2024. május 1., szerda

Gyorskeresés

Honnan vegyek benzinmotort...?

Írta: |

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Sajnos nem ilyen egyszerű...

Már gyerekként mindenféle gépek érdekeltek, és ahogy cseperedtem, ez nem változott. Már tavaly tavasszal elkapott a gondolat, hogy mi lenne ha...

... lenne egy motorom.

Mivel a bicikliket már nagyjából ismerem, a következő ötletem támadt: egy olyan motorbiciklit összehozni, ami gyakorlatilag egy benzinmotorral tuningolt kerékpár, és hasonlít a századforduló környéki kisérleti megoldásokra. Nem célom a gyorsan menés, csak a (nagybetűs) pöfögés.

Tudom, hogy százszor olcsóbban és egyszerűbben megúszom valami széthullófélben lévő kilencvenes évek beli konténeres robogóval, de engem a külcsín és az egyediség- illetve az építés öröme érdekel.

A kiindulási alap adott, egyelőre darabokban, festésre vár. Így is úgy is egyben lesz, akár biciklinek, akár motornak választom alakítani. A legnagyobb gondomat a motor és a használatához szükséges alkatrészek beszerzése jelenti. Egyszerre van szükségem a motorra, a karburátorra, etc. A legjobb megoldás egy készlet beszerzése lenne, vagy valamilyen töréskáros jármű motortalanítása.

Azt, hogy két vagy négy ütemű legyen, még nem döntöttem el. A legális maximum ugyan 50cm3, de lehet, hogy nagyobb beszerelésével is megpróbálkoznék, hiszen (kertek alatt menne) úgyis zárt pályán, magánterületen használnám. Legfeljebb 100.125 cm3 jöhet szóba, az is csak akkor, ha négyütemű és nem túl tüzes blokk, ugyanis a hajtásláncot sem akarom túlterhelni.

A kerékpárra fogatás egy szintén komoly kérdés. Valami adaptereket szinte biztos, hogy kell eszkábálnom.

A fűnyírómotorok kézenfekvő és olcsó megoldásnak tűntek, csak a függőleges meghajtótengely és a fordulatszám variálhatósága miatt vetettem el az ötletet (a fordulatszám részéhez, meg úgy a benzinmotorokhoz nem értek, úgyhogy lehet, hogy ezt még meg is lehetne oldani...)

Egy elvetemült ötlet: A középcsapágynak két fele van. Mi lenne, ha a pedálos meghajtást egy az egyben kidobnám, és a középcsapágy két oldalán egy-egy lánckerék lenne? A motor meghajtását - amit eddig csak a bicaj bal oldalán láttam elvezetve - a monoblokkra küldhetném, és a kerékpár eredeti váltóival használhatnám. Természetesen mivel nem vagyok pók (sajnos nincs nyolc kezem, de valamelyest kárpótol, hogy így nyolc hónaljam sincs) csak a hátsó váltót hagynám meg, az első váltó nem kell, csak az optimális fogszámot keresném meg vele, majd kiiktatnám, és elöl egy lánckereket hagynék. A kalimpáló hajtókarokat most mindenki képzeletben flexelje le, majd képzeljen az egészre valami burkolatot. Oké. Lábtartó. Na ugye, nem is olyan halva született ötlet...?

A rendszerek közül mindenképp 3x7 (azaz később csak az x7 része) mert olcsó, használhatok hozzá kazettás agyat is, hogy jobban bírja, illetve a lánc nem túl keskeny és gyenge. Tárcsaféken gondolkoztam egészen addig, amíg nem került a kezembe minőségi V fékes bicaj. Az egyszerűbb beállíthatóság és alacsonyabb ár mellette szól. Ha nem lesz egy aszfaltszaggató a szentem (kiszáradt tómederben eléri a ~70 kilométeres óránkénti sebességet) akkor nem is váltok tárcsára. Hülye nem (akarok lenni) vagyok, ha kevés akkor tárcsa, fékezőernyők és még légzsák is lesz.

Tisztában vagyok vele, hogy sok lenne a gyerekbeetegség, és egyszerűbben megúsznám, ha vennék valami vackot. Építeni akarok, már eldöntöttem. Építő jellegű kritikát és ötletet szívesen veszek. Többek között azt is: honnan tudnék benzinmotort szerezni? :D

Az egész miskulanciát dokumentálni akarom, és itt nem csak az építésről lenne szó: a megtett kilométereket egy - aránylag - precizen kalibrált órával mérném, és egy füzetbe vezetném az alkatrészek elhasználódását, a fogyasztásokkal.

Hozzászólások

(#1) Feketelaszlo


Feketelaszlo
senior tag

Amit keresel úgy hívják, hogy Dongó. Egyes helyeken az egyik francia gyártó nevéből eredő Solex szó is használatos.

(#2) buherton


buherton
őstag

Ezt egyáltalán nem javaslom. A bicikli vázát nem erre találták ki és így elég veszélyes is.

tely, baly, fojó, mennyél, mingyárt, telyföl, tolyás, malyd, kapú, egyenlőre, ejsd, jáccani, ahoz, fúj, hüje, muszály, alat, álok, lasan, fojtatás, ál, fontós, költsön, eggyüt, lyob (jobb?), mek, mongyak, milyért - !!! Tanúlyunk már meghejjessen irni... !!!

(#3) DonElvis


DonElvis
tag

Feketelászló megelőzött, Dongó-nak hívják amit te keresel. Ha az drága lenne neked, javaslom beépíteni egy haznált/kínai fűkasza motorját, jobb esetben abban még kuplunkszerkezet is van. Láttam ilyen installációt már rolleren is. Nem ment mint a villám, de cserébe jó hangos volt.
Harmadik lehetőség a modellmotor. Azok eléggé drágák, még hangosabbak, és horror pénzbe kerül az üzemanyag hozzájuk. Szal szerezz egy kisebb fűkasza motort, jólesszaz.

Ami nem számít, az nem érdekel

(#4) Hieronymus válasza buherton (#2) üzenetére


Hieronymus
addikt
LOGOUT blog

A váltó és a lánc sem erre lett tervezve.

Legyen béke! Menjenek az orosz katonák haza, azonnal!

(#5) buherton válasza Hieronymus (#4) üzenetére


buherton
őstag

Az a kisebbik gond, mert a ha váltó megadja magát vagy a lánc elszakad attól még az ember nem fog elesni 70-nél.

tely, baly, fojó, mennyél, mingyárt, telyföl, tolyás, malyd, kapú, egyenlőre, ejsd, jáccani, ahoz, fúj, hüje, muszály, alat, álok, lasan, fojtatás, ál, fontós, költsön, eggyüt, lyob (jobb?), mek, mongyak, milyért - !!! Tanúlyunk már meghejjessen irni... !!!

(#6) Urby66 válasza buherton (#5) üzenetére


Urby66
aktív tag

A kerékpár váza, a kerekek a csapágyazás, a hajtáslánc, a fékek semmiképp nem bírnak el egy 50 köbcebtis benzinmotor súlyával és nyomatékával.
Egyetértek a kollégákkal neked a dongó motorjára vagy egy fűkasza motorra van szükséged.
Mielőtt belevágsz tervezz sokat, és nézz utánna a neten, tuti nem te vagy az első őrült aki ilyet csinál!

(#7) creation


creation
senior tag

Ez egy KIT-ben kapható ötlet. Továbbfejlesztése rajtad áll.
Használd alapnak, rengeteg variációja él, akár csak single motorként kapható is.

Így a lánckerék és kihajtás része a felfogatással és a párhuzamos tengellyel problémádat ki is lőttem. Már csak át kell forgatnod a kihajtását a másik oldalra.

Annó gyakorlati tanárom 50ccm-es stihl motorral oldotta meg az alap problémákat... :R

4 ütemmel amúgy vigyázz! A fűnyíró motorja iszonyatosan szaggatná a dolgokat és tépné. Nem lenne egy hosszú életű valami. A másik, hogy hazai szabályzás szerint csak 50ccm alatti motort tehetsz a kerékpárodra (45 alatti azt hiszem igazából). Minden más esetben ha a rend éber őrei megállítanak, lesz pár kellemetlen perced, majd hónapod.

[ Szerkesztve ]

"Mert Ő küld 100 csodát, csak Benne Bízz!"

(#8) TheLázs


TheLázs
csendes tag

Végiggondoltam, és úgy voltam vele, hogy legalább egy próbát megér. A lánc például - jelentős élettartam-rövidüléssel - képes lenne kiszolgálni a technikát: a kenés nélküli használat és a nagy nyomaték az, ami gyilkolja. Egy túrázó videójában olvastam, hogy egy új lánccal indult el, és a gyárilag megadott (valami 5000 km) élettartamot majdnem megduplázta. A nyúlást folyamatosan ellenőrizném, a görgőkhöz és a csapágyak rendbetételéhez úgy ahogy értek, így azokra is kiemelt hangsúlyt fektetnék.

Amikor én tekerek, és elérek egy 60 km/h-t sík terepen - előfordult már amikor jó erőben voltam, a bolygók együtt álltak, és a szél sem szemből fújt - akkor nem folyamatosan adtam le az erőt, hanem pedálfordulatonként két nagy tolás formájában. A motor lehet hogy erősebb, de mindenképpen egyenletesebben adja le ugyanazt az erőt. Azért is nem az elektromos motor mellett tettem volna le a voksomat, mert az már 0 fordulattól képes maximális nyomatékkal tépni a láncot, ez meg max. lefullad.

A fűkasza-motor nem tűnik rossz ötletnek. Google, és megnézzük, mit találok. Olyasmi lenne jó, amire egyből valahogy lánckereket tudok húzni.

"Annyi mindenféléhez nem értek, hogy az már sokoldalúságnak számít” – Örkény István

(#9) TheLázs válasza creation (#7) üzenetére


TheLázs
csendes tag

Néztem a Kit-et :) Nem tűnik rossz vásárnak, főleg, hogy a Banggood elég jó customer supporttal tud rendelkezni, ha az ember egy kicsit nyomul náluk - ha nem tudsz angolul, vesztettél. Az a 80 cc igazából 66, mert ez egy olyan kétütemű rém, aminek valami csúcsos az "engine slant head"-jében. Nem most olvastam, és nem is bogarásztam ki teljesen, de elvileg nem 0 térfogatra sűrít, és a sűrités mértékét (displacement) azaz a térfogati munkát megadva 66ccm az eredmény

"Annyi mindenféléhez nem értek, hogy az már sokoldalúságnak számít” – Örkény István

(#10) DonElvis válasza TheLázs (#8) üzenetére


DonElvis
tag

Annyit még hozzátennék, hogy esetedben nem lenne túl szerencsés a 4 ütemű erőforrás. Ezeknél a motoroknál nagyon nem mindegy, hogy milyen pozícióban vannak rögzítve, leginkább a kenés miatt.
Ezzel szemben a 2 üteműeket szinte bárhogy elhelyezheted a vázon.

Szerk:

Szívesen olvasnék blogot az alkotásról.

[ Szerkesztve ]

Ami nem számít, az nem érdekel

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.