2019. augusztus 22., csütörtök

Gyorskeresés

"PH! Okosságok"

Írta: |

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Régóta gondolkozom a bejegyzés megírásán. Két gondolat volt bennem: Az elsőben úgy voltam vele, hogy nem kerül papírra, annyira nincs ráncbaszedve, hogy a nagyérdemű elé tehessem. A másik gondolatomban pedig jobbnak láttam, ha közkinccsé teszem, hogy ahhoz is elérjen akinek nincs kedve átbogarászni tengernyi hozzászólást a (HD 7950/7970) fórumon. Alant egy-egy hozzászólás vagy annak részlete lesz látható, melyekről úgy gondoltam olyasmit adnak át, amit jó ha tud az ember. A gyűjtemény nem túl bőséges, viszont annál idősebb. Ahogy általam hasznosnak vélt infóra bukkanok, majd bővítem a tudástárat.

A hozzászólásoknál meg van jelölve annak írója. Ez így is marad, elvégre fórumból vannak, ott is bárki megnézheti.

ffodi
VGA ciripelés terhelés alatt

A tekercs cicergése tulajdonképp "természetes" jelenség. A tekercsen áthaladó jel frekvenciája okozta mechanikai rengésekről van szó lényegében. Működés közben sok esetben rezeghet, csak legtöbbször az emberi fül számára nem hallható tartományban. Úgyhogy azon kívül, hogy idegesítő, nem hiszem hogy bárminemű meghibásodást jelezne/okozna.

Abu85
VRAM használat monitorozása

Még mindig a szoftvereknek hisztek. A valóság az, hogy a mai programok 90+%-a streamelést használ. Ezzel a módszerrel az alapvető adatok használata mellett a VRAM-ot addig használják, amíg be nem telik. Ha betelt, akkor a legrégebben használt adatok helyére másolják az új dolgokat. Ergo ha a kártyán 1 GB memória van, akkor annyit használ a program, ha 3 GB, akkor pedig azt tölti ki.
Olyankor kezdődnek a gondok, ha az alapvető dolgokra nem elég a VRAM, illetve a streamelés akadozó lesz.

Richard444
Power Limit +20%

Ha 0% mellett nem droppol az alap órajel akkor +20% hatására gyakorlatban sem fog emelkedni a fogyasztás,tuning mellett droppol 0 mellett,mert a 250s limit beleszól,de +20%-al a 300-s már nem ergo a fogyasztás nő.

gbors
HBAO - HDAO

kicsit takarítok a fogalmi zavaron, ha nem gond.
mind a HBAO (horizon based ambient occlusion), mind a HDAO (high definition ao) az SSAO (screen space ao) egy vállfaja. közös bennük, hogy a szórt fényt a már renderelt képhez "hamisítják hozzá", a color és a depth információk alapján, ahelyett, hogy a megvilágításból indulnának ki.
ami a far cry 3-ban ssao néven fut, az gondolom olyasmi algoritmus lehet, mint a crysis eredeti ssao-ja. a hbao az nvidia variánsa, képminőségre jobb, sebességre pedig hasonló, mint a klasszikus algoritmus. a hdao meg persze az AMD válasza, a DX11-gyel érkezett, a compute shader feature első látható eredményeként. sokkal kevesebb hamis árnyékot csinál, mint az előző kettő, ebből következően kevésbé látványos (pedig valósághűbb), viszont nagyobb az erőforrás-igénye

szasanyi
Boost bios, Black screen

Sokaknak van / volt (nekem is) Sapphire HD7950 (összességében több típus is), de Black Screen problémából (se Red se Blue) nem tudok. A BOOST nem ajánlott, de olyan VGA igen, amire felrakható nonBOOST BIOS. Sőt, olyan is előfordul akit nem zavar, nem is foglalkozik vele hasznája úgy a VGA-ját és pont. A BOOST probléma lényege röviden az, hogy a gyári 200W TDP-be nem fér bele a kártya 925/950Mhz@1.25V ezért (terheléstől függetlenül is) folyton visszaveszi a kártya az órajelét - és néha a 800Mhz alapnál alacsonyabbra is. A Power Limit kitolása (+20%) javít ezen, de meg nem oldja - bár van aki állítja, hogy nála igen. Én nem vitatkozok ezen senkivel, nálam nem oldotta meg csak a nonBOOST BIOS. Viszont az tökéletesen. Egyébként az esetben sem normális a dolog, mert pölö az én kártyám - ami nem átlagon felüi - 1Ghz/5500Mhz mellett simán megelégszik a nonBOOST BIOS által biztosított alap 1.095V/1.50V feszültséggel. Ez a BOOST esetében ez általában 925Mhz/5000Mhz@1.25V/1.60V.

Abu85
GPU kihasználtság, A Boost nem probléma

A GPU kihasználtság az semmit sem tud megmondani, mert az függ a rendszer többi egységének képességétől. Például, ha csökkented a felbontást és a grafikai részletességet, akkor a GPU kihasználtsága csökken, mert egyre több limit keletkezik a GPU előtt a rendszerben. Ettől a GPU még maximálisan dolgozik, csak nem kap elég adatot, hogy a kihasználtság magas legyen.

A GPU kihasználtságot egy szoftver jelzi vissza. A hardver pedig látja a bele integrált vezérlőn keresztül, hogy megütközik a TDP keret, vagyis vagy lefagy a rendszer, vagy visszaveszi a boost órajelet.
Pesze, hogy van fps csökkenés, hiszen visszaáll a boost órajelről, de a boost órajel nem lehet mindig aktív. Az csak egy lehetőség, hogy ha a TDP keret megengedi. Ugyanez játszódik le a prociknál is. Ott is ugrál a boost, ahogy a Kepler GPU-knál is, mert az is kerethez van kötve.

Egyébként egy VGA még 50%-os szoftveres visszajelzés mellett is ki lehet használva. Ez nem úgy működik, hogy a szoftver mond rá valamit a driver ténykedését látva, hanem itt valóban tudni kell a hardvernek, hogy hol a határ. Ha ezt nem teszi meg, akkor a lefagy a gép. A boost egyébként extra. Ha az nem lenne, akkor állandóan alacsonyabb órajelen üzemelne a termék.

04ahgy
Melyik foglalatba kerül a RAM és miért?

"A legtöbb lapnak hótra mindegy, hogy a csatorna melyik foglalatában van RAM." - Ennyi. Egy apró kiegészítéssel járulnék csak az elmondottakhoz. Tapasztalat szerint az erősen túlfeszelt, erősen frekvenciaemelt esetekben, amikor épp a stabil-instabil határon egyensúlyozik a rendszer, akkor a fizikailag távolabbi foglalat használata (azonos csatornán) az esetek nagy részében stabilabb működést eredményez. Én ezt a hosszabb vezetősávok által képviselt járulékos parazita induktivitások és kapacitások egyfajta aluláteresztő szűrőként való viselkedésével magyarázom, amik a négyszögjelek torzulásait (túllövéses, rezonáns szuperpozíciók) stabilizálni segítenek.
Nem véletlenül számozza a legtöbb nagy gyártó hátulról, távolabbról a slotokat a modernebb Z77, Z87 és X79 tuninglapokon, az AMD-s lapoknál meg már a 890GX Extreme3 manualjában is benne volt, hogy a távolabbi kettőt használjuk.

Abu85
Tuning hatása

Az AMD mérnökei meg tudják mondani, ugyanis megvan rá a felszerelésük, ami alapján ezeket a termékeket évek óta paraméterezik, nem mellesleg helyesen. Amit beállítanak az a jó. Minden amit átállítotok hordozza a kockázatot.
Egyébként a szilíciumostya 25 évig üzemképes, még extrém feszültség mellett is maximum 5 évre tudod az életét csökkenteni. Hamarabb tönkremegy a VRM, az Afterburner, Trixxx és a többi nem szabványos PowerTune-t használó tuningprogram rosszul megírt profiljától. Szóval maga a szilícium ostya bírni fogja. Ami van körülötte az már nem biztos.
A PowerTune felel az új hardverekben mindenért. Az órajelváltásokért, a 3D mód stabilitásáért, és a hőmérséklet és a terhelési adatokból kikalkulált optimális működési órajel beállításáért. A PowerTune akkor lép érvénybe, amikor elindul a Win és a Catalyst betölti az Overdrive modult. Ez a modul tartalmazza a profilt a rendszerre. Betöltődés után a kártya 3D órajelről 2D-re vált, mert a PowerTune elindult.
Ha az Overdrive modul nem aktív, és ezt a 3rd party programoknak le kell lőni, mert felülírja a beállításaikat, akkor az AMD PowerTune profilja nem tud betöltődni. Erre van minden programnak egy alternatív profilja, ami betöltődik helyette. Na most ez egyrészt nem szabványos profil, másrészt sokkal agresszívebb paraméterezést enged meg. Például jellemző, hogy az alap profil 100°C-os hőmérsékleti határát 150°C-ra bővíti (ehhez jön a -20 és +20 százalék -/+20°C-os mozgástere), mivel a PowerTune működése nagymértékben függ a belső diódák hőmérsékleti visszajelzésétől. Itt nem csak a maximumot számolja a rendszer, hanem lineárisan skálázza lefelé a működést a hőmérsékletnek megfelelően. Ezért állítják be 150°C, mert ilyenkor a kártya teszem azt 100°C környékén nagyjából úgy működik, mintha 60-70°C környékén lenne a hőmérséklet. Ez fáj majd a VRM-nek, mert jóval nagyobb a határ, amilyen sávban optimálisnak érzékeli a működést, közben pedig a kártya nincs felkészítve arra, hogy 100°C környékén úgy működjön, mint ahogy 60-70°C körül működne.
Az alulfeszelés az mindegy, ha a rendszer nem a kitesztelt hőmérsékleti tartományokhoz lövi be a megfelelő működést. Nem a feszültséggel van a baj, hanem azzal, hogy a hőmérsékleti tartomány 50%-kal meg van emelve, ezzel elcsúszik a hőskála, ami alapján működik a paraméterezés.
A boost órajel nem véletlenül kap magas feszültséget. A PowerTune működését ez kismértékben befolyásolja, de a kártya többször léphet boost fázisba. Minél nagyobb ez a feszültség, annál többször lehet boostolás. Ellenkező esetben a boost fázis kevesebbszer lehetséges.

ffodi – VRM
Akkor egy rövid áttekintés, hogy tisztább legyen:
A VRM alias Voltage Regulator Module a kártya tápköre, ami megcsinálja a viszbül a zoxigént, vagyis jelen esetben a VRM1 a GPU számára szükséges tápfeszültséget. Tehát a VRM1 kimenete = VRM(1) out = a GPU tápfeszültsége= VDDC. Namármost ez a csúnya gonosz boost azt sugallja a gyanútlan HWinfo-nak hogy a VDDC bizony 1,25 V, mert ez szerepel a BIOS valamelyik elrejtett zugában, miközben valójában nem annyi, mert megvan a módja hogy "felülbíráld", amit meg is tettél.

Copyright © 2000-2019 PROHARDVER Informatikai Kft.