Bevezető
Volt egyszer egy teszt gondolata, ami el is jutott egy bizonyos fázisig, de sajnos nem állt össze végül.
Körülnéztem, hogy mi lehet az, ami még érdekelné is az embereket és hasznát is veszem a méréseimnek, de nem elcsépelt téma...?
Így született meg a két költséghatékony kártya összekötése és a nagy testvér elleni küzdelmük, ami a Hawaii GPU megjelenéséig az AMD zászlóshajója volt GPU tekintetében.
HD 7870 CF az egy köztes megoldás:
Kicsi a keret egy erős GPU-hoz, de egy Tahiti / GK104 ereje nem elég.
Hirdetés
Hogy állunk az árakkal?
Az ár és a teljesítmény aránya a lényeges ebben a témában is, mint a legtöbb VGA tesztben.
Az előbbi a következőképp alakul a használtpiacon kortól, garitól, tartozékoktól függően:
HD 7870 Crossfire: 80 - 86.000 Ft
HD 7970: 65 - 75.000 Ft
Tehát ha ügyesek vagyunk, egy kis felárral kihozható a dolog és a tesztek szerint megéri.
Vajon mai címekben is olyan szép dolgokat láthatunk a 7870 CF-től "Overkill" beállítások mellett, hogy megérje ezt választani a 7970 helyett, esetleg a mostani 7870 mellé még egy?
Erre a következő oldalakon kapunk majd választ!
Két ilyen modell tette próbára magát
Ránézésre sem a hardcore rétegnek szól, kisebb, olcsóbb hatást kelt, nem sugall akkora erőt, csak úgy dobtak rá egy a nagy tesókéhoz képest butított hűtőt és kész is van.
A ventilátorprofilja ennek a modellnek messze túl van lőve, 60 fok körül kezdett 2000 RPM-en pörögni, és 2200 felett már zajos volt és eleinte hajlamos volt berezonálni mindkettő.
1900-ra "lefojtva" 72 fokot nem haladták meg CF-ben sem és így a hangjukra sem lehet panasz.
A limuzin testet öltő HD 7970
Sok HD 7950/70 járt itt, az olcsó modelltől kezdve a legkomolyabb gyárilag rápakolt hűtésig bezárólag.
Végül kellő tisztelettel búcsúztam a 7900-as szériától egy Accelero Xtreme 7970 hűtős, referencia nyákos 7970 személyében.
A hűtési teljesítménye kimagasló, de nem tökéletes:
A VRM hőmérséklete alapfeszen saját ventiprofil nélkül hajlamos a nem kellemes 90-95 fok fölé bekúszni, cserébe a ventilátor nem pörög többet 7-800-nál.
A maximum fordulata a ventilátoroknak 2100 körül van, úgy 1600-ig roppant halk, 1600-1900 között minimális levegőmozgást hallani, afölött nem az igazi a csend kedvelőinek. (Relatív, tehát a környezete: max. 800-as ventilátorok és 2 darab HDD)
Saját profil mellett / GPU 65 fok--->95% RPM/ 1.22V Drop @ 1200/1800-as (GPU/Mem) órajelek mellett a VRM nem ment 90 fok felé, és még így is halkabb akármelyik gyári hűtésnél.
Egyedül a DCII teljesítményét tudnám hozzá hasonlítani, de az szélzajosabb ilyen mértékű tuning mellett.
Amit hiányoltam, az a nagyobb teljesítményű ventilátor a hűtésen, egy 2800-at igazán tudhatnának, a borda nagysága valószínűleg mindenkit kielégít.
2GB videómemória 2014 hajnalán?
A referencia felbontás a nálam megszokott 1080p.
Nem egy téves információ kering a fórumokon azzal kapcsolatban ez mennyire elég.
Ismét leszögezem, ahogy már oly sokszor hangoztattam:
Jelenleg a reális kihasználtság mérése nem lehetséges, az igen, hogy a driver mennyit jegyzett elő a játéknak, de, hogy a valós kihasználtság mekkora, azt nem tudni.
Az olyan kijelentések, mint például "2284 MB-ot evett nálam a BF4, így a 2GB nem elég, elfogy" tévesek.
Példának okáért most maradjunk a BF4-nél: 150% skálázás mellett, maximum 1750MB-ot írt minden monitorozó program és a textúrák fele hiányzott, laggolt az egész játék, játszhatatlan volt, de a "nagyszerű" programok szerint még bőven 2GB alatt voltam.
Ha elfogy egy 2GB-os kártyán, annak jelei vannak: később betöltődő vagy meg sem jelenő textúrák, akadások, esetleg drasztikus teljesítménycsökkenés.
Crossfire, mint lehetséges alternatíva?
Sok tapasztaltabb fórumos évek óta eltolja magától ezt a lehetőséget a Frametime (aránytalan) növekedése, a kis akadások és a skálázódás problémái miatt.
Nekem nem volt sosem különösebb gondom a 2 GPU-s rendszerekkel, mert a pályafutásom szinte végig 2 magos rendszerek kísérték.
Év eleje óta 1 GPU-t használtam kihasználatlanság és a játékok minősége miatt, így az eddiginél érzékenyebb vagyok a kép folyamatosságára.
1 GPU-hoz képest vajon mennyivel veti vissza a folyamatosságot a 2 kártya, és ha érzékelem is, ez mennyit ront az élményen?
Ennek alátámasztásaként lett mérve Frametime is, erről a következő oldalon.
Frametime/tesztkörnyezet
Volt arról is szó, hogy megejtek majd egy Frametime mérést, amit egyszer már kompletten kukáztam, mert nem tartom reálisnak ezt a fajta mérést, de most meg mégis megosztom a mért értékeket.
Frametime, késleltetés:
120 FPS = 8.8 msec
60 FPS = 16.6 msec
30 FPS = 33.3 msec
15 FPS = 66.6 msec
Akadásról akkor beszélhetünk, ha az átlagos FPS-nél egy bizonyos ponton rövid időre az aktuális FPS száma sokkal alacsonyabb, vagy ha az átlagos frametime-hoz képest kis időre megnő a frametime.
Minél "simább, szőrtelenebb" a vonal, annál gördülékenyebb elméletben a kapott kép.
Azért kommentelni fogom a tapasztaltakat, mert közel sem olyan pontos ez, mint ahogy sokan hiszik, a szimpla szoftveres méréstől sajnos nem lehet többet elvárni. Ami feltűnően hazugságnak tűnik, ott belekötök majd a Frapsbe.
Micro Stutter
Erről a jelenségről pedig akkor van szó, ha 1-2 frame erejéig ugrik fel a Frametime az átlaghoz képest, elméletileg ezt kell majd vadásznunk, amikor erről van szó, de nem minden az, aminek látszik.
Programok:
F1 2013
Grid 2
Gas Guzzlers Extreme
Metro: Last Light
Hitman: Absolution
Total War: Rome II
Heaven Benchmark
Valley Benchmark
Company of Heroes 2
Splinter Cell: Blacklist
Battlefield 4: Single & Multi
Battlefield 3: Single & Multi
WRC 4
Sniper Elit V2
Crysis 3
Tomb Raider
A felhozatal új, a koncepció maradt:
Összelapátoltam a VGA éhes címeket, nem mindent tudtam berakni, amit szerettem volna, mert némelyik cím bemondta az unalmast, de így is egy egész jó lista került mérésre.
A grafikai beállításokról:
Alapvetően ezek a 7970 mérések a másik teszthez készültek, ott pedig a GTX 780 volt a referencia terhelés szempontjából, innen is a kicsit eltúlzott beállítások.
Ettől függetlenül evidens volt, hogy mindent olyan beállítások mellett mérek, ami az elérhető vagy közel legnagyobb terhelést jelenti grafikai szempontból.
A Multis mérésekkel csak megmutatni szeretném, hogyan fut ilyen körülmények között a program, egy szóval: útmutató
A végső teljesítménytáblázatba nem kerülnek bele ezek az értékek, ahogy a CPU limitesek vagy ott ahol egy 7870 nem lett mérve és azok sem, ahol a CF csak rontott az FPS-en vagy nem működött.
Tesztkonfiguráció:
Processzor: Intel Core i7 920 @ 4200 MHz
Alaplap: Asus Rampage III Extreme
Memória: 12 GB 1600 MHz CL8 Triple Channel
Rendszer: OCZ Agility 3 60 GB
HDD: Western Digital Blue 500 GB
VGA: HD 7870 & CF & HD 7970
Driver: Catalyst 13.11 Beta & 13.9 WHQL
Felbontás: 1920 x 1080
OS: Windows 8 Pro
Már nem volt tervben több teszt ezzel a konfiggal, így sajnálom, hogy néhol megint limites eredményeket fogtok látni, de hiszem, hogy egy nap olyan tesztkonfigot láttok itt, ami minden igényt kielégít.
A limittel kapcsolatban ismét csak azt tudom írni amit anno a 7950 Crossfire tesztnél:
Az alkalmazások legtöbbjében nem ez a max., amire a kártyák képesek.
Azért sokkal közelebb van az elérhető maximumhoz, mint az előbb említettnél.
VGA specifikációk:
VGA órajelek:
GPU / Memória
7970: 925 MHz / 1375 MHz
7970OC: 1200 MHz / 1800 MHz
7870: 1000 MHz / 1200 MHz
7870OC: 1150 MHz / 1300 MHz
Fontos megjegyezni:
Úgy gondolta a 7870 CF, hogy némely játékot szétlaggolva viszi, ezáltal játszhatatlan képek sorozatát kaptam.
Ennek hatására 13.9-es driverrel is le lett mérve a Crossfire, valahol segített, valahol pedig rontott a dolgokon. Egy kártyával nem volt gond, így az nem került újra mérésre.
Tesztek /1
Az idei Forma 1 sem az a játék ahol kompromisszumot kéne kötni látvány terén, viszont jó látni, hogy optimalizáltak kicsit a motoron, hiszen szebb lett és gyorsabban is fut, mint a tavalyi rész.
A teljesítményre nem lehet panasz, bármelyik felállásban maxon futtatható a program és megszokott módon totális CPU limit uralkodik a grafikonon.
A CF nem sokat segített a helyzeten, de nem is rontott, így a megléte nem volt sem hasznos, sem pedig zavaró.
A sok kidolgozatlan grafikai elemtől eltekintve az összkép korrekt, a motor jó fény/árnyék kezelésének köszönhetően néha egészen impresszív látvány tárul elénk.
A CF odatette magát és számottevően jobb minimumot pörgetett ki magából, mint az 1 GPU-s rendszer úgy, hogy ennek a Frametime sem látta kárát, ami sajnos nem lesz gyakori produkció.
Tesztek /2
Nem egy AAA címről beszélünk és ez érződik is rajta, de összességében engem lekötött az egyszerűsége miatt, nem is akar többnek látszani, mint ami.
Azért került be a tesztbe, mert a VGA igénye a látványhoz mérten túlzónak hat, de abszolút szépnek mondható az összhatás és egy ilyen teszt lényege, hogy a izzadjanak a kártyák.
A 7970 vonala teljesen eltűnik, míg a CF-ök kifestőkönyvet csinálnak a grafikonból.
Ez szépen tükrözi azt, hogy érzetre a 70 FPS körülbelül 35 szintjén volt.
A 7870 értékei azért ilyen "kimagaslóak" és "hosszan tartóak", mert be-be lassult a játék betölteni a pályát (szó szerint Slow Motion sebességre), nem is volt igazán játszható vele.
A Metro új része látványra és VGA igényre is igen impresszívnek nevezhető, néha még én is csak néztem milyen effekteket rak a képernyőre a motor.
A minimum FPS állandó, más esetben ezt a memória elfogyásának számlájára írnám, de itt nem.
A referencia driverrel (13.11) nem volt valami sima a Benchmark futása, ez régebbi driverrel sokkal jobb lett, de minél alacsonyabb tartományba zuhant az FPS, annál rosszabb lett a 2 GPU-s élmény.
Tesztek /3
A szingli Pitcairn összecsuklott, nem tudta megfelelő FPS-sel, de még folyamatossággal sem megjeleníteni a képet.Frametime-ot nem rögzítette végig a Fraps, utólag megnézve pedig nem volt lehetőségem újramérni.
13.9-cel a Frametime elveszett a tüskés erdőben, a 2 kistesó és megfelelő driver minimálisan, de jobban vette az akadályt, mint a húzott 7970.
A legújabb Total War komolyabban megdolgoztatja a gépeket maximális beállításokon.
Én személy szerint High-on játszottam és nem is igazán éreztem hiányát a pár kis részletnek, amit elvesztettem ezzel a művelettel, persze ez mindenre igaz lehet, és nem azért veszünk drága hardvereket, hogy beérjük holmi "magas" beállításokkal.
A kiugró Frametime-ot és a vállalhatatlanul alacsony minimum FPS-t egy dolognak lehet köszönni 7870-nél: elfogyott a 2 Giga Ram, volt 2 Scene váltás mikor szó szerint megállt gondolkodni és miután eltelt 2 másodperc megjelenítette a képet 6-7 FPS-sel.
A Crossfire-t nem tudtam életre kelteni alatta, de a minimumon és a játszhatóságon az sem segített volna az elfogyott memória miatt.
Tesztek /4
Az 1.0-ás verzió anno talán az első tesszellációt alkalmazó "bencsmárkhuszár programok" egyike volt, azóta hozzácsaptak pár Scene-t, szebb, jobb lett és mára már a 4.0-ás változattal méricskélünk.
A tűpárnás Frame grafot nem tudom mire vélni, CF-rel nem volt olyan folyamatos, mint lehetne, de az egykártyás rendszer is ilyet, vagy még rosszabbat produkált a Fraps szerint, amit a látottak alapján szó nélkül megkérdőjelezek, sőt egyenesen megcáfolok, de ezzel nem is igazán kell foglalkozni jelen esetben, úgy is csak a pontszám a lényeg, ott meg a CF meseszerűen ellépett.
A Unigine második legnépszerűbb Benchmark programja szép tájakat rajzol elénk egész szépen kidolgozva.
Heaven után ismét egy Frametime amit nem lehet mire vélni, a relatíve alacsony FPS nem jár automatikusan ilyen mértékben változó Framek közt eltelt idővel, a program mégis ezt mutatja, ismét.
Az OC-s 7970-nek sikerül az alap CF-et hoznia, ami mindenképp jónak számít szintetikus tesztben.
Tesztek /5
Már a Total War esetében látott FPS szám sem volt túl szívmelengető, ez meg végképp nem az.
2GB elfogyott, néha durván belassult a kép és hiányoztak textúrák, vagy nagyon lassan töltődtek be.
Három 2GB-os kártya - három rettenetesen kiugró Frametime, ott volt az a pont, ahol a memória hiánnyal már nem tudott megbirkózni a rendszer így töltenie kellett.
A CF hatásfoka rossz, így is profilozgatni kellett a működéséhez.
Az új Splinter Cell is UE 2.5-tel dolgozik, meglehetősen lenyűgöző módon, 1 percig sem éreztem, hogy ez egy elavult motor lenne.
4x MSAA-val a 7970 tuningolva tartja körülbelül az átlag 60 FPS-t, ezért is nyúltam a durvább élsimító eljáráshoz, hogy jobban érzékelhető legyen a különbség a kártyák között.
A Frame eredményektől függetlenül: 7870-nel és CF-rel játszhatatlanul akadt, laggolt, droppolt ilyen élsimítás mellett, talán elfogyott a memória, kellett volna egy GK 104-es kártya, megvizsgálni ezt a kérdést.
7970 simán állta a sarat, az FPS nem a legtöbb, de megfigyelhetitek, hogy sokkal jobban bírta ezt a beállítást, mint a CF. Elég a minimum és az átlag különbségét megnézni, és ez is egy nagy probléma a 2 GPU-s rendszerekkel.
Hiába hoz néhol +80-95% átlagot, minimumban játék alatt sajnos ezt már nem teljesíti.
Tesztek /6
Újabb év újabb WRC, egyedül képviseli a mai címek közül a Rally vonalat, így a mérése elkerülhetetlen volt.
Nincs nagy kérdés a játék körül: CF-től szimplán behal, csak ront a sebességen, pedig 1 darab 7870 nem elég hozzá, a 7970 is csak OC-zva hozza azt, ami egy autós játékban elvárt sebesség a többségnek.
CF mellett a smooth-ság ismeretlen fogalom ebben a mérésben (1:1-ben 1 kártyás érzés FPS-től függetlenül)
Itt is tetten érhető, hogy a 7970 teljesen más kategóriát képvisel, vannak ilyen fura esetek sajnos, mikor a CF csak úgy van a gépben vagy ront a helyzeten, mint az előző esetben is.
Tesztek /7
Játszhatóságra CF-rel kicsivel jobb volt a helyzet, mert míg utóbbival 25-35-s átlag megvolt külső tereken, addig 7970-nel már 20-25 volt a jellemzőbb.
A Frametime káosz, néha érezhető is volt, hogy CF-t ilyen alacsony FPS mellett nem szereti a játék, de nem volt zavaró annyira (minimális Slow Motion jelenség).
A 7870 még párosban sem szerette annyira az élsimítás minőségének növelését, sokkal nagyobb lendületet vesztettek, mint egy 7970.
Ki ne emlékezne 2013 egyik legjobban összerakott játékára, ami elsőként alkalmazta az AMD TressFX technológiáját, mellé pedig impresszív látvány és újragondolt karakter társult.
A Pitcairn nagyon rosszul viselte a körülményeket, még az OC-s CF sem érte be az alapon járó 7970-et.
A folyamatosság nem volt ennyire rossz, mint amilyennek mutatja magát, de azért voltak fura pillanatai a 2 kártyának.
Frissítés: A nem megegyező verzió okozta a difit.
A 6-8 hónapos 164/121-es OC-s 7950 CF eredményhez képest jelentősen gyengébben teljesít a középkategóriás CF, egy tuningolt 7970 majdnem hozza ezt a sebességet.
Frametime ismét kuka - Nem volt akadás, beszaggatás. A kép tökéletesen smooth volt, talán 7970-nel egy kicsivel jobb volt, de lehet csak placebo.
Tesztek /Battlefield 4 - Single
Azért kapott 3 "beállításos" mérést a Single, mert kétség kívül ez az idei év sláger FPS-e, evidens volt, hogy nagyobb figyelmet kap a tesztben, mint többi cím.
Single-ben az egyetlen Map volt ahol éreztem valami fejlődést az előző részhez képest.
Nem hiába demózták ezzel a játékot, de még itt sem érte el teljesen azt a szintet az amit elvártam volna tőle.
Amik nagyon megeszik a videókártyát azok a komolyabb robbanások vagy nagyobb méretet öltő effektek, gondolok itt a porra.
A kötelező durva robbantások minden mérés alkalmával megvoltak, onnan jönnek ezek a minimum értékek
7870 CF-rel laggolgatott néha, ez CF specifikus lehet, mert 1 kártyával nem jött elő.
Robbantások alkalmával sokkal szaggatottabb érzés volt a CF-es minimum, mint 1 kártyával.
A minimumot lehet mérési hibának tekinteni, elég nagy a szórás, de 2x betöltve azt a pályarészt sem esett le robbanáskor a mért érték alá a régi driverrel, a folyamatosságról persze lehet vitatkozni.
150% Resolution Scale:
Ez azt jelenti, hogy itt már 2880 x 1620 pixelt számolt a VGA, az alap 100%-hoz képest jelentősen élesebb képet kapunk, de láthatjuk milyen áron.
A 7970 nem bírta, hiába a 30 körüli átlag, ha a minimum sokkal jobban dominált játék közben.
Tuning órajeleken már egész játszhatónak bizonyult a dolog, de azért így sem valami jó.
7870CF: A memória elfogyott, laggolások, mintha ezres pinggel játszanék Multit, nem megjelenő textúrák, egy szóval: Játszhatatlan
Egy 7870-nel nem szenvedtem végig, az átlag érték tuningolt kártya mellett úgy 10-15 FPS lehetett.
Ha már adott volt ilyen felskálázási lehetőség kíváncsi voltam, hogy 3840 x 2160-ban (200%), azaz 4K-ban mire képesek ezek a hardverek.
Itt már nem vártam el az élsimítást (ilyen felskálázás mellett nincs is sok értelme) és a maximális részletességet, mert az előző beállítás is már sok volt, így visszavettem a terhelésből.
A számolt pixelek számába belegondolva (4x 1080p) OC-zett 7970 mellett még játszható értékeket kapunk, még ha nem is annyira smooth a kép, de élvezhető, jobb, mint 150% mellett 4x élsimítással.
CF ugyanúgy bedobta a törölközőt, egy kártyával + 2-4 FPS az előző beállításhoz képest, szintén vállalhatatlan.
Tesztek /Battlefield 3 - Multiplayer
Az összes mérés 48-64 fős szerveren készült Conquest Large módban.
Rengeteget játszottam ezt a játékot 7950 és 70-nel és sokat gyorsult a játék az év eleji állapothoz képest, ami jót tett az 1 GPU-s "smooth" élménynek.
A Single 7870 Frame értékeit nem tudom hova tenni, simán futott az FPS számtól elvonatkoztatva és a 13.9-es CF botladozást sem tükrözi a mérés.
Szóval vicces: BF4 13.9-cel megy simán és 13.11-gyel rosszul, a 3-nál pedig fordítva, de azért nem olyan drasztikus a jelenség, mint a 4-nél.
Szép látszik a CF előnye és a játékban is érezhetően közvetlenebb pár szituációban az irányítás, kell is néha az a + erő Multiban és a 100 körüli átlag is csak jó hír lehet.
Tesztek /Battlefield 4 - Multiplayer
Ezek a mérések Conquest Large módban 64 fős csatákra épültek.
7970 azért nincs, mert az új Windows úgy gondolta, hogy én nem mértem BF4 Multit és nem tudta megnyitni a lemért eredményeket, ezt nagyon sajnálom, de sajnos nem tudok már mit tenni, azt azért megosztom, hogy érzésre melyikkel megy jobban és legalább 7870-nel legyenek eredmények.
7970OC-nál is voltak CPU limites pillanatok.
Megkérdőjelezhetetlenül CF-rel futott szebben és jobban a játék ameddig 13.9-et használtam.
A 7970 néha erőlködött a 40 FPS min körüli értékével addig itt nem hajlandó benézni 50 alá.
A hiedelmekkel ellentétben NEM FOGY EL A 2GB 100% Res mellett 1920-ban, akármit is méregetnek egyesek.
Egy 7870-nel kártyával viszont olyan 35 FPS érzete van az embernek, valamiért 50 alatt nem akart szép folyamatos lenni a kép. Kettővel sem volt az igazi, de mivel a teszt során a CF nem ment 50 alá, így ez nem igazán fontos jelenség ilyen körülmények között.
Konklúzió
Hozta-e a kisebb CF, amit elvártam tőle egy ilyen magas órajelen járatott 7970 után?
Ez a kérdés a CF összerakása előtt sokat járt a fejemben, hogy vajon érdemes-e szöszmötölni 2 kis kártyával, de a neten fellelhető tesztek arra bátorítottak, hogy próbáljam be őket.
Köztes megoldásnak szántam és láttam is bennük fantáziát.
Kis pótlással kihoztam az eladott 7970 árából őket és releváns többletet ígértek 7970-hez képest.
Bármelyik eredményt is nézem, egyáltalán nem éri meg a 2 kártya, csak néhol ad valamennyi többletet a 7970 képest, de 10-ből 8-9 helyen ez elhanyagolható és teljesítményileg körülbelül mindegy melyik van a gépben, a Frametime-os szenvedésről ami 2 kártyával jár nem is beszélve.
A Frametime kérdése:
Az eredmények néhol furcsára sikeredtek, többször néztem ahol érdekes értékek jöttek ki, a Fraps ennyire képes, nem reális és nem is fogom alkalmazni többet.
Nem volt ilyen drasztikus a helyzet amíg nem alkalmaztam komolyabb élsimításokat, FXAA mellett vagy AA nélkül ha nem is tükörsima, de közel 1 GPU-s érzést kaptam.
Viszont be kell látni, hogy ez nem járható út: 4x MSAA- 50 FPS és folyamatosságra gondok vannak,
FXAA - 120 FPS, nincs gond, de a recés környezet és az egész olyan "nincs erő a gépben" érzést ad a felhasználónak.
Ahogy észrevettem legtöbb esetben képkocka/másodperc centrikus ez a probléma:
40-50 és már nem olyan folyamatos, de míg 60 felett vagyunk, addig áldjuk a CF erejét.
7970-nel még ha adott esetben alacsonyabb is az átlag FPS, sosincs a folyamatossággal ilyesfajta gond, egy 7870CF nyers erőben meg nem biztosíték arra, hogy meglegyen az átlag 60-as szám.
2GB - csúnya, rossz, gonosz?
Mint láttátok mindenhol komoly élsimításokat engedtem a kártyákra, volt pár helyzet, amikor elfogyott a memória, de ez még úgy-ahogy kiküszöbölhető lehet gyengébb szűréssel.
Erőben és sávszélességben úgysincs ebben a párosban akkora potenciál, hogy azt mondjam nem állnék neki ennek az évnek 2GB VRAM-mal ekkora felbontás mellett.
Ha erősebb párosban gondolkodunk /760/670/680/770 2GB SLI/ ott viszont konkrétan limitáló tényező ez a mennyiség, ezalatt meg körülbelül mindegy, hogy 2GB vagy dupla annyi memória foglalja a helyet a nyákon.
CF/SLI-t összerakni - igen vagy nem?
Tahiti CF-rel nem volt "folyamatosság"-problémám 1-2 kivétellel, mert ott szinte minden száguldott 60 FPS felett, addig meg öröm volt az élet, ez szintén elmondható volt GTX 690-nel.
Viszont ha azalá benéztünk, akkor kb. lineárisan nőtt a folyamatosság csökkenése 1 maghoz képest, ugyanúgy, mint ennél a CF-nél, csak itt hatványozottan hatott az erő és sávszélesség hiánya miatt.
Van szimplán olyan játék is ahol CF/SLI-vel FPS-től függetlenül darabos lesz a kép, vagy bezavar a több GPU.
A kettő driver közül jó volt valamelyikkel?
A régebbi driver egy fokkal jobban teljesített Frametime szempontjából, sok helyen teljesítményileg is kiemelkedett a többi eredmény közül.
Jó volt-e valamelyikkel is? Sajnos nem, még BF3/4 Multira sem tudom ajánlani, mert mind a kettő cím másik driverrel volt relatíve sima, az meg nem úgy megy, hogy BF3-azni szeretnék, de előtte letörlöm a régi illesztőprogramot és felrakom az újat, majd vissza az előző, mert utána meg az újabb résszel.
Tökéletesen nem lesz, míg ez az AFR technológia van porondon addig a több GPU –val, ha nem is csak a gond van, de a felhőtlen élmény nincs meg.
Verdikt
7850/70 CF-t nem ajánlom
7950/70 páros megér egy próbát, de ha kompromisszummentes játékot szeretnétek, akkor 1 magban kell gondolkodnotok, mert az a 40 FPS reális 40 FPS-nek megfelelő Frametime-ot dob minden esetben.
Tuningpotenciálban szintén a 7950/70 áll jobban, sokkal időtállóbb és jobb megoldás, mint ez a kis Crossfire, undorító volt sok helyen, amit csinált, egyszerűen nem lehet értékelni jó szívvel.
A következő nagy tesztem főszereplője egy R9 290 lesz elméletileg, ő váltja majd a 7970-et.
Frametime ebben már nem lesz, 1-1 GPU-val nincs különösebb értelme és ez a szoftveres mérés sem hozta az elvártakat.
Előtte még viszont lesz egy 6970 - 7870 összemérés is, ami nem lesz hosszú, de megmutatja, hogy összességében ma hogyan állnak teljesítményileg.
Külön köszönet odorgg kollégának a Battlefield 3 és 4-ért, nélküle nem lettek volna egyik tesztemben sem a Multiplayer eredmények.