DCI-P3 színtér a videó- és filmipari szakemberek számára készült, és a DCI (Digital Cinema Initiatives) által kidolgozott szabványos színtérmodell. A DCI-P3 színtér nagyobb színtartományt biztosít az sRGB színtérnél, így gazdagabb és intenzívebb színeket lehet megjeleníteni. A DCI-P3 színtér elsősorban a 4K és az 5K felbontású monitorokban használatos, és alkalmazása a mozifilmek és a televíziós tartalmak megjelenítésére.
Az sRGB / AdobeRGB színtér a szakmai grafikusok és a nyomtatási szakemberek számára ajánlott, akik nagyobb színtartományt és magasabb kontrasztarányt igényelnek. Az sRGB / DCI-P3 színtér a videó- és filmipari szakemberek számára javasolt, akik az általuk készített tartalmakat a moziban vagy a televízióban kívánják bemutatni. Az sRGB / AdobeRGB / DCI-P3 színtér kombinálja az összes színteret.
Rec. 709 színskála
A Rec. 709 széles színskála (vagy BT.709) egy olyan szabványos színskála, amely meghatározza a HD és Full HD videóformátumok színterét, illetve a színek megjelenítését. Ez a színskála széles körben használatos a televíziók, a monitorok és a digitális kameráknál.
A Rec. 709 színskála a színeket egy adott színtérben ábrázolja, és az NTSC (National Television System Committee) szabvány alapján alakult ki. A színskála meghatározza a vörös, zöld és kék színek intenzitását, valamint a fehér pontot. Ez lehetővé teszi, hogy a monitorok és televíziók pontosan jelenítsék meg a HD és Full HD tartalmakat, és azokat az eredeti színekben tükrözzék.
A Rec. 709 széles színskála használata fontos lehet a film- és videószerkesztés során, mivel biztosítja, hogy a videóformátumok színei pontosan jelenjenek meg a monitoron vagy a televíziók képernyőjén. A Rec. 709 széles színskála támogatása lehetővé teszi a színek pontosabb megjelenítését a monitoron, és így elősegíti a színhelyes munkát a videó- és filmkészítés területén.
Delta E (ΔE) a színpontosság
A Delta E (ΔE) a színpontosság mérésére szolgáló érték, amely azt mutatja meg, mennyire különbözik egy adott szín az ideális színtől a színtérben. Az ideális szín a referenciaszín, amelyet a monitor gyártója meghatározott a monitor teljesítményének optimalizálása érdekében.
Az Delta E érték a színpontosság mérésére használatos, és kifejezi a színek valósághűségét. Minél alacsonyabb a Delta E érték, annál jobban megegyeznek a megjelenített színek az ideális színekkel, és annál nagyobb a színpontosság.
A Delta E < 2 érték általában elfogadható a színpontosság szempontjából, míg a Delta E < 1 érték kiváló színpontosságot jelent. A színhelyes munkához fontos a magas színpontosság, mivel biztosítja, hogy a megjelenített színek megegyeznek az eredeti tartalom színeivel.
A színpontosság javítása érdekében a monitorok általában kalibrálhatók, hogy biztosítsák az optimális színpontosságot. A kalibrálás során a monitor beállításai és az ICC profil módosításra kerülnek annak érdekében, hogy az ideális színek jobban megfeleljenek a referenciaszíneknek, és csökkentsék a Delta E értéket.
Calman Verified
A Calman Verified egy olyan minősítés, amelyet a Portrait Displays cég biztosít monitorok számára. A Calman Verified minősítés azt jelzi, hogy a monitor színpontossága és teljesítménye megfelel a Portrait Displays által meghatározott szigorú szabványoknak, amelyeket a professzionális színkalibráció és a videószerkesztés területén alkalmaznak.
A Calman Verified minősítéshez a monitor színpontosságát és teljesítményét több tesztnek kell alávetni, beleértve a színpontosságot, a kontrasztot, a fényerőt és a színhőmérsékletet. A tesztek eredményei alapján a monitorokkal kapcsolatos teljesítmény és színpontosság információi a Portrait Displays adatbázisába kerülnek, amelyet a szakemberek széles körben használnak a kalibráláshoz és a színhelyes munkához.
A Calman Verified minősítés egyfajta garancia arra, hogy a monitor megfelelő teljesítményt nyújt a színhelyes munka és a színkalibráció területén. Azok a felhasználók, akik professzionális színkalibrációt és videószerkesztést végeznek, gyakran keresnek Calman Verified minősítésű monitorokat, mert biztosak lehetnek abban, hogy a monitor megbízható és pontos teljesítményt nyújt.
Minden ami SYNC
Nvidia Sync
Nvidia cég által kifejlesztett technológia, amelynek célja a képfrissítési ráta (frissítési gyakoriság) és a videokártya által generált képek összehangolása a monitorral. Ennek az eljárásnak a neve "G-Sync".
A G-Sync technológia egy speciális hardvermodult tartalmaz, amelyet a monitorba kell integrálni, és a videokártyával együtt dolgozik. A modul feladata, hogy összehangolja a képfrissítési ráta és a videokártya által generált képek közötti kommunikációt, és eltünteti a szaggatást.
A G-Sync technológia előnyei közé tartozik a simább és kevésbé szaggatott képek megjelenítése, valamint a késleltetés csökkentése, ami fontos lehet a játékosok számára. Azonban érdemes megjegyezni, hogy a G-Sync technológia csak az Nvidia videokártyákkal működik, és csak azokkal a monitorokkal, amelyekbe integrálva van hardvermodul.
Az Nvidia azonban kifejlesztett egy másik technológiát is, amelyet "Adaptive Sync" néven ismernek, és amely hasonló funkciókat kínál, mint a G-Sync, de az AMD videokártyákkal is működik. Az Adaptive Sync más néven "FreeSync" technológiát használ, és a monitor gyártóinak szélesebb körét célozza.
Adaptive Sync
Az Adaptive Sync egy kijelző technológia, amely az AMD cég által kifejlesztett FreeSync néven ismert. Ez a technológia egy szabvány, amely lehetővé teszi a videokártya és a monitor közötti szinkronizációt, és így a kijelzőn megjelenő képek simábbá és kevésbé szaggatottá válnak.
Az Adaptive Sync technológia működése alapján a monitor képfrissítési rátája automatikusan alkalmazkodik a videokártya által generált képekhez. Ez azt jelenti, hogy a monitor csak azon képkockákat jeleníti meg, amelyeket a videokártya időben továbbított. Ennek eredményeképpen eltűnik az olyan probléma, mint a szaggatás vagy a kép torzítása.
Az Adaptive Sync technológiának számos előnye van, különösen a játékosok számára. A simább képek mellett az Adaptive Sync csökkenti a képkésleltetést, ami kritikus lehet az akció játékokban vagy az e-sport versenyeken. Az Adaptive Sync egy általánosabb technológia, mint az Nvidia G-Sync, mivel az AMD videokártyákkal is működik.
AMD FreeSync
Az AMD FreeSync egy kijelző technológia, amelynek célja a videokártya és a monitor közötti szinkronizáció biztosítása, hogy a megjelenített képek simábbak és kevésbé szaggatottak legyenek.
Az AMD FreeSync működési elve nagyon hasonló az Nvidia G-Sync technológiához, amelyet az előzőekben ismertettem. Az AMD FreeSync technológia a videokártya és a monitor közötti kommunikáció javítására szolgál, és megszünteti a szaggatást és a képtorzítást.
Az AMD FreeSync technológia előnyei közé tartozik a simább és kevésbé szaggatott képek, a kisebb képkésleltetés, valamint az energiatakarékosság. Az AMD FreeSync technológia nem igényel speciális hardvermodulokat a monitorban, így a monitorok gyártása és az áruk is nagyon kedvezőek.
Az AMD FreeSync technológiát már számos monitor támogatja, és széles körben elérhető a piacokon. Az AMD FreeSync technológia általánosabb technológia, mint az Nvidia G-Sync, mivel az AMD videokártyákkal és a szabványos Adaptive Sync támogatással rendelkező monitorokkal működik. Az AMD FreeSync egyre inkább népszerűvé válik a játékosok körében, akik simább és stabilabb képeket szeretnének a játékaik közben.
ELMB Sync
Extreme Low Motion Blur Sync (ELMB Sync) egy olyan szinkronizációs technológia, amely lehetővé teszi a monitor képfrissítési rátájának és az alacsony mozgásé mosodás (Low Motion Blur, LMB) technológia szinkronizálását. Ez a technológia kifejezetten játékosoknak készült, akik simább és stabilabb képeket szeretnének a játékaikban.
Az ELMB Sync technológia használatával az ASUS monitorok lehetővé teszik a felhasználóknak, hogy az alacsony mozgásé mosodás (LMB) és a képfrissítési ráta szinkronizálásával élvezhessék a simább és stabilabb képeket a játékokban. Az ELMB technológia csökkenti a képmozgást, így a gyors jelenetek is élesek maradnak.
Az ELMB Sync technológia kizárólag ASUS monitorokon érhető el, és támogatja az NVIDIA G-Sync és az AMD FreeSync technológiákat is. Az ELMB Sync technológiával rendelkező ASUS monitorok általában különleges játék funkciókkal is rendelkeznek, például az ASUS GamePlus és az ASUS GameVisual funkciókkal, amelyek tovább javítják a játékélményen.
V-Sync
V-Sync (Vertical Synchronization) egy olyan szinkronizációs technológia, amely a videokártya és a monitor képfrissítési rátáját szinkronizálja annak érdekében, hogy elkerülje a képszakadást és a torzított képeket. A képszakadás akkor fordul elő, amikor a videokártya és a monitor különböző képfrissítési rátával rendelkezik, így a videokártya az újabb képet jeleníti meg, mielőtt a monitor az előzőt befejezné.
Az V-Sync technológia a videokártya és a monitor közötti kommunikációt javítja annak érdekében, hogy az újabb képek csak akkor jelenjenek meg, amikor a monitor már elkészült a korábbi képpel. Ez segít megakadályozni a képszakadást és a torzított képeket.
Az V-Sync technológiát általában a videokártya illesztőprogramjaiban vagy a játékok beállításaiban lehet bekapcsolni vagy kikapcsolni. Fontos megjegyezni, hogy az V-Sync bekapcsolása kis mértékben növelheti a késleltetést (input lag) a játékokban, mivel a videokártyának és a monitor(oknak) várnia kell, amíg az előző kép befejeződik, mielőtt a következő képet megjeleníti.
QuickSync
Bár szinte nem sok köze van a képitartalom és a VGA & monitorok közti kommunikációjában, de még is ide tenném.
QuickSync egy hardveres video kódolási technológia, amelyet az Intel fejlesztett ki, és az Intel processzorokban található. A QuickSync lehetővé teszi a gyorsabb videokódolást a számítógépen, így a videók könnyebben megoszthatók és feldolgozhatóak.
A QuickSync a video kódolást a processzorban elhelyezett beépített grafikus vezérlővel végzi el. Ez a megoldás jelentősen csökkenti a CPU kihasználtságát és növeli a rendszer teljesítményét. A QuickSync támogatja a H.264/AVC, a H.265/HEVC, a MPEG-2, a VC-1, és a VP9 videóformátumokat, és támogatja a hardveres video kódolót.
A QuickSync technológia nagyon hasznos lehet a videószerkesztés és video kódolás során, mivel jelentősen csökkentheti a videók kódolási idejét és növelheti a rendszer általános teljesítményét. A QuickSync támogatása eltérő lehet az Intel processzorok között, így érdemes ellenőrizni az adott processzor adatlapját, hogy támogatja-e ezt a technológiát.
Milyen messziről kell nézni egy monitort , átmérő ,felbontás, távolság ?
Az ideális nézési távolság a monitor és a szemek között a monitor átmérőjétől és felbontásától függ.
Általánosságban elmondható, hogy az optimális távolság a monitor és a szemek között 50 és 80 centiméter között van.
Az optimális nézési távolság a monitor átmérőjétől is függ. A monitor átmérőjének a felétől indulhatunk ki, mint a megfelelő nézési távolság, például ha egy 24 hüvelykes (60 cm) monitorunk van, az optimális nézési távolság 30 cm és 40 cm között lesz.
A felbontás szintén szerepet játszik a megfelelő távolság meghatározásában. A nagyobb felbontású monitorokat közelebbről kell nézni, mint az alacsonyabb felbontású monitorokat.
Itt van egy táblázat, amely segít az optimális távolság meghatározásában a monitor átmérője és felbontása alapján:
Monitor átmérője --->Felbontás--->Optimális távolság
19-21 hüvelykes--->1080p (Full HD)--->50-60 cm
23-24 hüvelykes--->1080p (Full HD)--->60-70 cm
27 hüvelykes--->1440p (Quad HD)--->70-80 cm
32 hüvelykes---> 1440p (Quad HD)---> 80-90 cm
34-35 hüvelykes--->1440p (Quad HD)--->90-100 cm
27-32 hüvelykes--->4K (Ultra HD)--->70-80 cm
34-40 hüvelykes--->4K (Ultra HD)--->80-90 cm
Fontos megjegyezni, hogy ezek csak általános irányelvek, és minden ember más távolságot preferálhat a monitor és a szemek között. Az optimális távolság kiválasztása során figyelembe kell venni a szemünk állapotát és a szemüveg vagy kontaktlencse használatát is.
Kalibráció
A monitor kalibráció egy olyan folyamat, amely során az adott monitor beállításait finom hangolják, hogy pontosan megjelenítsék a színeket, a fényerőt és a kontrasztot. A monitor kalibráció fontos feladat, különösen akkor, ha színpontosságra van szükség, mint például a grafikus tervezők, fotósok, vagy a videószerkesztők munkája során.
PWM
(Pulse Width Modulation) az a módszer, amelyet a monitorok és más kijelzők használnak a fényerő szabályozására. A PWM-t általában az alacsonyabb árkategóriájú monitorokban és laptopokban alkalmazzák.
A PWM módszer az, hogy a monitor háttérvilágításának fényerejét időzített impulzusok sorozatával szabályozzák. Az impulzusok időtartamát és gyakoriságát változtatják annak érdekében, hogy a monitor fényerejét a kívánt szintre állítsák be.
Azonban a PWM használata káros lehet a szemre. Az impulzusok állandó változása és azok sebessége stresszt okozhat a szemnek, ami káros hatással lehet a szem egészségére, különösen hosszú távon.
Ezért ajánlott olyan monitorokat választani, amelyek nem használnak PWM-t, vagy amelyekben a PWM frekvenciája nagyon magas, hogy ne okozzon káros hatásokat a szemre. A legjobb megoldás az, ha olyan monitorokat választunk, amelyek használnak DC (egyenáramú) dimmelést, amely a fényerőt egyenletesen szabályozza a monitor háttérvilágítása nélkül, így minimalizálja a szemterhelést.
Szem kímélési technológiák:
A számítógépes monitorok hosszú távú használata számos szemproblémát okozhat, mint például a szemfáradtság, a fejfájás, a száraz szemek, a homályos látás és az alvászavarok. Azonban számos technológia létezik, amelyek segíthetnek csökkenteni a szem terhelését és a fáradtságot, és javítani a kényelmet és a látásminőséget.
Flicker-Free technológia: Az ilyen monitorok általában nem használnak PWM-t (Pulse Width Modulation), így a monitor képernyője nem vibrál, ami csökkenti a szem fáradását és a fejfájás esélyét.
Blue Light Filter: Ez a funkció csökkenti a monitor képernyőjéről kisugárzott kék fény mennyiségét, amely káros lehet a szemre hosszabb ideig tartó expozíció esetén. A Blue Light Filter csökkenti a szem fáradását, és segít a jobb alvásminőség elérésében is.
Anti-glare (Fényvisszaverődés gátló) bevonat: A fényvisszaverődés gátló bevonat csökkenti a monitor képernyőjéről kisugárzó fény visszaverődését, ami csökkenti a szem terhelését.
Ergonomikus kialakítás: Az ergonomikus monitorok lehetővé teszik a magasság és a dőlésszög beállítását, amelyek segítenek a kényelmes és természetes testtartásban, és csökkentik a szem terhelését.
Ide tenném a pivot funkcióját ami lehetővé teszi a monitor függőleges elforgatását, így a képernyő tartalmát álló módban lehet megjeleníteni. Ez különösen hasznos lehet olyan felhasználóknak, akik sok dokumentumot, weblapot vagy egyéb tartalmat használnak, és szeretnék, hogy a teljes oldal egyszerre látható legyen.
A pivot funkció általában a monitor talpán vagy állványán található gomb segítségével aktiválható. Ha az állvány vagy talp rendelkezik pivot funkcióval, akkor a monitor testét lehet elforgatni a kívánt irányba, amely általában 90 fokos elforgatást jelent.
A pivot funkció számos előnyt kínál az olyan felhasználók számára, akik sok dokumentumot vagy weblapot használnak, mivel lehetővé teszi a dokumentumok egész oldalának egyidejű megjelenítését. A pivot funkció használatakor fontos figyelembe venni a megjelenített tartalom és a képarány közötti kapcsolatot, és a szükség szerint beállítani a megfelelő képarányt a monitor beállításaiban
Kis kék fény kibocsátás: Egyes monitorok kifejezetten kis kék fény kibocsátására lettek tervezve, amely csökkenti a szem terhelését.
Megfelelő fényerő és kontraszt: A megfelelően beállított fényerő és kontraszt segít a szem fáradásának csökkentésében, és biztosítja a jobb láthatoságot a képernyőn.
Automatikus fényerő-szabályzás: Az automatikus fényerő-szabályzó funkció segítségével a monitor a környezeti fényviszonyokhoz igazítja a képernyő fényerejét, ami javítja a láthatoságot és csökkenti a szem terhelését
Ezek az előnyök megkönnyítik a hosszú időtöltést a monitor előtt, és csökkentik a szem fáradását és kényelmetlenségét. Ha hosszú ideig dolgozik monitor