Hirdetés

Integrált oktatás a magyar iskolákban

A sajtó nem verte különösebben nagy dobra, így a legtöbben valószínűleg nem is tudnak arról, hogy az Oktatási Minisztérium nemrég kötelezővé tette a a sajátos nevelési igényű, tanulási nehézségekkel küzdő és részképesség zavaros tanulók iskolai integrációját. Ennek oka, hogy szegregációnak minősítették az úgynevezett kis létszámú fejlesztőosztályok működését. Hogy mit jelentenek ezek a fogalmak? Mindenek előtt ezt nézzük meg.

Nyilván mindenki számára egyértelmű, hogy társadalmunkban élnek az átlagosnál gyengébb értelmi képességgel rendelkező emberek, köztük gyermekek is. Fogyatékos embertársaink száma pontosan nem ismert, csupán becslésekre hagyatkozhatunk: ezek szerint a Földön mintegy 500 millió értelmi fogyatékos ember él, közülük 350 milliónyi nem jut a számára megfelelő, szakszerű segítséghez, fejlesztéshez (UNESCO, 1995). Európai viszonylatban mintegy 10-15 százalékra tehető az értelmi fogyatékos emberek aránya, az alapfokú oktatásban többségük eredményesen vesz részt, középfokú oktatási intézménybe viszont már kisebb számban jutnak be, a lemorzsolódás, korai iskolaelhagyás körükben nagyobb mértékű, mint korosztályuk ép értelmű tagjainál.

Magyarország, mint turisztikai márka

Egy szakdolgozat kapcsán megkérdeztek, hogy mit gondolok Magyarországról, mint turisztikai márkáról. Turisztikai márka... újszerű kifejezés, de egy viszonylag egyszerű dolgot takar: mi az, ami hazánkba vonzza a külföldi turistákat, illetve mire asszociálnak a Hungary szó hallatán azok, akik sosem jártak Magyarországon?

Hogy állunk most? Van nekünk egy Magyar Turizmus Zrt-nk, lassan tíz éve alakult, céljául pedig azt tűzte ki, hogy Magyarországból márkát csinál. A szakemberek szerint egy turisztikai márka létrehozása nagyjából úgy zajlik, mint akármilyen más márkánál, legyen szó ruházatról vagy mobiltelefonról. Mit ért el eddig az említett intézmény? Annak idején meglehetősen nagy vihart kavart, hogy először a kiöregedett magyar-amerikai szépfiú színész, Kertész Tamás, akarom mondani Tony Curtis reklámozta kis hazánkat. Ez véleményem szerint leginkább a 70-es éveikben járó amerikai hölgyeket fogta meg. Hajtűkanyar, jött Laky Zsuzsanna, aki valami szépségkirálynő féleség (egyébként Európa Szépe volt 2003-ban... Most komolyan: tudja valaki, hogy tavaly ki volt Európa Szépe?), a frappáns szlogen pedig a következő volt: One of us. For more beauty, come to Hungary. Számunkra egyértelmű, hogy a világon a magyar nők a legszebbek, de lássuk be, ezt minden nemzet így gondolja, de csak mi tudjuk, hogy nekünk van igazunk.

A pofám leszakad!

A kedvesem épp a szakdolgozatát fejezi be. A konzulense egy harmincas hölgy, nem tudom pontosan, hogy kicsoda és micsoda, azon kívül, hogy tanár a főiskolán, plusz elméletileg egy relatív elismert szakember a szakterületén. Azt viszont tudom róla, hogy olvashatatlanul ír. A szakdolgozatban lévő hibákat pár szavas mondatokkal kommentálja a kinyomtatott verzióra, olvashatatlanul.

Édesanyám tanítónő, sok ronda írást látott már, de ez még sokszor rajta is kifog. Pár órája azon vagyunk, hogy értelmezzük a tisztelt konzulens írását, miközben azon gondolkodom, hogy hogy nem szakad le a pofája ettől. Már háromszor nézte át a dolgozatot, a kedvesem az első után szólt, hogy nem tudja elolvasni az írását - a nő megnézte, ő sem tudta, pedig ugye a saját írásáról beszélünk. Én meg állhatok neki este nyolckor a holnapi cikknek, mert a tisztelt konzulens - aki sokszor a helyesen írt szavakat átjavítja rossz formára - nem volt képes kicsit olvashatóbban írni.