2022. november 30., szerda

Gyorskeresés

Mercis kalandok - Huszadik rész

Írta: | Kulcsszavak: merci

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Sziasztok!

Van miről beszámolnom, illetve az elmúlt időszak eseményei margójára írom ezt most.
Nos, hát végre sikerült eljutnunk párommal és Washburn nevű gépjárművemmel Szlovéniába. Ez az utazás már három éve ki volt fizetve, csak ugye a vírus időszak miatt nem lehetett menni.
Na de ne szaladjunk ennyire előre.

Először is megint történtek javítások. Kiegészítés a Tizenkilencedik részhez, ugyanis ott sok magyarázatot kihagytam!!!
Az első, hogy vettem megint egy bontott, de igen jó állapotú fűtésvezérlő panelt. Az előző már kontaktos volt, végellenáélás hibás és nem is világított mindenhol. Na az újnak semmi baja. Egy Angol verziósból lett átrakva. Ez nem volt olcsó, 15 000 Forintba került. De remélem jó ideig nem kell újabbat vennem. Sajnos az E és C osztályoknak ez a panelje szereti beadni az unalmast. A kapcsolók szétrepednek, főleg a tekerők és a venti előtét ellenállás is megadja magát így van, hogy ötös fokozaton nem megy a venti, Kettesen meg hajszárító. Egyébként itt megjegyzem, hogy onnan lehet megtudni, hogy a pollenszűrő dugig van, hogy alig fúj levegőt. Kettestől ritkán kell fentebb venni. Nem is értem minek annyi fokozat. A rekkenő hőségben amíg lehűti a kasznit hármason megy, utána meg már úgyis fagyaszt, így leszoktam egyesre venni.

Ha már itt a kép róla, akkor jöjjön egy kis működési magyarázat, mert sokan nem szokták ezt tudni.
Van ugye a két szélső vertikális tekerő. Ezek szabályozzák a fűtés / hűtés arányát. Van a kék rész, nyilván a hűtés, aminek van egy kattanó végállása, fix hűtéssel, ami ebben az esetben klíma használatakor belső levegőre vált át automatikusan.

Van a piros része, az a fűtés és végállásában szélvédő páramentesítés illetve, jégolvasztása funkcióval.

A kettő között van a fehér rész, ez a középállás. Ez jelenti a normál hőmérsékletet, cirka 20-24 fokot. Ebben az állásban szeretnek kapcsolgatni a fűtéscsapok, ami nem baj, mert járódnak és nem ragadnak le.

Apropó fűtéscsapok. hát igen ezekkel is sok sok C és E osztályban szokott gond lenni. A lényege az a történetnek, hogy ezek egy elektromágnessel vannak ellátva. Alapállapotban fűtésen vannak, azaz nyitva van a víz-hűtőkör az a belső térrel. Tehát van fűtés. Persze a kapcsolók állapotától függően. Na most, ha klímázunk, akkor letekerjük a kék, azaz a hidegre. Ilyenkor a két fűtéscsap átvált hidegre. Azaz behúz és zárja a motor felől a hűtőkört. Ehhez áramra van szükség. De van, hogy leragadnak és egyszerűen nem zárnak el és hiába megy a klíma, ontja a forró levegőt valamelyik oldalon, mert ugye két zónás az autó a mi esetünkben. Sajnos sok mindenkinél megszokta magát adni a vízcsap, hol a bal, hol a jobboldal, ezeket együtt lehet cserélni, egy tömböt alkotnak. Bontottan sem túl olcsók, újonnan pedig hat számjegyű az ára. Ha jól tudom javítani sem lehet őket.

Térjünk is vissza a panel magyarázatára. Ha már a két szélső hőmérséklet szabályzó részt kiveséztük, akkor nézzük a baloldali tekerőt. A ventilátor állítója. Ebben szokott az úgynevezett előtét ellenállás kipurcanni, vagy csak kontaktos és össze vissza szabályozza a venti fordulatszámát. Csere, sok mást nem lehet csinálni vele. Panel csere... A jobboldali tekerőgomb értelemszerűen hova fújja a levegőt. Itt megjegyzem, hogy akárhova állítod, a felette lévő rostélyokon mindig jön levegő, hogy az utastérben mindenképpen keringjen a cúg.

De akkor nézzük a fontosabb és újfent magyarázatot érdemlő hármas gombcsoportot.

- A felső nem túl izgalmas. Hátsóablak fűtés. Itt megjegyzem, hogy az E osztályban egy ritka elbaszott hátsóablak fűtés van. Ugyanis egy fóliában van, a mikro-szál, ami mindegyiknél megadja magát. Először csak kezd vonalkód szerűen olvasztani hátul, aztán már sehogy sem. Hátsó ablak cserével lehet orvosolni. Egyébként hullagyenge alapból is annyit ér mint halottnak a csók. Ez szép tervezési hiba sajna.

- A középső EC nevű gombocska a legérdekesebb. Hangsúlyozom EC és nem AC Az a különbség, hogy ez nem bekapcsolja a klímát, hanem ki. Mert az EC az Economy rövidítésnek a neve. Ha nem világít, akkor ez a funkció nem működik, így a klímakompresszor ki bekapcsol. Ergó többet zabál a jármű. Én ritkán bántom. Nagyon télen kinyomom, de időnként úgyis meg kell járatni a klímát. Egyébként megjegyzem, hogy amikor kick downt nyomunk a gázpedállal, azaz padlóig nyomjuk, ahol van egy kis kapcsoló, az full padlógáz, olyankor a klímát és sok mást is kikapcsol, hogy a motornak minél több energia jusson, vagyis ne fogja azt.

- Az alsó kapcsoló a belső levegő keringető kapcsolója, Sok magyarázni való nincs ezen. Viszont a kapcsoló alján van egy kis beépített led és oda van írva, hogy REST. Na ez az úgynevezett restoration, Azaz maradék hő visszanyerés funkció. Ezt csak leállított motornál és csak AAC állási lehet bekapcsolni. Azt csinálja, hogy amikor mentél az autóval és megállsz mondjuk az asszonynak egy virágért a sarki bódénál, de a motort leállítod. Viszont az asszony és vagy a gyerek, vagy bárki ott ül, hogy addig mégis legyen fűtés, akkor ezt a gombot megnyomod. Ilyenkor egy kis elektromos víz szivattyú keringeti a hűtővizet, így az abban lévő hőt a belső levegőre át állva fűti az utasteret. Ilyenkor egyes fokozaton megy a ventilátor, kapcsoló állástól függetlenül. Ezt addig teszi, amíg a hűtővíz le nem hül. Ilyenkor automatikusan leáll. Ha totál meleg motor leállítása után kapcsolod be, attól függően hogy kint is milyen hideg van, cirka negyedóráig szépen fűti az utasteret. Ilyenkor ilyen kis dübögő hangot lehet hallani néha. Nem kell megijedni, működik a rendszer. Sok esetben, ha ez nem megy, akkor a keringető vízszivattyúcska megadta már magát. Kevés autóban működik, pedig igen egyszerűen cserélhető, esetleg felújítható alkatrész. Elképesztően hasznos.

A következő kicserélt dolog pedig a kormányoszlop szigetelő gumiharang volt. Konkrétan, már amikor megvettük a kocsit is hangosnak találtam a motort, persze mert behallatszódott az utastérbe. És amikor a fórumon egy srác felvetette, nekem is mondták, hogy nézzünk rá erre az alkatrészre, ugyanis az évek alatt elszakad és premier plánban jön be a motor hangja az utastérbe.

Mondanom sem kell, cafatokra volt az enyém is szakadva. Meg is vettem, Csak gyárit lehet kapni. Cirka 6-10 rongy között mozog. Pedig csak egy vacak gumiharang.

Na ez is ki lett cserélve, cirka 5-10 perc. Mert le kell oldani a kormányművet a csuklónál, csak így lehet ezt odarakni és beleékelődik a tűzfalba. Szóval meg lett és indultam haza. Atya Úr Isten!!! És ezt még a B+ es szóval kiegészítve, hogy de iszonyat halk lett az autó belül. Fülig ért a szám. Nem tértem észhez, hogy egy ilyen vacak hogy jelenthet ilyen sokat. Hát ez van. Szóval örültem, mint majom a farkának. Persze mert lassan már csak a farka marad, a banán helyett. Értitek mire gondolok. :))

Aztán jött a következő fórumos olvasgatás eredménye. Persze most megkérdezné néhány, tőlem értelmesebb ember, hogy mi a frászért lesed te a W210 csoportot a facsén. Hát ezért. Most következett egy mókás alkatrész cseréje, méghozzá a kartergáz le csapató. Ami amúgy a számla szerint forgattyúsház szellőztető. Ez az alkatrész a szelepfedélen a műanyag borítás alatt van. A feladata, hogy a kartergázt le csapassa és alulra a karterbe lecsöpögtesse.

Figyelem, ha ez az alkatrész rossz valakinek, ami 100% ra tehető, mert mindenkinek rossz, akkor érdemes kicserélni, mert nem működésekor a kartergáz és annak kellemes kokszos olajgőze a szívósorban csapódik le és azt tudjuk hogy tud kinézni.

Szóval szépen meg is rendeltem az alkatrészt, még örültem is hogy ááá csak 5800 Magyar pénz. Persze a Sándornak a szerelőnek küldöm róla a fotót, hogy megvan a Szentgrál. Lehet szeretni. Erre jön a válasz, hogy O gyűrűket adtak hozzá? Há mé nem mondtad előtte, hogy kérdezzem meg, jár e hozzá. Hát persze, hogy nem volt. Már ment is fel a vérnyomásom. Persze mindezt 5 órával azelőtt hogy megkéne nála jelennem. Na gyorsan boltos ismerős felhív. Hallod ehhez a szarhoz nem járt O gyűrű, rendelnél olyat amihez van? Persze. Két óra és a boltban. Isten vagy.

Aztán mikor odaértem, kiderült, hogy csak félisten :D Ugyanis a két O gyűrű miatt kereken a duplájába került a Szentgrálnak hívott, ámde most már csak szarnak említett igen fontos motoralkatrész. ;]

Na hát ennek a cseréje sem nagy buli, csak forró, mint a tűz. Persze hideg motornál ajánlatos. Négy csavar és a kartercső megy rá. Ennyi.

Szóval ezek is meglettek, hála a szerelőnek, a boltosnak, az Úrnak és a mókusok párzási szokásának köszönhetően. De üröm az örömben, hogy amikor a kormánymű gumiharangot cserélte a jóember, észrevette, hogy a váltónál a főcsatlakozónál folyik az olaj. Ennek egyrészt örültem, másrészt nem. Elmondom miért. Azért örültem, mert bizonyosan ez okoz egy furcsa hibát. Méghozzá az én esetemben azt, hogy hideg és meleg motornál egyaránt, minden beindítást követően, csak akkor vált fel 3 astól fentebb, ha nyomok egy két másodperce egy kövér gázt, vagy eléri a kocsi a 75 öt. Mert ekkor váltja az ötöst. De ha már egyszer felváltott, akkor utána észrevétlenül váltja az össze fokozatot. Ez így nálam többletfogyasztást okoz, mert sokszor csak pörgeti a motort és nem vált fel.

Na ezt azért is írtam le, mert ez a csatlakozó ugyancsak mindenkinek megszokta magát adni és a váltóolaj elkezd disznólkodni a vezetékeken, aminek következménye nyilván zárlat és többlet ellenállás. Nálam valószínű, hogy ez okozza ezt a hibát. De másnál hallottam már hogy mást okozott, pl néha össze vissza váltott a váltó simán menet közben is.

Aztán ha már egy pár dolog megjavult az autón, nehogy ne legyen már baj :D Hülye vagy, mondaná a kocsi. Egyik szép meleg nyári napon kitalálja párom, hogy menjünk el vásárolni, én meg már pattanok is mint a marha, hogy hát de be kell indítani a kocsit meg kiszellőztetni, meg ablakot pucolni... Még jó hogy. Na hát kinyitom, ablakok le mind. A bal hátsónál hallok egy koppanást és középen megáll. ÓÓÓÓÓÓ hogy az a jó és most hosszú sípolás következik. Tudtam, megint megadta magát, a már kicserélt ablak mechanika. Hát ilyen nincs. Szóval már a sírás keringetett. Na gyorsan ragasztóval rögzítettem az üveget és egy óra alatt le is nyugodtam. Egye fene, csak van bontottan. Persze kapok is 10 ért. Jól van csak legyen jó rohadjon meg. Aztán melóba kollégám mondja hogy ezt meg azt meg amazt vett a kocsijához és képzeljem el az egyik ablakának megdöglött a mechanikája és valami 13 ért újat vett hozzá. Mi van mondom?!, egy Focushoz annyi a mechanika? Aha monda. Na én is, net feltúr. A végén nem hiszitek el. Be lett rendelve újonnan kemény 6900 pénzért. Vicces.

Na szóval ezek cseréje lesz a következő menetben, aztán addig próbálok még egy tetőkárpitot szerezni, meg tetőablak mechanikát, ugyanis az is rossz, mert fel felnyitja a tetőablakot, de elhúzni csak pár centit húzza. És ezt úgyis csak tetőkárpit cserekor lehet orvosolni.

Na szóval akkor nézzük a következő rész tartalmát. Megrendeltem ezt a csatlakozót, ami kemény 2100 Forint lesz. De hogy ezt ki tudjuk cserélni, váltóolajat és szűrőt is cserélni kell. Váltóolaj 7.5 liter kell bele. Továbbá a szűrő az egész lesz cirka 15000 Forint.

Rendeltem még egy levegőszűrőt, MANN, kemény 1600 pénzért.
És nemsokára jön a hátsó kerékcsapágy cseréje, ami a legdrágább lesz az jármű eddigi javításaiból összesen.

De jöjjön kis öröm rész is. Ami az elejének a folytatása. Szóval eljutottunk ezen alkatrészek cseréje után egy nappal, Szlovéniába. Az út 1250 kilométer lett, oda-vissza. Ez idő alatt egyszer kétszer azért megküldtem kikormolás címén, de 99% ban tempomat 100-al mentünk. Így sikerült elérni, hogy egy tank kerek 1000 kilométer lett. 5.5 öt sem fogyasztott. Két ember, sok csomag. Gyakorlatilag némán suhantunk. A jó kis, sok esetben kanyargós de szinte tükör utakon jókat mentem. Nyomogattam a gázt azért. Hát nehogy már, olyan jól lehet ezzel kanyarodni. Régen a C re mondták, hogy kanyarvadász, hát az E sokkal inkább szerintem.
Prémiummal teletankoltam és még kapott egy injektor tisztító adalékot is.

Itt megjegyezném, hogy mostanában a motor alapjárata furcsa ingadozó volt, meg mintha nyomogattam volna a gáz. Hát kérdeztem is, hogy mi lehet. Rail szenzorra gyanakszik az egyik barátom, de sokan mondták, hogy csak annyira putri a gázolaj nálunk, hogy nem tudja tovább tolerálni a vezérlő és megbolondul kb. De most OMW-t tankoltam utoljára, Most két hete nem jelentkezett ez a hiba. Majd kiderül, ha megint hosszabb útra megyünk, ami két hét múlva esedékes.

Hogy tudjatok nevetni is. Hát ugye már régóta érlelődik bennem, hogy amikor beindul a kocsi, ingadozik fél percig, egy percig az alapjárat, attól függően mennyire van hideg, télen sokszor míg a kályha be nem indul. Hát meg is erősítettek, biztos hogy izzítógyertyát kellene cserélni benne. Na akkor erre itt a szerelővel a beszélgetésem :D Aki tudja, hogy miért hangzik ez így el, az nem fog csodálkozni. A magyarázat egyszerű, a rohadék izzítógyertya szinte biztosan beletörik a hengerfejbe.

Nemsokára újra fogok jelentkezni a fejleményekkel.

További fejezetek:

Mercis kalandok - Első rész
Mercis kalandok - Második rész
Mercis kalandok - Harmadik rész
Mercis kalandok - Negyedik rész
Mercis kalandok - Ötödik rész
Mercis kalandok - Hatodik rész
Mercis kalandok - Hetedik rész
Mercis kalandok - Nyolcadik rész
Mercis kalandok - Kilencedik rész
Mercis kalandok - Tizedik rész
Mercis kalandok - Tizenegyedik rész
Mercis kalandok - Tizenkettedik rész
Mercis kalandok - Tizenharmadik rész
Mercis kalandok - Tizennegyedik rész
Mercis kalandok - Tizenötödik rész
Mercis kalandok - Tizenhatodik rész
Mercis kalandok - Tizenhetedik rész
Mercis kalandok - Tizennyolcadik rész
Mercis kalandok - Tizenkilencedik rész
Mercis kalandok - Huszadik rész
Mercis kalandok - Huszonegyedik rész

Óda a Mercedeshez
Mercis kalandok - A könyv

Lalikirály

Copyright © 2000-2022 PROHARDVER Informatikai Kft.