Hirdetés

2019. április 22., hétfő

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Fotózás rovat

Canon EOS-1D X áttekintés

  • (f)
  • (p)
Írta: |

A Canontól kissé idegen névadás mellett került le a lepel az új, felső kategóriás dSLR gépvázáról.

[ ÚJ TESZT ]

Miért is fura a Canon EOS-1D X névadása? Részben az ikszelgetés eddig inkább a legnagyobb konkurencia szokása volt (lásd: Nikon D3x, D40x), másrészt pedig az új betűjel jelzi, hogy valami újat igyekszik megteremteni a Canon. Eddig a felső kategóriában alapvetően az EOS-1D (és Mark II, III, stb. jelű variánsai), valamint az 1Ds széria dominált. Előbbi főként az akciófotósok számára volt komoly fegyvertény, jellemzően ez a sorozat kapta meg az extrém gyors fotósorozat és AF funkciókat. Az 1Ds pedig egy komoly műtermi eszköz, ennek megfelelő szolgáltatásokkal és kategórián belül hatalmas felbontással, érzékeltetve, hogy ennél magasabb lépcsőfokon már csak a középformátum található.

Érdekességek

Az új 1Dx széria (?) viszont igyekszik az akciófotózást és a műtermi használatot ötvözni. A marketing gépezet gőzerővel dübörög és bizony a legfőbb tulajdonság amit kiemelnek az a 14 kép/másodperces sorozatfelvétel, melyet teljes felbontáson képes elérni. (A sportfotósok kezdhetnek a szerkesztőségben célzásokat tenni egy esetleges váltásra még az olimpia előtt.) Mivel ilyen gyors sorozatfelvétel éhes napközis módjára tud falatozni, ezért jó hír, hogy a zárszerkezet várható élettartama 400 000 expóra van megadva.

A műtermi fotósokat pedig olyan szolgáltatásokkal igyekeznek kényeztetni, mint a roppant sokat mondó névvel rendelkező WFT-E6 Wi-Fi jeladó amivel FTP szerverre küldhetjük fel az elkészült fotókat, szinkronban a memóriakártyára írással. Az nem teljesen érthető, hogy miért nem sikerült ezt a gépvázba préselni, hiszen $600-os árával kissé túlárazott megoldásnak tűnik, igaz a gépváz teljes $6800-os várható árhoz képes elsikkad a kiegészítők sokaságában. Mindenesetre a csatlakozók között megtalálható egy Ethernet port, ha esetleg műtermünkben megszokott jelenség a kábel rengeteg. Egy látványos és szintén ebben a környezetben jól hasznosuló szolgáltatást is kapott az EOS-1D X, ez pedig a DLNA kompatibilitás, így egy arra alkalmas megjelenítőn rögtön megtekinthetők vagy prezentálhatók a fotók, akár már az elkészítésük pillanatában.

Videózzunk

Persze ez egy kívül-belül igazi fényképezőgép, de nem mehetünk el a videós képességek mellett szó nélkül. Manapság a DSLR filmezés megkerülhetetlen az amatőr vagy akár a kis és közepes produkciókban. Ugyan első blikkre nem történt szemmel látható előrelépés a jelenleg legnépszerűbb EOS-5D Mark II modellhez képest, de a felszín alatt történtek változások. A Canon letette a kiscserkész esküt, hogy operatőrök visszajelzései alapján fejlesztették tovább a filmes szekciót. Választhatunk kétféle tömörítési mód közül (intraframe ALL-i és interframe IPB), valamint a timecode beállításoknál is megjelent a Free Run és a Rec Run opció. Továbbá a felvételi módokat megtaláljátok a lenti felsorolásban.

A felvételeket a dupla Compact Flash CF kártyafoglalatban helyet foglaló adathordozókon tárolhatjuk. A felvételek hossza maximum 29 perc és 59 másodperc lehet, illetve a mérete nem haladhatja meg a 4GB-ot. De a felvétel akkor sem áll le, ha elérjük a limitet, mert automatikusan egy másik fájlba kezd rögzíteni egyetlen képkocka kiesése nélkül.

Végszó

Szerencsére a Canon felső kategóriás modell palettája nem frissül olyan gyorsan, mint a belépő vagy középszint, így nem kell évente cserélgetni a felszerelést, hogy szolgáltatásokban up-to-date legyen egy profi fotós. Ezek a gépvázak olyan szolgáltatásokat tartalmaznak, melyek az alsóbb szinteken még évekig nem lesznek elérhetők. A Canon célja az volt, hogy hidat képezzen a korábbi 1D széria akciógépei és az 1Ds vonal műtermi mivolta között, ennek a célkitűzésnek pedig többnyire eleget is tesz, már ami a funkciókat illeti. Kérdés, hogy ez a két kategória egybeolvadását jelenti vagy valamelyik megmarad továbbra is? Szerintünk értelmes lépés az volna ha legalább a "Ds" csapásirány megmaradna, hiszen az 1Dx felbontása visszalépést jelent a 20 megapixel feletti világhoz képest. Ezek viszont csak találgatások.

Továbbá a konklúzió részeként meg kell jegyezni, hogy mi az ami kifejezetten hiányzik: Időszerű lenne tovább lépni a videó felvételi módok terén. Nagyon becsületes, hogy nyitnak a haladó felhasználók felé, hogy a felszín alatt is finomhangolhassák a felvételt, de egy Full HD 1080p mellett elérhető 50 és 60 fps rögzítés mindenképpen hiánypótló lenne! Világos, hogy ennek hatalmas a sávszélesség igénye, de az sem feltétlenül megoldás, hogy ezen módok esetén a felbontásból kell alább adni.

Ez a bejegyzés eredetileg a szerző saját blogján jelent meg!

Azóta történt

  • Robotkodik a Polaroid

    Múltkoriban már írtam a kiszivárgott Nikon D4 és Fujifilm X-Pro 1 gépekről. Ezeket mindkét gyártó valóban...

Hirdetés

Copyright © 2000-2019 PROHARDVER Informatikai Kft.