Sziasztok
Nem olyan rég végre-valahára rászántam magam a videokártya cseréjére.
Megjelenésük óta két kártya vonta magára érdeklődésemet, egyikük az RX 470-es, másikuk a hasonló árkategóriában elérhető GTX 1060.
Megpróbáltam türelmesen várni az árak mérséklődésére, azonban csak nem akart eljönni az általam áhított középkategóriás ár. Ami dollárban jól csengett, nem akart kedvem szerint forintosodni.
Közben több tesztet újra meg újra elolvastam, illetve passzív módban itt a fórumon követtem a kapcsolódó topikokat. Végül az ünnepek közeledte átlendített a hezitálási határon.
Erre még rásegített az árak alakulása, mivel a két kiszemelt egy árba került, így megvettem a tesztekben fürgébben szereplő kártyát. Részemről ez elég nagy váltás, mivel utolsó kártyám a zöldek oldaláról egy Riva 128-as volt még az előző évezredben. Azóta a középkategóriában mindig ATI-AMD-t találtam jobb vételnek. Mostanáig.
Valamint volt még egy-két ok, ami miatt most zöldek felé hajlottam, erre majd kitérek a cikk közben, végén.
A kártyák
Az új kiválasztott: MSI GTX 1060 ARMOR 3G OCV1
Amit leváltott: GigaByte HD 7870 GHz Edition (GV-R787OC-2GD)
Rögtön fel is merülhet a kérdés, mit keres a címben egy 6870-es. Említett kártya már szerepelt egy korábbi írásomban, még mindig a családban van, így bevontam őt is a tesztbe. Ilyen jellegű mérés egyébként sem szokott lenni, ahol korosabb kártyák szerepelnek újdonságokkal együtt.
Róla lenne szó: VTX3D HD 6870 1GB GDDR5 (VX6870 1GBD5-2DH)
A három kártya fontosabb paramétereit összeszedtem egy táblázatba a könnyebb összehasonlítás végett:
A kártyák lélektanába nem mennék ennél jobban bele, az interneten számtalan elemző cikk lelhető fel róluk.
Tesztkörnyezet
Hozzátartozik még a témához, régi kártyámmal együtt a régi gépem is családban van, így a lehetőséget kihasználtam és megnéztem az eltérő konfigok mennyit jelentenek játékok alatt. A következő konfigurációkban vizsgáltam a teljesítményt:
A veterán masina
- Alaplap: Asus P7P55D
- Processzor: Intel i7 860 (2,8 GHz)
- Memória: G.Skill 2×4 GB DDR3, 1600 MHz
- OS: Windows 10 x64
A fiatalság ereje
- Alaplap: Asus MAXIMUS VI HERO
- Processzor: Intel i7 4770k (3,5@3,9GHz)
- Memória: Corsair 2×4 GB DDR3, 2133 MHz
- OS: Windows 10 x64
A kártyákhoz használt illesztőprogramok és beállításaik:
376.09-desktop-win10-64bit-international-whql.exe
non-whql-win10-64bit-radeon-software-crimson-16.11.4-nov15.exe
amd-catalyst-15.7.1-win10-64bit.exe
A driver beállításokon az alapértelmezetthez képest mind AMD mind NVIDIA oldalon annyit módosítottam, hogy anizotrop szűrőt 16x állítottam, a szűrés minőségét pedig kiválóra tettem.
Itt most pár szóra tennék egy kitérőt, mint fentebb említettem a cikk alatt egy-két indokot még előhozok a váltás okaként. AMD driverből azért kellett kettő, mert a legújabb már nem támogatja 6870-t, így legacy driver-t kellett használnom. Tipikus AMD dolog, a "kicsit" régebbi kártyát használókról könnyen elfelejtkezik.
Szintén ide kapcsolódik indokként - amibe teszt alatt bele is futottam - a driverek eltávolításának problémája. A tesztelés során 6870 után a következő kártya, amit beszereltem, a 1060-as volt. Hiába távolítottam el a Catalyst drivert, a gép bekapcsolása után sötét képernyő fogadott, csak második indításra sikerült eljutni az asztalig. Valami AMD drivermaradvány bennragadt a rendszerben, és megakasztotta a gépet, majd közölte: a driver nincs megfelelően telepítve. Ennyit a Catalyst Uninstaller-ről.
Így nézett ki a dolog:
Catalyst Control Center még a listán volt, persze működésképtelenül.
Ezek után néznem kellett egy különálló uninstallert (pedig nem szeretem őket), hogy kipucolja AMD maradványokat. Szóval az AMD driver mindig tartogat valamit, amit az évek alatt egyre kevésbé kívántam tolerálni.
Visszakanyarodva a cikkhez, a tesztet két részre lehet osztani, szintetikus és játék benchmarkok.
Ahol lehetőség volt rá, a játékba beépített benchmarkot használtam, néhány esetben kellett FRAPS-ra hagyatkoznom, olyankor egy előre begyakorolt útvonalat használtam a méréshez.
Szintetikus Benchmark
Négy benchmarkot futtattam, melyek elég jól ismertek.
Próbálkoztam még egy ötödikkel, a Catzilla benchmarkkal, de állandóan összeomlott, így végül kimaradt.
3DMark 11 ingyenes verzióját futtattam csak egyképpen tud futni „performance” beállítással, a kijelző beállítás „stretched” módban futott.
Különösebb elemzés nem szükséges, GPU és CPU függvényében skálázódik a kapott pontszám
Következő a 3DMark Fire Strike szintén ingyenes, semmiféle beállítás nem lehetséges, csak futtatásra van lehetőség.
Ami érdekes, a 7870 teljesítménye nem növekedett az előző teszthez hasonlóan olyan mértékben, amit az erősebb processzor alapján vártam volna.
Harmadik teszt a szintén ingyenes Unigine Heaven 4.0 benchmark, a következő beállításokkal:
Preset -custom, API -DirectX 11, Quality -Ultra, Tesselation -Extreme, Stereo 3D -Disabled, Multi-Monitor -Disabled, Anti-Aliasing -4x, Full Screen -yes, Resolution -1920x1080;
Ennél a benchmarknál a processzornak minimális jelentősége van.
Utolsó szintetikus teszt ugyanazon cégtől Valley benchmark.
Beállításai: Preset -custom, API -DirectX 11, Quality -Ultra, Stereo 3D -Disabled, Monitors -Sinlge, Anti-Aliasing -4x, Full Screen -yes, Resolution -1920x1080;
Előzővel ellentétben itt az eltérő hardverkörnyezet számított.
Játék benchmarkok I
Tudom, hogy nem a legújabb játékok, de azzal tudok mérni, ami megvan.
Elsőnek Alien vs Predator, melyhez van külön letölthető benchmark, a játék megléte nem szükséges.
Ráadásul elérhető külön felhasználói felület a beállításokhoz:
Quality -Extreme, Resolution -1920x1080, Anti Aliasing -4x, Anisotrop Filtering -16x, Texture Quality -Very High, Shadow Quality -Very High, SSAO -on, Tesselation -On, Advanced Shadow -On;
A hardverkörnyezet semmi jelentőséggel nem bír, viszont érdekes anomáliába futottam: a 7870-es alulmaradt a 6870-nel szemben.
Második méréshez FRAPS-ot használtam, mivel nincs elérhető benchmark segédeszköz hozzá, viszont széles körben elterjedt játékmotor lévén kihagyni nem szerettem volna. A játék pedig a Battlefield 3. A sorozatból létezik újabb is, de azokat már nem vettem meg. Érdekességképpen, a BF1942 óta az összes PC-re megjelent Battlefield megvan egészen a harmadik részig. Itt viszont a DLC-s üzletfilozófia annyira elvette a kedvemet a sorozattól, hogy a következőket már nem vettem meg, a böngészős Battlelog már csak hab a tortán, annyi kínlódás van vele.
Beállítások: Resolution-1920x1080, Fullscreen -yes, Graphics Quality -Ultra;
Szintén elmondható, hogy a videokártyát kiszolgáló vasnak minimális jelentősége van.
Harmadik teszt alapjául cryengine-es játékot gondoltam, találtam hozzá önálló tesztet.
Monster Hunter Official Benchmark.
Beállítások: Resolution -1920x1080, Anti-ailasing -4x MSAA, Full Screen -On;
Mint korábban, a vas egyéb összetevői kis mértékben számítanak, ami érdekesség, hogy 6870-en a benchmark a cicás jelenetnél állandóan kilépett.
Ezért negyedik mérésre a Crysis 3-at használtam FRAPS segítségével.
Beállítások: Resolution -1920x1080, Fullscreen -yes, Antialiasing -4x MSAA, Texture Resolution – Very High, System Specification -Very High. Ez után az advanced options-nál egy paramétert módosítottam: Motion Blur Amount -Low, többi mind Very High beállításon maradt, Anisotropic Filter 16x, Lens Flares -yes;
Mint korábban, a vas többi összetevője nem számított különösebben.
Ötödik mérés a Codemaster-től DiRT 3.
Sajnos ugyanazon üzletfilozófia miatt, mint korábban már említettem, az újabb Codemasters játékokat nem vettem meg. Játékba épített benchmarkot használtam.
Beállítások: Resolution -1920x1080, Antialiasing -4xMSAA, Graphics Preset -Ultra;
Itt az az érdekes, hogy a 7870 számára nem jelentett sokat az erősebb konfig, míg az 1060 szépen gyorsult.
Hatodik mérés szintén önállóan letölthető, Final Fantasy XIV: Heavensward Benchmark, ami egy SQUARE ENIX játék.
Beállítások: Screen Size -1920x1080, Screen Mode -Full Screen, DirectX Version -11, Graphics Presets -Preset 1;
A 7870 számára mindegy volt az alatta lévő konfig, míg a 1060 kicsit profitált az erősebb vasból.
Játék Benchmarkok II
Hetedik mérés: Metro Last Light, saját beépített benchmarkkal.
Beállítások: DirectX -11, Resolution -1920x1080, Quality -Very High, Texture Filtering -16x, Motion Blur -Normal, SSAA -yes, Tesselation -Very High, Advanced PhysX -No;
Az eltérő konfigok kis jelentőséggel bírtak. Szegény 6870, ez a teszt rajta képnézegetés lett, nem az ő világa.
Nyolcadik mérés alapjául szolgáló játék talán a legidősebb a mezőnyben, de nagyon kedvelem.
A benchmark önállóan futtatható, játék megléte nem kell. S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat
Beállítások: Preset -Ultra, Renderer -Enhanced full dynamic lighting (DX11), Video mode -1920x1080, MSAA -4x, MSAA for A-tested objects -DX10.1 style, SSAO mode -HDAO, SSAO Quality -High, Use DX10.1 -yes, Tesselation -yes, Hardening shadow -yes;
Meglepetés nincs, az egyéb összetevők kevéssé számítanak.
Kilencedik mérés szintén erre a motorra épül, amiért a tesztbe került: mert jelenleg is játszom vele. S.T.A.L.K.E.R. - Lost Alpha. Méréshez FRAPS kellett, önálló benchmark nincs.
Beállítások: Render -Full Dynamic Lighting (DX10), Quality set -maximum, Resolution -1920x1080, Full screen -yes, Vision distance -max, Objects detail -max, Grass density -max, Texture detail -max, Anisotropic filtering -max, Lighting distance -max, Particles distance -max, Shadow map size -high, Sun shadow -yes, Grass shadow -yes, Motion blur -no, Step parallax -yes, Dynamic vet surface -yes, Use DX10.1 -yes, MSAA for A-test objecs -DX10.1, Antialiasing -2x
V-sync -no, Frequency 60Hz -no, Sun rays -high, Ambient occlusion -HBAO, SSAO quality -high, Soft water -yes, soft particles -yes, Depth of field -yes, NPC flashlifght -yes;
A 7870 kevésbé, míg a 1060 sokat profitált az erősebb processzorból. A 6870 megint csak képnézegető módban működött.
Tizedik mérés szintén önállóan letölthető, Sniper Elite V2 Benchmark Tool.
Beállítások: Resolution -1920x1080, Texture Detail -ULTRA, Shadows Detail -ULTRA, Draw Distance -ULTRA, Anti-aliasing -HIGH, Advanced Shadows -HIGH, Supersampling -4.0x, Anisotropic Level -16, Compute Shaders -ON, Ambient Occlusion -ON, Motion Blur -ON, Vertical Sync -OFF, Reduce Mouse Lag -OFF, Stereo 3D -OFF;
Semmi jelentősége a VGA alatt lévő konfigurációnak.
Tizenegyedik mérés: Sleeping Dogs, játékba épített becnhmark.
Beállítások: Resolution -1920x1080, Anti-Aliasing -Extreme, High-Res Texture -on, Shadow Resolution -High, Shadow Filtering -High, SSAO -High, V-Sync -off, Quality motion blur -on, FPS limiter -off;
Mint eddig, processzornak semmi jelentősége.
Tizenkettedik, egyben az utolsó mérés a Tomb Raider játékba épített benchmark.
Beállítások: Fullscreen -on, Exclusive Fullscren -on, Resoluiton 1920x1080, Double Buffer, Motion Blur -On, Screen Effect -on, Quality -Custom, Texture quality -Ultra, Texture Filter -16x, Anti-Aliasing -FXAA, Shadow -Ultra, Shadow Resolution -High, Level of Detail -Ultra, Post Processing -On, Tesselation -On, High Precision -On, Hair Quality -Normal, Reflections -High, Depthof Field -Ultra, SSAO -Ultra;
Itt nagyon érdekesen alakult a sorrend, elképzelésem sincs, mi okozta.
Teljesítmény, összegzés
Először a szokásos egymáshoz viszonyított teljesítmény, csak a játékok számítottak bele az összesítésbe.
A következő összesítés egy teljesítmény-eloszlást mutat a különböző mérések alatt, egy kiválasztott kártya eredményeihez képest.
Jelenleg a veterán családi gépben a 6870-et leváltotta a 7870-es kártya, ezzel közel duplájára nőtt annak grafikus teljesítménye. Az is látható, hogy a 7870-es kártya által nyújtott teljesítmény mindössze átlag 7%-kal csökkent azzal, hogy gyengébb gépben üzemel, ez részemről teljesen elfogadható.
Az általam használt gépben GTX 1060 használatával közel duplájára nőtt a grafikus teljesítmény, ráadásul több kijelzős rendszer okán a kártya sokkal energia-hatékonyabban működik, mint a 7870 tette, az üresjárati több kijelzős üzemmód az AMD kártyáknak még mindig gyenge pontja. Ez is olyan, ami az évek alatt csak nem akart megoldódni, és zavarónak találtam.
Illetve az AMD driverek időnként előforduló hibái, mint azt egy youtube videóval szemléltettem annak idején, amit a következő driver szerencsére javított. Ez is olyan, amit évek alatt megfigyeltem, hogy a régebbi játékok támogatása akadozik. Egyébként jelenleg is küszködik ezzel a játékkal 7870-es kártya, mostanában a játékból történő kilépés okoz fekete képernyőt.
Egyelőre új kártyámmal nem tapasztalok semmi problémát, elégedett vagyok vele. Amint említettem, a Riva128 után így újra nVidia kártyám van.
Köszönöm a figyelmet, kellemes ünnepeket kívánok!
Szabolcs