2024. április 23., kedd

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Modding rovat

Lemezhajlító házilag

  • (f)
  • (p)
Írta: |

Szükségem volt egy lemezhajlítóra a Pincegép készítéséhez, hát készítettem egyet!

[ ÚJ TESZT ]

Üdv Minden Olvasónak!

A Pincegép billentyűzet tartó tálcáját méretre kellett hajtani, és a 2mm-es alumínium lemezt már fadarabok között nem lett volna egyszerű szépen meghajtani. Külföldi moddingos oldalon láttam az ötletet házilagosan készült lemezhajtó szerkezethez, így hát készítettem egyet magamnak.

A Pincegépen kívül van/lesz más olyan projekt is ahol hasznát fogom venni.

A lemezhajtó alapanyaga bármelyik vaskereskedésben beszerezhető fél szál (3m) 50×50×5mm-es szögvas, és fél szál 50×5mm-es laposvas, 2db 100mm-es erős zsanér, és 16db 5×25mm-es süllyesztett fejű csavar (a boltban sajnos nem volt rövidebb, így majd a hosszát később rövidebbre vágom majd)

A megmunkáláshoz szükség volt: sarokcsiszolóra, hozzávaló drótkorongra, vágó és csiszoló korongokra, ívhegesztőre, és a szokásos szerszámokra (reszelő, mérőszalag, karctű a jelöléshez, derékszög, fúrógép, és fúrószárak, meg még amit kihagytam a listából )

A kereskedésben daraboltattam méretre, mert egyben a 3m-t nem tudtam volna hazaszállítani. Sajnos az ottani jómunkásember nem ismerte a derékszöget, a vásárlásból hazaérkezés után este sarokcsiszolóra szerelt drótkoronggal letisztítottam a rozsdát és a revét, még pontosan egyformára és derékszögre kellett vágjam a darabokat, így a 100cm-rõl 99cm-re csökkent a méret.

[link]

[link]

Az egyik laposvasba 10cm-ként lépcsős fúróval 20mm-es furatokat készítettem, a hátoldalát a nagyobb lépcsős fúróval megsüllyesztettem, ez a hegesztés miatt szükséges.

[link]

[link]

[link]

Még lent a műhelyben összefogtam pontosan párhuzamosan a 2 laposvasat amit össze kellett hegeszteni.

[link]

A hegesztéshez a 2 laposvasat az egyik szögvashoz is hozzáfogattam, és a szélektől felváltva a közepe felé hegesztettem egymáshoz a darabokat, hogy minél kevésbé húzza el a hegesztés, sajnos egy kicsit azért így is meghajlott, de nem vészesen.

[link]

A varratok lecsiszolása után az éleket kezdtem el hegeszteni, szakaszosan, egyik majd a másik oldalon, 3 lépcsőben, így oldal irányban is megmaradt az anyag egyenessége, és nem húzta el a hegesztés.

[link]

[link]

[link]

[link]

A varratok lecsiszolása után alsó éllel nem volt semmi különösebb probléma, de a felső élnél ahol egész élesre kellett, hogy csiszoljam jöttem rá, hogy nem sarkaltam le a varratnál az anyagokat és nem égtek rendesen össze, így sarokcsiszolóval utólag kellett még egy vájatok készítsek, hogy csiszolás után is legyen varrat ami összefogja az anyagokat, itt már nem tartottam be a szakaszos hegesztést, de szerencsére nem húzta már el az anyagot.

[link]

A szögvasak sarkait a zsanérnál le kellett kerekíteni, hogy a zsanérok forgó pontjainak legyen hely, ez elsőre nem sikerült eléggé, így másnap újra kellett csiszoljak belőle.

[link]

[link]

Az élesre csiszolt darabon is módosítani kellett, hogy a lemez visszahajtásakor elférjen a zsanér.

[link]

[link]

[link]

Elkövettem még azt a hibát, hogy figyelmetlenségből a zsanérok furatainak egy részét rossz oldalról süllyesztettem be .

[link]

[link]

[link]

[link]

Szerencsére a zsanért sikerült szétszedni és megfordítva az egyik szárát kisebb igazítás után összerakni.

[link]

[link]

[link]

Ekkor derült ki a fentebb említett probléma, hogy a zsanérok forgáspontjai nem férnek el a megcsiszolt darabok között, megpróbáltam reszelővel igazítani rajta de reggelig is folytathattam volna a munkát, mert nem volt elég hatékony. Éjjel (11óra után) nem akartam már a pincében sarokcsiszolóval zörögni és fémport gyártani, ezeket a módosításokat már vasárnap készítettem el az udvaron.

A 2db megfogó szögvasat, az összehegesztett élesre köszörült laposvasakat és egy másik laposvasat gyors szorítókkal összefogva, az állványos fúrógépen egy kis segítséggel (az anyagok egyben kb 15-17kg-ot nyomhatnak) a lépcsős bővítő fúróval furatot készítettem a pontos egymáshoz illesztéshez és a lemez megfogatáshoz a csavarok számára.

[link]

Napközbeni egyéb elfoglaltságok miatt csak este jutottam ismét a műhelybe, hogy befejezzem a munkát és a helyére rögzítsem a zsanérokat, amik már a délelőtti újabb csiszolásnak hála már elfértek a helyükön.

Összeillesztettem a darabokat és helyére téve a zsanért bejelöltem a furatok helyeit,melyet pontozás és 2mm-es előfúrás után 5,5mm-s fúrtam ki és süllyesztettem be, mert a zsanérból még a csavar feje kicsit kilóg. Fontos, hogy a csavarok fejei teljesen eltűnjenek a zsanér anyagában, másként azok eltartották volna az anyagot.

[link]

[link]

[link]

A darabok összeszorításáról 1-1db acélcsavar gondoskodik.

[link]

A zsanérok rögzítése után rögtön ki is próbáltam a szerkezetet, a rögzítéshez a nagyméretű satuba fogtam a lemezhajtót, a már előtte bejelölt és berögzített lemezzel együtt. A hajtáshoz szükséges erőkart ideiglenesen 2db blitz fogóval pótoltam, később ezek helyett majd kivehető hajtókar lesz készítve.

[link]

Az első próba nem lett tökéletes, mert a lemezhajtó vastagabb maximum 2mm-es lemezhez lett készítve, ilyen vastag a zsanér anyaga is. Így nem tudta teljesen lehajtani az anyagot.

[link]

[link]

Egy keményfa darab és kalapács segítségével tökéletesre sikerült a hajtás, második alkalomra már a hajtó rész és a lemez közé tettem még egy lemezt, így már teljesen le tudta hajtani. A teszt lemez 1.2mm-es volt.

Az egyik megfogó szögvasat kicserélve az élesre köszörült darabbal, 90°-tól nagyobb mértékű hajtásra is van lehetőség kb 135°-ig, ez jól jön lemez élének visszahajtásakor. Itt jól vizsgázott a szerkezet.

[link]

[link]

[link]

[link]

[link]

A lemezhajtó ha nem is tökéletes de használható lett, a Pincegép billentyűzet tartó tálcájához tökéletes, de ahhoz, hogy később könnyebben lehessen használni pár módosítás még szükséges.

A módosításokról:

Az egyik szögvasra lesz még hegesztve egy nagyobb kb 10mm vastag vasdarab, amivel a satuba lehet majd rögzíteni, ezzel a megoldással a teljes 77cm széles hajtófelületet ki lehet használni hosszabb lemez esetén is amit így már vízszintesen lehet a szerkezetbe behelyezni. A hajtó rész így lentről felfelé hajtja majd a lemezt.

A lemezvastagság állíthatósága miatt a leszorító részeket (az egyik szögvas és az élesre csiszolt laposvas) furatait oválisra kell módosítani, így már egész vékony akár 0.5mm-es lemezt és 2mm-es lemeztől vastagabbat is lehet hajtani már ha a szerkezet bírni fogja, esetleg plexi meleg hajtásához is segítség lehet.

A hajlító részre levehető hajtókar készül majd a nagyobb erőkar elérése céljából.

A képeken szerepel még egy laposvas amiről nem írtam, ez is egy leszorító elem lesz, amit idő hiányában nem fejeztem be. Ezzel az elemmel könnyebben lehet majd hajtani derékszögű kisméretű lemezvisszahajtásokat U alakra ahol az U alak alsó szára 11mm és 5mm közé esik, (11-50mm-tõl közötti rész hajtására az éles darab is megfelel, 50mm-tõl nagyobb rész esetén az eredeti szögvas használható) ez is majd a többi módosítással együtt fog elkészülni.

A lemezhajtó készítése óta lassan két év (21 hónap) eltelt, a módosítások elkészítése azóta is váratnak magukra, de van tervben két olyan mod is, amihez szükség lesz rájuk, így remélhetőleg akkorra elkészülnek. Amennyiben érdekel benneteket, arról is születik majd egy írás.

Amennyiben bárkinek kérdése van a szerkezettel kapcsolatban írjatok bátran, igyekszem minél hamarabb válaszolni.

Köszönöm a figyelmet.

Azóta történt

  • Mobilrack mod

    Házcsere után zavart a nem egységes előlap, így a tettek mezejére léptem.

  • Külső vezérlőpanel

    A történet még 2007 szeptemberében kezdődött, mikor kislányom nekikezdett jobban jönni menni a lakásban.

  • Egy régi asztali lámpa új élete

    Erergiatakarékosságból ledesre alakítottam egy régi halogén izzós asztali lámpát.

Előzmények

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.