2024. május 4., szombat

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Számtech rovat

Hétindító: 15 év - 15 csúcskártya!

Avagy vitrinem tartalmának bemutatása és tesztje egy gigantikus cikkben.

[ ÚJ TESZT ]

Tesztek - Játékok

A benchmark programok után következzenek a játéktesztek. Mindenhol maximális beállításokat, és 1920x1080-as felbontást használtam, kivéve ahol ezt külön jelzem.

Half-Life 2 Episode Two

A Half-Life 2 talán a legnépszerűbb FPS játékok egyike. A GF3 és GF4 kártyákon igencsak kifogott ez a teszt, ami valószínűleg annak köszönhető, hogy nem rendelkeznek elég memóriával ehhez a játékhoz Full HD felbontásban. Meglepő lehet, hogy az FX gyorsabb volt a 6800 Ultránál, de gyorsan tegyük hozzá, hogy a Source motor nemes egyszerűséggel DX8-as kártyának ismeri fel az FX-eket, és nem is állíthatunk be DX9-es shadereket. Ebben az FX-ek köztudomásúan gyenge DX9-es teljesítménye mellett valószínűleg az is szerepet játszik, hogy a fejlesztést az ATI pénzelte. A 7950 GX2 szépen elgyorsul a 6800 Ultrától, a 8800 Ultra szintén jól szerepel, fölötte pedig már processzorlimitről beszélhetünk. A GTX 480 szerint a HL2 megintcsak nem egy "Performance 3D" alkalmazás

Unreal Tournament 3

AZ UT3 egy másik nagy népszerűségnek örvendő FPS játék. Csak DirectX 9-es kártyákon indult el, bár az FX-el inkább állóképeket renderelt, mint mozgalmas jelenetet. A 7950 GX2 most szépen helytáll, a 8800 Ultra jó szereplésén pedig már meg sem lepődünk. A GTX 295 és a GTX 480 processzorlimitbe ütközött.

Far Cry

A Far Cry volt az első DirectX 9-es játékok egyike, és megjelenésekor döbbenetesen szép grafikájú játéknak számított. A mérést 1024x768-as felbontásban végeztem (mert nagyobbat valami miatt nem engedett beállítani). A program a DX8-as kártyákon is elindul, és igazából elég szép grafikát mutat azokkal is. A grafikon szépen ível felfelé, egészen a 8800 Ultráig, ahol processzorlimitbe ütközünk. Megjegyzendő, hogy az FX képminősége inkább a DX8-as kártyákéhoz hasonlított a rengeteg "optimalizáció" miatt.

Crysis

A Far Cry utódjának tekinthető Crysis híresen rosszul optimalizált játék: még a GTX 480-al is csak 42 FPS-t produkált. A 6800 Ultra és a 7950 GX2 állókép-renderelő bajnokságát viszonylag szép fölénnyel nyeri a szendvicskártya, a 8800 Ultra fölénye viszont ismét döbbenetes. Fölötte a grafikon lineáris emelkedést mutat. Kíváncsi lennék, hogy egy GTX 590-el milyen eredmény születne... Talán meglenne a mesebeli 60 FPS is?

FEAR

Megjelenésekor szintén rettegett gépigénye volt, de azért hardware éhsége korántsem kielégíthetetlen. Főleg, hogy a DX8-as kártyákkal is elindult, igaz a GF3-as nem tudott megbírkózni a Full HD felbontás jelentette akadállyal. Ezt azomban nem lehet a szemére vetni, hiszen a GF4 és az FX is csak állóképeket renderelt, utóbbi ráadásul a DX9-es shadereket is a nyakába kapta. Fölöttük viszont szépen gyorsul a mezőny, működött az SLI is, így a kétmagos kártyák meglepően jó eredményt értek el. Azt lehet mondani, hogy ez a teszt kedvezett nekik, a GTX 295 el is érte a processzorlimitet.

STALKER Clear Sky

Ennek a játéknak a mérését saját hivatalos benchmarkjával végeztem. Ez 4 tesztjelenetet futtat le, melyek eredményét átlagolva született meg a végső eredmény. A 6800 Ultra foga beletört ebbe a megmérettetésbe: azért 1 FPS az eredmény, mert kevesebbet nem tud kijelezni a program, de igazából több másodperc is eltelt a kirenderelt frame-ek között. Ehhez képest a 7950 GX2 eredménye egész emberi, valószínűleg a memória mérete miatt gyengélkedett a 6800-as. Még szerencse, hogy a régebbi kártyákon el sem indult a program, mert nem győztem volna kivárni hogy végigfusson. A grafikon egyébként szépen emelkedik, egyedül a GTX 480 ütközött processzorlimitbe.

Call Of Juarez DX10 Benchmark

Végre egy teszt, ahol a GTX 480 kifuthatta magát. A két duplamagos monstrum is megmutatta mit tud, a 8800 Ultra itt nem igazán rúgott labdába, bár helytállása így is becsületes.

Resident Evil 5

Ezt a mérést a Resident Evil 5 demójának saját beépített benchmarkjával végeztem. Futtatásához minimum SM 3.0-ás kártyára van szükség, de a 6800 Ultrával ne reménykedjünk túl folyamatos képben. A 7950 GX2 szépet gyorsul itt is, valószínűleg elsősorban ismét a memória mérete számít. A 8800 Ultra azért csaknem rádupláz az eredményére, a két DX10-es szendvicskártya előnye viszont már korántsem ekkora. A GTX 480 ismét nem tudta kifutni magát a processzorlimit miatt.

Live For Speed

Az autós játékok sorát egy online versenyzők között meglehetősen népszerű programmal kezdjük. A mérést FRAPS-el végeztem, saját replay alapján. Az LFS grafikája nem túl komplex, így minden kártyával elindult, de az első három kártyával elég döcögősen futott. Ez a játék nem használ annyi shadert, ami ekkora különbséget indokolna az FX és a 6800 Ultra között, ezért itt inkább valami AGP vs PCIE váltásból adódó különbségre gyanakszom. A 6800 Ultra fölött aztán már nem is nagyon tud gyorsulni a mezőny a processzorlimit miatt. Hány és hány játékot szórtam ki emiatt a cikkből... ezt a grafikont is inkább csak az érdekes eredmény miatt tartottam meg.

Need For Speed Carbon

Az NFS sorozat talán legkevésbé népszerű része egyben a legrosszabbul optimalizáltak egyike is: megjelenésekor szinte minden aktuálisan kapható kártyával szaggatott. Meglepő, de elindul a DX8-as vasakon is, méghozzá nem is rossz eredménnyel, igaz jóval szegényesebb képpel (bár hozzá kell tennem, hogy nekem sokkal jobban bejött a cukormáz nélküli grafika, mint az agyon shaderezett, irreálisan csillogó útfelület). Így eshet meg, hogy míg a GF3 és GF4 kártyákon egész jól játszható a játék, addig a DX9-es vasakon egyenesen kínszenvedés, pedig a tesztelést csak 1024x768-as felbontásban tudtam elvégezni, mert wide felbontásokat nem támogat a játék. A megváltást csak a 8800 Ultra hozza meg, és ez nem mérési hiba, ugyanis emlékszem, hogy anno 2006 végén 7950 GX2-ről 8800 GTX-re váltva én is milyen hatalmas gyorsulást tapasztaltam a játékban. Fentebb a 9800 GX2 kiugró eredménye tűnhet fel, de ehhez hozzá kell tenni, hogy bizonyos effekteket ez a kártya nem rajzolt ki valami miatt.

Need For Speed Shift

A Shift volt az a rész, ami visszahozta az NFS széria becsületét, ám ezt biztosan nem a PC-s verzió optimalizálásával érték el. Maximális beállítások ide vagy oda, a játék egyedül a GTX 480-al fut megfelelő sebességgel. Leginkább a kétmagos kártyák szereplése megdöbbentő, mert bár a 7950 GX2 szépen elgyorsult a 6800 Ultrától, de a 9800 GX2, és főleg a GTX 295 szereplése elég gyenge, pedig az SLI működött. A játék nem indult el SM 3.0-nál régebbi kártyákon, de talán jobb is, hiszen élvezhető sebességet amúgy sem kaptunk volna velük.

XPAND Rally

Ez egy picit régi, ám egész szép grafikájú arcade Rally játék, mely azomban inkább védelmi rendszeréről híresült el. A tesztelt felbontás 1024x768 volt. Az AGP-s kártyák itt is gyengélkedtek, akárcsak az LFS-ben, hiszen a grafika nem annyira komplex, ami a 6800 Ultra ilyen mértékű előnyét indokolná az FX-el szemben. 200-220 FPS körül pedig már processzorlimitről beszélhetünk, amiből viszont a GTX 480 érdekes módon ki tudott törni. Nem igazán tudom, hogy ez mitől lehet, csak egy tippem lenne: talán a GTX 480 saját hangcodec-e kevésbé terheli le a processzort, mint az alaplapi integrált hangkártya.

STCC

Ez a játék inkább az élethű szimulációról, mint a szép grafikáról szól, ennek ellenére elég jól megdolgoztatja a kártyákat. Az FX-en is elindult, de inkább csak becsületből, hiszen értékelhető sebességet nem kapunk vele. Az SLI jól működött ebben a tesztben, legalábbis a 7950 GX2 eredménye ezt mutatja, a 9800 GX2 és a GTX 295 mégsem volt képes kimagasló ereményt elérni. Vagy itt is a hangcodec-probléma játszana szerepet?

Tom Clancy's HAWX

A tesztelt játékok sorát egy repülőszimulátorral zárjuk. Ebben a tesztben nem működött az SLI, emiatt a 8800 Ultra kiugró eredményt ért el, a GTX 480 pedig alighanem processzorlimitbe ütközött.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.