2024. március 19., kedd

Gyorskeresés

Opel Astra F tetőkárpit újrahúzás

Írta: | Kulcsszavak: opel . astra . kárpit . javítás . autó . tető

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Minden F Astra életében (és sok más autóéban is) eljön az a pont, amikor elkezd elengedni a tetőkárpit ragasztása. Nekem úgy 16-17 évnél kezdődött (most 20 az autó). Lehet gombostűzni egy ideig, de aztán muszáj cserélni... Úgy voltam vele, hogy 20-30 ezer egy újrakárpitozás, annyiért meg én is megoldom (tudom, horror egy 20 éves autóra ennyit költeni, fel kellett volna gyújtsam, és venni valamit két nullával többért :D ). Aztán jó sokáig húzódott, mert az ember lusta, de idén végre rászántam magam.


Baldachinos autóbelső - itt már elkezdtem szétszedni

Első lépésként utánanéztem, hogy is kellene kivenni a hordozólemezt (ez a tető alatt van, egy sütött szövet/farost lemez, amire szivacs alapú szövet van ragasztva). Elvileg annyi, hogy a tetőoszlopok műanyagjait lecsavarozni, kapaszkodókat, napellenzőket leszedni, majd kiemelni a lemezt.
Kellett hozzá ragasztó, aminek az ajánlott hőállósága 80-90 fok. Nekem sikerült 100 fokig hőálló Hranifix-et beszerezni, meglátjuk, mennyire lesz tartós. És perszekell szövet - nem érdemes a legközelebbi rövidáru-boltba menni, jobb a kifejezett autó-tetőkárpit anyag : ezt kárpitosboltokban/webshopokban lehet kapni,és pont olyan szivacs+szövet kombó, mint a gyári. Mondjuk színben szükség lehet némi kompromisszumra, mert pont olyan színű, amilyet a gyárban felnyaltak rá, és 20 évet öregedett, úgysem lesz :D Én elhoztam egy, a gyárinál kicsit sötétebb szürke plüss anyag utolsó métereit akciósan :D (Így is jó drága volt).


Ilyen tetőkárpit nélkül

A hordozólemez kiszedése könnyebb volt, mint vártam : csavarok ki (jó sok, ez az egy pepecs része van), kapaszkodók, stb leszedése, a hátsó műanyag borítások lelazítása (nem kell levenni, szívás is lenne), majd kibújtatni a gumikéderek alól a lemez szélét, és a nyakunkba is szakad. Némi bitumen szigetelőanyaggal együtt a tetőről :D Ez tényleg csak annyi, amennyi a gyártás során kinyomódott a tető szerelésekor, de később majd össze kell takarítani. A lemezt - nekem ferdehátúm van - szépen ki lehet venni hátrafelé, a hard fokozat a szedán, a medium a kombi :D Viszont vigyázni kell, hogy ne törjön el.


Kint a hordozólemez, nagyjából le is pucoltam

A kiszedett lemezről simán fel lehet húzni a szövetet. Igazság szerint nekem már csak a gombostűk tartották, szóval jött magától is. Alatta a sárga szivacsmaradék, ami potyog is, ragad is, szóval olyan helyen érdemes letakarítani a kárpitlemezt, ahol nem zavar senkit a sárga ragacs. Magam részéről kefével szedtem le, addig kapartam, amíg valami még lejött róla. A ragasztáshoz a lehető legtisztábbnak kell lennie a felületnek.


A szövet a lemezre próbálva

A lepucolt kárpitra fektettem a szövetet - pont jól jött, hogy felújítás alatt áll a lakás, nagyobb koszt már nem lehetett csinálni akkor sem, ha szétfújkálom a ragasztót - és középről kezdve lefújtam egy sávot a lemezen, majd a szöveten is. Ezután erősen, és gyorsan rá kell simogatni a szövetet a lemezre, bentről kifelé haladva, úgy, hogy a görbületeket kövesse. Lehet a felét is egyszerre (az egészet nem érdemes), de én sávonként mentem végig. A Hranifix gyorsan köt nyomás hatására, szóval figyelni kell a szövet lesimításakor, és nem érdemes visszahúzni a már leragadt szövetet. A huplisabb részeken (elöl a bemélyedések, első nyúlványok, stb.) nagyon pontosan kell felfeszíteni a szövetet - nekem sem sikerült mindenhol, de szerencsére nem feltűnő sehol.


Felesleg levágva

Érdemes hagyni kicsit kötni a ragacsot, nem úgy, mint ahogy én nekiestem közvetlenül ragasztás után a szélek körbevágásának. :D A széle nem is mindenhol ragadt meg jól, ott még fújtam alá egy kicsit. Ha formára vágtuk a szövetet (érdemes lehet ráhagyni a széleken, és visszahajtani; bár én nem tettem, de sokan erre esküsznek), kivághatjuk a kapaszkodók, napellenzők, belső lámpa lyukait is.


Lyukak kivagdosva

A visszaszerelés a kiszerelés fordítottja; igazából talán könnyebb is volt visszatenni, mint kivenni. Beimádkozzuk a lemezt az autóba (igazából egy csomót autóztam úgy, hogy a kárpitlemez ott volt a hátsó ülésre rakva :D), és először a hátulját betoljuk a tető, és a műanyag takaróelemek közé. ezután elöl feltámasztani az első oszlopok műanyagjaira, meg a B oszlopokéra, és felhúzni a gumikédereket a kárpitlemez szélére (kés hátával pl.). Ha tutira jól áll a lemez, akkor lehet is csavarozni vissza, majd visszarakni az aprólékokat.



És visszarakva :)

Ezután már csak az következik, hogy élvezzük a kulturált autóbelsőt, meg a megnövekedett térérzetet; nekem ugyan nem lett tökéletes, mert bénáztam, de bőven vállalható, és kulturáltabb, mint amikor lógott.

Hozzászólások

(#1) batyuska100


batyuska100
senior tag

Egész jó lett a végeredmény, kíváncsi vagyok, hogy meddig fogja bírni.

Egyébként F Astrához nem adnak óccsóé jó állapotú tetőkárpitot?

(#2) hcl válasza batyuska100 (#1) üzenetére


hcl
félisten
LOGOUT blog

Szerintem azért a 11 ezerért (8000 szövet + 3000 ragacs) nem kaptam volna olyan tetőkárpit, ami tiszta, és még sok évig jó :)

Mutogatni való hater díszpinty

(#3) batyuska100 válasza hcl (#2) üzenetére


batyuska100
senior tag

Ez megeshet.. :)

(#4) D1Rect


D1Rect
félisten

Mennyibe volt a teljes művelet?
Látom, 11k.

[ Szerkesztve ]

(#5) hcl válasza D1Rect (#4) üzenetére


hcl
félisten
LOGOUT blog

:K

Mutogatni való hater díszpinty

(#6) #90088192 válasza hcl (#5) üzenetére


#90088192
törölt tag

Ahogy elnéztem a kopasz tetőt belülről, nekem az volt az alap állapot a Toyota kisbuszban, én raktam be extra merevítéseket, hogy a tető ne roskadjon be alattam :DDD

Állati jól megoldottad :R

(#7) hcl válasza #90088192 (#6) üzenetére


hcl
félisten
LOGOUT blog

Köszi,
de szerintem ez a merevítésekkel együtt is be tudna horpadni, ha rááll valaki :D

Mutogatni való hater díszpinty

(#8) nullpoint válasza #90088192 (#6) üzenetére


nullpoint
senior tag

Mit keresnivalód van a kisbusz tetején? :Y :D

kdvsdmnkrvndttrlgsdnhzzszlsmt

(#9) #90088192 válasza nullpoint (#8) üzenetére


#90088192
törölt tag

Fiatal csikó koromban vállalkozó voltam, mint villany szerelő. A lajtorja meg a tető csomagtartón jól lekotozve.
Valahogy le kellett szedni, meg oda vissza is kellett rakni ;)

(#10) the_mad válasza batyuska100 (#1) üzenetére


the_mad
aktív tag

F Astrához nincs olyan, hogy jó állapotú tetőkárpit. Ez egy típus hiba, ami az autó 10-14 éves korában jelentkezik először, egy kisebb részen. Aztán az idő múlásával és az egyre több lelógó szövet miatt pár éven belül az egész leesik. Én foglalkoztam ezzel és nagyjából 30-40 darabot csinálhattam meg. De csak ferdehátút, mert azt egyszerűbb bontani. :D

“God made men, but Sam Colt made them equal.”

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.