Sajnos nem ilyen egyszerű...
Már gyerekként mindenféle gépek érdekeltek, és ahogy cseperedtem, ez nem változott. Már tavaly tavasszal elkapott a gondolat, hogy mi lenne ha...
... lenne egy motorom.
Mivel a bicikliket már nagyjából ismerem, a következő ötletem támadt: egy olyan motorbiciklit összehozni, ami gyakorlatilag egy benzinmotorral tuningolt kerékpár, és hasonlít a századforduló környéki kisérleti megoldásokra. Nem célom a gyorsan menés, csak a (nagybetűs) pöfögés.
Tudom, hogy százszor olcsóbban és egyszerűbben megúszom valami széthullófélben lévő kilencvenes évek beli konténeres robogóval, de engem a külcsín és az egyediség- illetve az építés öröme érdekel.
A kiindulási alap adott, egyelőre darabokban, festésre vár. Így is úgy is egyben lesz, akár biciklinek, akár motornak választom alakítani. A legnagyobb gondomat a motor és a használatához szükséges alkatrészek beszerzése jelenti. Egyszerre van szükségem a motorra, a karburátorra, etc. A legjobb megoldás egy készlet beszerzése lenne, vagy valamilyen töréskáros jármű motortalanítása.
Azt, hogy két vagy négy ütemű legyen, még nem döntöttem el. A legális maximum ugyan 50cm3, de lehet, hogy nagyobb beszerelésével is megpróbálkoznék, hiszen (kertek alatt menne) úgyis zárt pályán, magánterületen használnám. Legfeljebb 100.125 cm3 jöhet szóba, az is csak akkor, ha négyütemű és nem túl tüzes blokk, ugyanis a hajtásláncot sem akarom túlterhelni.
A kerékpárra fogatás egy szintén komoly kérdés. Valami adaptereket szinte biztos, hogy kell eszkábálnom.
A fűnyírómotorok kézenfekvő és olcsó megoldásnak tűntek, csak a függőleges meghajtótengely és a fordulatszám variálhatósága miatt vetettem el az ötletet (a fordulatszám részéhez, meg úgy a benzinmotorokhoz nem értek, úgyhogy lehet, hogy ezt még meg is lehetne oldani...)
Egy elvetemült ötlet: A középcsapágynak két fele van. Mi lenne, ha a pedálos meghajtást egy az egyben kidobnám, és a középcsapágy két oldalán egy-egy lánckerék lenne? A motor meghajtását - amit eddig csak a bicaj bal oldalán láttam elvezetve - a monoblokkra küldhetném, és a kerékpár eredeti váltóival használhatnám. Természetesen mivel nem vagyok pók (sajnos nincs nyolc kezem, de valamelyest kárpótol, hogy így nyolc hónaljam sincs) csak a hátsó váltót hagynám meg, az első váltó nem kell, csak az optimális fogszámot keresném meg vele, majd kiiktatnám, és elöl egy lánckereket hagynék. A kalimpáló hajtókarokat most mindenki képzeletben flexelje le, majd képzeljen az egészre valami burkolatot. Oké. Lábtartó. Na ugye, nem is olyan halva született ötlet...?
A rendszerek közül mindenképp 3x7 (azaz később csak az x7 része) mert olcsó, használhatok hozzá kazettás agyat is, hogy jobban bírja, illetve a lánc nem túl keskeny és gyenge. Tárcsaféken gondolkoztam egészen addig, amíg nem került a kezembe minőségi V fékes bicaj. Az egyszerűbb beállíthatóság és alacsonyabb ár mellette szól. Ha nem lesz egy aszfaltszaggató a szentem (kiszáradt tómederben eléri a ~70 kilométeres óránkénti sebességet) akkor nem is váltok tárcsára. Hülye nem (akarok lenni) vagyok, ha kevés akkor tárcsa, fékezőernyők és még légzsák is lesz.
Tisztában vagyok vele, hogy sok lenne a gyerekbeetegség, és egyszerűbben megúsznám, ha vennék valami vackot. Építeni akarok, már eldöntöttem. Építő jellegű kritikát és ötletet szívesen veszek. Többek között azt is: honnan tudnék benzinmotort szerezni?
Az egész miskulanciát dokumentálni akarom, és itt nem csak az építésről lenne szó: a megtett kilométereket egy - aránylag - precizen kalibrált órával mérném, és egy füzetbe vezetném az alkatrészek elhasználódását, a fogyasztásokkal.