2024. április 26., péntek

Gyorskeresés

Uno 1.3 TIE újjászületése 2!

  • (f)
  • (p)
Írta: |

Sziasztok! Eléggé elhúzódott szegény kocsim felújítása. Sajnos nem teljesen úgy alakultak a dolgok, mint...

[ ÚJ TESZT ]

Sziasztok!

Eléggé elhúzódott szegény kocsim felújítása. Sajnos nem teljesen úgy alakultak a dolgok, mint eddig. [Előző írásomban] meséltem a kocsimról ( 1.3 uno turbo ), melyen eszközöltünk kisebb-nagyobb átalakításokat. Sajnos mint várható volt, semmi sem a tervek alapján alakult. Ugye Murphy törvénye fokozottan igaz egy 23 éves, 240.000km-t elfutott turbós motorral ellátott olasz sportkocsira. Főleg OLASZ sportkocsira...

2008.Február végén, mikor elmentem az autóért a kipufogóshoz ( Itt is ezer köszönöm Péterfi Sándor-nak, ki a legjobb turbósító Mester volt, kár, hogy abbahagyta! ), nem kicsit meglepődtünk. A PuntoGT szívósor felröppent, de nem a 63mm-es GM pillangóval, hanem egy valamilyen Fiat-ból származó 68mm-es fojtószelep került fel, méghozzá levehető kiszerelésben! Bár mondjuk ez nem lesz kevés, 400LE-ig bőven elég. Megcsinálta Mesterem a kipufogót, 55-ös full nyitott rendszer turbo után egy flexicsővel, és egy DTM véggel ellátott átmenő hátsódobbal. Hangja alacsony fordulaton brummogós, dörmögős, 3000 felett ESZEVESZETT BÖMBÖLÉS!!! A GT2252 is felkerült, és kellemes meglepetés ért minket. Nyomásépülése egész kellemes, 3000-nél már elkezd dolgozni, és 4000-es fordulatnál már töltötte a 0.6bar-t.

A mókolt motortér

Kipuffancs

Természetesen beszerelésre kerültek a 240ccm-es injektorok, melyeket a gyári ECU már nem tudott lekezelni. Ezzel elkövettük a legnagyobb hibát. Teljesen elmászott a keverékképzés, sajnos alul nagyon feldúsult. Mikor felépült a nyomás, már nem volt gond, de odáig autózhatatlan volt. Hosszas légtömegmérő és benzinnyomás állítgatás után nagyjából sikerült autózhatóvá varázsolni a kocsit, de mint később kiderült, csak úgy tűnt. Beszerelésre került a Bosch üzemanyagpumpa. alapjáraton szépen lehet hallani, olyan, mintha egy fúrógép menne a csomagtartóban.
Kerültünk vele egyet, és hihetetlen, hogy mennyivel megváltozott. A gyári konfig a kicsike turbóval virgoncabb volt, gázra egyből ugrott, váltás után szinte nem is volt turbolyuk. Hát a nagyturbóval ezt nem lehet mondani. 1. fokozatban szinte nincs is nyomás. Ahogy elkezdene épülni, azonnal elkapar. 2.-ban is képes még kapirgálni egy kicsit, ahogy megjön a nyomás. De a 3. az igazi. Hihetetlen, ahogy az ember kezéből ki akarja csavarni a kormányt, és tudatni, hogy MI csak utasok vagyunk. Nagyon éltem a seggberúgás-t, melyet a hirtelen nyomatéknövekedés eredményezett.
Nyomásépülés 2.-ban és váltás után.
Ezzel a csigával a 0.6 bar több pacit jelentett, mint a gyárival az 1.2. Viszont tudatlanságomnak meglett a böjtje. A motor széthullott. Természetesen megmaradt a hol indul, hol nem. Mivel az egész kábelköteg, az összes csatlakozó rohadásnak indult, eloxidálódott. De ráadásnak még elkezdett háromhengerezni, és felbenzinezte az olajat is...
A túlságosan dús keverék... miatt felhígult olaj áldásos hatása lett, hogy megnőtt az olajfogyasztás. Drasztikus mértékben...
Úgy döntöttem 2 hét használat után, hogy csináljuk meg rendesen!
A szerelőhaverom is támogatta az ötletet. El is vittük az utolsó próbakörére a nagy felújítások előtt. Itt egy Barátom hajtotta meg, felakadt BOV-val, kb. 80lóerősen...

2008. Március : A kocsi elment a műhelybe, és soká fog visszatérni...

Egész nyáron műtötték a srácok. A motor teljesen fel lett újítva. Felfúrták, majd visszaperselyezték gyári furatméretre, mivel a hajtókarjaim és dugóim tökéletes állapotban vannak. Főtengelyen még csak köszörülni sem kellett. A dugókhoz Schöttle gyűrűket vettem, a főtengelyhez és hajtókarokhoz pedig Kolbenschmidt csapágyakat. Új lett minden a motorban. Olajpumpa, Vízpumpa, gombák, szimmeringek, minden... Fém hengerfejtömítés lesz, melyet Mogyoródon gyártattam, direkt a magas igénybevételhez. Hengerfejemben mindent kicseréltek, járatokat bővítettek, szelepek, szimmeringek, rugók is teljesen újak. Síkolva lett a fej is, és a motorblokk is. Remélhetőleg pár 10.000 km-ig nem lesz vele gond. A motorhoz a kuplungon kívül minden megvan. Most a futóművet csinálják majd a srácok, de ebben a jó időben nem nagyon törik magukat. Idén már nem lesz belőle semmi. Talán tavasszal sikerül elérni a végső célt. De az nem most lesz még.

A karosszéria szinte kész. Természetesen nem lett az eleje kiheggesztve, mivel nem lehetett, teljesen "eltűnt" a vas az elejéből. Hogy mi lett rajta csinálva, észreveszitek a képeken.
Futómű egyenlőre marad gyári. De ez még változhat. 7x15-ös, BBS felnik elöl 195/45R15 , hátul 195/50R15 gumikkal, elöl 25mm-es, hátul 38mm-es tőcsavaros nyomtávszélesítővel. A fék egyenlőre marad, de télen aládobjuk a Tipo 2.0 16V fékrendszerét.
Elektronika terén bejáratás idejére a gyári ECU kerül vissza, de már készül a MEGASQUIRT fullra programozható elektronika ( Standalone Ecu )...

Folytatni fogom az írást, ahogy elérjük azt a szintet, mikor már gurul. Addig is itt van pár kép, csakhogy lássátok, nem unatkozunk...

Műszerek

170ccm Denso injik a bejáratás idejére

Ilyen volt...

...most pedig ilyen...

Na mi a furcsa a képen???

Már kilakatolva, festésre várva

Hátsó torony rozsda nélkül

Hengerfej és vezérműház

A puntoGT szívósor, pillangó nélkül

Taposólemezekről mellőzve a luk

Felni a helyén, egyenlőre pogi nélkül...

Előzmények

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.