2024. május 1., szerda

Gyorskeresés

Létezik még rendes autószerelő?

Írta: |

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Vezérléscsere. 1.4, 8 szelep, Ecotec. Csak nem Opel, Daewoo Kalos. Apuka autója. Munkájából adódóan nem ritka, hogy havi 3000 kilométert megy. Ügyeletes karbantartó a Bóly Zrt állattartó telepein. Nem megy világgá, a legtávolabbi istálló 90 kilométerre van.
Csakhogy kötetlen munkaidő, ünnep, hétvége nincs, ha baj van, akkor hajnali kettőkor is menni kell, az állat nem várhat. Ő szereti csinálni, a Kalost meg nem kérdezték, mennie kell. Épp ezért nem lehet elhanyagolt állapotban. Mint a repülőgépeknél, kötelezően cserélve vannak a kopó alkatrészek, nincs az, hogy jó az még...
600 ezer forint egy felnőtt sertés. Istállója válogatja, van amiben nyolcezer állat is van.
Akár a szellőzés megy gallyra, akár tönkremegy egy szivattyú, meg kell csinálni. Ellenkező esetben elhullik a jószág, brutális károk keletkeznek. Plusz a döggel is kezdeni kell valamit.
Jogos a kérdés, hogy miért nincs céges autó. A válasz egyszerű: olcsóbb a benzinpénzt kifizetni, mint flottát tartani. Jó magyar mentalitás. Az már más nézőpont, hogy annyi a benzinpénz, amiből bőven futná céges kocsira, de nem tudom a hátteret, biztos jól van elszámolva.
Na de a kocsi. Mivel sokat fut, kell is neki a törődés. Mivel egyszerű mint a facsipesz, nemhogy rádió, de még légzsák!!!! sincs benne, ritkán kotlik meg. Olyankor szerviz. Lássuk csak, ha jól számolom, a környéken hat szerelőből is lehet válogatni.
Az, aki a szervizelést vállalta, elköltözött, így mást kellett keresni. Nem akarok belemélyedni mi volt ezeken a helyeken, mert olyan hosszú lenne mint a Gyűrűk ura trilógia meg a Harry Potter. Egyszerre.
Dióhéjban az egyiknél csak protekcióval lehet bekerülni, a másik falusi sufnituning, szigszalagkirály, második neve számla nincs! A harmadik csak olyan kocsikat vállal, amiből sok van az utakon, és nem kell motort bontani.
Végül találtunk egy ígéretes jelöltet, elfogadható áron, jó határidővel. Egy nap alatt megvolt a karbantartás, jövünk haza a friss géppel, otthon, ház előtt már alapjáraton ütemes nyiszorgás a motorból. Megyünk is vissza rögtön, mert mégis ezt hogy?
Megint egy nap, jaj, hát rossz szíjat raktak fel véletlenül. Itt már kezdett ideges lenni apuka meg én is, hát bzd+ cégér, rongyrázás meg marketing van, színvonal meg semmi. Gariban javították, két nap, megint nyiszorog. Ekkor már elfogyott az udvariasság, azt a választ kaptuk, hogy ez ilyen.
Verhettük volna az asztalt, de rögtön kell a kocsi, nem láttuk érdemesnek egy végtelenbe nyúló szélmalomharcba keveredni, továbbáltunk. Út szélén sárga ház, ki van írva, szerviz. Nem valami bizalomgerjesztő, de hát na. Megpróbáljuk. Kijön a csávó, elsírjuk a nyűgünket. Meghallgatja a motort, térül-fordul, valami hosszú csavarhúzófélével belepiszkál a motorba, elhallgat a nyiszogás.
Azt mondja, vezérléscserénél hajlamosak elrörni a burkolat tartópeckét, ami így hozzáér a szíjtárcsához, azért nyiszorog. Köszi, mennyi lesz? Semennyi. Ezen azért jól meglepődünk, apuka rámenősködik. Hadd hagyjuk itt az autót, nézze át, tényleg megcsinálták-e a vezérlést, hiszen úgy néz ki, látott már ilyet.
Megegyeztünk, másnap mentünk a kocsiért. Azt mondja a szerelő, hogy a szíj jó, de a vízpumpát meg a feszîtőt kicserélte, előbbi szivárgott, bontatlan volt, utóbbinak már volt hangja, zörgött és lötyögött. Aztán ha már leszedte, kicserélte a generátorszíjat is, eléggé kopott volt már. Hozza is a hibás darabokat. Necseszki.
Hát azzal a vízpumpával max még két napot ment volna a kocsi, olyan kottyanása volt. Megkaptuk a számlát, eléggé zsebbenyúlós volt, de nem alsópolcos alkatrészeket kaptunk, eszünkbe sem jutott reklamálni.
Hazafelé aztán rendesen ki lett próbálva a Kanos, nagyon jó lett. Jár mint a Doxa, húz mint egy mozdony. Jó, mint egy kismozdony, na. Te, ilyen közlekedőedényt még nem hordott a hátán a föld, a full fapad Suzuki is Rolls Royce hozzá képest, de szíve az van neki. Nekem nem kéne ez a fröccsöntött műanyagbili, amiben még a műanyagot is műanyaggal díszítik, de az biztos, hogy legalább slaggal ki lehet csapatni. Egy melósautónál meg ez a lényeg nem?

Hozzászólások

(#1) RawrrSoul


RawrrSoul
csendes tag

írtam pár hete a friss, első saját autómról... Nem részleteztem le az írásban, de szervízzel én is megjártam sajnos. Elszállt a hátsó fékem, illetve, mint frissen vásárolt használt kocsi, illő volt egy komplett vezérlés, vízpumpa, szűrők, olajcsere, meg ugye ott volt az, hogy a hátsó fékem csak akkor hajlandó fogni, ha tövig nyomom a pedált. Esti órákba történt, hogy megadta magát a fék, így elvittem az egyedüli 22:00-ig nyitva tartó szervízbe az autót, leadtam mi a baj és mit kellene csinálni, mondták meglesz, átnézik, jelentkeznek. Rengeteg kocsi volt akkor is ott, így nem lepődtem meg, hogy 3 nap után hallottam először felőlük, kaptam szép árlistát mi mennyi lesz, de gyanús volt, hogy a fék miatt majd még jelentkeznek. Majd eltelt egy teljes hét, hívtam őket mi lesz a kocsival?! Már van szabad emelőjük, mondom mi?! Szóval neki kezdenek a féket átnézni... Oké.

Eltelt megint 3 nap, kiderült, hogy állítólag minden szerelő lebetegedett stb., szóval ment a hanta... És még ez ment napokig, naponta hívtam őket, végül 3 hét után kaptam vissza a kocsit. Szerencsére pozitív volt a szerelés milyensége, viszont ez a huzavona, fura kifogások, stb eléggé negatívan érintett, viszont a késés miatt kaptam nem is kevés kedvezményt, így viszonylag olcsón megúsztam.

A probléma az, hogy a környék összes szervizéről vagy maszek szervizeséről megoszlóak a vélemények. 5 pozitív élményhez párosul legalább 3 negatív.. Bajba is leszek újfent, ha megint gond adódik a kocsival, illetve jövő ilyenkor műszaki... Hát kitudja. Majd lesz valami! :)

[ Szerkesztve ]

n o p e !

(#2) pechman8


pechman8
aktív tag

Apám autószerelő mester volt. Én nem. Én is megettem a kenyerem javát. Ami az autószerelés területén megy az megy minden más területen is. A külcsin csak de belül semmi. Máig szüleikkel élő, valójában semmihez nem értők. Víztelen kútfők, szél fujta fellegek. Ez van mindenütt. Ne csodálkozz. Most ez a divat.
Én egyébként ismerőssel szerelem közösen a kocsimat, aki nem is autószerelő. Én sem vagyok az, de hidd el nem atomfizika, csak Ők állítják, hogy az mert nekik az.
Szóval ha azt szeretnéd, hogy a kocsid jól és sokáig szolgáljon téged akkor ásd kicsit bele magad a témába. Az emberiség minden tudása fent van az interneten. Főleg azért mert nem árt a "szerelő" körmére nézni mit barmol el. Még egy oljacsere is meghaladja a képességüket. Rendszeresen túltöltik. Pedig fizika órán általános iskolában tanítják, ahová kétlem, hogy jártak, hogy a folyadékok összenyomhatatlanok, máepedig a felesleg utat fog törni magának és akkor lehet főtengelyszimeringet cserélni... 300.000-ért, hát így megy ez... pedig csak egy oljacsere lett volna...
Ezer másik példát tudok mondani...

[ Szerkesztve ]

Saját korlátaimból nem léphetek ki, mások adottságaiba nem léphetek be.

(#3) Jack Hunter válasza pechman8 (#2) üzenetére


Jack Hunter
csendes tag
LOGOUT blog

Az a baj, hogy hiába járok utána, attól még nem lesz rendes műhelyem csápos emelővel :) Pedig volna hozzá kedvem, mi az hogy. Ha lehetne bérelni komplett műhelyt, rendes szerszámokkal, nem is foglalkoznék vele, a mechanikai dolgok nagy százalékát meg tudnám csinálni. Főleg úgy, hogy neten meg lehet találni szerelési útmutatót.A vezérlés sem egy nagy durranás, pláne a régebbi kocsikon, felemeled, leszeded a kereket,megbontod a futóművet, leszeded a burkolatot, egymáshoz igazîtod a jeleket, feszítőt,szíjat le,majd ugyanezt fordítva. Csakhogy ezt nem lehet az udvaron, két marék szerszámmal kivitelezni. Épp tegnap zsíroztam le az ablaktörlő mozgatóját, mondom most úgyis kevesebbet van használva, meg típushiba is, hát leápolom. Egy szem csavart pottyantottam le a fűbe, nem is lett meg. Csak ezért eltököltem vele plusz fél órát.
Bátyus 60 ezer forintot költött egy szimpla olajcserére. Én vettem 2800ft-ért szűrőt, 19ezerért olajat. Neki nem derogál, én nem vagyok hajlandó minden csipcsup szarságért mindenféle emberkét megbízni. Ott is el tudják cseszni, minek fizessek még érte?
Meg ahogy írtad is, felhígult a piac, én szívesen fizetnék a minőségi munkáért, de nincs kinek. Persze úgy könnyű, hogy felnősz egy környéken, tudod hogy a haver apja nem hivatásos gépészzseni, aki még a kombájnból is kihozza a 130km/órát, bármikor elmehetsz hozzá bármiért, de mi van a vándormadarakkal, akiknek nincs ismerősi körük? Hát szívnak és pofára esnek.

(#4) bambano


bambano
titán

"Létezik még rendes autószerelő?": nem.

Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

(#5) 8th


8th
addikt

Hogyne létezne. Kicsit el kell mélyedni a típushoz tartozó facebook, index fórum stb. csoportokban és hamar el lehet jutni a megfelelő emberhez.

(#6) ncc1701 válasza bambano (#4) üzenetére


ncc1701
veterán

De, a szerelő haver rendes. Vagy 20 éve hordok hozzá mindenfélét, nem kellett visszavinni hozzá semmit. Mondjuk az is tény, h gyakorlatilag együtt csináljuk, a végén szinte retkesebb vagyok nála. De nem olcsó a srác. Illetve utcáról beesve már nem vállal idegent.

[ Szerkesztve ]

(#7) pechman8 válasza Jack Hunter (#3) üzenetére


pechman8
aktív tag

Igen igazad van.
A legtöbb embernek egyenlőre nincs megoldás.
Sajnos.
A sok egyedülálló Anya is, nem tudja mi a baja a kocsinak, csak hallja, hogy valami zörög, úgy lehúzzák a szervízben a vasalt overálosok ahogy nem szégyellik. De a többi kuncsaft is így jár. Mert a "Szervíz" vezetőséga ma akar meggazdagodni ezért nem töltenek az elektronika egy kondenzátorának kicserélésével 3 órát amiért el tud kérni 3X20.000 munkadíjat meg 50Ft a kondiért, hanem inkább megveteti kompletten az ECU-t 400.000Ft-ért és kicseréli 10 per alatt és 100.000-et keres az ECU-n is... Na ez a valóság.
Sajnos.
Miért?
Mert aki ma autószervíz üzemeltető nem ezt akarja csinálni élete végéig, nem, ma autószervazt üzemeltet, holnap életbiztosítást árul mindenhol károkat okozva.
Nem gond ha elvész a bizalom... bezár... a szomszéd utcában új néven kezdi előlről.
Szóval az lehet csak kis fogódzó, ha az ember ha megjavítani nem is tudja de legalább tisztaban van vele mit kell elvégezni és maga ellanőrzi a folyamatot.
Különben biztos, hogy átverték.

Szóval nem csak az élet ezen területén de úgy globálisan nem vagyok valami derülátó...

Saját korlátaimból nem léphetek ki, mások adottságaiba nem léphetek be.

(#8) Zsolt,72


Zsolt,72
aktív tag

A címbéli kérdéshez: igen, létezik. Az aláírásomban levő öreg vas gondozásához kerestem és (ha nem is elsőre, nem is másodikra, de) sikerült találnom egy nagyon korrekt családi vállalkozást, akik a W 124-ben nagyon járatosak. Nem olcsó, de jó munkát végeznek és a közös érdeklődési kör (veterán Mercedes Benz) miatt össze is ismerkedtünk, így nyugodt szívvel viszem hozzájuk az autót, ha úgy adódik (márpedig szokott „úgy adódni”, mert egy ilyen korú autó igényli a törődést, amit én szívesen meg is adok neki).

Valóban nem minden szerelő ilyen, sőt… meg is tudom becsülni, hogy végül náluk kötöttem ki.

[ Módosította: Intruder2k5 ]

 iPhone 15

(#9) Somatom


Somatom
veterán

Vmit nem értek. A bejegyzés címében autószerelőt keresel, utána meg vmi Kalos -t emlegetsz. ;]
Egyébként sem így működik a dolog. Ha van a közelben jó szerelő, akkor olyan típust kell vásárolni, amit ő vállal. Ha nincs ilyen a közelben, akkor nincs mese, költözni kell, vagy tanulni és berendezni egy műhelyt.

[ Szerkesztve ]

Samsung XCover 6 pro, Tab S7+ 5G

(#10) JHC


JHC
tag

Én a 90-93-ban tanultam a szakmát. Akkoriban összesen mondjuk volt 10 autó fajta az utakon, és ehhez kellett érteni, és ráadásul mechanikailag jól voltak megépítve, egyszerű volt a karbantartásuk. Nem volt akkoriban mindenkinek autója, de az iskolák azért tudtak termelni annyi szerelőt amennyi kellett. Szerencsémre mi a tanműhelyben főként Zsigulit szereltünk, mert az oktatónk azokat vállalt. Persze volt egy-két másik is, de elhanyagolható volt a számuk. Egy TSZ féle helyen volt az iskola tanműhelye, ahol első évben kizárólag fémipari alapképzést kaptunk, és autót nem láttunk. A második évben, mentünk egy másik műhelybe, ahol egy másik oktatóval tanultuk a szakmát, immár fizikailag. Az autókon talán karosszéria munkát kivéve mindent megszereltünk. Alvázvédelmet is csináltunk, és mindenkinek kellett, legalább egyszer, hogy megtanuljuk a festőpisztoly használatát is. Az oktatón hobbiból vadászkodott is, meg a cég fejesei is. Ki lett találva egy dizájn Niva gajtörő rácsra, mert az oktatónk szeretett volna, mert hasznos és nemcsak jól néz ki. Kaptunk hidraulikus csőhajlítót, meg idomokat, és volt pár köztünk aki jól hegesztett, ő meg össze hegesztette. Aztán a vadat haza is kell hozni, hátulra is lett rács amit lehajtva, egy nagy vaddisznó is elfér rajta kényelmesen. Év vége fele már egy-egy napra átküldtek bennünket a nagyműhelybe, hogy a nagyobb dolgokat is tudjuk szerelni. Itt IFA, Skoda teher, pótkocsi, UAZ, és ritkán Niva volt terítéken. Harmadik évben gyakorlati héten, a leszerződött céghez kellett menni mindenkinek ahova sikerült szerződni. Az én TSZ-em a rendszerváltás után pont ekkor került felszámolásra, nekem ekkor kellett keresnem másik helyet különben iskolába se járhattam volna. Nos lett is, itt viszont csak nagy autókat javítottunk, egy-két UAZ, Nisa, Zuk elvétve volt. Inkább IFA, Robur, Skoda teher, ZIL, meg a pótkocsik. Na én ezeken tanultam. Ezzel a hosszú irományommal azt akartam kifejezni, hogy ma már nem lehet úgy egyszerűen megtanulni a szakmát is iskolából kiszabadulva, csak úgy neki menni mindennek. Vannak Mekk mesterek, Youtube szerelők, de elárulom, hogy sokszor nekünk is néha ehhez kell folyamodnunk. Egyszerűen ennyi márka évjárat, és típus függőséget nem lehet lekezelnie egy-egy embernek. Amióta ennyire elszaporodtak az autók, azóta az iskolákból egyre fogynak a szerelni akaró tanulók. Sajnos az én korosztályom után, eléggé elszaporodott, az íróasztalra vágyók száma. Elárulom, én sem autószerelő akartam lenni, az első megjelölt szakma, a programozó volt. Sajnos akkor mikor volt a pályaválasztás, még működött a protekció intézménye, és én nem voltam a valakinek a valakilye, így eldobtam ezt a lehetőséget, mert 20 főt vettek csak fel, de 25 jelentkező volt. Aztán fél év múlva ez valahogy megszűnt, érdekes módon még is csak lett felvételi vizsga, és nemcsak pofa vizit, meg boríték tologatás. Itt a maradék 24-ből csak 18 tudta megugrani, az egyszerű matekos felvételit. Nos katonaság alatt, viszont találkoztam egy emberrel, akivel ha programozónak megyek, egy osztályba járta volna. Ő el is végezte, de mondta, hogy a 18-ból csak 8 bírta végig vinni a sulit. A pláne az a dologban, ugye a 90-es évek elején, azért nem volt egy keresett szakma a programozó, úgyhogy ő sem talált munkát. Sajnos én sem, mert akkor a fene se tudja, hogy túl sok volt-e a szerelő vagy sem, de egyrészt akkor is féltek a pályakezdőktől, mondván úgy se tudnak azok dolgozni, meg a katonaság előtt állót sem vették fel dolgozni. Akkoriban eléggé csórók voltunk, nekem is kellett menni mindenfélét csinálni, hogy jusson benzin a Simson-ba. Otthon nem tudtam volna szerelni, mert nem volt normális, vagy semmilyen szerszám, egy-két bóvlitól eltekintve, pénz se lett volna rá. Nálunk is tyúk udvar volt, mert kellett, hogy legyen mit enni, de ott azt lehet megszerelni, ami felül van, meg oldalt az autón sajnos. A Trabant, Wartburg egyszerű, mert hóórukk és már kint is a motor.

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.