2018. szeptember 23., vasárnap

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Számtech rovat

3D kártyák történelme I.rész

  • (f)
  • (p)
Írta: |

Az írás igazából nem azért születik, hogy segítséget nyújtson, vagy valódi összemérettetést biztosítson...

[ ÚJ TESZT ]

Az írás igazából nem azért születik, hogy segítséget nyújtson, vagy valódi összemérettetést biztosítson ezeknek a kártyáknak, mert erre meg volt a saját idejük, hanem inkább azért, hogy emlékeztesse az olvasót a PC-s 3D gyorsítás hajnalára, s nosztalgiázásra adjon lehetőséget.

Én is komolyabban ekkortájt kezdtem el foglalkozni a számítástechnikával (ami annyit tesz, hogy ilyen irányú szaklapokat kezdtem el vásárolni), amelyek segítségével próbáltam némi rálátással rendelkezni a hardverpiacra. Ekkor 1998-at írtunk...

Vegyük sorra az akkori lehetőségeket! Az első ami nagyban különbözik a jelenlegi helyzettől az az, hogy a választék - cégek tekintetében - sokkal, de tényleg sokkal nagyobb volt. Olyan nevekből lehetett választani, mint a 3Dfx, 3DLabs, ATi, Intel, Matrox, NEC, nVidia, Rendition, S3 és Trident. Hát igen, nem kis különbség a mai kétpólusú világképhez képest (+S3)...

Szóval míg gyártó esetén rengetegből lehetett választani, addig egy-egy gyártón belül messze nem volt ekkora kínálat, mint most.

Az aktuális '98-as kínálat tehát a következő:

1. 3Dfx:

Voodoo

Az egyik legnépszerűbb első generációs 3D gyorsító volt akkoriban. A játékok nagy része még nem a DirectX-et, hanem a Glideot támogatta 3D gyorsítás céljából, ami a 3Dfx saját API-ja volt (de a kártya mellette rendelkezett DirectX támogatással is), s ilymódon nem volt kompatibilis más kártyákkal (pl. SpecOps 2).

A kártya mellé mindenképpen szükség volt egy 2D-s megjelenítésért felelős VGA-ra is, amelyet egy külső kábelen keresztül kellett összekötni a Voodooval. Ez tipikusan úgy nézett ki, hogy egy S3 Trio64 V2/DX-es kártya működött mellette.

3D-s játékban a beállítható maximális felbontás 640*480*16bit volt. A kártya egyáltalán nem volt képes kezelni a 32bites színmélységet (ami ekkoriban nem is volt baj, mert ha tudta is a konkurencia, akkor is iszonyat lassan).

Technikai paraméterek:
GPU órajel: 45MHz
Memória órajel: 75MHz
Memória méret: 4MB EDO
Memória adatbusz: 64bit

Voodoo Rush

A fenti kétkártyás elrendezést megpróbálta megszüntetni a 3Dfx, s ennek érdekében a Voodoo chip mellé ráintegráltak a kártyára egy Alliance 2D nevezetű chipet, ami a 2D-s megjelenítést végezte.

Sajnos a fenti összeállításnak több hátránya volt, mint előnye. A kártya 2D-s részét jobb volt elfelejteni, mert egyszerűen összehasonlíthatatlanul csúnyább volt bármely riválisánál a képe (elmosódott, szürkés), s bizony a 3D-s részre is kihatással volt a kapcsolat, ugyanis visszafogta annak teljesítményét. Ha mindez még nem lett volna elég, akkor meg kell említeni, hogy komoly driverproblémák is jelentkeztek a játékok futtatása közben.

Ez a kártya szintén az első generációba tartozott.

Technikai paraméterek:
GPU órajel: 45MHz
Memória órajel: 75MHz
Memória méret: 6MB EDO (Ebből 4-et használhatott fel a 3D-hez)
Memória adatbusz: 64bit

Voodoo 2

Az ezzel szerelt kártyák a II. generációs gyorsító kártyák között teljesítmény szempontjából a legjobbnak bizonyultak. Legnagyobb hátránya az ára volt, hiszen kb. 2x annyiba került, mint egy Riva 128-as kártya.

Ez a kártya szintén támogatja a Glideot, és mellette a Direct 3D-t, azonban a régebbi glideos szoftverekkel nem teljesen kompatibilis. Ennél a kártyánál debütált az SLI nevezetű megoldás, melynek segítségével ugyanúgy mint most két kártyát is össze lehetett kötni egymással. Hatásfokára jellemző volt, hogy 3DMarkon kívül nem sok helyen látszódott az, hogy van értelme ennek a behelyezésének. Bár hozzáteszem, hogy amilyen teszteket láttam még az is elképzelhető, hogy annak folyamán CPU limitbe ütközött a tesztelő, mert egy Pentium II-400 nem volt maradéktalanul elég szerintem egy ilyen kétkártyás rendszerhez.

Ez a kártya továbbra sem tudta a képet 32biten keresztül renderelni, viszont rendkívül jó teljesítményével és szintén jó driver ellátottságával tudta kompenzáni ezen hátrányát a TNT-vel szemben. A két kártya ára ugyanis megközelítőleg azonos volt ('99 februárjában 40K körül lehetett hozzájutni egy ilyen kártyához).

Az SLI-nek a másik nagyszerű hatása az volt, hogy az eredetileg maximum 800*600-ban renderelni képes kártyák elő tudtak állítani 1024*768-ban is képet bár minderre csak teljes képernyős üzemmódban voltak képesek, azaz játékon kívül semmire sem lehetett használni őket. Képminőségén a Voodoo 1-hez képest nem sikerült érdemben javítani, azaz továbbra is jellemző vonása a szürkés, elmosott kép.

Technikai paraméterek:
GPU órajel: 90MHz
Memória órajel: 100MHz
Memória méret: 8-12MB EDO
Memória adatbusz: 192bit

Voodoo Banshee:

A Voodoo Rush példájából tanulva a 3Dfx immár nem bízta másra a 2D-s rész elkészítését, hanem saját maga integrálta egybe a két chipet, s így született meg a Voodoo Banshee, amely alapvetően egy Voodoo II-s chipet tartalmaz azzal a csonkítással, hogy a V2-ben lévő 2-2 Texelfx ás Pixelfx egységből mindössze 1-1 darabot épített bele az új chipbe, ezáltal a multitextúrázás lehetőségét megszüntetve. Azonban minden egyéb effektust benne hagyott, közte a bump mappinget is. A 2D-s képminőség szintén sokat javult a Voodoo Rushhoz képest, bár ez nem volt egy túl nagy feladat.

Ez a kártya már SGRAM-okkal volt szerelve, s PCI vagy AGP portba volt illeszthető, ezért sok helyzetben még a Voodoo II-t is maga mögé utasította amellett, hogy olcsóbb is volt nála.

Technikai paraméterek:
GPU órajel: 95MHz
Memória órajel: 95MHz
Memória méret: 16MB SDRAM
Memória adatbusz: 192bit

2. 3DLabs:

Permedia 2

A cég terve a kártyával az volt, hogy olyan 3D-s chipet alkosson, amely a 2D-s piacon is megállja a helyét, ugyanakkor az MPEG2 lejátszás támogatására is képes legyen. Az elképzelés nagyrészt sikerült is, bár a kártya játékok alatt nyújtott teljesítménye erősen korlátozott volt.

Ára is erősen sugallta, hogy inkább professzionális felhasználásra volt szánva, mert kisebb teljesítménye ellenére drágább volt, mint a Voodoo egyes (57K vs. 45K - '98 április)

Technikai paraméterek:
GPU órajel: ? MHz
Memória órajel: 100MHz
Memória méret: 8MB SGRAM
Memória adatbusz: 64 bit

3. ATi

Rage II

Az Ati ez idő tájt nem alkotott túl nagy hírnévre érdemes kártyákat. A Rage II volt, ami lefedte a választékát, azonban ezeknek a teljesítménye és a képminősége is messze elmaradt a várttól. A legfőbb erénye a DVD lejátszás támogatása volt így.

Tehát nem volt gyors, viszont kellően drága volt ahhoz, hogy iszonyatos ár/teljesítmény mutatóval rendelkezzen. 3D-s teljesítménye 1/3-a a Riva128-nak.

Technikai paraméterek:
GPU órajel: ? MHz
Memória órajel: 83MHz
Memória méret: 4-8MB SGRAM
Memória adatbusz: 64 bit

4. Intel

Intel 740

Igen, az Intel már megpróbálkozott egyszer diszkrét VGA piacra dobásával. Nézzük csak hogyan fogadták az újságírók:

"ez az Intel első videochipje. A tesztben egészen jó helyen végzett, ismeri az összes fontosabb effektust és ez az első kártya, amely már támogatja az AGP 2x szabványt. Sajnos azonban a chipnek van néhány problémás pontja, ami talán elsőre nem is szembetűnő. Az, hogy valami okból kifolyólag csak intel chipkészletű alaplapban és Pentium II rendszerben hajlandó az elvárt teljesítményt nyújtani. Ha ebből valamelyik nincs meg, akkor sok gondunk akadhat a sebességgel és a kártya életre lehelésével. A másik, hogy a 205MHz-es RAM-DAC mellett sem képes 85Hz-nél nagyobb frissítési frekvenciára és1280*1024-ben már csak 60Hz-et tud..."

Szóval óriási, maradandó alkotás, amit nem véletlen, hogy nem követett folytatás. 3D-s teljesítménye némileg magasabb a Riva128-nál (~20%), ami most már lassan referencia szerepét tölti be.

Technikai paraméterek:
GPU órajel: 100 MHz
Memória órajel: 100MHz
Memória méret: 4-8MB SGRAM
Memória adatbusz: 64 bit

5. Matrox:

G200

A Matrox ezzel a kártyával megcsinált egy elfogadható minőségű 3D-s gyorsítót úgy, hogy 2D-s videóchipjének képminőségével senki, azaz a szó szoros értelmében senki sem tudott versenyre kelni.

3D-s sebesség tekintetében elmarad, de ez volt az első kártya, amely a kártyán belül mindent 32bites pontossággal számol. Drivereivel játékok alatt - a kor szokásának megfelelően - kisebb-nagyobb problémák voltak.

A kártyából több verzió is készült, ezek általában a csatlakozókban és az órajelekben különböztek.

Technikai paraméterek:
GPU órajel: 95 MHz
Memória órajel: 100MHz
Memória méret: 4-16MB SGRAM
Memória adatbusz: 2x64 bit

6. NEC

PowerVR PCX-2

Ez a kártya a Voodoo 1 közvetlen ellenfele volt, ugyanúgy mindössze 3D-s kiegészítő szerepkört tölött be, azaz kiegészítő 2D-s kártyát igényelt. Az egyik legnagyobb aduja a kártyának a Turok volt, amely beépített PowerVR driverrel rendelkezett, s így végül sikerült is éppen 50%-os teljesítményt nyújtani a Voodoo 1-hez képest. Viszont ezt a teljesítményt 800*600-ba is képes volt tartani, amit a V1 képtelen volt kivitelezni.

Erről a kártyáról sajnos még képet sem találtam, annyira ritka volt.

Update: Köszönet gPointnak a kép linkjéért!

7. nVidia

Riva 128/128ZX

A két kártya közt mindössze a memória méretében volt lényeges különbség. Természetesen megpróbáltak kicsit javítani a teljesítményen, s a driver fronton is volt javítandó, hiszen ahhoz hogy normális teljesítményt kihozzuk belőle Win9x alatt minimum 2db driverrel kellett operálni. S akkori ban ez nem úgy működött, mint most, hogy minden hónapban jöttek ki sorra a frissebbnél frissebb driverek, hanem kb. negyed évente, fél évente. A grafikai hibák pedig nem ott kezdődtek, hogy volt 2db fekete kocka félóránként az egyik sarokban...

Egy grafikai hiba az olyan volt, hogy a játék teljesen játszhatatlan lett tőle általában. Pl. Aliens vs. Predatorban ha Predatorral álcázódtam, akkor tiszta fehér szemcséket kaptam a képernyőn. Manapság meg ha egy fekete kocka van a kép sarkában, akkor már összedől a világ... (nem ártana elkezdeni gondolkodni)

Technikai paraméterek:
GPU órajel: 100 MHz
Memória órajel: 100MHz
Memória méret: 4-8MB SGRAM
Memória adatbusz: 128 bit

Riva TNT

Itt kezdődött meg a nagy párharc igazából, ami a 3Dfx bekebelezésével végződött. Ez a kártya volt az első komoly veszélyforrás, amely ha jól volt összeállítva a konfiguráció, akkor bizony sokszor beérte, sőt lehagyta vetélytársát, a Voodoo 2-t. A chip felépítése, s funkciólistája sokkal modernebb, mint a V2-é, kezdve azzal, hogy kezeli a 32bites színmélységet, s ráadásul kellően gyorsan képes megjeleníteni a jeleneteket így is. 2D-s képminősége a G200-as kártyákét közelíti, TV kimenete szintén kielégítő minőségű.

Nagy problémája volt a kártyának ugyanakkor hogy mindezt csak akkor tudta produkálni, ha legalább két driverből dolgozta össze az ember a véglegeset, s komoly processzort igényelt (L2 cache nélküli Celeron nem volt hozzá elegendő).

Másik nagy problémája pedig a 0.35um-es gyártástechnológia, minek következtében elég sokat fogyasztott - akkori viszonylatban - s ezért melegedett is rendesen.

Technikai paraméterek:
GPU órajel: 90 MHz
Memória órajel: 110MHz
Memória méret: 16MB S(G/D)RAM
Memória adatbusz: 128 bit

8. Rendition

Verité 2200

Teljesítménye csak hajszállal marad el a Riva128 mögött, ugyanakkor 8MB memóriával rendelkezik, ezért képes volt 1024*768-ban is 3D-s kép előállítására, bár ekkor már előfordultak kompatibilitási problémák, amelyek fagyásban is megtestesülhettek.

Ezt a kártyát a gyártó szoftveres túlhajtás lehetőségével is felruházta ('98-at írunk!!!!).

Technikai paraméterek:
GPU órajel: ? MHz
Memória órajel: 100MHz
Memória méret: 4-16MB SGRAM
Memória adatbusz: 64 bit

9. S3 Graphics

Az egykori király a szánalmasabbnál szánalmasabb kártyákkal próbálta tartani a lépést a dinamikusan fejlődő 3Dfx-szel és nVidiával.

Virge DX/GX/GX-2

A híres, vagy inkább hírhedt 3D-lassító kártya. Lényegében a jó minőségű 2D-s részt próbálták meg felvértezni némi 3D-s funkcióval, azonban ez nem volt maradéktalanul sikeres, mert sok fontos effektet még így sem ismert, s amit ismert azt is csak lassan tudta megjeleníteni. Teljesítmény kb. 1/3-a vagy még inkább 1/4-e a Riva128-nak. Ár tekintetében próbálták kompenzálni a teljesítménybeli lemaradást, hiszen mindössze fele annyiba került, mint nVidiás társa.

A kártya rendkívül hosszú életciklussal rendelkezett, hiszen már '95-ben is gyártották bizonyos verzióit, ezért meg sem próbálom az összes elérhetőt bemutatni. Nekem is volt hozzá szerencsém, s van egy a mai napig is működő példányom.

Technikai paraméterek:
GPU órajel: ? MHz
Memória órajel: 75MHz
Memória méret: 4MB EDO/SGRAM
Memória adatbusz: 64 bit

Trio3D:

A kártya már csak AGP-s verzióban volt elérhető, szemben a Virge-el, s a 3D-s teljesítménye is jelentősen megnövekedett. Ezzel a kártyával sikerült a TNT-k és V2-k korában elérni a Riva 128-as teljesítményét (megháromszorozva az elődét), azonban az árcédulát valahogy nem sikerült eltalálni, mert a kártya sajnos a Voodoo2-vel és TNT-vel volt egy árban Magyarországon, holott teljesítménye mindössze 1/2 - 2/3-a az említett kártyáknak. Így nem válhatott sikertermékké ez sem.

Technikai paraméterek:
GPU órajel: ? MHz
Memória órajel: ?MHz
Memória méret: 4-8MB SGRAM
Memória adatbusz: 64 bit

Savage 3D

Ez volt az első kártya, melyben az S3 alkalmazta az új textúratömörítési eljárását, amelyet S3TC néven ismerhetünk, s mind a mai napig használatos. Ennek segítségével a textúrák méretét harmadára lehet tömöríteni, ezáltal csökkentve a rendszerbusz terheltségét.

Hardveresen támogatta immár a bump mappinget, a 32bites renderelést és az anisotropic filteringet, de a multitextúrázás sajnos kimaradt belőle.

Ez a kártya is eléggé CPU függő, egy 400MHz körüli központi egység volt az ideális választás mellé.

Ára is sokkal barátibbra sikerült, (mindössze 24K volt, amikor a TNT 40K), s emellett sokszor elérte a TNT teljesítményét is.

Technikai paraméterek:
GPU órajel: 110 MHz
Memória órajel: 110MHz
Memória méret: 8MB SDRAM
Memória adatbusz: 64 bit

10. Trident

3Dimage985:

A Trident is egy régi motoros volt már akkor a VGA piacon. Korábbi kártyái arról voltak híresek, hogy meglehetősen lassúak, de minden körülmények között működnek. Nos ezzel a kártyával sikerült kicsit rontani a hírnéven, ugyanis ez szintén meglehetősen lassú és ráadásul megbízhatatlan is egyyszerre.

Sajnos erről a kártyáról sem találtam képet.

Technikai paraméterek:
GPU órajel: ? MHz
Memória órajel: 83MHz
Memória méret: 4MB SDRAM
Memória adatbusz: 64 bit

Végül pedig álljon itt néhány teszteredmény, a teljesítményviszonyok demonstrálásának érdekében.

Quake II 640*480 / 16bit

Turok 640*480 / 16bit

Ezzel pedig elérkeztünk az első rész végére, remélem sikerült szép emlékeket ébresztenem, s hamarosan folytatom majd az emlékek kutatását, ha van rá érdeklődés.

Hirdetés

Azóta történt

Hirdetés

Copyright © 2000-2018 PROHARDVER Informatikai Kft.