2019. július 22., hétfő

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Számtech rovat

SLI - Intel chipsettel...

  • (f)
  • (p)
Írta: |

Amikor idestova 1 éve megvettem az Abit AW9D alaplapomat, csodálkozva konstatáltam, hogy...

[ ÚJ TESZT ]

Amikor idestova 1 éve megvettem az Abit AW9D alaplapomat, csodálkozva konstatáltam, hogy kaptam hozzá, egy SLI hidat, ami azért volt furcsa, mert tudtommal az nVIDIA driverek csak nForce chipset alatt engedélyezik a többkártyás működést, az AW9D pedig Intel i975X chipsetes... Talán az Abit bízik abban hogy egyszer megenyhül az nVIDIA szíve, és engedi az SLI-t bármilyen chipseten.
Némi internetes kutakodás után, egy nagy overclocker oldalon/fórumon találtam egy orosz programozót, akinek sikerül az egyik Detonatort úgy módosítania, hogy bármilyen chipseten engedélyezi az SLI-t. Ez a 85.96-os Detonator volt, ami a GeForce 7950GT-t és természetesen a GF8-as szériát leszámítva minden nVIDIA VGA-t felismer és támogat.
Ettől kezdve vadásztam haveri körben két egyforma videókártya után, de igensok "kocka" ismerősöm közt nem volt két egyforma, SLI-be köthető, míg nem egyik lakótársam vett egy Gainward 7600GT-t, ami paramétereit tekintve teljesen megegyezett a másik lakótársam Inno3D 7600GT-jével. A két VGA, alaplapban, beszerelve (előre is elnézést a képek minőségéért, de nem vagyok profi fotós és a fényképezőm ára is éppen csak ötjegyű)

Minden nehézség nélkül felismerte a Windows mindkét kártyát, amikor a driver kellett neki, kiválasztottam mindkettőnél a 85.96-ost, és egy újraindítás után, a driverbe lépve pár kattintással aktiválható volt az SLI, illetve volt még egy Show GPU load balance menüpont amit ha bekapcsoltam, egy furcsa zöld csíkot rajzol ki minden 3D alkalmazásra ami valószínűleg a GPU-k terhelését hivatott mutatni, de én nem jöttem rá hogy hogyan, mert néha a legnagyobb terhelésnél zöld volt, néha pedig szürke... A GPU-Z és az Everest is aktiváltnak látta a többkártyás módot, úgyhogy neki is láthattam a teszteknek.

Többféle szintetikus benchmarkot és játékot is kipróbáltam, régebbieket is, újabbakat is. Minden tesztet lefuttatam csak az Inno3D 7600GT-n is, hogy lássuk mennyivel gyorsabb/lassabb a két kártya, mint az egy, és összehasonlításképp bevettem a tesztbe a saját kártyámat is, egy MSI GeForce 7900GTO-t.

A tesztkonfig a következő:
VGA-k: Inno3D GeForce 7600GT (256MB/128bit GDDR3 560/700MHz)
Gainward GeForce 7600GT (256MB/128bit GDDR3 560/700MHz)
MSI GeForce 7900GTO (512MB/256bit GDDR3 650/1320MHz)
Alaplap: Abit AW9D (i975X+ICH7R)
CPU: Intel Pentium DualCore E2140 @szigorúan alapórajelen 1600MHz
RAM: 2x1GB DDR2-800 Kingmax 5-5-5-15
HDD: 500GB Samsug SATA-II és 80GB Samsung SATA-I
Táp: Enermax Noisetaker EG-475P
meg még pár apróság ami kevésbé befolyásolta a teszt végkimenetelét

Először jöjjenek a Márkok.

3DMark 2001 SE 3.30

Itt túl nagy különbség nincs egy vagy két 7600-os közt, lévén 2001-ben még legfeljebb Voodoo2-essel lehetett SLI-zni...

3DMark05 1.10

Itt koppantam egy nagyot. Úgy gondoltam, hogy még 2 7600-os is kevés a 7900GTO ellen... nos tévedtem, 400 pontot vert a 7600 páros a 7900-re.

3DMark06 1.30

Második meglepetés: megelőzni nem tudták, de megszorongották a 7900-et a 7600-asok.

Aquamark3

Kevesen használják, én kifejezetten szeretem az Aquamarkot, (talán mert szép nagy pontszámokat ad) ahol a 7600 páros hozta az eddigi papírformát.

Játéktesztek

Crysis

1280x1024, minden high, noAA, a beépített GPU benchmarkot futtattam 3x, a legmagasabb eredmény került a listára
Mindenki kedvenc gépgyilkos FPS-e hozta a megszokott színvonalat, a 7900GTO bőven profitál az 512MB memóriájából és a 256 bites memóriasávszélességből, míg a 7600-osok összeveszhettek valamin, mert az Inno3D egyedül is gyorsabb volt. Hozzá kell azt is tenni, hogy a Crysis nem szereti a 169.xx-nél régebbi drivereket, de mivel az SLI csak a 85.96-on, működött így (mint minden más tesztet) ezt is ezzel a driverrel futtattam. Néha előfordultak furcsa, memóriahibának tűnő bugok, de amúgy szépen lefutott.

Half-Life 2 Episode Two

1280x1024, minden high, noAA, 4xAF, HDR on, "Our Mutual Friend" pálya, kevés mászkálás, némi harc. Fraps-szal mért átlageredmény
Erre a tesztre már kibékültek egymással a 7600-ok, és összefogva megint szorongatni kezdték a 7900GTO-t.

The Elder Scrolls IV: Oblivion

1280x1024 minden high, noAA, HDR on, Cheydinhal városa és a környező erdők és hegyvidékek verőfényes napsütésben, majd repkedés az Akatosh moddal berakott sárkány hátán. Fraps-szal mért átlageredmény.
Ismét meglepődtem, mert a 7600 páros átvette a vezetést a 7900-től, de még egyedül is szép eredményt produkált az Inno kártya.

Quake III Arena

1024x768, minden high, egy előre felvett demot játszottam vissza, timedemoval
1024, mert ekkora felbontáson játszom. Egyszerűen muszáj volt belevenni ezt a játékot is, mert nálam alapmű, és szerintem másoknál is. Nüansznyi különbségek mérhetők csak a konfigok között, és amúgy is ez már procilimit volt...

World of Warcraft

1280x1024, minden high és bekapcsolva a Vsyncet kivéve. Shattrath City és környéke amikor sokan vannak, majd repkedés Outlands felett. Fraps-szal mért átlageredmény
A másik kihagyhatatlan alapmű, az eredmény érdekes, úgy tűnik többkártyás támogatás nincs a WoW-ban (a több mag támogatása is csak a legutóbbi patch óta van benne), most kicsit jobban elhúzott a 7900.

Összegzésképp elmondhatom, hogy az nVIDIA-nak a pénzen kívül semmi oka nincs nem engedni az SLI-t az Intel chipsetein, mert a legtöbb tesztben szépen szerepelt a 7600 páros, semmivel nem rosszabbul, mintha egy nForce SLI alaplapon teszteltem volna.

MOD: akinek esetleg kísérletező kedve támadna, annak itt a driver linkje. A driver minden létező chipseten engedélyezi az SLI-t, tehát nyugodtan lehet próbálkozni akár AMD/ATi chipsetes lapon is.
itt egy példa: itt egy i865ös lapon egy FX5800-al is lehetővé teszi az SLI-t (csak persze kéri a második kártyát)

Azóta történt

Hirdetés

Copyright © 2000-2019 PROHARDVER Informatikai Kft.