Amikor az Apple bemutatta az új iPad minit, a 4. generációs iPadet, a retinás 13" MacBook Prot és a vékonyabb iMacet, csendben még a Final Cut Pro X új verzióját is kiadta.
Ez a profi felhasználóknak jelent nagy örömöt, hiszen most - végre - belerakták azokat a funkciókat, amiket előzőleg már a NAB-on megígértek.
A négy főbb újítás:
- Dual Viewers
- Multichannel audio editing
- Red kamera
- és MXF plug-in támogatás.
Ezen kívül sok apróbb, de annál hasznosabb funkciót is beleraktak - amelyek nagy része a felhasználói visszajelzések miatt jött létre.
Vesézzük ki a négy főbb újítást.
Hirdetés
Dual Viewers
Az eddigi megoldás elég nagy érvágás volt a régi felhasználók számára. Ahogy átmentünk a nyersanyagról a készülő videó TimeLine-jára, a Viewerben a kép is átugrott. Most viszont meg van rá a lehetőségünk, hogy ezt megváltoztassuk azáltal, hogy megnyitunk egy másodlagos Viewert a nyersanyagnak.
Ez az új Viewer még pár hasznos dolgot is hozott, mint például hogy a színmonitorozást külön monitoronként tudjuk állítgatni. Sőt, mostantól átállíthatjuk azt is, hogy a videó alatt vagy mellett legyen. Ez valahogy így néz ki:
Multi-channel audio editing
Azaz magyarul többcsatornás hangszerkesztés is belekerült a programba. Eddig hogy ha több mikrofonsávot akartunk kezelni, akkor a videót a hangtól le kellett választani, és külön szerkeszteni őket. Ez azért volt rossz, mert könnyen el lehetett őket mozdítani, így a hang szinkronja is megszűnt a videóval.
Ezzel a frissítéssel úgy lehet szerkeszteni a hangsávokat, hogy azok kapcsolódva maradnak a hozzájuk tartozó videóhoz.
Apróság, de még is hasznos: amikor hangot akarod szerkeszteni, a hangsáv felett egyből lasszós kijelölés lesz. Így nem kell 4 darab keyframe-et létrehozni egy halkításhoz vagy hangosításhoz, hanem egyből csak a kijelölt rész hangerejét állítja be.
RED kamera támogatás
A RED felhasználói közösség már sokszor felszólalt amiatt, hogy natív REDCODE (nyers, tömörített formátumú) szerkesztést akarnak. Pedig már az Adobe is kínált erre lehetőséget, de mostantól már a 10.0.6. is eleget tesz ennek a kihívásnak. Sőt, még többet is kínál: támogatja 5K-ig a szerkesztést, plusz lehetőséget ad ProRes4444 vagy ProRes Proxy formátumra való átkódolásra a folyamatosabb szerkesztéshez (mindezt persze a háttérben rendereli).
Ez az egész úgy néz ki, hogy elkezdünk szerkeszteni a natív fájlokkal, majd közben automatikusan átáll a könnyebb, folyékonyabb szerkesztéshez ideálisabb Proxy médiára, így ez kevésbé terheli a rendszert (például ha laptopon kell dolgozni).
Az exportnál meg persze visszaállítjuk az eredeti médiát, és azzal rendereljük ki a kész videót. Így a minőség is megmarad, és a munkafolyamat is gyorsabb lett.
MXF támogatás
Ahogy a RED kamerákat is jobban támogatja már a 10.0.6., úgy más kamerák fájljaival is könnyebben elboldogul. Ez olyanoknak előny, akik olyanokkal dolgoznak, mint például a Panasonic P2, a Sony XDCAM vagy más MXF formátumba tömörítő kamerák.
Egyebek
Sok meglepetés, azaz egy csomó változás jött még ezeken kívül. Például szám szerint 42 új effektet, átmenetet és feliratot kaptunk.
Ezen kívül több Metadatát is hozzáadtak (ARRI, ALEXA, RED metadata). Megváltozott pár dolog az interfészen is. Ezeket nem sorolom fel, de az export is megváltozott, átláthatobb lett.
Akit érdekelnek még videós hírek, azoknak szeretnék elindítani egy blogot a témában
.