Az új Citroën C4 Cactus járt nálam teszthéten, melynek formája sokak számára furcsa (bevallom nekem is az volt) és ezzel hívja fel magára az utca figyelmét. Lássuk mit is tud valójában az autó.
Nálam majdnem a legmagasabb felszereltségű tesztkocsi járt (nem volt napfénytető), viszont kézi váltós példány volt, aminek nagyon örültem, szerencsére nem a kissé lomha robotváltóval kellett nyúzni a „kaktuszt”.
Az autó eleje leginkább a C4 Picasso elejére hasonlít, persze itt is feltűnik az AirBump elnevezésű betét, ami puha gumis műanyagból készült, és a kocsi fényezett elemeit hivatott megvédeni kisebb koccanásnál, ajtórányitásnál, illetve akár egy elszabadult bevásárlókocsitól is. Ennek érdekében a kocsi oldalát és hátát is borítja, no de kanyarodjunk vissza előre. A nappali menetfény külön lámpatest, elegánsnak mondható és egyszerű megoldás.
Alatta a normál távolsági, tompított és index csomagot kapjuk, és a ködlámpa sem maradt ki, mely „kanyarfényként” is kapcsol a kormány elfordításával. A kerekded eleje bájos tud lenni, ellenben a dudoros oldalával, ami sokak számára sokkoló látványt tud nyújtani. A hátulja viszont igen ízléses, a lámpa pici, aranyos és nem ormótlan nagy, a feliratok is csak annyira kitűnőek amennyire muszáj neki.
A beltér nagyon letisztult, nincs külön klímavezérlő és a rádió sem kapott csak hangerő gombot, tehát mindent arról az egy nagy központi egységről kell irányítanunk, és tanulmányoznunk ami nem zavaró, amíg nem vezetés közben kell nyomkodni, ugyanis nagyon könnyen elvonja a figyelmünket az útról, így veszélyeztetve a sofőrt és az utasokat.
A vezető előtti LCD-n csak a sebesség, a tankmennyiségjelző, illetve a megszokott hiba és figyelmeztetőlámpák jelennek meg. Sajnos fordulatszámmérő már nem fért bele az autóba, pedig nagyon szükséges volna, főleg egy dízel autó esetében. A váltássegéd csak felfele mutatja a váltást, a visszaváltást nem kérleli még a rángatáskor sem.
A kormány jól kézre áll, a tempomat és sebesség limiter jól használható, igaz, előbbi lehetne adaptív, ahogy az manapság elvárható volna.
Az ülések kifejezetten kényelmesek, ahogy a futómű is lágyan rugóztatja a budapesti rossz utakon az autót. Az első két ablak elektromos, de nem automata egyik sem, a két hátsó ablak viszont csak kibillenthető, így spóroltak az autó súlyán. A hátul ülők sem fognak szorongani, egész nagy tér marad nekik is, ráadásul még a csomagtér is használható méretű.
A gépkocsi súlya alig megy 1000kg fölé, így könnyen is mozgatja az 1560 köbcentis 4 hengeres dízelmotor a maga 100 lóerejével és 254 Nm-es nyomatékával. Az 5 fokozatú kéziváltó pontos, de hosszú úton jár és keményen, a kuplung pedig erős lábat igényel. Az ötödik sebességfokozat igen hosszú, ott gyorsítani már nem képes az autó, gyári adatok szerint pedig 1750 ford./perc főtengelyfordulatnál már rendelkezésre áll a max. nyomaték.
A fogyasztást tekintve 5.2 és 5.6 liter/100km között változott a fogyasztás, a fedélzeti számítógép ennél kevesebbet írt egy picivel, de még így is vegyes használatban nézve igazán jó fogyasztás.
A francia gyártó leginkább a letisztultságot, egyszerűséget tartotta szem előtt, ezért talán már túl egyszerű is lett nekünk átlagembereknek (fordulatszámmérő hiánya, adaptív tempomat nincs, hátsó ablak csak kibillenthető) mégis akkor ki a célközönség? Vagány formatervével azt mondanám fiatal pároknak akiknek netán gyerekük is van ideális lehet, esetleg hölgyeknek akik félnek, hogy az autó oldalát meghúzzák. Persze nem csak ajánlani kell, hanem megvásárolni is, a nálam járt autó listaára 6,2 millió forint, ami kicsit borsos, hiába a navi, digiklíma, tolatókamera, mégis vannak hiányzó dolgok. Sokkal élhetőbb a középső felszereltséggel, mely nem tud sokkal kevesebbet mégis 5,2 millió forintért hazavihető, így azt választanám.
A tesztautót a Citroën Hungária biztosította, köszönöm.
Adatok:
Hosszúság: 4157 mm
Szélesség: 1946 mm
Magasság: 1530 mm
Tengelytávolság: 2595 mm
Nyomtáv: ? mm (első) / ? mm (hátsó)
Saját tömeg: 1085 Kg
A legkisebb fordulókör sugara: ? m
Szabad hasmagasság: ? mm
Csomagtartó mérete: 358 liter
Hengerek száma: 4
Szelepek száma: 16
Lökettérfogat: 1560 cm3
Max. teljesítmény: 100 LE/3750 fordulat
Max. nyomaték: 254 Nm/1750 fordulat
Abroncsméret 205/55 R16
Emissziós szabvány: Euro 6
Gyári fogyasztási adat (vegyes): 3,4 L/100km
Tesztfogyasztás (vegyes): 5,2 - 5,6 L/100km