Tesztek - AGP - Versenyjátékok
F1 2002
Az EA Sports Formula 1-es játéksorozatának egyik utolsó darabja a 2002-es idényt feldolgozó epizód, melynek motorjára később sok nagysikerű autóverseny szimulátor épült. Képvilága kissé elavult, shadereket egyáltalán nem használ, ezért nem meglepő, hogy a tesztben szereplő leglassabb kártyával is jól futott 640x480-ban. Emiatt a mérést kizárólag 1280x1024-es felbontással, és maximális részletességgel végeztem. A teszthez Fraps-et, és a játék első beépített replay-ét használtam (mely az általam igen kedvelt, ám mostanra az F1-es versenynaptárból sajnos kikerült A1 Ringen játszódik).
A leggyorsabb kártyák a maximális részletesség ellenére is processzorlimitbe ütköztek 180 FPS-nél. A nagy FX-ek shaderek hiányában ebben a tesztben jól szerepeltek, hiszen itt elsősorban a kártyák memóriarendszere van nagy terhelésnek kitéve. Ennek megfelelően a 64 bites memóriabusszal szerelt kártyák erősen elvéreztek, és ez alól nem kivétel a GeForce 6200A sem, mellyel már épp hogy csak játszható ez a régi játék 1280x1024-ben. A GF4MX-ek ismét verték a nagy GF2-eseket, méghozzá nem kis különbséggel. A GF2MX-ek gyomrát már megfeküdte ez a teszt, ám kisebb felbontásban azért nagyon jól játszható a játék ezekkel a kártyákkal is.
Need For Speed Most Wanted
Az NFS sorozat váltakozó sikerű epizódjai között a Most Wanted nagy kedvencem. Számtalan hibája ellenére a hangulata valahogy megfogott. A grafikus motor érdekes tulajdonságokkal bír: például elindul régi dx7-es kártyákon is, és egész pofásan néz ki velük, mert shaderek híján nem borít be mindent a "cukormáz". Ugyanakkor apró "mikroszaggatásokat" produkál a játék, melyek az FPS számokban nem mutatkoznak meg (ugyanakkor kijelenthető, hogy minél jobban fut egy kártyán a játék, annál kisebbek ezek a szaggatások). Tehát ahhoz, hogy maradéktalanul élvezhessük a száguldást, olyan kártyára lesz szükségünk, ami minimum 40-50 FPS-t produkál ebben a tesztben. A mérést Fraps-el végeztem, a játék scriptelt nyitójelenetét mértem le.
Ismét a screenshotokon jól látható képminőségbeli különbséget szem előtt tartva kell tanulmányoznunk az eredményt. Ez rögtön magyarázatot is ad a dx7-es kártyák jó szereplésére, és a meglehetősen kusza végeredményre. Az élmezőnyben persze ez nem okoz változást, a kis részletességnél kicsivel 75 FPS alatt, nagy részletességnél pedig 40 FPS-nél mutatkozó processzorlimitet csak a legerősebb kártyák érik el. Meglepő lehet az 5800-as FX-ek jó szereplése, ám rögtön hozzá is kell tenni, hogy a játék a 256 MB-nál kevesebb memóriával rendelkező kártyáknál nem kapcsol be minden effektet, így az 5900 Ultra és az 5950 Ultra kivételével az összes FX modell a dx8-as kártyákhoz hasonló képminőséget produkált. Egyébként minden hibája ellenére dicséret illeti a grafikus motort abban a tekintetben, hogy még a teszt leggyengébb kártyájával is játszható sebességet produkált alacsony felbontásban és részletességgel, vagyis jól skálázódó motor lett volna ez, ha azok a rejtélyes mikroakadások nem lettek volna, amik sokat rontanak a játékélményen.
Ford Racing 3
A nem túl népszerű, de a maga módján szórakoztató, "budget" kategóriás Ford Racing sorozat harmadik epizódjával is végeztem egy mérést, Fraps segítségével. A játék minden kártyával kiválóan futott 640x480-ban kis részletességgel, ezért a tesztet csak 1280x1024-ben, maximális részletességgel futtattam le.
Ehhez a játékhoz nem készítettem screenshotokat, mert képminőség tekintetében nem sok különbség van a különböző DirectX verziójú kártyák között, de azért a teljesítményükön meglátszik, hogy a játék ha kis mértékben is, de alkalmaz shadereket. Ez főleg a dx7-es kártyák jó szereplésében mutatkozik meg, de az FX-ek viszonylagos gyengélkedése is ennek tudható be. Az élmezőnyben érdekesség, hogy a 6800 Ultra tudta tartani a lépést a 7800 GS+ modellel, bár az is lehet, hogy processzorlimitbe ütköztek. Ennek fényében viszont a referencia 7800 GS és a 7600 GT gyengébb szereplése furcsa kissé. Utóbbi kártyánál a magyarázatot valószínűleg a 128 bites memóriabusz jelenti, ugyanis ebben a tesztben a 256 bites memóriabusszal szerelt kártyák jelentős előnyt élveztek. Ezt mutatja az is, hogy a két legkisebb 6800-as jócskán elverte a 6600 GT-t, sőt a 7600 GS-t is. A nagy GF2-es kártyák most a szokásosnál jobban tudták tartani a lépést a GF4MX-ekkel, a két butított memóriabuszos MX lemaradása pedig ismét drasztikus.
Colin McRae Rally 05
A "klasszikus" (tehát még a Dirt előtti) CMR sorozat utolsó tagja egész pofás grafikával szórakoztat. Ennek velejárója, hogy minimum dx8-as kártya kell hozzá, hogy elinduljon. Az eredményeket elnézve valószínű, hogy nem is használ dx9-es shadereket. A mérést Fraps-el végeztem, egy fix verseny nyitójelenetét lefuttatva.
160 FPS-nél processzorlimit lép fel, ezt 640x480-ban elég sok kártya elérte, ilyen beállítások mellett az összes támogatott kártyával jól játszható a program. Nagy felbontásban és részletességgel viszont szépen kirajzolódik az erősorrend. A 7800GS+ szép előnnyel vezet, mögötte a referencia 7800 GS és a 7600 GT, majd kicsit lemaradva a 6800-as kártyák következnek. Az nagy FX-ek tűrhetően szerepelnek, az 5800 Ultra kis felbontásban mért jó eredménye szembetűnő. Maximális részletességgel a GF4Ti kártyákkal már necces a játszhatóság. A kisebb FX-ek teljesítménye ismét nem túl meggyőző.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!