2024. március 29., péntek

Gyorskeresés

Sakk és számítógép

  • (f)
  • (p)
Írta: |

20 év elteltével úgy alakult az életem, hogy hirtelen sok időm lett és elhatároztam, megpróbálom újra a sakkot.

[ ÚJ TESZT ]

A kezdetek

Régen sokat sakkoztam. Élőben, igazi műanyag versenysakkbábukkal, jókat beszélgetve közben. Nagyon gyengén játszom, de akkoriban nem a győzelem motivált, hanem a szórakozás, időtöltés. 20 év elteltével úgy alakult az életem, hogy hirtelen sok időm lett, és mivel ha befagy a Duna, a menyhalat sem üldözöm már olyan ifjonti hévvel, meg a Starcraftot, Battlefieldet is unom már (állandóan levernek…), elhatároztam, megpróbálom a sakkot.

Először valami klubot kerestem volna, ahol megtűrnek egy amatőr bábutologatót, de csak gyerekeknek találtam (vidéken lakom). Aztán programok után néztem; nem találtam sokat (elsőre…). Boltokban kerestem, Chessmastert, Fritzet vettem volna. Szétnéztem a legismertebb használt piacokon is, egy ajánlatot találtam: a magyar nyelvű (lengyel fejlesztésű) Sakk Mestert 2000 Ft-ért. Ez a '90-es évek végének „megkésett” játéka, színvonala kb. a '80-as évekbe helyezné – se adatbázis, se oktató mód… Hogyan jutottunk ide? Lékó Péter és a Polgár család hazájában, ahol a '80-as években megjelenő Mikroszámítógép Magazin minden számában írtak a sakkprogramozásról, és a jogutód Alaplap magazinban is volt a „Kaleidoszkóp” rovat. A játékos magazinok se foglalkoznak nagyon a sakkal, pl. a Fritzről még egy tesztet se olvastam. (A Magyar Sakkvilág nem ide tartozik…) Elhatároztam, amolyan „vitaindító” cikket írok a Logoutra. Napokon belül 10°C alá hűl a Duna, felébrednek a menyhalak, de én csak írok…

Aztán rájöttem, hogy a téma túl nagy, és én túl kezdő vagyok ahhoz, hogy cikket írjak, ezért inkább itt, a fórumon rakom ki az írást. Sok kérdést nem tudtam tisztázni, és újságokat is keresek (lásd az utolsó bekezdést), ebben a segítségeteket kérem.
(Kieg.: a fórumon nem sok vizet zavart az írás, ezért most, 10 hónappal később, csak felrakom a Logoutra. Tehát a leírtak a 2015. októberi állapotokat tükrözik!)

Tisztázzunk pár sakk alapfogalmat:

ÉLŐ PONT: A sakkjátékos ember vagy gép erősségét az Élő Árpád magyar származású, Amerikában elhunyt polihisztor (1903-1992, Arpad Elo) által kifejlesztett és róla elnevezett képlet alkalmazásával mérik. Emberek között a legnagyobb Élő-pontszámmal rendelkező játékos Magnus Carlsen (szül. 1990. nov. 30. – 24 éves!) 2862 ponttal. 2800 feletti ponttal kevesebb mint 10 játékos rendelkezik a világon. A legerősebb motor a 3406 Élő-ponttal rendelkező Komodo.

MOTOR, ENGINE: A sakkállást kiértékelő program, ami a lehetséges lépéseket a várható nyereség szerint sorba rendezi, és a legnagyobb nyereségűt lépi.

Keretprogram, GUI (Graphical User Interface): A motor és az adatbázis vezérlését, összekapcsolását és a játék felhasználó felé való megjelenítését végzi.
A motor és a keretprogram közötti kommunikációért felelős protokoll 3 féle lehet:
XBoard: Ez a legrégibb, Linuxra.
WinBoard: Az előző átirata Windows-ra.
UCI (Universal Chess Interface): A legújabb, de szerintem a legelterjedtebb. Ezek a nyílt szabványok lehetővé teszik, hogy egy keretprogram alá több, azonos szabványú motort is telepíthessünk és azokat felváltva használjuk.

SAKKADATBÁZIS: Lehet megnyitási, teljes játék v. végjáték. Ez általában egy tömörített szövegfájl, híres emberek, gépek játékainak lépéseiről. A motor is bele-belenéz (ennek funkciója számomra nem teljesen világos…) egy helyzet kiértékelésekor, de elemezni is lehet őket, tanulva a profibb játékosok lépéséből.

1769-ben Kempelen Farkas magyar feltaláló bemutatta a világ első sakkozógépét (a „Törököt”), több mint 200 évvel megelőzve erősségben a világot!

Hogy török volt-e, azt nem tudom, de hogy igen pici és kiváló sakkozó volt a gépbe „épített” ember, az tuti XD.
Na de komolyan: 1948-ban szabadalmaztatták a tranzisztort (Bell Labs, Lucent), 1958-ban a Texas Instruments cégnél elkészítik a világ első integrált áramkörét. ’71-ben ugyanitt elkészül a világ első CPU-ja, amit két hónap múlva az Intel 4004 (4-bitesek) követ. Még ez évtized elején megjelennek a 8-bitesek is. Én innen kezdem számítani a számítógépek korát.

'74-ben Stockholmban megrendezik az első számítógépes sakk VB-t, amit a szovjet Kaissa (a sakk istennője) nyer (egy IBM System 360-ról koppintott gépen futtatva…). A versenyen indul a magyar fejlesztésű „Papa” program is. Ezen a sorozaton (WCCC) bármilyen gép indulhat, ezért általában a szuperszámítógépek, ill. a speciális célhardverek nyernek.

A második VB-t '77-ben rendezik meg, és onnantól kezdve '92-ig amerikai programok nyernek. A '77-es győztes Chess 4.6 program a Northwestern University-n készült CDC Cyber 176 gépen futott, és '74-ben csak a 3. helyezést ért el a 4.0-s verziója. Meg kell még említeni az ebben a sorozatban többször is rajthoz álló magyar programokat: Pandix, Brainstorm (Horváth Gyula), Merlin (Jákó Balázs), Hector for Chess (Jergler Csaba), Kempelen (Kovács Attila).

1980-ban Linz-ben a Belle (Bell Labs) győzedelmeskedik, DEC PDP-11/23-as gépen futva. '83-ban (XM-P gépen(?) (100 MHz felett!)) és '86-ban (Cray-2 gépen(?)) a Cray Blitz rendszer győz.
1985-ben Hszü Feng-Hsziung amerikai egyetemista, Douglas Adams rajongó elkezd egy gépet fejleszteni, aminek a Deep Thought nevet adja. '88-ban megosztott első helyezést ér el az Amerikai Bajnokságon. A gép teljesítménye ekkor 2745 Élő-pont volt, kb. mint a Chessmaster XI teljesítménye 20 évvel később. A gép 1989-ben 2-0 arányban kikapott Kaszparovtól, de megnyerte a WCCC-t.

Később Feng az IBM-hez került, ahol Murray Champbell és Joseph Hoane segítségével folytatja a gép fejlesztését, immár Deep Blue néven. Ez a rendszer a programból, és egy szuperszámítógép (IBM RS6000, 32 általános célú processzor) által vezérelt 480 db sakk-célprocesszorból állt. 1996-ban már ez a verzió kapott ki Kaszparovtól 4-2 arányban, de '97-ben a jelentősen továbbfejlesztett gép legyőzte a világbajnokot. Ez a mérkőzés máig a sportág egyik legvitatottabb eseménye, sokak szerint ekkor a „Mélykék” még nem állt az emberek szintjén, de az biztos, hogy a számítógépek sakkban előbb-utóbb mindenképpen átvették volna a vezetést. A gépet azóta továbbfejlesztették, de több nyilvános versenyen nem vett részt (a visszavágót is elutasította az IBM), kutatási és protokolláris célokra használják.

Visszatérve a WCCC-re, '92-ben különleges győzelem születik: a hollandus Ed Schröder ver.3.1 Gideon Chessmachine-je nyer; ez a „Chessmachine” egy IBM PC ISA slotjába rakható, ARM2 processzorral és RAM -mal felszerelt „sakk-kártya”, lényege, hogy a RISC processzor könnyebbséget jelentett a sakkprogramozásban. Ez a kártya akkoriban kereskedelmi forgalomban is beszerezhető TASC ChessMashine változata, legyőzi a szuperszámítógépeket.
Ebben az évben tűnik fel először a másik kiváló hollandus, Frans Morsch Fritz (2.0) programja, és egyből az 5. lesz. '95-ben pedig egy Pentium 90-esen futva nyer, a Deep Blue prototípusa csak a 3. helyig jut.
'95 után az x86 (-64)-es architektúrákon futó, ma is ismert programok nyernek főleg (Shredder, (Deep) Junior, Zappa?, Hiarcs, Rondo?,).

2015-ben pedig a német Jonny legyőzi az izraeli juniort, igaz, jelentősen erősebb hardveren futtatva. 1980 és 2001 között volt VB a mikroszámítógépeknek is, a 3. 1983-ban, Budapesten.
1976-ban Peter Jennings kiadja az első kereskedelmi sakkprogramot (MicroChess, 1,1kB (!!)) KIM-1 típusú mikrogépre).

Ez a gép finoman szólva is elég puritán felépítésű, processzora (MOS 6502) a Commodore 64 és a Tamagotchi ősévé teszi...

Ed Schröder, a kiváló hollandus, 1980-ban írja első sakkprogramját. TRS-80 számítógépre, a programnak a Rebel nevet adja. 1989-ben ő írja a „Mephisto Polgár Module” sakkgép szoftverét. '92-ben a Rebel Gideon néven VB-t nyer. '93-ban megírja első DOS programját, a Mephisto Gideont.

Ed DOS-os programjai a D-Fendben

Az 1981-es original IBM PC megjelenésekor elkezdődött, és kb. 1995-ig tartó DOS korszakban volt a sakkprogramok első fénykora, 35-45 program jelent meg ez idő alatt. Ezek jó része ma már Freeware, és DOSBox alatt jól futnak:
(DOSBox help: [Z:\>mount i d:\], [Z:\>I:], [I:\>cd cm21], [I:\CM21>2100], Ahol I: egy valóságban nem létező meghajtó, a játék indítófájljának elérési útja pedig: D:\cm21\2100.exe)
Akinek ez bonyolult, annak ajánlom a D-Fend-Reloaded programot ( http://dfendreloaded.sourceforge.net/ ), ami egy grafikus keretprogram a DOSBoxhoz. Ebben aztán a VirtualHD mappába kell másolni a DOS játékokat, és onnan betárazni a D-Fendbe. Akinek nincs otthon DOS játéka, arra kiváló hollandosunk, Ed gondolt, amikor elérhetővé tett két fájlt (http://rebel13.nl/misc/more%20dos%20oldies.html és http://rebel13.nl/rebel13/rebel%2013/download.html ): Az elsőben 33 db free vagy demó sakkprogram van D-Fendbe tárazva, a másodikban az őáltala fejlesztett (1993-2004-ig) Rebel programokat (18 db) tette szabadon elérhetővé, szintén D-Fendbe tárazva. Ezeket elég csak letölteni, kicsomagolni és a mappában lévő DFend.exe-vel elindítani. Ed ingyenes sakkmotort is fejleszt, Pro Deo néven (WinBoard és UCI kompatibilis).

Freeware és demo sakkprogramok D-Fendben.

Napjainkban a sakkprogramok második fénykorukat élik, talán az internet térhódítása miatt.

Most próbaképpen egy Arena GUI-t (http://www.playwitharena.com/ ) házasítunk össze egy Stockfish (https://stockfishchess.org/ ) motorral, és a MillionBase (http://www.top-5000.nl/pgn.htm ) adatbázissal (mind Free program!).
Arena 3.5: UCI és WinBoard motorokat is támogat, valamint a .pgn és .epd kiterjesztésű adatbázisokat. A program tömörítve csak 18 MB, 19 nyelvre van lefordítva, sajnos a legújabb verzió magyarra még nincs. A tömörített verziót töltöttem le, mert abban alapból van pár motor is. Ezt telepíteni nem kell, a kitömörített mappában lévő Arena.exe-vel indítható.
A Stockfish 6 motor jelenleg a Komodo 9.2 utáni legerősebb a világon, 3386 Élő-ponttal. (A „Stockfish” is tőkehalféle, mint a menyhal!) Az Arena Engines menüjét megnyitva kiválasztjuk az Install new Engine… pontot, kijelöljük a megfelelő .exe fájlt, és OK. A MillionBase 2.2 adatbázis 2,2 millió játékot tartalmaz. Ez egy tömörítve 400 MB-os, kibontva 1,5 GB-os .pgn kiterjesztésű fájl. Az Arena PGN menüjének Open pontjára kattintva kell kijelölni, megvárni, míg betöltődik, és OK. Az így létrehozott „sakkrendszer” sok funkcióját még nem értem, de jól eljátszogatok vele. A Stockfish az én 3 GHz-es, kétmagos gépemen „nem egy villám”, érdemes a gondolkodási időt az alapbeállításnál (6 perc) kisebbre venni.
Megemlíteném még a SCID és a SCID vs. PC (free) programokat. Ezek amolyan adatbázis kezelő-elemző programok lehetnek? .pgn fájlokat kezelnek, de van saját formátumuk is, ami háromféle fájlból (sn4 si4 és sg4) áll.

Egy kis szórakozást ajánlok: Egy képzeletbeli verseny lebonyolítására gondoltam, ahol az első mérkőzést természetesen a bajnok, Németország büszkesége, a szupernehézsúlyú FRI-FRI-FRI-FRI-FRITZ vívja önpusztító kihívójával!

A kihívó kiválasztásával már nagyobb bajban voltam, mindenképpen IBM PC-s, színvonalas alkotásra vágytam, valami különlegesebbre. Első gondolatom a Chessmaster XI Grandmaster Edition volt, a 2007-ben megszűnt kiváló sorozat utolsó darabja, de ez túl szimpla lett volna. Chessmaster 2000, 2100, 3000, 4000 Turbo, Fritz 1.0, 2.0, 2.5, és 5.32 maradtak bent az első válogatáson. (Az 5.32-es segédprogram nélkül telepíthető, futtatható Windows 7-en) A programok futtatása nem okozott problémát (egy ideig), a DOSBox 0.74 ismét bizonyította kiválóságát. A jelöltem a 4000 Turbo lett, de ennek beizzításakor a Box Windows-t reklamált. Ebből a programból van Win 95-ös verzió is, és állítólag ez a Win 3.x-re tervezett verzió is kiválóan fut Win 95-ön. Ekkor még ezt a verziót nem tudtam futtatni (D-Fend-nek van Windows pontja, de még nem próbáltam) és a CM2000 is kiesett, mert relatíve puritán, kezdetleges program, talán hogy az átirata a Commodore 64 RAM-jába is beférjen. A CM2100 sokkal profibb, a CM3000 pedig ennél alig jobb (talán csak az oktató módja). Tehát a Deep Fritz 14 kihívója a Chessmaster 2100-lett.

Chessmaster 2100 (1989) vs. Deep Fritz 14 (2013):

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.