2024. május 20., hétfő

Gyorskeresés

Mennyire százas a 100-as benzin?

Írta: |

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Halihó!

Beálltam a kúthoz, leakasztottam a pisztolyt, és miközben folyt a prémium nafta a tankba, azon gondolkodtam, mennyi haszna van vajon a nagyobb oktánszámú benzinnek.
A MOL Move app miatt mindig a zöld kúton tankolok, a kedvezmény miatt minden 10 ezer forintból leesik 200 forint, ami havi szinten azért látható összeg.
A kúthálózat azzal hirdeti a prémium üzemanyagot, hogy 3x- os tisztító hatása van, viszont a Shellnél megújult az Evo üzemanyag összetétele, és állítólag egy- másfél tank dínódzsúsz képes teljesen kipucolni a motorból a lerakódásokat.
Kevés olyan elszánt embert ismerek, aki pont ezért két tankolás után kiszedné a motort, lecsekkolván, vajon tényleg kipucolta- e a dzsuvát. Egy szó mint száz, kicsit elbizonytalanodtam, hogy érdemes nekem állandóan százas benyát tankolnom ugyanazon a kúton? Vagy a másik kúthálózaton jobb a prémium üzemanyag? Mégis, miért jobb, mint a 95-ös?
Talán a legfontosabb, hogy kevesebb lerakódás keletkezik a motorban. Ez azért jó, mert kevesebbet fogyaszt az autó, ritkábban romlik el és a jobb kompressziótűrés miatt egy kicsi teljesítménytöbbletet is tapasztalhatunk bizonyos esetben. Továbbá kevesebb etanolt tartalmaz, így kíméli az üzemanyagrendszert is.
Amióta a Rönó velem van, azóta néhány kivételtől eltekintve csak nagyobb oktánszámú üzemanyagot kap. Néha azonban előfordul, hogy más, nem túl híres benzinkúton vagyok kénytelen tankolni, ahol nincs más, csak a klasszikus formula. Iyenkor bizony érezni, hogy mintha nem úgy menne a kocsi, de ez lehet csak bebeszélem magamnak, az viszont tény, hogy az olcsóbb benyából többet kajál, és kevesebbet megy el.
A fedélzeti számítógép szépíti az adatokat, az üzemanyagmérő is csak körülbelüli értéket mutat, viszont tudom azt, hogy vegyesben 6,7 a fogyasztásom, és látom a kilométert, mikor tankoltam. Kétszáz kilométerekre szoktam üzemanyagot vételezni, és az olcsóbb benzinből 15- 20 kilométerrel hamarabb kér enni.
Ezért választom mindig a százast, mert lehet hogy drágább, de mégis olcsóbb mint a kilencvenötös, mert többet tudok adott mennyiséggel autózni. Hogy ez mennyire tesz jót vagy rosszat az autónak, nem tudom, de motorikusan nem volt még gond vele, ezalatt a 27 ezer kilométer alatt.
Most esett át a második olajcserén, kivételesen nem ELF- et, hanem Xado - t kapott, meglátjuk, tetszik majd neki, vagy sem. Bár ugyanúgy A5/B5 besorolású. Tervben van továbbá tavasszal egy gázszett beszerelése, amivel még tisztábban, olcsóbban tudok közlekedni .
Nektek mi a véleményetek az üzemanyagok közötti különbségről?

Hozzászólások

(#1) antiapaladin


antiapaladin
csendes tag

Én a következőt vettem észre egy öreg 2-es Golf-fal 2 éve télen:

95-ös Mol benzint tankolva reggel ötkor kézzel-lábbal kitámasztottam magam indításkor mert úgy rázkódott az egész jármű és valami rettenet traktor hangja volt.
Váltottam 100-as Mol-ra, akkor már elég volt "csak" fél kézzel kapaszkodni indításkor, a motorhang ugyanúgy borzasztó volt.
Aztán kipróbáltam az Omv Max Motion 95-öt, a motor puhán indult mindenféle rázkódás nélkül, a hangja puha pöfögésre váltott, át is álltam rá.
A sima 95-ös OMV benya (a schwehat-i, nem a mol-tól továbbértékesített) pedig valahol a 100-as mol és a prémium 95-ös omv között teljesített.

A fogyasztásbeli difire nem emlékszem. Talán kicsit mintha jobban ment volna tőle de ez simán lehet placebó hatás is vagy csak az érzés miatt, hogy nem rángat a motor. Mindenesetre érzésre mintha jobban ment volna.

Aztán egy Ford KA-ra váltva a szokásos OMV helyett valami "tanyasi" sohanemláttamméganevet benzinkúton tankoltam 95-öt, hát az valami iszonyat szar volt, konkrétan éreztem, hogy a motor erőtlenné vált.

[ Szerkesztve ]

(#2) Jack Hunter válasza antiapaladin (#1) üzenetére


Jack Hunter
csendes tag
LOGOUT blog (1)

Az OMW tényleg jó, kár hogy nincs a környékünkön, szívesen tankolok náluk, ha valamiért nem tudok a MOL nál tankolni. A MOL nekem amolyan középút, kicsit jobb mint az átlag, de ha nem lenne kedvezmény, lehet nem itt tankolnék. A Golf esetében el tudom képzelni, hogy a gyengébb minőségű üzemanyag miatt nekiállt háromhengerezni, ezért rázkódott annyira. Valószínű hogy a motor is kopott lehetett, valamelyik hengerben nem volt meg a megfelelő kompresszió, esetleg a gyújtás valamelyik alkatrésze, lehet gyertya volt gyengébb, amit a prémium üzemanyag kompenzált.
Tankoltam én is nevenincs kúton, még jó hogy csak épp pár litert. Nem tudom milyen üzemanyagot adtak, de padlóznom kellett a verdát, annyira erőtlen és kelletlen lett.

[ Szerkesztve ]

(#3) hcl


hcl
félisten
LOGOUT blog

Elektronikus motorvezérlés, mindig az adott helyzethez állít előgyújtást. A nagyobb oktánszámú benya kevésbé hajlamos kopogni, ezért másképpen lövi be a gyújtást... :) Szerintem ezt érezni.

[ Szerkesztve ]

Mutogatni való hater díszpinty

(#4) Jack Hunter válasza hcl (#3) üzenetére


Jack Hunter
csendes tag
LOGOUT blog (1)

Viszont van néhány idősebb kocsi, amiben nincs kopogásérzékelő, elektronikus gyújtásbeállítás. Az ilyen autóknál akár probléma is lehet a nagyobb oktánszámú üzemanyag,.

(#5) hcl válasza Jack Hunter (#4) üzenetére


hcl
félisten
LOGOUT blog

Akár, de nem szokott. Nagyon kevés karbis autó van már, a 90-es évekbeliek nagy része már elektronikus gyújtással jött.
Öreg dízelek vannak még mechanikus adagolóval inkább.

Mutogatni való hater díszpinty

(#6) antiapaladin


antiapaladin
csendes tag

Hát hogy a veterán korú 30+ éves karbis (ez még az volt) autó meg az ilyen-olyan elektronikával ellátott motor miként viszonyul a különféle oktánszámokhoz és etanol tartalmakhoz, nem tudom megítélni és ami azt illeti, ez a témakör különösebben nem érdekel, megelégszem a konklúziókkal mert egy-egy kérdés mindig újabb kérdéseket szül és a végén azon kapom magam, hogy relatív értelemben fölöslegesen fordítok komoly energiákat egy olyan kérdéskörre aminek érdemi hasznát nem veszem.

A lényegi része az maradt számomra, hogy a golfot elengedtem, a mol 100-a sehol nincs a nála olcsóbb omv-s prémium 95-höz képest.
Nevenincs kúton pedig csak annyit szabad tankolni ami elvisz a következőig ahol csurig kell tölteni valami rendessel. :)

(#7) antiapaladin válasza Jack Hunter (#2) üzenetére


antiapaladin
csendes tag

Valami ilyen mértékű kedvezményem van nekem is a molnál de azt nézve, hogy a prémium E10-es 95-ös omv literje 640 Ft, a Mol 100-as meg 660 Ft a holtankoljak alapján. Hát egy kávé áránál (vagyishát ma már az is többe kerül) sokkal nagyobb kedvezményt kellene adniuk, hogy visszaálljak rájuk.

A golf meg tényleg öreg, kopottas, 30 pluszos karbis veterán, kényes jószággá vált mára. Viszont így jobban kijött a minőségbeli különbség. :)[

Hopp, ez előzőt törölni akartam, nem elküldeni. :DD /OFF]

[ Szerkesztve ]

(#8) dnelb


dnelb
veterán

ha nincs megírva az autó nagyrészt fölösleges, egyébként hasznos mert az olcsó 95-el bekopog ott ahol 100-al nem, és a teljesítmény is több. 100as benzin minőség sorrend pedig : omv > shell > mol, ez logok alapján, viszont az utóbbi 2 évben óriásit esett minőségben az omv is :(

(#9) Hieronymus válasza Jack Hunter (#4) üzenetére


Hieronymus
addikt
LOGOUT blog

"Ezért választom mindig a százast, mert lehet hogy drágább, de mégis olcsóbb mint a kilencvenötös, mert többet tudok adott mennyiséggel autózni."

A nagyobb oktánszám a nagyobb kompresszió tűrést jelenti. Ne várj tőle extra teljesítményt vagy nagyobb utazótávolságot, ha a motor alacsonyabb oktánszámmal üzemelésre van tervezve.

Az elterjedt oktánszámok.
E95 - E10. Ez a legolcsóbb üzemanyag. Az átlagos járművekbe tölthető. Az etanol tartalom elérheti a 10%-ot.
E95 - E5 (Super). Az etanol maximum 5%. Ez a régi járművekbe is betölthető. Magasabb az üzemanyag energia tartalma. De arányosan drágább is.
Nem egyértelmű Magyarországon, hogy melyiket forgalmazza az adott töltőállomás vagy mind a kettőt.

E98 - Super.Ennek az üzemanyagnak a legmagasabb az energia tartalma. De! Ez az üzemanyag csak a az erre tervezett motorokban ideális. Az alacsonyabb nyomás mellett befecskendezve akár rosszabb is lehet az E95-nél.

E100, nagyjából színtiszta marketing.

Tisztító hatás!
Bruhaha. Az üzemanyag salak képződését nem tisztítja. A korom képződés csak a Dízel motorokra jellemző.
Ha egy Otto motorban korom képződik, akkor nagyjavítás következik. A benzines motorok problémája a szén-monoxid képződés. Ez gáz és nem szilárd anyag. A lambda szonda felelős a szén-monoxid képződés redukálásáért.

A gyári előírás szerinti üzemanyagot használj. A rosszabb minőség és a sokkal jobb minőség okozhat problémát. A marketinget felejtsd el.

Legyen béke! Menjenek az orosz katonák haza, azonnal!

(#10) Alusky válasza Hieronymus (#9) üzenetére


Alusky
aktív tag

Koromképződés van a benzinesben is amióta hengerbe fecskendeznek, ezt néhány gyártó kiküszöbölte, a többi szarik rá. Rosszul beállított karbisokra is jellemző tud lenni.

[ Szerkesztve ]

Automata váltósként a legjobb barátom az akkumulátor.

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.