Mikulás vs. Athéné II.
Avagy nullával lehet osztani
Folytatván megosztó cikkemet, a Mikulás vs. Athénét, ami megtekinthető itt, ismét beleásom magam az óvodás és az ókori mitológia közös vonásaiba illetve főbb eltéréseibe. Aki olvasta cikkemet, ami továbbra is megtekinthető itt , tudja, hogy bizony a mikulás-mitológia nagyon is közel áll az ókori görög kultúrához, hiszen egyetlen műalkotással kapcsolatba tudtam őket hozni. Azonban nemrég az élet úgy hozta, hogy ha nem is személyesen, de mindenképp a való életben, mások életén át tapasztalhattam a mikulás-jelenség, a mikulás-szindróma meglétét. Ismét evokáció a helyzet, hiszen rájátszik a többek között Móricz és Ady által is leírt szindrómára, a háborús pszichózisra. A dolog megértéséhez ezt kell röviden, a teljesség igénye nélkül ismertetnem. A háborús szindróma egy valóban dokumentált jelenség, a háború voltaképpen irreverzibilis változásokat okoz a lélekben, az addig akár jószívű, család-centrikus embert (lásd Móricz Zsigmond – Szegény emberek) is képes megváltoztatni, akár vérengző, kegyetlen, szívtelen emberré is. Ez az embertelen lélek szakítja a múltat a jelenre, s ezzel itt egy újabb evokáció, a múlt jelenre szakadása, többek között Ady és Babits életművében lelhetők fel. a múltban pedig ott van az ókori görög kultúra is. Természetesen a háborús pszichózis esetén nem erről van szó, a barbár múlt kerül felszínre, így tehát a háború nem csak azért ártalmas, mert életeket vesz el, az egyén nem jelent benne semmit, egy katona halála messze áll a tragédiától, nem több csupán egy számított veszteségnél, hanem azért is mert az életben maradtak pszichéjében a társadalommal összeegyeztethetetlen cselekvéseket általánosít, automatizálja az ölést is. Ez a szörnyű szindróma hogyan kerülhet kapcsolatba a görög művészettel, mitológiával? Nos, ezek pozitív fogalmak, így természetesen nem a háborús pszichózis, hanem a mikulás-jelenség hozza meg a kapcsolatot számunkra. Amikor mindenki önmaga mikulásaként jót akar tenni, önkénytelenül is rászakítja a jelenre az ókori bölcsességet is, szándékai tiszták, a cél természetesen szentesíti az eszközt, így ezektől függetlenül, boldogító céllal ajándékoz, szebbé teszi a világot, de mivel?! Természetesen a múlt szépségeivel, ha máshogy nem is, tudat alatt feltétlen. Hiszen örömet okozni nagyon nehéz, még úgy is, hogy mindenkiben egy mikulás lakozik.