Alkatrészek
A képességei megleptek a HD Graphics 530-as IGP-nek. Rosszabbra számítottam. Az az igazság, hogy el lehet vele lenni, persze csodákra így sem kell számítani, de használható sok közkedvelt programmal is.
A teszt rendhagyó lesz, mert teljesen minimális részletességgel lett letesztelve minden.
Nem csináltam táblázatokat, hiszen inkább bemutatónak szántam a cikket. A Hitmannél meg a Mortal Kombat játéknál igyekeztem az utolsó frame/képkocka közelében screenshotolni. Számolt átlag fps-t a program, ahogy az látszik is. Csak beépített benchmarkkal rendelkező játékokat teszteltem.
A cikk célja annyi, hogy megmutassa manapság mire képes egy processzorba integrált grafikus chip, ha egy kis játékról van szó. Elég sokféle játékkal lett letesztelve a technika, bízom benne, hogy mindenki talál magának csemegézni valót.
CPU:
Intel core i5 6600k CoolerMaster Hyper 212 EVO hűtővel.
Alaplap:
Hirdetés
VGA:
Monitor:
LG 22MT58DF-PZ monitor tv tunerrel
Tápegység:
Memória:
Crucial 2x8GB DDR4 2400MHz Ballistix Sport
Merevlemez:
Western Digital 1 TB Blue 7200 rpm EZEX
Ház:
Zalman Z3 plus 4 ventilátorral
Ssd:
Tesztkonfiguráció
- OS: Windows 10 Home 64 bit Creators Update
- VGA driver: 22.20.16.4771
- CPU órajel: 3,9. GHz
- VGA órajel:1150 MHz
- RAM órajelek: Dual channel 2400 MHz 2x 8 GB
- HD felbontás /1280*720/ és a legalacsonyabb beállítások AA, AF nélkül.
- Felhasznált segédprogramok programok: GPU-Z, RealTemp, FRAPS.
Hardver:
HD Graphics 530
Skylake GT2
Architecture Intel Gen. 9 (Skylake)
Pipelines 24 - unified
Core Speed * 350 - 1150 (Boost) MHz
Memory Bus Width 64/128 Bit
Shared Memory yes
DirectX DirectX 12 (FL 12_1)
technology 14 nm
Features QuickSync
Játék programok:
Stalker Call of Pripyat
Just Cause 2
F1 2016
Heavensward
Stormblood
Dirt 3
Devil May Cry 4
Monster Hunter Online
Mortal Kombat XL
Shadow Of Mordor
Thief
Counter Strike Source
Lost Planet 2
Resident evil 6
Resident evil 5
Metro 2033
Tomb Raider
Far Cry Primal
Hitman 2016
GTA V
HD Graphics 530 mélyvíz
A grafikus számítások szempontjából az új Gen9 architektúra – elődeihez hasonlóan – továbbra is három jól elkülöníthető részre osztható. A setup motor a Haswell IGP-jéhez képest nem változott, míg a kalkulációkért a már megszokott shader tömb felelős, amelyből a Broadwell IGP-től örökölt új dizájn mellett maximum kilenc darab kaphat helyet; tulajdonképpen ez az egység a hagyományos értelemben vett multiprocesszor. Ebben most is maximum 8 darab Execution Unit lesz fellelhető, melyek továbbra is komplex feldolgozók, így megmarad bennük a két darab 128 bites vektormotor.
Utóbbiak közül az egyik felel az általános operációk feldolgozásáért, míg a másik a speciális, trigonometrikus és transzcendens utasításokat támogatja, de mindkét vektoros egység kezeli az FMA-t, ami rögtön utat ad a 4+4 co-issue képességnek. Ezzel tehát az Execution Unitok továbbra is órajelenként nyolc darab, egymástól független FMA utasítást képesek végrehajtani. Természetesen a függőség kezelése kulcsfontosságú maradt, mivel az egymástól függő operációk párhuzamos feldolgozása nem lehetséges; erről ezúttal is a Thread Dispatch egység gondoskodik, amely igyekszik úgy etetni a vektormotorokat, hogy minél többször hasznosítható legyen a 4+4 co-issue feldolgozás. Mindemellett az alaparchitektúrát érintő finomítás, hogy javult a 32 bites integer műveletek feldolgozási sebessége.
Eddig kísérteties a hasonlóság Broadwell IGP-vel, de van egy fontos változás is, ugyanis a tesszellálásért és raszterizálásért felelős setup motor ugyan az úgynevezett unslice részben marad, de némileg elkülönítve, vagyis az Intel több setup motort is építhet az IGP-kbe. Ez nem jelenti azt, hogy mostantól ez így is lesz, így bőven elképzelhető, hogy továbbra is marad az egy setup motor az összes multiprocesszorra, de a lehetőség mostantól adott arra, hogy akár két-három setup motor is legyen a lapkában.
Minden shader tömbcsoport, vagy az Intel megfogalmazásával élve a slice elméletben megkaphatja a maga fixfunkciós blokkját. Ez azonban csak elmélet, a gyakorlatban nem lesz így, vagyis a GT2-es dizájnnál is megmarad az egy setup motor, és ez rendre egy slice-ot lát majd el, slice-onként három shader tömbbel.
Az unslice rész mindegyik Skylake IGP dizájnban megmarad, de a shader tömök vagy multiprocesszorok skálázása már megváltozik. A GT2-es dizájn esetén három shader tömb lesz beépítve a lapkába, és így rendre 24 feldolgozó kerül az egyes IGP-kbe. Ezzel egyetemben változik a render tömb is, és meg nem erősített információink szerint ezekhez idomulhat majd a setup motor. Ez azt jelenti, hogy a GT2-es dizájn esetén egy render tömb, illetve setup motor lehet a lapkában, és az így kialakult struktúrával a raszterizáló mindig ugyanannyi képpontot dolgozna fel másodpercenként, mint amennyi blending egység található összesen a render tömbben vagy tömbökben.
Természetesen a mostani, asztali piacra szánt Skylake lapka esetében GT2-es dizájnról beszélünk, így a három shader tömb mellé egy render tömb és egy setup motor társul. A shader tömbökben marad a két darab megosztott textúrázó blokk, amelyek egyenként négy darab Gather4-kompatibilis textúrázó csatornát alkalmaznak, illetve egy render tömbben is marad a négy blending és négy Z mintavételező egység.
A legtöbb gyorsítótár a Gen9-es architektúrán belül változatlan méretű és kialakítású, de az L3 gyorsítótár slice-onként 384 kB-ról 768 kB-ra duzzadt. Ez a GT2-es dizájnt használó aktuális Skylake lapkánál ténylegesen 768 kB-ot jelent. Az LDS, vagyis a helyi adatmegosztás ezúttal is az L3 gyorsítótár egy lecsípett szeletére épül. Az LDS mérete egyébként megnőtt, így már slice-onként 256 kB-os tárról van szó. Ez azt jelenti, hogy az L3 gyorsítótár a gyakorlatban slice-onként 512 kB-os, hiszen a többi terület helyi adatmegosztásra van fenntartva.
A Skylake IGP-jének egyik lényeges extrája az úgynevezett a round robin ütemezés bevezetése, amely egy fontos lépés az Intel számára. A legtöbb mai grafikus vezérlő ezt az ütemezési formát használja, mert ilyen formában minden processzusnak ki van osztva egy időszelet, amely jellemzően nagy szokott lenni, hogy nőjön az utasításkésleltetés elfedésének hatékonysága. Persze ennek a modellnek vannak hátrányai is, de az adatpárhuzamosságra tervezett rendszereknél, vagyis a grafikus vezérlőknél ezek tipikusan olyan hátrányok, amelyek a rendszer funkcionális működésébe bőven beleférnek, ha az utasításkésleltetés elfedése hatékonyabb lesz, ami viszont óriási előny. Ebből a szempontból az Intel kezdi közelíteni a konkurens architektúrák működését, hiszen látják, hogy nem az a jó út, amit korábban jártak.
A Gen9-es architektúra másik hatalmas újításáról már korábban is el lett csepegtetve némi információ. Ezt az iparág sok néven emlegeti, mint például GPU grafika preempció vagy mid-wave preempció. Előbbi a HSA alapítvány, míg utóbbi jellemzően az AMD szóhasználata, hiszen a GCN3, azaz a Volcanic Islands architektúrára bevezették ezt az újítást. Az Intel követi ezt az utat, és a Skylake IGP-je is megkapta az említett képességet, amelyet egységes szinten a legtöbb érintett ma finomszemcsés preempciónak hív.
Igazából nem is az elnevezés a lényeg, hanem maga a funkció, ami lehetővé teszi, hogy a grafikus vezérlő képes legyen az egyes elkezdett feladatok futtatásának ideiglenes megszakítására annak érdekében, hogy egy kiemelt feladat azonnal elérje és teljes egészében felhasználhassa szükséges erőforrásokat.
Játékprogramok
Stalker Call of Pripyat
Just Cause 2
F1 2016
Heavensward
Stormblood
Játékok 2
Dirt 3
Devil May Cry 4
Monster Hunter Online
Mortal Kombat XL
Shadow Of Mordor
Játékok 3
Thief
Counter Strike Source
Lost Planet 2
Resident evil 6
Resident evil 5
Játékok 4
Metro 2033
Tomb Raider
Far Cry Primal
Hitman 2016
GTA V
Frames Per Second (Higher is better) Min, Max, Avg
Pass 0, 31.657082, 62.078243, 43.827309
Pass 1, 26.907473, 90.770782, 31.101419
Pass 2, 27.149136, 99.340332, 38.511127
Pass 3, 39.488056, 73.328552, 55.747501
Pass 4, 15.779563, 92.518173, 51.265743
Time in milliseconds(ms). (Lower is better). Min, Max, Avg
Pass 0, 16.108704, 31.588509, 22.816824
Pass 1, 11.016761, 37.164398, 32.152874
Pass 2, 10.066405, 36.833584, 25.966520
Pass 3, 13.637253, 25.324114, 17.938025
Pass 4, 10.808687, 63.373112, 19.506203
Konklúzió
Hőfokok: A processzor magjai 45 fokig melegedtek játék közben, az IGP pedig olyan 50 foknál tetőzött.
Használhatóság: Szerintem egész jól futnak a játékok, de nyilván a régebbiekkel simább a játékélmény. Sőt, azoknál feljebb lehet tekerni nyugodt szívvel a grafikai részletességet. Meglepetést okozott a GTA V. Teljesen jól fut simán játszható. Tuningot ezúttal nem néztem. Az IGP-nek segít a minél magasabb órajelen járó rendszermemória.
Pozitívumok:
- Alacsony fogyasztás
- Régebbi játékokat képes megfelelő részletességgel futtatni
- Rengeteg videó formátum támogatás
- DX12 / Vulcan támogatás
- Hűvös működés
- Gyors, pörgős a Windows 10 vele
- Nem voltak grafikai hibák, minden elindult
Negatívumok:
- Ma már a teljesítménye nem elegendő, sok játék minimumon is szaggat
- Gyors és drága rendszer memóriával lehet csak kihasználni teljesen
- A rengeteg támogatott feature ellenére nem időtálló
- Nem tud kiváltani egy dedikált 3d gyorsítót ha nagyobbak az igények
Extra érdekesség: Az Alien Isolationt is leteszteltem, de a beépített benchmarkja nem logolja az eredményt esztétikus formában, de azt elmondhatom, hogy 45-50 fps-sel lazán lefutott, ami annyit tesz, hogy teljesen folyamatos játékélményt nyújt, és parádés az optimalizálása. A Crysis első része is igazán jól fut. Annak a program medium részletességet ajánlott fel. Így HD felbontásban elég jól futott. Sok ellenfélnél volt 25-30 fps, amúgy inkább 50-70 fps volt amikor mászkáltam. Aztán megnéztem egy régi programot is az UT 2004-et.
80-és 125 fps között ugrált a sebesség gyakorlatilag az összes pályán 32 emberrel maximális részletességgel 1280*960-as felbontásban.
Egy-két játéknak nem indult el a beépített benchmarkja sajnos.
Pár játékot GTX 970-nel is leteszteltem, aki akarja itt megnézheti mennyivel gyorsabb egy dedikált 3d gyorsító. Vigyázat, az eredmények nem összehasonlíthatóak egymással, mert más beállítással készült az a másik teszt.
Az IGP tesztjéhez forrásként felhasználtam a Prohardverről anyagokat. Köszönöm nekik a részletességet!
Az IGP-ről a véleményem pedig:
TETSZETT