Előzmények
Pár hónapja sikerült beszereznem egy 1440P Freesync 2 HDR monitort és úgy döntöttem, nekem ez a funkció maradéktalanul kell, hát kipróbálom hosszú boldog Nvidiás évek után az AMD-t újra (az utolsó kártyám tőlük még a Radeon égisze alatt futott).
Mivel ez egy Logout cikk, nem leszek objektív mindenben, mert a szubjektív véleményemet akarom átadni elsősorban. Nem érzem magamra nézve ezt kötelezőnek, de természetesen igyekezni fogok azért, hogy ahol kell, ott az objektív dolgokat adjam át.
Manapság elég sok újságíró és influencer viszont a szubjektív véleményével ér el sikereket és ír cikkeket, hát így egyszerű halandóként én is egyfajta véleményként írom le a dolgokat „Nvidiás fejjel AMD oldalon”. Kéretik ezt úgy is kezelni, hogy elég sok „véleményes” dolgot fogtok olvasni, főleg az Adrenalin Driverrel kapcsolatban (természetesen nem méréseket, mert azok ugye tények).
Aki ezt nem tudja tolerálni, az most szálljon ki, igyon egy jó kávét és nézze meg a Witchert (Vaják, LOL) a Netflixen.
Hirdetés
Nos, csapjunk bele.
Az egész dolog kb. 24 óra leforgása alatt jött létre. Ebben benne volt egy ártatlan hardveraprós nézelődés, majd egy óvatos tapogatózó érdeklődő privát üzenet, aztán hirtelen konkrétumokról, számokról és az átadásról beszéltünk. (Szinte egy az egyben ment a csere). Ezek után azon kaptam magam, hogy autózok a szomszéd városba, az anyósülésen a dédelgetett (ez túlzás) Manli Gallardo RTX 2060 kártyámmal, hogy átvegye a helyét egy Asus Dual OC RX 5700.
Úgy döntöttem, hogy mivel szabadságon vagyok, és van egy kis időm, ezért mielőtt elmegy a háztól az RTX, csinálok pár tesztet a hirtelen elérhető telepített játékokból, majd összevetem az új jövevénnyel.
Ezért egy kicsit faramuci a teszt, mert nem csak a megszokott játékokat látjátok és olvassátok, de ezek voltak elérhetőek és értelmesek számomra egy délelőtt leforgása alatt. (Természetesen szigorúan a törvény napsütötte oldalán maradva, mert azért elvek nélkül mivé lesz a világ ugye.)
Tulajdonságok és pár gondolat a kártyákról:
Manli Gallardo RTX 2060:
Kínai gyártó, aki a referencia közeli órajeleken és tulajdonságokkal hozza ki a kártyáit. Pár százalék gyári OC-val rendelkezik, amit azért sikerült elég szépen növelnem.
A hűtése nem túl acélos, de cserébe legalább hangos.
Normál órajeleken, egy viszonylag zárt házban 75 és 80 Celsius fok között mozgott.
Hátlap nincs rajta, tipikusan olcsóbb, belépőkategóriás verzió az RTX 2060 kártyák között. Ettől függetlenül használható, erős közepesre tudnám értékelni a hangja miatt, amiért cserébe volt benne kb. 10% tuningpotenciál a referencia órajelekhez képest (3% gyári + 7% saját) A tesztben minden órajelet alapra visszaállítottam.
A kártya új ára 112.000 forint volt, ha még valahol kapható, kb. annyiba kerül most is.
Asus Dual OC RX 5700:
Az Asust szerintem nem kell bemutatni senkinek, aki kicsit is járatos a számítógépes játékok és hardverek világában.
A kártyát kézbe véve tekintélyt parancsoló, sokkal minőségibb kialakítást sejtet, mint a Manli. Van hátlap, szép, igényes és visszafogott. A Manlival ellentétben ezen van egy kis RGB csík is, amit én kedvelek, tetszetős. 3 slotos és 2 tápcsatit igényel.
Halk és hűvös kártya. Nálam alapórajelen maximum 67 fokot ért el, ami szép előrelépés az RTX után, és piros pont, hogy végre AMD kártyában tapasztalok ilyet egy viszonylag magasabb kategóriában. Jól jött az a 7 nm.
A kártya új ára 144.000 forint volt, jelenleg 135.000 forint körül megkapható, azaz kb. 25.000 forinttal drágább, mint az RTX 2060. Van plusz 2 GB RAM és teljesítményelőny, minőségibb hűtés, viszont nincs RT (már ha ez valakinek hátrány).
Pár adat táblázatban a versenyzőkről:
A tesztkörnyezet:
- Alaplap: Asus TUF B360 - Pro Gaming
- CPU: i7-8700 + CM Hyper 212M (HT on)
- RAM: 2 x 8 GB Kingston HyperX Predator DDR4 (3200 MHz)
- SSD: 3 x 480 GB Kingston A400
- Táp : Corsair TX 650 V2 80+ Bronze
- Ház : CM MasterBox B600L+ 2 db BeQuiet venti 12 cm
- Monitor: Samsung CHG7/C32HG7xQQ (144 Hz, HDR, Freesync 2)
- Oprendszer: Windows 10 Pro (1909 verzió)
- Driverek: a legújabb mindkét oldalról
-- Nvidia: 441.66
-- AMD: 19.12.3
Úgy gondolom, hogy a tesztecske egy viszonylag reálisabb képet mutat arról, hogy egy manapság átlagosnak mondható CPU-val és egy középkategóriás kártyával mire lehet menni. Vehetnék gyorsabb CPU-t vagy VGA-t, de egyszerűen felesleges lenne, mert amire kell, arra ez is bőven elég számomra. (COD)
Kezdetek:
Nos, hazaértem, a kártya kezemben, nézegetem, csodálgatom, de azért csak be kellene már pattintani a helyére.
OK, valóban egy VGA, és passzol is a helyére, rádobom a tápot, de izé, 2 tápcsatis. Padlásra fel, tápdoboz megkeres, előhalász a másik tápkábel. Nagy nehezen beszenvedem a plusz kábelt anélkül, hogy kioperálnám tápot és az alsó takarólemezt, amin a három SSD ből is egy rajta csücsül. (t...öm ki van, fejlámpa, miért nem tudsz normálisan világítani, hozz egy kávét satöbbi után azért sikerült...) Elindítva örömmel konstatálom, hogy félpasszív, ami a Gallardóra nem volt igaz. Vagy rosszul raktam rá a tápot... szerencsére az előbbi, tényleg félpasszív.
Az előzőleg legyalult (DDU) Nvidia driver után feltelepült a legújabb Adrenalin driver is. Kezdhetjük!
Lássuk az eredményeket
Idő hiányában minden tesztet csak kétszer tudtam lefuttatni, és ezek átlagát vettem. Kivéve, ahol történt egy-egy beakadás (mert volt ilyen), és a minimum FPS érték 1 vagy nulla közeli volt, ott a jobbik eredményt vettem.
Afterburnerben a Temp limitet szabadjára engedtem, ne legyen korlátozó tényező.
A táblázatokban mindenhol az RTX 2060 értékét vettem 100%-nak, és ehhez viszonyítottam az új jövevény teljesítményét. Számomra a legfontosabb értékeket, a minimum és az 1% low FPS-t tettem felülre. Minden táblázat alatt van egy % szám, ami az összesített eredményeket veszi egybe és átlagolja, de ez nem ad reális értéket, ezért minden mérési eredmény mellé odatettem külön a százalákos eltéréseket. Ki amelyiket akarja, azt teszi magáévá.
A játéktesztekben nem használtam a beépített benchmarkot (kivétel FC: New Dawn), mert szerintem nem ad teljesen reális képet arról, mivel találkozik a játékos valójában a játék alatt. Ugyanazon pályaszakaszokat mértem ugyanannyi ideig illetve jelenetig, mindkét kártyán kétszer. Mivel 2 felbontáson csináltam, ezért négyszer.
A Doom tele van a játék motorjával készített kisebb pár másodperces átvezető animációkkal (szörny-kivégzés, ilyesmi), ami 60 FPS-re korlátozódik, és ez lecsökkenti az átlag FPS-t valamint nem mutatja meg a valódi minimum FPS értékeket sajnos, ezt már csak a tesztelés közben nyugtáztam le magamban.... Mivel mindkét kártyán ugyanaz a jelenet futott végig, ezért ez nem probléma az összehasonlítási arányok és átlag FPS szempontjából,.
Az API-k közül a DX 11 nem játszott egy tesztben sem, csak DX 12 és Vulkan. Doomban összemértem a két API-t is egymással.
Semelyik játékban nem aktiváltam egyetlen gyártóspecifikus ficsőrt sem, se DLSS, se Raytracing, se Sharpening, hogy valóban pártatlan legyen az eredmény.
Call of Duty: Modern Warfare 2019
Fő játékom, amit ha időm engedi, napi szinten játszok. A tesztben az egyik legjobban skálázódó játék volt, úgy gondolom, reálisan mutatja a két kártya erőviszonyát.
Sztori módban Clean House küldetés alatt folytattam a mérést maximális grafikai beállításokkal, kivéve a Raytracinget.
Az eredmények:
A Radeon remekelt, minimum FPS-ben is és 1 % low FPS ben is 60 fölött tartotta magát, ami igazán impozáns eredmény.
A Vram maximális használata:
- RTX 2060 @ 5876 MB
- RX 5700 @ 7824 MB
RX 5700-nál valami oknál fogva erősebben lebutított grafika volt helyenként (vagy erősen annak tűnt), főleg az éleknél, kábeleknél és köteleknél... Sajnos azonos képeket nem tudok betenni, mert erre nem számítottam, és az RTX elment a háztól, de szemléltetésként talán átjön, miről beszélek. Valószínűleg valamit be kellene állítanom az Adrenalinnál, de elméletileg minden varázslat kikapcsolt állapotban van. Dinamikus felbontás stb... majd megpróbálok rájönni.
Nekem – látva az eddigi COD játékokat – a Radeon által kirakott low grafika tűnik megszokottnak, azaz reálisnak, lehet, hogy az Nvidia kártya valamit nem abszolvált a beállítások ellenére sem.
Maximális grafikán semmi eltérést nem találtam, minden szuper volt.
RTX 2060 low:
RX 5700 low:
Metro Exodus:
Egyik nagy kedvencem:
Verhetetlen a Navi. Stabil, jó az egész kártya teljesítménye. Mindvégig öröm volt nézni a hőmérsékletet is max terhelésen.
Az RTX tartja magát azért, de főleg minimum FPS-ben erősen lemarad.
Max Vram:
- RTX 2060 @ 5260 MB
- RX 5700 @ 6890 MB
DOOM
Vittem bele egy kis csavart. OpenGL és Vulkan alatt is leteszteltem a kártyákat és a játékot. Lássuk:
Hát itt látszik, hogy a Navinál ez nem a fő fejlesztési irány volt. A Turing lényegesen jobb, ráadásul az 1 % low többszöri mérésre is lyukra futott a piros kártyánál. Azért majd lejjebb jól látható, hogy az RTX-nek is jobban fekszik a Vulkan.
Megjöttünk :)
Mindkét kártyán nőtt az FPS, kisimult a játékmenet. Látszik, hogy a Doomnál és Wolfinál is a Vulkan a megfelelő választás. Mindkét kártya jól teljesít, bár a 2060 kicsit jobban, nem számottevően.
Első indításnál volt probléma a Radeonnal, de erről majd később.
Mindkét kártyánál a max Vram használat 4000 MB alatt volt.
Far Cry: New Dawn:
Itt a beépített benchmarkot használtam, mert kíváncsi voltam, hogy a HDR-nek van-e hatása a kártyákra. Érdekes eredmények születtek ilyen szempontból. Sajnos elkövettem egy hibát, és nem vettem észre, hogy nem mér 1 % low FPS-t, és mivel közben az RTX már nincs nálam, ez ebből a tesztből kimaradt.
Először HDR nélkül:
Mindkét kártya beesett egy pillanatra, ezért a minimum FPS számok ilyen alacsonyak. Háromszor ismételtem meg a mérést, ezek lettek a legjobb (!!!) eredmények. Az 5700 kiegyensúlyozottabban vette az akadályt.
Felkészültem, hogy HDR alatt még rosszabb lesz a helyzet, de kellemes és egyben furcsa meglepetés ért.
1440P-ben a Turing még kínlódott egy kicsit, de a Navi teljesen magára talált, remekelt. 1080P-ben pedig mindkét kártya tökéletesen futtatta le a demót bekapcsolt HDR-rel. Többször is megismételtem a mérést, és egyszerűen ez jött le, hogy HDR ON állapotban nem esik le a minimum FPS.
Itt is találkoztam egy furcsa dologgal az 5700-nál, mégpedig bekapcsolt HDR mellett. Remélem látszani fog, amiről beszélek, mert a Radeon Live HDR képet nem tudja befényképezni rendesen, és fakó a kép, de amúgy valójában nem az, amikor készítem őket.
A demóban áll egy kalapos ürge az ajtó mellett, meg üldögél egy nőci a másik oldalon – na most őket egyfajta fényes aura vette körül, de végig a demóban ilyen furcsa glória volt pár tárgy és alak körül valamint az ajtó fölött, a virágok mögött fény és árnyékok vannak a ház falán, de ehelyett a képen is látható érdekes massza alakult ki bekapcsolt HDR-rel. Ráadásul miután kiléptem az asztalra az egész HDR-módban maradt, fakó volt és újra kellett indítanom a rendszert, hogy megint HDR nélküli, normál színbeállításokkal menjen.
Az RTX-nél nem volt ilyen gond a minimum FPS-t leszámítva. A HDR szépen muzsikált és a Windows simán magára talált.
A maximális Vram használat:
- RTX 2060 @ 5327 MB
- RX 5700 @ 6872MB
Wolfeinstein: New Colossus
Nos, itt volt a legnagyobb baki a Navival, ezért csak 1440P eredmények vannak, erről majd a végén kitérek, ahogy ígértem a Doomnál is.
A kártya remekel, szépen leveri a konkurenciát, a Vulkan jól fekszik a Navinak.
Neon Noir (Cryengine Ray Tracing demo)
Végére egy kis érdekesség, mert lássuk be, bármennyire is érdektelen dolog sokak szerint, a RayTracing lesz a jövő.
A kis RTX ebben nagyon jól teljesít.
Konklúzió
Tisztán látszik, hogy az RX 5700 egy erősebb kártya, mint az RTX 2060, sőt a 2070-nél is néhol gyorsabb tud lenni, ahogy nézegettem más teszteket.
Remek a hűtése, halk és félpasszív. Jelenleg nem bántam meg, hogy itt van, ezen tulajdonságainak köszönhetően, de csak is ezeknek.
Most akkor lássuk a tesztet, hogy zajlott. AMD fanok most forduljanak el.
A csere előtti nap estéjén és aznap délelőtt készítettem el az RTX méréseket. A tesztben szereplő játékokat egymás után indítottam, mértem, állítottam rajta ezt-azt, minden zsír volt. Volt, amit akkor töltöttem le Steamen (Doom), volt, amit akkor telepítettem fel (FC: New Dawn), de egyszerűen minden hiba nélkül gördülékenyen, egy kifagyás, anomália nélkül zajlott le.
Ugye a Navival most eltekintve a részletezett képminőségi gikszerekől, úgy kezdődött, hogy az Afterburner nem akarta az istenért megjegyezni, hogy NUM 8 a benchmark indítása. Hiába okéztam, hiába látta a GPU-t, meg minden adatot róla, a játék közben nem indult el a mérés. Utána egyszer csak változatlan beállításokkal jó lett, működött. Why?
Wolfeinsteinnél azért van 1440P mérési eredmény csak, mert ahogy rányomtam 1080P-re elsötétült a képernyő, és semmire nem tért magához, csak a power gombra reagálva kikapcsolt... kétszer újratelepítettem, próbáltam csökkentett módot (ott elindul, de torz volt a kép), végül feladtam a harcot vele, csak a monitor natív felbontásában futott le a teszt.
Doomnál bármit csináltam, 640 x 480 volt az alapbeállítás, ha Adrenalinon belülről indítottam el. Külső indításnál végre megjegyezte a beállított értékeket.
A másik dolog, amit észrevettem, hogy elfelejti a kártya az órajeleket néha visszavenni az asztalon. Fórumon volt, aki azt írta, hogy vegyem vissza 120 Hz-re, akkor jó lesz, de ne már, nem akarom... Egyébként tényleg jó lett...
Közben már 3 napja használtam a VGA-t, COD alatt rendszeresek a kifagyások. 5700 fórumot olvasgatva több embernél gondot okoz a dolog... Wint újraraktam, hátha, de nem. Van úgy, hogy pályákon át nem csinálja, aztán egyszer csak lecsap...
Időközben javasolták a fórumon, hogy a textúrákat ne használjam se low, se high beállításokkal, csak normalon. Megcsináltam, íme az eredmény: [link] Másodpercekre elmegy a kép, majd a végén az egész kifagy....Több ember szerint az AB miatt. Nos, anélkül is ezt csinálta ráadásul a Windows tálca is elkezdte az eltünedezést... Ezek után visszaraktam a legújabb drivert, mert ott legalább nem volt villogás, csak a random kifagyás újraindítással, néha. Majd visszaraktam az egyel régebbit (aminél villogott), és azóta nincs se kifagyás, se villogás. Ki érti ezt? Mindegy, örülünk Vincent.
Apropó Adrenalin....
Az elején írtam, hogy ez egy szubjektív írás...
Minek kell egy egyszerű játékosnak beállítania / elérhetővé tenni GPU feszültséget egy ilyen felületen? Minek kell várakozás a függőleges szinkronizációra, és minek kell GPU méretezés parancsokkal televerni egy ilyen felületet? Értem én, hogy sokat tud, meg vannak benne jó ötletek, de.....
A Geforce Experience lehetőséget ad a játékok részletes beállítására indítás előtt. Minden az Experience-en belül a játékokhoz / streameléshez / videófelvételhez / képrögzítéshez kapcsolódó ficsőr. És ennyi!
Ahhoz, hogy az ember hozzányúljon a késleltetéshez, GPU teljesítményhez, színmélységhez, feszültségekhez stb., a driverbe kell külön belelépni, és ott lehet mindent állítani. Szerintem ez nem egy átlagos felhasználónak való, aki besétál az utcáról, és nem ismeri fel a VGA-t sem. Nem véletlenül nem lehet ott matatni.
Nem ad lehetőséget arra, hogy egy tudatlan felhasználó olyan dolgokat buheráljon, amiről halvány lila gőze sincs micsoda, mire való...
Nagyon remélem, hogy ezek a dolgok valóban a most kijött Radeon drivernek a hibái, csak és ezek nagy része orvosolva lesz, mert egy tényleg nagyon jó kártyáról beszélünk, kár ezekért a dolgokért. Olvasgattam a topikokat és sokan panaszkodnak az új verzióra, míg az előzővel nem volt gondjuk. Nálam is most azzal stabil a gép.
A fenti hibákat a profi radeonosok biztos csípőből orvosolják, de nekem eddig ilyenre nem volt szükség, és ez nagyon fontos szempont egy vásárlónak, aki Nvidiához szokott...
Persze hazudnék, ha azt mondanám, hogy a zöld oldalon minden rózsaszín (huh, ezt a képzavart), mert ott is beleszaladtam még az előző monitorommal Gsync anomáliákba, COD alatt hülyét kaptam a Dx error 6070 üzenettől, ami a kis méretre, tálcára lerakásnál előjött (ezt az 5700 hibátlanul abszolválja), de alapvetően jól működött.
Akartam még sok mindenről írni – főleg tuningról, mert a kis Manliban jó kis tuningpotenciál volt, amellett a fogyasztása szenzációsan jó maradt, ebben az RX-ben pedig szintén 8-10% van – de mivel az RTX nincs már nálam, és rövid volt az idő, ez elmarad.
Végszónak azt tudom mondani, hogy az 5700 szerintem jó, de ki kell, hogy forrja magát, főleg driveres téren, mert ez így engem kicsit a Windows XP korszakra emlékeztet.
Ettől eltekintve jelenleg mégis szeretem és jó hír, hogy végre van a piacon egy remek hűtéssel megáldott halk és igazán gyors kártya viszonylag jó ár / érték aránnyal az AMD-től.
Szóval hajrá AMD, add meg ennek a kártyának a megfelelő driveres hátteret, mert akkor bomba középkategóriás kártya lesz jódarabig. :)
A következő oldalon találtok pár 2070 mérést .
Egy új jövevény
A kis írás összehozása és megjelenése között megvásároltam az ASUS RTX 2070 kártyámat és kiegészítettem pár méréssel és egy bónuszoldallal a szösszenetet, összevetve az RX 5700 és RTX 2060 kártyával.
Az új versenyző ő lenne:
ASUSROG-STRIX-RTX2070-A8G-GAMING
Egy igazi monstrum kártya az ASUS műhelyéből, tényleg minőségi kialakítással és hűtéssel, RGB hegyekkel és hatalmas mérettel, valamint súllyal. Ezen kártyán a 3 közül egyedüliként van Type-C csatlakozó is. 8+6 pines tápcsatlakozó segíti a tuningpotenciál kihasználását.
Az ASUS ezen versenyzőjét is szabadjára engedett TDP kerettel és hőmérséklettartomány korlátozása nélkül küldtem a ringbe. Nem tuningoltam a tesztek alatt, de lejjebb azért leírom az eredményeket: Mivel a kártya két BIOS-szal rendelkezik (kapcsolós megoldással): egy Performance (Teljesítmény) és egy Silent (Halk) móddal, ezért értelemszerűen a teljesítménycentrikus verziót használtam a tesztek alatt.
Az amúgy is emelt órajelek mellé a TDP és hőfokkeret kitolása egyértelműen, bármiféle mókolás nélkül a gyári OC-n felül már kb. 6 % teljesítményt garantált, amit manuálisan stresszteszt alatt kitapasztalva sikerült plusz 4 %-kal még növelni. AB-vel kitolt TDP limittel és plusz 10 % magfeszültséggel 2055 MHz volt a kártya boost órajele, és plusz 1150 MHz-t bírt a memória, így a Superposition 5645 pontot hozott, ami kb. 10 %-kal marad el az alapórajeles 2070 Superektől.
A hűtés így is nagyon halk és hatékony maradt. Tényleg jól sikerült az ASUS oldalán a Strix hűtés.
A kártya emelt órajelekkel is 72 Celsius körül mozgott max. terhelésen és halk maradt. 70 fok körüli értéket igyekezett tartani a kártya végig, de ezt az ASUS saját programjában át lehet kalibrálni akár lefele, akár felfele.
Azonban a tesztek ezen emelés nélkül, kizárólag a Performance gyári mód igénybevételével készültek.
Nézzük az eredményeket:
Superposition benchmark
Call of Duty:Modern Warfare 2019
Metro:Exodus
DOOM(Vulkan)
Sajnos a minimum FPS számok a játékmotorra készült átvezető videók miatt nem adnak valós képet. 80 FPS fölött hozott mindhárom kártya bőven. Sajnos ez abszolút az én hibám, hogy a mérést így valósítottam meg, kezdő vagyok ezen a téren sajnos. Az átlag FPS azért támpontot ad a kártyák erőviszonyáról.
Far Cry : New Dawn
A végére pedig egy kis rayTracing mérés 1440P ben, maximális részletességgel és Ultra RT beállítással:
Metro
Call of Duty : Modern Warfare 2019
Konklúzió:
A 2070 kb. 10% előnyben van az 5700-hoz képest és 20% (valamivel több) a 2060-hoz nézve. Persze, ez csak ezen játékok alapján fedi a valóságot. Aki akar, össze tud állítani olyan tesztcsomagot magának (vagy másoknak), hogy akár ennek az ellenkezője jöjjön ki. Nálam most ez a szitu.
Az RTX 2070 most megnyugtatott, egyszerűen ez a szó, amit muszáj használnom.
Nem ez a pár százaléknyi FPS előny vagy ilyesmi, erről szó sincs.
Drága volt, drágább volt használtan, mint egy új RX5700 XT, de ez a 1,5 hónap kísérleti alany játszás vagy tesztelő szerep elég volt nekem egyelőre.
DDU val letöröltem az AMD drivert, feltettem az Nvidiát és minden megy simán, COD nem fagy, Órajelek alapon 144 Hz-en stb...
2020-ban ezek a minimum elvárásaim egy videokártyától driveres téren. Enélkül az árazás semmit nem ér.
Mindenki döntsön a saját belátása, tapasztalata, beállítottsága szerint, én is így tettem.