Minden F Astra életében (és sok más autóéban is) eljön az a pont, amikor elkezd elengedni a tetőkárpit ragasztása. Nekem úgy 16-17 évnél kezdődött (most 20 az autó). Lehet gombostűzni egy ideig, de aztán muszáj cserélni... Úgy voltam vele, hogy 20-30 ezer egy újrakárpitozás, annyiért meg én is megoldom (tudom, horror egy 20 éves autóra ennyit költeni, fel kellett volna gyújtsam, és venni valamit két nullával többért ). Aztán jó sokáig húzódott, mert az ember lusta, de idén végre rászántam magam.
Baldachinos autóbelső - itt már elkezdtem szétszedni
Első lépésként utánanéztem, hogy is kellene kivenni a hordozólemezt (ez a tető alatt van, egy sütött szövet/farost lemez, amire szivacs alapú szövet van ragasztva). Elvileg annyi, hogy a tetőoszlopok műanyagjait lecsavarozni, kapaszkodókat, napellenzőket leszedni, majd kiemelni a lemezt.
Kellett hozzá ragasztó, aminek az ajánlott hőállósága 80-90 fok. Nekem sikerült 100 fokig hőálló Hranifix-et beszerezni, meglátjuk, mennyire lesz tartós. És perszekell szövet - nem érdemes a legközelebbi rövidáru-boltba menni, jobb a kifejezett autó-tetőkárpit anyag : ezt kárpitosboltokban/webshopokban lehet kapni,és pont olyan szivacs+szövet kombó, mint a gyári. Mondjuk színben szükség lehet némi kompromisszumra, mert pont olyan színű, amilyet a gyárban felnyaltak rá, és 20 évet öregedett, úgysem lesz Én elhoztam egy, a gyárinál kicsit sötétebb szürke plüss anyag utolsó métereit akciósan (Így is jó drága volt).
A hordozólemez kiszedése könnyebb volt, mint vártam : csavarok ki (jó sok, ez az egy pepecs része van), kapaszkodók, stb leszedése, a hátsó műanyag borítások lelazítása (nem kell levenni, szívás is lenne), majd kibújtatni a gumikéderek alól a lemez szélét, és a nyakunkba is szakad. Némi bitumen szigetelőanyaggal együtt a tetőről Ez tényleg csak annyi, amennyi a gyártás során kinyomódott a tető szerelésekor, de később majd össze kell takarítani. A lemezt - nekem ferdehátúm van - szépen ki lehet venni hátrafelé, a hard fokozat a szedán, a medium a kombi Viszont vigyázni kell, hogy ne törjön el.
Kint a hordozólemez, nagyjából le is pucoltam
A kiszedett lemezről simán fel lehet húzni a szövetet. Igazság szerint nekem már csak a gombostűk tartották, szóval jött magától is. Alatta a sárga szivacsmaradék, ami potyog is, ragad is, szóval olyan helyen érdemes letakarítani a kárpitlemezt, ahol nem zavar senkit a sárga ragacs. Magam részéről kefével szedtem le, addig kapartam, amíg valami még lejött róla. A ragasztáshoz a lehető legtisztábbnak kell lennie a felületnek.
A lepucolt kárpitra fektettem a szövetet - pont jól jött, hogy felújítás alatt áll a lakás, nagyobb koszt már nem lehetett csinálni akkor sem, ha szétfújkálom a ragasztót - és középről kezdve lefújtam egy sávot a lemezen, majd a szöveten is. Ezután erősen, és gyorsan rá kell simogatni a szövetet a lemezre, bentről kifelé haladva, úgy, hogy a görbületeket kövesse. Lehet a felét is egyszerre (az egészet nem érdemes), de én sávonként mentem végig. A Hranifix gyorsan köt nyomás hatására, szóval figyelni kell a szövet lesimításakor, és nem érdemes visszahúzni a már leragadt szövetet. A huplisabb részeken (elöl a bemélyedések, első nyúlványok, stb.) nagyon pontosan kell felfeszíteni a szövetet - nekem sem sikerült mindenhol, de szerencsére nem feltűnő sehol.
Érdemes hagyni kicsit kötni a ragacsot, nem úgy, mint ahogy én nekiestem közvetlenül ragasztás után a szélek körbevágásának. A széle nem is mindenhol ragadt meg jól, ott még fújtam alá egy kicsit. Ha formára vágtuk a szövetet (érdemes lehet ráhagyni a széleken, és visszahajtani; bár én nem tettem, de sokan erre esküsznek), kivághatjuk a kapaszkodók, napellenzők, belső lámpa lyukait is.
A visszaszerelés a kiszerelés fordítottja; igazából talán könnyebb is volt visszatenni, mint kivenni. Beimádkozzuk a lemezt az autóba (igazából egy csomót autóztam úgy, hogy a kárpitlemez ott volt a hátsó ülésre rakva ), és először a hátulját betoljuk a tető, és a műanyag takaróelemek közé. ezután elöl feltámasztani az első oszlopok műanyagjaira, meg a B oszlopokéra, és felhúzni a gumikédereket a kárpitlemez szélére (kés hátával pl.). Ha tutira jól áll a lemez, akkor lehet is csavarozni vissza, majd visszarakni az aprólékokat.
Ezután már csak az következik, hogy élvezzük a kulturált autóbelsőt, meg a megnövekedett térérzetet; nekem ugyan nem lett tökéletes, mert bénáztam, de bőven vállalható, és kulturáltabb, mint amikor lógott.