Nem is tudom, hogy kezdjem, inkább belevágok a közepébe, mert nem akarom, hogy sok sallangot keljen olvasni
HTPC hardver része nálam így néz ki:
Alalap (+ integrált proci): Asrock N3150–itx változat
RAM: 2x4GB 1600L DDR3 (L=Low Voltage)
SSD: 120G Kingston Fury SSD
HDD(k): 3 TB WD Red + 3TB WD Purple
Tápegység: FSP350-60APN tápegység
Ház: Bitfenix Prodigy
Részemről az alábbi csomagokat/programokat telepítettem fel:
- GUI , mint vizuális felület (ubuntu desktop csomag)
- Transmission : Torrentezéshez
- EGL-es Kodi : Médialejátszóként
- Nextcloud: Privát felhő
Maga a gép HDMI-n keresztül van összekötve az erősítővel (Harman Kardon AVR156), majd az erősítő HDMI-vel van összekötve a TV-vel.
Mivel kezdő vagyok Linux terén, ezért az Ubuntu Server mellé GUI-t(ubuntu dekstop) tettem fel, mellyel vizuális felületet varázsoltam magamnak.
Ubuntu telepítőlemez készítése:
1. Keresel egy üres pendrive-ot
2. Ubuntu Server-t leszeded a hivatalos oldalról
3. leszeded a gépedre a rufus nevű programot mellyel image fájlt tudsz pendrive-ra/memóriakártyára kiírni
4. Majd kiirod az image fájlt a pendrivera. Mikor kiírod a pendrive-ra Minden adatot törölni fog a Pendriveról.
Rufus-ról bővebben itt olvashatsz => Link
A telepítésről képeket nem készítettem, mert egy az egyben megtaláltam egy oldalon, ezért belinkelem nektek.
Telepítés és 0. lépés:
http://askubuntu.com/questions/340965/how-do-i-install-ubuntu-server-step-by-step
FONTOS: az alábbi lépésekkel telepítettem a rendszert:
1. Telepítéskor minden HDD-t SATA portját lehúztam, csak maga az SSD volt feldugva
2. Telepítéskor mikor rákérdezett az uefi-t feltettem
3. Telepítés végezetével a SAMBA server-t bepipáltam, hogy tegye fel automatikusan (ez később is elvégezhető) + Openssh-t is.
Hirdetés
Openssh-t azért érdemes feltenni, mert másik gépről be tudsz jelentkezni a Linux-os gépre.
Telepítés végeztével állítsuk le a gépet és a fennmaradó HDD-et kössük vissza.
Ha a telepítéssel megvagyunk, akkor a GUI-t mint vizuális felületet az alábbi paranccsal tudjuk feltelepíteni:
0.lépés:Gép indulás után Ubuntu Server-be jelentkezzünk be a felhasználónevünkkel és jalszavunkkal.
Bejelentkezés után kiadjuk az alábbi 2 parancsot:sudo apt-get update
sudo apt-get install ubuntu-desktop
~ 700 MB-ot tölt le a gépünkre, melynek segítségével az alábbi felület lesz elérhető:
(A kép illusztráció)
Alapműveletek – Autologin,mount, Samba server
HDD-k felcsatolása az /mnt mappába: Ez legfőképp a Kodi-hoz szükséges
Terminal nyitása majd kiadni az alábbi parancsot:
Terminál nyitása Gyorsbillentyűvel: Ctrl + Alt + T
Terminál nyitása manuálisan: Bal felső sarok(Dash jel [Ubuntu jele]) => terminal szót begépeljük
Terminálban begépeljük az alábbi parancsot, majd a végeredmény az alábbi:$ sudo blkid
Ekkor minden HDD-t kilistáz, nekünk majd csatoljuk az alábbi neveket:
Felcsatolni az fstab fájlban tudjuk, majd sorban adjuk ki az alábbi parancsokat:
Nyissunk egy terminált és írjuk be az alábbi parancsot, mellyen az fstab fájl megnyitódik:sudo nano /etc/fstab
Ide helyettesítjük be a szükséges HDD-k elnevezését, attól függ hány HDD-nk van.
(FONTOS: A beírt szövegben azért van ntfs név, mert NTFS fájlrendszerrel van formázva a HDD.)/dev/sdb1 /mnt/WD_Purple_Torrent ntfs defaults 0 0
/dev/sdc1 /mnt/WD_red ntfs-3g auto,users,permissions 0 0
LÁSD a képen:
Ment és Kilépés a következő művelet
Ment: (F2 vagy F4) Kilépés : CTRL+X
Auto login bekapcsolása:
Jobb felső sarok => lakatra rábökni a box jobb felső részén majd csuszkát elhúzni
Samba megosztás:
Mivel már Server esetén telepítettük a Samba megosztást, már csak a smb.conf fájlban kell pár dolgot átírnunk:
rootként belépünk majd az alábbi parancsot adjuk ki:
Root belépést =>
1. Terminal ablak nyitása (Ctrl + Alt + T)
2. sudo su
3. felhasználónevünkhöz tartozó jelszó megadása
Ha mindent jól csináltunk akkor root@gépnév lesz ír a paranccsorba (Lásd kiskép)
Ahhoz hogy megosztást létrehozzuk a samba fájlt az alábbi helyen kell szerkeszteni Terminal ablakban
1. Terminal ablak nyitása (Ctrl + Alt + T)
2. adjuk ki az alábbi parancsot: nano /etc/samba/smb.conf
Én az alábbi dolgokat írtam át a fájlban:
[global] szakaszában: (ez már lehet alapértelmezettként benn van)
workgroup = WORKGROUP
A fájl végére ezt íratm:
[share]
comment = Ubuntu fájlkiszolgáló megosztás
path = /mnt/WD_Purple_torrent/
browsable = yes
guest ok = yes
read only = no
create mask = 0755
FONTOS:
Ha Error 255-ös hiba van akkor az alábbi sort add hozzá az Authentication részhez:
usershare owner only = false
Az alátalam beírt részek az alábbiak:
Global résznél:
Authentication részhez az alábbi sort írtam be:
(usershare owner only = false)
Itt a legfontosabb a felcsatolt 2 meghajtó neve mely pth néven fut.
guest ok = vendég felhasználó is böngészheti a hálózaton
create mask = 775 => ír + olvasási jogosultság, tehát szabadon hozhatunk létre fájlokat és mappákat.
FONTOS: A red és share nevek azok , melyeket ha felveszünk hálózati meghajtónak egy másik gépen, akkor ezeken a címke neveken éred el őket.
Én asztali gépemen csatoltam fel a HTPC-t és az alábbi képet látom (red és share neveket)
1. Transmission: Torrentezzük ezerrel
Transmission-daemon telepítése:
Hivatalos oldalon lévő leírás: Link
Leírás 1 és Leírás 2
Add Transmission PPA Repository: - Transmission PPA repo hozzáadása
(Terminal ablak nyitása (Ctrl + Alt + T) majd az alábbi sort kell begépelni )sudo add-apt-repository ppa:transmissionbt/ppa
Update repositories: - Repo frissítésesudo apt-get update
Install transmission: -Transmission telepítésesudo apt-get install transmission-cli transmission-common transmission-daemon
Konfigurálás:
Első feladat leállítani az épp futó tranmission-t leállítani , majd a setting.json fájlban átírni a szükséges módosításokat:
1.Transmission-daemon leállítása:sudo service transmission-daemon stop
Settings.json fájl megnyitása:
(Terminal ablak nyitása (Ctrl + Alt + T) majd az alábbi sort kell begépelni )sudo nano /etc/transmission-daemon/settings.json
A settings.json fájl tartalmazza a fontos beállításokat, mellyel torrentezünk:
pl: hova töltsünk le, hányen érjük el egyszerre, stb…
Amit mindenképp át kell írni a settings.json fájlban, azok az alábbiak:
"download-dir": "/var/www/html/trasmission/completed", => letöltési könyvtár
...
"incomplete-dir": "/var/www/html/trasmission/incomplete",=> ideiglenes letöltési könyvtár
"incomplete-dir-enabled": true,
...
"rpc-authentication-required": true,
"rpc-bind-address": "0.0.0.0",
"rpc-enabled": true,
"rpc-password": "password", => ide egy jelszót megadni
"rpc-port": 9091, => port amin keresztül be tudsz lépni más gépen is.
"rpc-username": "username", => adj meg egy tetszőleges belépési felhasználónevet
"rpc-whitelist": "127.0.0.1,*.*.*.*", => Minden ip címről elérhető legyen a transmission
"rpc-whitelist-enabled": true,
...
"umask": 2, => itt egy olyan számot adsz meg , hány felhasználó tud belépni max.
...
"watch-dir": "/media/datadrive/downloads",
"watch-dir-enabled": true
Az alábbi linken (Link) adott egy settings.json fájl melyet már csak át kell másolni, vagy felülírni a mostanival.
Nálam ez az alábbi módon néz ki:
Ha ezzel megvagyunk, akkor jogot kell adni a letöltési mappának:
Itt a user helyére a saját felhasználóneved add meg amivel be vagy lépve, és használod.
Saját felhasználóneved a whoami paranccsal tudod lekérni.sudo usermod -a -G debian-transmission user
Tehát ez így néz ki nálam, mivel stigma a felhasználónevem:sudo usermod -a -G debian-transmission stigma
Hozzáadni a debian-transmission csoporthoz:sudo chgrp -R debian-transmission elérési út
pl: nálam így néz ki :sudo chgrp -R debian-transmission /mnt/WD_PURPLE/Torrent
Írási + olvasási jog megadása:
sudo chmod -R 775 elérési út
pl: nálam így néz ki :sudo chmod -R 775 /mnt/WD_PURPLE/Torrent
775-ös jog az, amivel írási és olvasási jogot adsz egy mappának.
Ha ezzel megvagyunk akkor a serveren fut a transmission kliensünk, melyet tudunk monitorozni és írányítani másik gépről. Ezt az alábbi módon tehetjük meg.
Én jelen esetben az asztali gépemre telepítettem egy Transmission remote GUI-t melynek segítségével monitorozhatom,új torrentet adhatok hozzá, törölhetem a torrentet a szerver gépről (HTPC).
A Transmission Remot GUI elindítása után az alábbi konfigurációs felület fogad:
Ezen a felületen az alábbiakat konfiguráljuk :
Távoli hoszt: HTPC számítógép IP címe (nálam 192.168.1.12)
port: 9091 (alapértelmezett transmission prot)
Autentikáció : pipa
Felhasználónév és jelszó: ez az amit feljebb a konficurációs fájlban megadsz => rpc-username és rpc-password
Itt az alábbi szöveges sztringet kell megadnod, ami nálam az alábbi:
1. része : /mnt/WD_PURPLE/Torrent => a HTPC mappa torrentezési gyökér mappája
2.rész: Z:\ => ez az a meghajtó a gépemen melyet felcsatoltam , hogy lássam a torrentek helyét
Ha ezzel megvagyunk akkor OK gombra kattintva láthajuk és monitorothatjuk milyen torrentjeink vannak.
Ezenfelül 2 apróságot szoktam beállítani:
1. Transmission Remote GUI / Eszközök / Transmission beállításai:
Egyik a letöltési könyvtár ahova szedem a torrendjeimet
Másik egy olyan mappa mely a folyamatban lévő torrentjeimnek van fenntartva, melyeket még nem szedett le a Transmission és épp ezért egy .part kiterjesztést adott neki.
Mindenki döntse el, hogy neki szükséges vagy sem.
2. Transmission Remote GUI / Eszközök / Transmission beállításai / sávszélesség:
Ezen a felületen lehet konfigurálni hogy a hét melyik napján milyen sebességgel töltsön a rendszer.
2. EGL kodi telepítési útmutató:
Az alábbi linken található a pontos leírás a kodi telepítéséhez, mely a hivatalos oldaton lévő fórumban található:
http://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=231955
Én az alábbi sorokat használtam fel :
Szokásos terminál ablak megnyitása: => (Terminal ablak nyitása (Ctrl + Alt + T)
1. Debug-hoz szükséges package feltelepítése (pastebinit ) , majd az alábbi pár sort gépelem be folyamatosan:sudo apt-get install pastebinit
dpkg -l |grep mesa | pastebinit
DISPLAY=:0 vainfo | pastebinit
cat ~/.kodi/temp/kodi.log | pastebinit
dmesg | pastebinit
id | pastebinit
amixer | pastebinit
2. Ezek után a csomag lista frissítése, majd az EGL-es kodi telepítése:
Csomagfrissítés:sudo apt-get update
Fontos összetevők telepése:sudo apt-get install ssh python-software-properties software-properties-common xorg xserver-xorg-legacy alsa-utils mesa-utils git-core librtmp1 lirc libmad0 lm-sensors libmpeg2-4 avahi-daemon libnfs8 libva1 vainfo i965-va-driver linux-firmware dbus-x11 udisks2 openbox pastebinit udevil
3. kodi telepítése:
Repo hozzáadása a rendszerhez:sudo apt-add-repository ppa:team-xbmc/ppa
Csomaglista frissítés és :sudo apt-get update
sudo apt-get install kodi kodi-bin
Libra driver repo hozzáadása és frissítése:sudo apt-add-repository ppa:wsnipex/vaapi
sudo apt-get update
A most feltelepítettük az EGL-es Kodi-t után már csak be kell állítani, hogy automatikusan induljon a Kodi az Ubuntu Dekstop betöltése után.
(Mivel nem sima server van fenn, hanem van desktop gui-n ezért az Openbox-os és xServer-es részt nem kell megcsinálnunk
Automatikus indítást az alábbi módon tehetjük meg:
Főképernyő => bal felső sarok, Dash jel => Startup Applications
Akkor nyomjuk meg az Add(hozzáadás gombot) :
Name: bármit beírhatsz,de célszerű a program neve pl.: Kodi
Command : program elérési útja + milyen módban szeretném futtatni
Comment: Üresen hagytam, bármit beírhatsz.
Nálam az alábbi formátumban néz ki:
Name: Kdoi
Command : /usr/bin/kodi–standalone
Comment:
Ezenfelül már csak a beállításokkal foglalkozom, melyek az alábbiak: (Ez az első hozzászólás utolsó részénél van)
2.) KODI settings:
System ->Video->Acceleration:
Enable HQ Scalers for scaling above: 20%
Allow hardware acceleration (VDPAU): off
Allow hardware acceleration (VAAPI): On
Use Mpeg-2 VAAPI: Yes
Use Mpeg-4 VAAPI: if you like
UseVC-1 VAAPI: on
Prefer VAAPI Render Method: on <- This version has the banding fixed, so enable that setting to save CPU cycles with 100% quality.
Adjust Refreshrate to match video: On
System -> Video -> Playback
Sync Playback to Display: On if you don't use passthrough and Off if passthrough enabled
3. Color Management
If your TV is limited range. Go to System -> Video Output and choose "Use Limited Range", disable Dithering.
If your TV is full range. Go to System -> Video Output and unselect "Use Limited Range" and enable Dithering with 8 bits.
If your projector is of low quality, use a dithering setting of 6 or 7 bits
3. HW Monitoring - Linux Dashboard
Gondoltam ezt a kis csomagot is fel lehetne telepíteni, mellyel könnyedén monitorozható minden a rendszer folyamatoktól a CPU hőfokig, futó folyamatok, stb.
Github-os eredeti oldal linkje itt elérhető.
Sorban a telepítés az alábbi módon zajlik:
Nyitunk egy terminál ablakot mellyel elég ha kezdetben a felhasználónkkal jelentkeztünk be.
1. Telepítéssudo apt-get install zlib1g-dev uuid-dev libmnl-dev gcc make git autoconf autoconf-archive autogen automake pkg-config curl
2. Program letöltése, majd a programba belépni (3. pontban futtatjuk)git clone https://github.com/firehol/netdata.git --depth=1
cd netdata
3. Program futtatása: => Root-ként kell belépned, vagy a sima felhasználóról átváltani root felhasználóvá => sudo su paranccsal../netdata-installer.sh
4. Program leállítása szolgáltatás konfigurálása
Program leállításakillall netdata
Szolgáltatás újraindítása és engedélyezése és elindításasystemctl daemon-reload
systemctl enable netdata
systemctl start netdata
Nézzük meg , hogy fut -e a servicesystemctl status netdata
Megnézni webes felületen a szerverre telepített ip cím alapján tudjuk, melyet cserélj ki a te ip címedre.
(Én íp címem 192.168.1.12)
http://192.168.1.12:19999/
Ezzel meg is vagyunk, viszont 1 apró bökkenő van, hogy ez automatiksuan az alábbi módon fog elindulni a Linux indítással:
# netdata startup átmásolása az init.d könyvátrbacp system/netdata-lsb /etc/init.d/netdata
# futtatható jogosultság megadása:chmod +x /etc/init.d/netdata
engedélyezni:update-rc.d netdata defaults
4. Nextcloud : Saját Cloud telepítése a HTPC-re @ fejlesztés alatt, mert sok minden hiányzik.
Hivatalos oldal: => https://nextcloud.com/
FONTOS: Csak akkor ajánlom, hogy feltedd ha már rendelkezel egy DDNS címmel, mert ez elengedhetetlen hozzá. Ha nincs DDNs címed csak belső hálós ip-d (pl.: 192.168.X.X) akkor csak belső hálózaton fogod elérni.
Telepítés menete:
(Terminal ablak nyitása (Ctrl + Alt + T) majd az alábbi sort kell begépelni )
Szükséges programok telepítése:
sudo apt-get install apache2 mariadb-server libapache2-mod-php7.0
sudp apt-get install php7.0-gd php7.0-json php7.0-mysql php7.0-curl php7.0-mbstring
sudoapt-get install php7.0-intl php7.0-mcrypt php-imagick php7.0-xml php7.0-zip
Nextcloud zip letöltése:
Hivatalos honlapon a letöltésre(Download)-nál a Nextcloud Server válaszd ki majd ments ki a linkjét melyet le kell töltenedwget https://download.nextcloud.com/server/releases/nextcloud-12.0.2.zip
unzip nextcloud-12.0.2.zip
cp -r nextcloud /var/www
Sorba a parancsokkal leszedtük a zip fájlt, kicsomagoltuk majd a webserver gyökerébe másoltuk be.
Nextcloud Apahche fájljának módosítása + config fájl másolásasudo nano /etc/apache2/sites-available/nextcloud.conf
ln -s /etc/apache2/sites-available/nextcloud.conf /etc/apache2/sites-enabled/nextcloud.conf
Apache konfiguráció:
a2enmod rewrite
a2enmod headers
a2enmod env
a2enmod dir
a2enmod mime
a2enmod setenvif
service apache2 restart
Itt pár Apache konfigurációs beállítás szükséges majd a végén az Apache szervert újra kell indítani:
a2enmod ssl
a2ensite default-ssl
service apache2 reload
Ezenfelül engedélyezni kell az SSL titkosítást is. (célszerű)
Majd jogot adni a webserver saját felhasználójának: (www-data)chown -R www-data:www-data /var/www/nextcloud/
Ezek után célszerű egy új user-t hozzáadni a MariaDB adatbázishoz:
mysql -u root -p
create user adjmegegyusernevet@localhost identified by 'adjmegegyjelszót';
grant all privileges on nextcloud.* to adjmegegyusernevet@localhost identified by 'adjmegegyjelszót';
flush privileges;
exit;
Első paranccsal lépünk be a rendszerbe, majd a create user parancscal létrehozol egy helyi felhasználót és jelszót. Majd hozzárendeled hogy legyenek jogosultságadid a Nextcloud rendszerhez
Itt egy példa melyben létrehozok egy felhasználót aki :
felhasználónév: admin99
jelszó: admin
mysql -u root -p
create user admin99@localhost identified by 'admin';
grant all privileges on nextcloud.* to admin99@localhost identified by 'admin';
flush privileges;
exit;
Ezek után nincs más teendő mit belépnia fő képernyőn:
http://localhost/nextcloud => vagy saját IP-ját beírod a HTPC-nek: http://192.168.1.12/nextcloud
Az általam bekeretezett 2 téglalapbe kell beírni a megadott felhasználónevet és jelszót.
Jelen esetben a példámban felhasználónév admin99 és jelszó admin.
Ha ezzel megvagyunk akkor még van pár teendők ami az alábbi:
1.trusted_domains elemek közé felvenni a saját ip-ket és DDNS címünket, hogy megbízható hely.
A konfig fájl az alábbi helyen található:
sudo nano /var/www/nextcloud/config/config.php
FONTOS: ide felvehetünk több megbízható helyet is de figyeljünk a formátumra (aposztofok)
'trusted_domains' =>
array (
0 => 'localhost',
1 => 'stigmahtpc.ddns.net',
2 => '192.168.1.50',
),
2 .HTTPS biztonságos protokoll használata:
3. Alapértelmezett mappa átírása :
Erre azért van szükség, mert jelen esetben a rendszer meghajtóra (nálam az SSD-re mely 120GB-os) teszi át azok a fájlokat, melyeket a felhőbe feltöltünk.
4. DNS, port árirányítás:
Javítva :2017.09.09
-------------------------------------------------------
Ide adjunk meg egy tetszőleges felhasználónév és jelszó kombinációt, mely az admin felhasználónk lesz.
Ha az első belépésel megvagyunk akkor pár dolgot még konfigurálni kell:
- Mivel a Nextcloud-ot a gép ,,rendszer meghajtójára” telepítettük ezért meg kell változtatni a meghajtó helyét, ahova feltöltöd az adatokat/fájlokat.
- HTTPS protokoll használata + titkosítás
- Port átirányítás
Jelen esetben ha tudni akarod akkor a Nexcltoud webes alkalmazáshoz szükséged van PHP-re + Mysql –re hogy tudjon működni. Ezt egy régebbi leírás alapján - melyből elég sok van a neten - elég bonyolult és összetett kivitelezni, de szerencsére a snap-es csomag mindezt
elvégzi nekünk.
pl.:http://www.itzgeek.com/how-tos/linux/ubuntu-how-tos/setup-nextcloud-on-ubuntu-16-04-debian-8.html
HTTPS titkosítás telepítését az alábbi kóddal tudod elintézni:sudo nextcloud.enable-https lets-encrypt
Mivel https-es protokolt használsz ezért kell egy tanusítvány, melyet az alábbi parancs után tudsz használni:sudo nextcloud.enable-https self-signed
Ezen kívül, ha most már belépsz és feltöltesz egy fátjt a Nextcloud rendszeredbe, akkor alapértelmezetten a rendszer meghajtódra (nálam ez az SSD) teszi fel, melyet célszerű megváltoztatni.
Ezenfelül a datadirectory mappát átállítani, melyet az config.php fájlban kell átállítanod mely az alávvi helyen találod:
/var/snap/nextcloud/current/nextcloud/config/config.php
Lépésről lépésre:
1.Terminal ablak nyitása (Ctrl + Alt + T) majd az alábbi sort kell begépelni
2. sudo nano /var/snap/nextcloud/current/nextcloud/config/config.php
datadirectory-s részt át kell írni az álatalunk megadot tároló nevére.
3.Mentés (F4)
FONTOS: Maradjanak meg az aposztrofok és a vessző is a végén
'datadirectory' => '/mnt/WD_RED/nextcloud/data',
Egy apróbb probléma lehet még, hogy nincs jogosultság az adott mappára ezért hozzá kell adi, mely az alábbi paranccsal tudjuk:
Ezt a problémát még nem tudtam megoldani sajnos.
Ezenfelül már csaka portátirányítást kell megtennünk, melyet az alábbi módon tudunk megtenni:
1.Böngésző => router ip-jét beírni
2.Megkeresni a port fowarding menüpontot
3.Felvenni az alábbi portokat
TCP - 8080 (External port) - 80(internal port) - HTPC ip címe
TCP - 8081 (External port) - 443(internal port) - HTPC ip címe