2024. április 19., péntek

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Akármi rovat

Problémák a hazai aukciós portálokkal

  • (f)
  • (p)
Írta: |

Mi lehet a gond itthon? Mi okozza azt, hogy nincs minden rendben egy aukciós portál színvonalával?

[ ÚJ TESZT ]

Szeretném kihangsúlyozni, hogy ezen bejegyzésemben NEM a Vatera működésének kritizálása a célom (bár néhol előfordul), hanem azon részének szidása, melyet mi, eladók és vevők alakítunk, vagyis a licitálás, leírások, fotók, kapcsolatfelvétel és hasonlók. Általánosságban írtam, amit írtam, nem emelek ki konkrét eladókat, személyeket. Kivételek mindig vannak, néhol több, néhol kevesebb. Egy általánosságban megfigyelhető folyamatról, trendről írtam, mely itthon gyűrűzik. Minden Vaterás és nem Vaterás érdeklődőnek kellemes olvasgatást kívánok!

Kezdjük mindjárt a legkritikusabb résszel. Olyan óriási színvonalbeli különbség van az itthoni aukciós portálok és az eBay között, hogy az elmondhatatlan. Hogy mikben merül ez ki? Ezt szeretném kifejteni kicsit bővebben is.

Termékleírás

Itt van példának okáért a termékleírás rész. Meg lehet nézni, hogy a Vaterán (és példaként innentől ezt fogom használni, mivel a legnagyobb hazai aukciós portál, s ha néha árulok valamit, akkor azt ott teszem meg) miképpen használják ki az eladók a termékleírásnál megengedett 40000 karaktert. Megsúgom, gyatrán. Miközben köztudott - és tapasztalataim is ezt mutatják -, hogy egy jól megszerkesztett, mindenre kiterjedő leírás sokszorosára növeli az értékesítési esélyeinket. Erre úgy látszik sokan még nem jöttek rá, ezért fordulhat elő az, hogy például egy eladó telefon leírásában ennyi szerepel:

Eladó Nokia 6230. Korának megfelelő állapotban, zsebkopások vannak. Utánvéttel nem postázok a rossz tapasztalatok miatt!

Lássuk be, ez így nem teljesen kerek. Ezek után pedig az eladó nem győzi megválaszolni a kérdések tömkelegét a le nem írt tulajdonságok, kondíciók miatt. Véleményem szerint továbbá tévhit az is, hogy egy termékhez, legfőbbképpen műszaki cikkhez nem kell leírni röviden annak specifikációit. Nem tudom pontosan még megbecsülni sem azok számát, akik úgy böngészgetnek termékeket, hogy véletlen akadnak rá, nem tudatosan keresik azt, de egy biztos: vannak ilyen internetezők, nem kevesen. Kérem, miért kellene szegény embernek felkeresni egy külön oldalt, hogy megtalálja, mit is tud az a valami, amire rátalált?! Ezzel is csak emelhetnénk a színvonalat, jobbá tehetnénk az aukciós portálokat, csupán egy kis fáradozás, nem kerül semmibe.

Beszéljünk magyarul?

Formáljunk kerek mondatokat? Használjunk vesszőt egy összetett mondatban? Nagybetűvel kezdődik a mondat? Az még emészthető, hogy egy termék iránt "csá most ez tényleg ennyi nem kell érte többet fizetnem cső" stílusban érdeklődnek, de hogy a legtöbb eladó is hasonlóan szép mondatok formájában válaszol (még akkor is, ha a kérdés normális formában érkezett), szerintem egy vicc és sajnálatra méltó! Néha értelmetlenül szerkesztett mondatokat, egy-egy szót válaszolnak az embernek, mit akarnak így eladni? Miből állna normális mondatokat formálni, értelmesen megfogalmazni, amit mondani szeretnénk? Ha egyszer valamit el akar adni az ember, legalább tudjon már kommunikálni.
Kerül valamibe? A helyett, hogy az aukciós portálnak fizetnénk több száz forintot az aukció kiemelésére, először meg kéne tenni pár alapvető lépést a normális értékesítés felé. Mert ugye az már rég rossz, ha az üzeneteknek automatikusan úgy kell kezdődniük, hogy "Tisztelt eladó!"...

Fotók a termékről

Ha valamit használtan árulunk, megengedhetetlen, hogy ne legyen hozzá aktuális, jelenlegi állapotáról árulkodó fotó. Ezt, mint oly sok mindent elfelejtik az eladók és jobb esetben utólag tesznek fel képet kérésre, rosszabb esetben a szavak erejében bíznak. Egy kép többet mond ezer szónál, ezt tartsuk észben. Ebben a részben külön ki kell térnem arra, hogy például a Vaterán nem lehet értelmes méretű képet feltölteni, most 150KB a korlát, az ennél nagyobb képeket a Vatera csodálatos képkonvertere lecsökkenti megfelelő méretre. Sokan rábízzák erre a módszerre képeiket, az eredmény pedig gusztustalan jpeg zajon kívül nem sokat tartalmaz. Persze sokan alapból gyenge minőségű, például mobillal készített képet töltenek fel, ennél már csak egy rosszabb van, mikor rossz helyre ment a fókusz és a termék helyett a körvonalai kivehetők csak, az is homályosan.

Komolytalanság, Vaterán kívüli értékesítés

Aki adott már el valamit a Vaterán jól tudja, hogy mennyi komolytalan érdeklődő, sőt licitáló van. A felhívás ott lebeg a gombnál, miszerint a PTK megfelelő cikkelye alapján a licitálással, leütéssel elfogadjuk, hogy kötelesek vagyunk fizetni. Sokakat ez hidegen hagy és nem különösebben érdekli, ha kap egy negatív értékelést, mert közel nincs olyan súlya, mint például az eBay-en.
Ami még ennél is rosszabb, az a komolytalan eladó. Egyrészt egy termék feltöltésénél a következő vastag piros betűs szöveg fogad minket a Vatera esetében: "Amennyiben a termékre érvényes licit érkezik, akkor a Vatera szabályzata és a PTK 211. § szerint is az eladó köteles az aukció tárgyát átadni a vevőnek.". Ennek ellenére nem egyszer találkoztam már olyannal, hogy „mielőtt licitálsz, kérdezd meg, megvan-e a termék, mert máshol is árulom”. Egyesek emiatt rendesnek állítják be az eladót, hogy szól, nem biztos megvan. De gondoljunk már bele, hogy ezzel a legalapvetőbb szabályt sérti meg a Vaterán, mivel nem biztos, hogy el is adja nekünk azt, amire licitálunk. Normális dolog az ilyen? Ha máshol is árulja, szedje le a Vateráról, árulja Apróneten és hasonló helyeken, ahol ez nem ütközik a szabályzatba.

Kapcsolatfelvétel, értékelés

A kapcsolatfelvétel és a fizetési rendszer lassú, körülményes a Vaterán. Fél óra, mire megjön az e-mail a termék megnyerése után. Ebben kapunk két elérhetőséget, e-mail, telefon. Én kivétel nélkül az e-mailben történő kapcsolatfelvételt szoktam használni, hogy nyoma maradjon a beszélgetésnek, kellhet az még (sajnos). Aztán sokszor napokig, nemegyszer hetekig tartó e-mailezés, telefonálás, napokkal a nyerés után feladott termék, egyszóval fárasztó és felesleges, sok időt pazarló rendszer. Egyszerűsítsünk, gyorsítsunk, automatizáljunk!
Mikor megjött a termék, mehet(ne) az értékelés. A vevő értékeljen először, ez azt hiszem így korrekt. Ő vette a terméket, az ő véleménye a fontosabb, mit gondol az adás-vételről. Jelenleg is van olyan eladásom, ami után a vevő lassan 2 hónapja nem értékel...

Zárszó

Nem akarom még hosszabbra húzni az írást, így is eleget szidtam mindent. A látszat ellenére egy-egy eladáshoz számomra tökéletesen megfelel a Vatera, mivel értékelési rendszere ad egy támpontot, melyre támaszkodhat az ember. Milyen jó is lenne, ha mi, eladók és vevők megtanulnánk normálisan kommunikálni egymással, korrektnek és jóindulatúnak lenni, mert másképp nem működik egy ilyen rendszer, az egész alapja a bizalom. Ha a saját magunk által diktált színvonal emelkedne, és mindenki egy korrekt, megbízható megoldásként tekintene az egymástól történő internetes vásárlásra, akkor lehet nem is lenne közfelháborodás tárgya az egyre növekvő anyagi teher, melyet egy eladónak a szolgáltatásokért cserébe ki kell fizetnie. Mert semmi sincs ingyen.

Mindenki véleményét nagyon szívesen várom a cikkel kapcsolatban a kommentek közé!

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.