2024. április 20., szombat

Gyorskeresés

Mercis kalandok (Nyolcadik rész)

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Lassan kezdem látni az alagút végét, illetve nem is annyira lassan.

A minap, ami a cikk megjelenéséhez képest már lassan két hete volt, hogy újabb jó nagy adag dolog meglett javítva az autón.

Kilett cserélve az előzőekben elmaradt hosszbordás szíj, a difi olaj, a két első törött rugó, a hátsó stabpálcák, a zavarosan működő fűtéskonzol. De üröm volt az örömben, ugyanis még aznap mikor reggel indultam a szerelőhöz, nem indult a kocsi. Csak kb negyedik indíózásra volt hajlandó. Hát gondoltam is hogy akkor most baj van. Kiderült, hogy az üzemanyagcsövek végén lévő valamelyik O gyűrű elengedi a nyomást, emiatt a motor falsot szívott és persze picit csordogált is a gázolaj. Na de azóta már ez is javítva lett szerencsére, plusz megvettem az új emelési pogácsát ami hiányzott. És a motor burkolatához rezgéscsillapító gyűrűket, továbbá egy csavart is.

Kezdjük is részletesen akkor.

A két első rugót kicseréltük, ebben sok különlegesség nem lenne, sajnos nem ugyanolyanra mint ami benne volt, mert a talán gyári az 4 zöld pöttyös jelölésű volt, én meg egy fehér jelölésűt kaptam. De a lényeg, hogy tart és nem zörög az sem. Nyilván stabilabb az autó.

Továbbá volt még két esemény is, mikor is mentem a fűtéskonzolért, egyszer csak hallom, hogy búg a kocsi. Ajjajajj mondom, hát eltört a kipufogócső. Na irány a Dinamit dob, meg is csinálták, erre amikor ezeket az alkatrészeket cseréltük, szól a szerelő, hogy ajjajj el van repedve a kipufogócső és már zörög, le fog szakadni. Hát mehettem vissza egy hegesztés miatt megint.

A difiolaj borzalmasan nézett ki, és nem is a kerékcsapágy, mintsem a difi búgott, hát legalább 80%-al halkabb lett.

Kapott új üzemanyagszűrőt is.

A hátsó stab pálcák sem váltották már meg a világot, végre hátul is elcsendesült a futómű és ha nem is számottevően, de érezhetően stabilabb lett az autó.

A fűtéskonzol cseréje már nagyon érett volt, mert a ventilátor szabályzó és a két hőmérséklet állító is kivolt kopva, ezért össze-vissza állítottak mindent. Na ez már a múlté.

Ja és a legfontosabb, hogy felkerültek az új 4 évszakos gumik is. Nekünk bőven jó, mert sokat úgysem járunk autóval évi 10 000 ret sem. Meg egy két nap és úgyis lenyalják az utat. A másik meg, hogy nem is száguldozunk. Meg a váltóban van Winter azaz téli mód is, a kipörgés gátlónak nem sok dolga van így.

Ja és a friss műszaki már csak hab a tortán.,

Hogy egy kicsit az árakról beszéljek, a négy gumit 30 000 Forintért kaptam meg, a két rugó 5000 Forint volt, a stabpálcák, a hosszbordás szíj, az üzemanyagszűrő, a difiolaj ezek kb 8000 Forintba kerültek. Munkadíjnak egyszer kifizettem 10 000 Forintot, aztán a kipufogós került összesen 11 be, A műszaki 28 volt ha jól emlékszem. Persze plusz a gumisnál még 10 rongy a szerelés. És biztos van amit már egyszerűen csak elfelejtettem.

Folytatása következik, amiben már csak néhány elmaradt és idegesítő apróság megoldása kerül kijavításra, de az autó már most műszakilag 100%-os. Esztétikailag pedig kb 80.

További fejezetek:

Mercis kalandok - Első rész
Mercis kalandok - Második rész
Mercis kalandok - Harmadik rész
Mercis kalandok - Negyedik rész
Mercis kalandok - Ötödik rész
Mercis kalandok - Hatodik rész
Mercis kalandok - Hetedik rész
Mercis kalandok - Nyolcadik rész
Mercis kalandok - Kilencedik rész
Mercis kalandok - Tizedik rész
Mercis kalandok - Tizenegyedik rész
Mercis kalandok - Tizenkettedik rész
Mercis kalandok - Tizenharmadik rész
Mercis kalandok - Tizennegyedik rész
Mercis kalandok - Tizenötödik rész
Mercis kalandok - Tizenhatodik rész
Mercis kalandok - Tizenhetedik rész
Mercis kalandok - Tizennyolcadik rész
Mercis kalandok - Tizenkilencedik rész
Mercis kalandok - Huszadik rész
Mercis kalandok - Huszonegyedik rész

Óda a Mercedeshez
Mercis kalandok - A könyv

Lalikirály

Hozzászólások

(#1) Gézengúz


Gézengúz
addikt

Ha nem sperrdiffi van benne akkor az olajnak nem kéne így kinéznie. :Y

(#2) Lalikiraly válasza Gézengúz (#1) üzenetére


Lalikiraly
addikt
LOGOUT blog

Szia.

Igen, mi is konstatáltuk, hogy kb.sosem volt még cserélve... Halkult is vagy 80%-ot. Meg az egész kocsi, simábban, könnyebben megy.

Lalikirály nem szép ember; de Gavallér!!!

(#3) Gézengúz válasza Lalikiraly (#2) üzenetére


Gézengúz
addikt

15 éves autón (E46) csupa rozsda volt a diffi, levettük lefesteni és kicseréltem az olajat is. Meglepődtem mert nem volt külön leengedő, csak feltöltő csavar. Nem tudom miért nem fért el még egy rajta. Régin bezzeg volt. (E36)
Olyan tiszta olaj jött ki belőle, hogy szinte meg sem tudtam különböztetni az újból.

(#4) Lalikiraly válasza Gézengúz (#3) üzenetére


Lalikiraly
addikt
LOGOUT blog

Az hogy tiszta, az azért van mert nincs égéstér, tehát nincs mitől elszíneződnie és újkorában maximum némi zsírt tud felvenni belülről semmi mást. Tehát az nem magyarázat. Ellenben megtud égni az évek során. Ezért is javallott 60 ezrenként cserélni, mint az automata váltóban is, de az emberek ilyennel már nem foglalkoznak. Tehát az enyémben lévő kb grafitszürke fos minőségű és elképesztő állagú olajnak már nem nevezhető folyadék azt jelenti, hogy az életbe ki nem cserélték...

Azt mondják a kollégák, hogy a sperr viszont tényleg megeszi az olajat, nyilván más a működése, ezek a Mercik meg kis difisek, látnád, tök pici, kis törp-ördög :D

Lalikirály nem szép ember; de Gavallér!!!

(#5) Gézengúz válasza Lalikiraly (#4) üzenetére


Gézengúz
addikt

A 36-ban nekem volt sperr, igaz csak kisházas, na az mocskos volt, nyilván ott kopnak a lamellák, van ami összekenje, viszont mindig hallottam kis ívben lassan kanyarodva, hogy az ivbelső kerék is igen csak hajtani akar, nem csak a külső. Az kupé volt, az valahogy mindig belevitt a huligánkodásba, a 46 touring valahogy teljesen más, ebben nem akaródzik.

(#6) Lalikiraly válasza Gézengúz (#5) üzenetére


Lalikiraly
addikt
LOGOUT blog

Hát mert már a Difi összezárt. Sajnos én hiába látom, akkor sem teljesen értem a difi működését, pláne a sperr, hogy mi a jó istentől tudja, meg hogy miért zár össze. Meg hogy... Pedig igen jó dolog, de nem Mercibe való. Tény hogy egy Bömöshöz jobban passzol :) de a 102LE cdi motorhoz érted :D
Igen a sperr sokkal jobban szennyezi nyilván fémszemcsékkel az idő során, na de az enyém ben is mivel, Taxi volt valamikoron a kocsi, a jó Isten sem tudja megmondani, hogy mennyit mehetett. De én most azt hiszem elég jól rendbe-tettem. Ma is jöttem vele haza és Tempomat 70 és úgy éreztem, hogy úgy ahogy van kimenne a világból...

Lalikirály nem szép ember; de Gavallér!!!

(#7) Hieronymus válasza Lalikiraly (#6) üzenetére


Hieronymus
addikt
LOGOUT blog

Egyszerű a magyarázat.
Amikor kanyarodsz az autóval, akkor a két hajtott kerék eltérő fordulatszámmal forog
Ha zárt lenne differenciálmű akkor valamelyik keréknek csúsznia kellene az úton.
A kanyarban ezt oldja meg a differenciálmű amennyivel az kisebb íven forduló kerék lassabban forog, annyival gyorsabb a másik. Azonos lesz a mind a két keréken a nyomaték.

Egyenesen haladva, ha az egyik kerék tükör jégen van, a másik meg száraz betonúton, akkor nagy a baj.
A rendes úton álló kerék meg sem mozdul, a jégen lévő meg dupla sebességgel pörög. Nem lehet elindulni az autóval.
Ha ekkor beindul a sperr, a jégen lévő kerék továbbra sem fogja előre tolni az autót. De a másik el tudja indítani a járművet. Mind a két kerék azonos sebességgel fog forogni.

Legyen béke! Menjenek az orosz katonák haza, azonnal!

(#8) Lalikiraly válasza Hieronymus (#7) üzenetére


Lalikiraly
addikt
LOGOUT blog

Köszönöm, legalább tanulok.

De mitől tudja a difi, hogy össze kell zárnia?
Vagy egyszerűen csak a fizikai eltérésből a két kerék között? De mi van ha kanyarba teszi ezt?

Lalikirály nem szép ember; de Gavallér!!!

(#9) Hieronymus válasza Lalikiraly (#8) üzenetére


Hieronymus
addikt
LOGOUT blog

"De mitől tudja a difi, hogy össze kell zárnia?"

Több megoldás is létezhet. A konkrét megvalósítást nem ismerem. Nem vagyok autószerelő, csak annak idején tanították.

A differenciálmű zárásának több módja is lehet.

Az autó sebessége és a motor fordulatszáma nagyon pontosan számolható. A kormány szögállása nagyon pontosan mérhető.

Ezen értékekből számolható a két hajtott kerék elméleti fordulatszám eltérése. Ha a mért érték ettől eltér, akkor beavatkozásra van szükség.

Ha nagyon kicsi az eltérés, akkor elegendő a nyomatékból visszavenni. Amint növekszik az eltérés, akkor a kereke egyedi fékezésével lehet javítani a helyzeten.
Nagyjából ezt a megoldást alkalmazzák az összes útirányt tartó elektronikus szolgáltatás esetében.
Ha induláskor a kormány közel egyenesben áll, elegendő a csúszó kereket fékezni a sikeres induláshoz.

Terepjárók esetében van/volt fizikai differenciál zár. Ez esetben a vezető dönt a zárásról.
Biztosan láttál már olyan autós show-t amikor két keréken haladtak az autóval hosszabb távon. Ezen autók esetében fixen hajtják meg a kerekeket. Kis körön fordulva látványosan füstölnek a gumik az útfelületre kenődve, ezen autóknál. Ezzel a körben autózás is "eseménnyé" válik.

Legyen béke! Menjenek az orosz katonák haza, azonnal!

(#10) Lalikiraly válasza Hieronymus (#9) üzenetére


Lalikiraly
addikt
LOGOUT blog

Persze heggesztett difi. :D

Lalikirály nem szép ember; de Gavallér!!!

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.