Mivel mostanában a csapból is Cyberpunk folyik, gondoltam írok pár sort egy olyan kérdést gondolva át, amit igazából a legtöbb ember csak érintőlegesen vizsgál meg (miközben határozott véleménye az persze van a dologról...). Mégpedig hogy mennyire nextgen játék a Cyberpunk 2077?
Amit fontos látni az elején: a játékot csak a látvány szempontjából vizsgálom, nem térek ki arra mennyi bug van, illetve mennyire él a világ, mennyire okos a mesterséges intelligencia és a többi. Tehát a lényeg most csak annyi, hogyan néz ki a screenshotokon és milyen sebességgel fut?
Tehát először is szeretném magamban tisztázni mitől nextgen egy játék? Van ennek pontos definíciója? Van valami mérőszám, technikai feltétel?
A vicces, hogy már 2013-ban az Xbox One és a PS4 megjelenése előtt nextgen élményről cikkeztek a majdani új vasak kapcsán. Persze semmi konkrétumot, definíciót nem lehet találni erről. Ez egy hangzatos dolog, és eddig ezt a szót bármire gátlástalanul ráhúzták, ha olyat tudtak mutatni amit még nem láthattunk tapasztalhatunk videojátékban.
És itt a lényeg: a nextgen szerintem az amit eddig még nem láttunk úgy ahogyan most.
(a GTA V PS4-en illetve PS3-on)
Mit ígérnek, mitől nextgen a Cyberpunk (csak a grafikát nézve)?
Elsőként a felbontás kérdése:
Én úgy gondolom, hogy a marketing gépezet nagyon sok embert maga alá gyűrt a 4K gaming ígéretével. Mindenhonnan ez folyik, ezt mindenre ráírják, legyen az egy új konzol, egy játékprogram, egy egérpad. Kicsit talán olyan a helyzet, mint régen a “LED TV”, illetve a “fullHD” volt, csak itt erősebben tolják az arcunkba.
Ennek ellenére ha a szívemre teszem a kezem, azt kell mondjam a 4K gaming nem a jelen, csupán csak a jövő.
Jelenleg nem látom, hogy lenne olyan elérhető hardver akár PC-s akár konzolos fronton ami kompromisszumok nélkül képes 60 FPS (jaj bocsánat, hisz a 60 nem is nextgen ) 144 FPS maximális részletesség, esetleg raytracing mellett futtatni az új címeket.
Hisz PC-n DLSS van, az új konzolok meg dinamikus felbontást használnak a stabil 60 vagy esetleg csak a 30 FPS eléréséhez.
Ezt nem bántásként mondom az élmény így is lehet nextgen, de számomra nem valódi 4K.
Az effektek és a részletesség vizsgálatához a Cyberpunkot két programmal hasonlítom össze. Tudom, kicsit körte és az alma esete, de lehetetlen még egy ugyanilyen stílusú programot találni.
Szóval a piros sarokban a kihívók:
Elsőként a cyberpunk hangulat, a neonfények, a gépi implantátumok, a sötét jövőkép, és a hosszú bőrkabát öregapja a Deus Ex!
Itt nyilván a Mankind Divided lesz az összehasonlítás alapja. Ami mellette szól, hogy rendelkezik DX12 támogatással, ugyanúgy szeretne kicsit openworld lenni (persze sokkal kisebb a város) és a mai napig eléggé meg tudja enni a legjobb gépet is reggelire.
A második kihívó a GTA5 lesz, mivel rengetegen hasonlítják ehhez a játékot. Persze a GTA erősen hátrányból indul, hisz régi játék, de itt is van egy élő város ahol játszhatunk.
Ezen a ponton sokat gondolkodtam, hogy egy szénné moddolt verzióval hasonlítsak, vagy az eredetivel. Úgy döntöttem az eredetit fogom a ringbe küldeni. A modellek a világ részletessége a modoktól sem változik jelentősen, a forgalom nagyságát a textúrák részletességét és az effekteket érintik a változások. Szóval lássuk mire meg a régi világ szülötte, a tapasztalt harcos, a ravasz öreg róka egy új fiatal trónkövetelővel!
Mivel most teljesítményt méregetni nincs kedvem, a képeken rajta hagyom a pillanatnyi FPS értékeket. Minden játékot 1440p felbontásban és maximális részletességgel mutatok be. RTX-et nem kapcsoltam mivel a videókártyám a vörös oldalról jött, így nem támogatja azt.
Na de elég a szövegből jöjjenek a képek!
Elsőként lássuk mit tud a Cyberpunk:
Az első helyszín egy véletlenszerűen választott bolt ahol csak egy buta NPC áll, még vásárolni sem lehet. Szóval az átlag játékos ez mellett csak elrohan mert nincs semmi tennivaló ott.
Két dolgot emelnek ki: A kartondoboznál figyeltek arra, hogy a papír belső hullámos textúrája követi a doboz oldalának ívét ami rendes sugárban hajlik mint az igazi. És persze minden könyv egyedi vastag, és mindnek van borítója és lapjai. A másik a háttérben álló polc ahol minden egyedileg le van modellezve. De számomra nem is ez a durva, hanem a csavarok és összekötő elemek. (hisz gépész ember volnék vagy mi... ). Csak ott látok a függőleges lábon egy-egy csavart ahol a polc tényleg rögzítve van. A többi lyuk üresen marad, úgy ahogy az a valóságban is lenne.
Na de menjünk ki az utcára!
Az első képen egy dologra kell figyelni: A járdán lévő szemét egyedileg ki van dolgozva, minden doboz le van modellezve, olyan szinten, hogy látni hogyan vannak hajtogatva.
A másik a fények és az árnyékok játéka. A fal tövében lévő lila fény, lapos szögben éri a járdát és tökéletesen kiemeli annak érdes textúráját.
Azért a nagyításban látszik, hogy a flakon kupakján már spóroltak egy pár poligont a modellezők, mert az szögletes maradt. És az is látszik, hogy hiába a maximális grafikai beállítások, a szemét semmilyen árnyékot nem vet és ezért nagyításban olyan furcsán lebegni látszik. Jobban megnézve a járókelők sem vetnek árnyékot hiába az erős oldalról érkező fény.
A következő helyszínen nem látok hibát. Itt az apró tárgyak hiányzó árnyéka nem zavaró, talán a kevesebb fény miatt.
A graffitik belenagyítva is tökéletesek, a rácsok és az előtte elfutó vezeték megjelenítése is hibátlan, pedig ezek jellemzően nehezen megjeleníthető részek, főleg ha ilyen távol vannak. A csempék, amik az eredeti képen alig láthatók, szintén tökéletesek. Nagyításban az összes csempe tisztán megjelenik, nem esik szét a rajzolat, nem homályos, hiába van távol.
Az emberek ábrázolása nekem kicsit furcsa, és plasztikus, még a fő karakterek esetén is. A kéz kidolgozása nem az igazi, a haj is valahogy olyan furcsán mutat (bár lehet ezt nem is lehetne jobban csinálni), illetve hiába jön a fény oldalról az arc, az orr nem vet önárnyékot. A szemek szerintem szépen ki vannak dolgozva, vannak apró mimikai ráncok szempillák (külön modellezve hasonló módon mint a haj), van szemöldök.
És végül a kedvenc részem az autók:
Amikor elsőként az autó alá néztem teljesen elakadt a szavam. Valami eszement részletesen le van a futómű modellezve: Van féltengely, porvédő gumival, differenciálmű, csavarokkal, hűtőbordákkal, lengőkarok, lengéscsillapító és még fékcső (bilinccsel rögzítve) is. És minden alkatrész mozog ahogy haladunk. Hátsókerekes autónál van kardántengely, és ha felakadunk vele tényleg hátul tekeri a kereket. Persze a sablon azonos, de minden autó másképp néz ki alulról kicsit. A kipufogódob rozsdás és menetirányban van összekarcolva ahogyan az igazi is lenne.
Aztán a rendőrautó lámpáján lévő rács, nem csak egy textúra odadobva, hanem egy rendes anyagból lévő alkatrész konzolokkal rögzítve, konzolonként négy csavarral. Ez a rögzítés talán már egy igazi autón is túlzás lenne. Ez a részletesség számomra valami elképesztő, nem gondoltam volna, hogy ennyi munka van benne.
Az első kihívó a DeusEx!
Itt nézzük meg a játék egyik ikonikus jelenetét a piacot:
Nincs ok szégyenkezni mivel a részletesség első ránézésre rendben van. A távoli rácsos dolgok megjelenítése teljesen ok, az asztalnál ülő karakter orra alatt van vetett árnyék (ami lehet hogy csak fix és nem számolt, mivel az NPC nem mozdul el onnan), a távoli apró gyümölcsökön azért már látszik, hogy elég erősen dolgozik rajtuk a LOD, nagyon darabosak lettek (persze ez az eredeti képen, vagy ha közelebb megyünk ez nem tűnik fel igazán).
A második piacos kép is fantasztikusan néz ki a sok apró kacatos dobozzal. A nagyításban azért már kilóg a lóláb, hiszen minden doboz tartalma csak egy vízszintes textúra és a lógó flakonokon is látni hogyan spóroltak a modellezők a háromszögekkel. Ennek ellenére a jelenet még ma is megállja a helyét.
Az emberek ábrázolása itt kétszintű. A fő karakterek kidolgozása teljesen rendben van, mind a szemek, mind a haj eléggé részletes, a bőr ábrázolása, tónusa szintén megfelelő. A fülek esetén a maximális beállítások ellenére látni, hogy az AA hibázik, de ez csak a nagyításban feltűnő.
Az NPC-k esetén mintha nem ugyanaz a játék lenne, minden elnagyoltabb kicsit. A belső terek kialakítására sem fordítottak elég gondot, pedig sokkal-sokkal kisebb a világ mint a Cyberpunk esetén. A kocsmában a tálcák belelógnak a sörcsapba, és semmi nem vet saját árnyékot, ezáltal olyan plasztikus, élettelen hatású a kép.
Az utcára kiérve ugyanezt lehet elmondani: a vetett árnyékok hiánya erősen rombolja a jelenetet, olyan műanyag hatású az egész. Mindez annak ellenére, hogy a texturák részletessége elképesztően jó, elég megnézni az újságot az asztalon vagy a kapu feliratát a távolban.
És végül az autók:
Itt nem lehet autót vezetni, ezért nem is várok el kidolgozott futóművet, felfüggesztést. Egy hasonló rendőrautós példát hoztam mint ami a Cyberpunkban is látható. A textúrák részletessége szerintem rendben van, de a fények \ árnyékok illetve a modell kidolgozása sokkal gyengébb itt.
Akkor jöjjön a nagy ellenfél a GTA V, a mérce amihez a világ részletességét sokan mérik:
Az már az első indításakor feltűnt, hogy a GTA rengeteget tölt, hosszú percekbe telik amíg megkapom az irányítást a Cyberpunk esetén csupán 8-ig kell csak számolnom ugyanehhez. Hello nextgen!
Kezdjünk a kocsmában!
A választott jelenet a legtöbb ponton rendben van. A fények és az árnyékok jók, hozzák a bár hangulatát, és hiába, hogy az árnyékok felbontása alacsony néhol de ez nem tűnik fel. A tárgyak, mint például a pénztárgép, az üdítők a hűtőben jól mutatnak, nem lógnak ki a jelenetből. A textúrák szintén rendben vannak, kellően élesek. A pultos lány viszont teljesen életszerűtlen, mint valami játék baba úgy hajlik a karja, a haja sincs jól megvalósítva. Ami miatt szerintem mozgás közben mégsem teljesen hiteltelen, az az árnyékolás, a bevilágítás. Az árnyékok hitelesnek tűnnek, és szépen követik a karakter mozgását.
Az apró dolgokat közelről nézve látni, hogy a jelenet lényegesen alacsonyabb részletességű modellekből épül fel, mint a másik két játék esetén (pl. az üvegek a hűtőben)
Az utcára kilépve a jelenet első ránézésre hangulatos, a fények és az árnyékok jól működnek mozgás közben. Közelről vizsgálva az állóképet már látjuk, hogy minden puritán és elnagyolt. A texturák részletessége alacsony, (ami egy nagy tévén játszva látványos igazán), és a fények is nagyon egyszerűek. Az aszfaltról teljesen hiányzik, hogy a laposan érkező sugarak kiemeljék az egyenetlenségeket. Ráadásul a játék nagyon hamar elkezdi elmosni a távolban lévő dolgokat, ez miatt a LOD erősségéről és minőségéről nem tudok képet alkotni. A világ valahogy sokkal sterilebb hatást kelt mint a Cyberpunk esetén, és persze a forgalom is jóval-jóval kisebb, kevesebb az NPC a képernyőn.
A főszereplők arca mai mércével nézve is teljesen rendben van. Közelről azért már látni a játék kora miatti bajokat: A texturák itt sem élesek, a szempillák csak a textúra részei, nincsenek külön megformázva, modellezve. A haj pedig más technikával készült mint a másik két játék esetén (rövid frizurák esetén azért rendben van, de a hosszú hajakkal nem bír el ez a megoldás).
Ami viszont tetszik, hogy a bőr teljesen élethű, vannak rajta árnyékok és teljesen jó a különbség a világos és a sötét részek között. Ráadásul - igaz, hogy alacsony felbontásúak - de nincs különbség az arc és a ruházat textúra részéletessége között.
És végül a GTA lényege ez autók:
A játék magához képest elég részletes volt amikor megjelent, de ma már az autók részletessége szerintem kevés. Persze még tök jól el lehet vele most is szórakozni, jó vezetni őket (mégha nem is valósághűek) és menet közben szépen néznek ki a képernyőn.
Elsőként nézzünk egy rendőrautót:
A lámpák csak texturának tűnnek, mintha nem lenne kidolgozva a búra mögött a lámpatest. Az autó eleje sem közelíti meg a Cyberpunk autójának minőségét, bár az ütközők által vetett árnyék jól néz ki. A texturák részletessége itt sem jobb mint máshol, közelről nézve picit mosott az egész látvány. A gumi és a felni szerintem rendben van, azok jól néznek ki.
A baj számomra ott kezdődik, ha az autók alá nézek. Látni, hogy a készítők próbáltak modellezni ott is valamit, de ehhez képest a Cyberpunk-ban látott részletesség tényleg legalább két szinttel feljebb ugrást jelent. Itt az autó alja egy alacsony felbontású elnagyolt katyvasz, ahol nem lehet felismerni az egyes alkatrészeket. A felbontás az autók külsejéhez képest is nagyságrendekkel alacsonyabb, tényleg csak jelzésértékűen van ott valami. Nagyon nagy a kontraszt mondjuk a kerekek és az autó aljának részletessége között.
Összefoglalva én merem azt mondani, hogy a Cyberpunk világa fantasztikusan nagy gondossággal és részletességgel készült. A világ részletességét a kiragadott példák alapján bátran lehet nextgen-nek nevezni. Szerintem ezek az alapvető dolgok, amik miatt a játékos jobban bele bírja élni magát a játékba. Eddig még ha egy helyszínen valaminek ott kellett lennie, akkor az a valami ott is volt, kidolgozva, részletesen, nem csak egy darab kis lowpoly kocka, vagy egy homályos textúra. Lehet, hogy csak a játékos elrohan egy autó vagy egy bolt mellett, de tudat alatt felfogja, hogy az apró részletek a is helyükön vannak. Ez miatt számomra sokkal élőbb tud lenni a Cyberpunk világa mint bármi amit láttam eddig. A fények is nagyon sokat adnak az összképhez. Igaz, hogy a kelleténél jobban túl vannak tolva az éjszakai fények, de szerintem ez kell a cyberpunk hangulathoz. Mintha nem is ugyanaz a helyszín lenne éjjel és nappal. Elképesztő azt is látni, hogy mennyivel részletesebb világot lehet megalkotni és játszható sebességgel megmozgatni mint pár éve.
Sajnálom, hogy a marketing kampányban ezt a tulajdonságot nem emelték ki, mert a világ részletessége egy olyan dolog amit valóban meg is csináltak, és szerintem jól is sikerült.
Persze, lehetne példának hozni, az ostoba NPC-ket, azt, hogy a főszál rövid, hogy rengeteg a bug, hogy a felhasználói felület káosz, hogy a skillek, a tárgykészítés, a sebzés számítása nem egyértelmű, és nem is igazán kell célzottan fejleszteni a karaktert a túléléshez.
Ezek miatt a játék közel sem tökéletes, de szerintem még a jelenlegi állapotában, is kellően jó kikapcsolódást nyújt. Aki pedig csak a készítőket savazza, az gondolkodjon el, mennyi időbe és energiába került valóban szó szerint a legutolsó csavarig lemodellezni egy egész várost. És szerintem ez egy olyan dolog amit így videójátékban még ilyen minőségben nem láthattunk.