Tesztek - PCIE - Versenyjátékok
WRC 2
Első versenyjátékunk a WRC 2, mely bevallom, hogy nekem nem igazán tetszik, de a Colin Mcrae DiRT méréseivel akadályokba ütköztem, ezért végül ez a rally-s játék szerepel a cikkben. El kell ismerni, hogy erősen megdolgoztatja a kártyákat, így ha nem is különösebben szép a grafikája, de az erősorrend kimutatására alkalmas. A méréseket Fraps-el végeztem, a már megszokott kétféle felbontásban és részletességgel.
Kis felbontásban az SLI egyáltalán nem látszik működni, ezért az összes dupla GPU-s kártya az egychipes teljesítménye alapján rangsorolódott a grafikonon, ám maximális részletességgel azért gyorsulnak kicsit, igaz, nem annyit, mint várnánk. Ez annak köszönhető, hogy ez nem egy kiemelt fontosságú játék, így valószínűleg nem optimalizálták rá kellőképpen a driverben az SLI profilt. Egyébként is elég furcsa eredmények születtek, például a GTS 450 és GT 440 kis felbontásban jól szerepel, de nagyobb részletességnél, ahol elvileg a shader erő jobban számítana, mégis harmatos a teljesítményük, és még közvetlen elődeiktől is kikapnak. A GT200-ra épülő kártyák jó eredménnyel zártak, és Full HD-ban a GTX 460-asokat szorongatják, ám a G80-as 8800-asok ismét eléggé kikapnak a G92-es modellektől. Az alsóbb régiókban a megszokott módon a pipeline alapú kártyák küzdenek a kisebb dx10-es modellekkel, az ultra-low-end szegmensben pedig diavetítést láthatunk még kis felbontásban is.
Need For Speed Shift
A Need For Speed sorozat megtépázott hírnevét a Shift állította helyre, megy szép grafika mellett kiváló arcade-szimuláció keverék irányítást kínált. A PC-s verzió optimalizálása viszont nem sikerült tökéletesre, ezért a játék futtatásához erős kártyára van szükség, még az igencsak csúnyácska minimális beállítások mellett is. Ráadásul a játék, számomra teljesen érthetetlen okból, 1024x768-as felbontással csak ablakban hajlandó futni, ami mondanom se kell, hogy jelentősen rontja a játékélményt. A mérést Fraps-el végeztem, egy fix verseny nyitó jelenetét lemérve.
SLI optimalizáció terén ez a játék sem jeleskedik, ezért a dupla GPU-s kártyák gyengén szerepelnek. A nagy 400-as GeForce-ok így senkitől sem zavartatva vezetik a mezőnyt, de látható, hogy a sebesség különbségek nem olyan drasztikusak, mint a többi tesztben. A mezőny nagyon együtt van, szoros eredményeket láthatunk, ami olykor meglepő is lehet: a GTS 250 például szorosan a nyomában van a papíron jóval erősebb GTX 260-nak, de szembetűnő lehet a G80-as kártyák gyengélkedése is. Kijelenthető, hogy pipeline alapú kártyával, valamint 32-nél kevesebb Stream processzort tartalmazó dx10-es modellel fölösleges próbálkozni a Shift esetében, ugyanis még minimális részletesség mellett sem fogunk élvezhető sebességet kapni. Ennek ellenére az összes kártyával végigmértem a játékot, ami az ultra-low-end modellekkel nem kis szenvedés volt, ugyanis ilyenkor a menü is kezelhetetlenül lassan fut.
Race On
Ez a játék tipikus hardcore szimulátor, vagyis a grafikája felejthető minőségű. Az autók még viszonylag jól néznek ki, de a környezet megjelenítése szegényes, jópár éves játékokat idéző, és bárminemű speciális effektet is hiába keresnénk, ez a játék nem erről szól. Ennek ellenére mindenképpen szerettem volna szerepeltetni a tesztben, mert ez a kategória is nagy népszerűségnek örvend. A már ismert kétféle részletességben Fraps segítségével mértem le egy előzőleg elmentett replay-t.
Kis felbontásban 200 FPS-nél processzorlimitbe ütközünk, és ezt még egy 9600 GT-vel is el lehet érni, de egy 6600-as GeForce-al is játszható sebességgel fut a program. Full HD-ban már komolyabb feladat elé állítja a játék a kártyákat, és csak a 7900-as kártyáktól fölfele kapunk élvezhető sebességet. Hozzá kell tenni, hogy a replay-ben a megjeleníthető autók számát a maximumra állítottam be, ennek az értéknek a csökkentésével drasztikus sebességnövekedést lehetne elérni. A sort a GTX 480-470 páros vezeti, de 130-140 FPS körül már csak egészen enyhe sebességnövekedéseket láthatunk, vagyis a visszajátszás nagy részében már itt is processzorlimites volt a játék. Érdekes a GTX 460-asok viszonylag gyenge szereplése. Ebből arra következtethetnénk, hogy ez a játék kedveli a nagy memória sávszélt, ám a G80-as kártyák gyengélkedése erre is rácáfol. A GTS 450 és a GT 440 is csapnivalóan szerepelt ebben a tesztben, annál jobban elemükben érezték magukat a G92-es kártyák. A középmezőnyben az erősebb pipeline alapú modellek szépen tartják magukat a kisebb GF8-9 szériás versenyzőkkel szemben. Az ultra-low-end irodai modellekkel még ez a szerény képvilágú játék sem futtatható értelmes sebességgel.
Race Driver GRID
A Codemasters gyártja manapság a legjobb minőségű versenyjátékokat, melyeknek kiváló példája a Race Driver Grid. A játék a továbbfejlesztett "EGO" motorra épül, és tetszetős grafikát kínál, ám remekül skálázható, így a gyengébb kártyákat birtoklóknak sem kell lemondaniuk a versenyzés élményéről. A mérést Fraps-el végeztem, a megszokott kétféle beállításban.
Kis felbontásban és részletességgel 300 FPS-nél processzorlimitbe ütközünk, ám ilyen feltételek mellett még egy 7600-as GeForce-al is játszható a program. A Full HD felbontáshoz és a maximális beállításokhoz már izmosabb kártya kell, ilyen körülmények között nem árt, ha minimum egy 8800 GTS-el rendelkezünk, ráadásul a 256 MB vagy kevesebb memóriával rendelkező modellek esetében ezt a felbontást be sem engedi állítani a játék. A sort a két nagy 400-as GeForce, valamint közéjük ékelődve a GTX 295 vezeti, vagyis ebben a játékban jól működik az SLI. Ezt mutatja a 9800 GX2 jó szereplése is, hiszen bár a grafikonon hátrébb sorolódott az alacsony felbontásban mért gyengébb sebessége miatt, ám maximális beállításokkal megverte a GTX 460-asokat is. Ismét érdemes kiemelni a G92-es kártyák jó szereplését, ami főleg a G80-as modellek gyengélkedése mellett feltűnő. A GTS 450 és GT 440 sem alkotnak maradandót, és a 7950 GX2 szereplésétől sem esünk hasra. A pipeline alapú kártyákkal a maximális grafikát elfelejthetjük, de a jól skálázódó grafikus motor miatt biztosan találunk hozzájuk megfelelő beállítást. Az ultra-low-end modellekkel sajnos semmilyen körülmények között nem játszható a program, így ismét bebizonyosodott, hogy ezeket a kártyákat játékra el kell felejteni.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!