2024. április 25., csütörtök

Szlovénia 2012

Első oldal

Akárcsak egy évvel korábban, most is sikerült egy olyan hetet kifognunk nyaralásra, amikor itthon is kánikula volt. De ezt nem is sajnáltuk, hiszen a hegyekbe mentünk, ahol talán ez elviselhetőbb.

Már bőven Szlovéniában voltunk, amikor elkezdett beborulni az idő, és a távolban már villámlott is. Mire elértük a pálya lehajtóját, már bőven szakadt az eső. Elérve a szállásunk "utcáját", kicsit meglepődtem, hogy a kocsi csak 1-esbe kapcsolva ment fel.

Mint kiderült, a szállás egy tanya szélén volt, összesen olyan 5-6 ház lehetett a környéken. A háziak nagyon kedvesen fogadtak minket, többször is azt mondták, hogy nem kell megijedni, mert holnaptól már jó idő lesz. A szállást egy kicsit elkeverték, mert nem tudták odaadni azt az apartmant, amit mi lefoglaltunk, ezért az 5 személyeset kaptuk meg, de változatlan áron.
Az apartman egy kétszintes lakás volt, alul a fürdő/WC és nappali (kinyitható 2 személyes ággyal), ahol a konyhapult is volt, az emeleten pedig két szoba (egy 2 és egy 1 ágyas).

Az első napra csak egy kis sétát terveztünk, hogy megismerkedjünk a környékkel. Végül egy 6-6,5 km-es séta lett belőle. Délután meg elmentünk a közeli Kamnikba. Egy kis egyszerű városról van szó, egyetlen sétálóutcával.

Második nap elmentünk a Logarska Dolina természetvédelmi parkba.

Érdemes megnézni a weboldalukat, mert sok infó van fönt róluk. Megvettük az autósbelépőt, így az utolsó parkolóban leraktuk a kocsit, és onnan indultunk a hegyre. A tábla szerint a kinézett hegycsúcs mindössze 1 óra, de szerintem azt hátszélben és lefelé mérték, mert 2-2,5 óra kellett, mire felértünk az 1390 m magas csúcsra. Volt fent egy kis turistaszálló, ahol még büfé is üzemelt. Egy kicsit pihentünk, aztán elindultunk visszafelé egy tisztásra, ahol megálltunk egy kis kajaszünetre. Visszafelé már tartható volt a kiírt egy óra, lefelé még megnéztünk egy vízesést is. A hegyről leérve sétáltunk egy kicsit a völgyben, majd beültünk egy kávéra a helyi étterembe.

A következő napon elmentünk megnézni Ljubljanát. Szerencsénk volt, mert vasárnap voltak ingyenes parkolási lehetőségek is a városban.

Meglepetésként ért, hogy élhető városról van szó. Sajnos azt kell mondanom, hogy mindent jobban csinálnak, mint mi Budapesten. A belváros szép tiszta, nincs mindenhol csöves és kéregető. Az kimondottam meglepett, hogy a nyilvános WC tiszta és ingyenes. Elég sok helyen volt biciklikölcsönzési lehetőség, persze az is csúcstechnikával kivitelezve. Egy parkolóautomatához hasonlító eszközről lehet a bicikliket bérbe venni. Annak ellenére, hogy nem őrzi senki a bicikliket, nincsenek szétrabolva. A képeken majd jobban érthető lesz a rendszer:

Egész nap elsétálgattunk a városban, felmentünk megnézni a várat is, de csak kívülről, mert nem olcsó a belépő. Közben úgy döntöttünk, hogy megvárjuk az estét, mert szerettük volna látni az esti várost is. Annak ellenére, hogy vasárnap volt, elég sokan lettek az utcákon. Minden vendéglátóhely megtelt emberekkel, az utcákat zenészek és mutatványosok vették birtokba. Még ez is jól megoldva, hogy ne zavarják egymás zenéjét, vagy előadását.