2024. április 26., péntek

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Akármi rovat

Kalózvár építése

  • (f)
  • (p)
Írta: |

Rengeteg faanyag maradt vissza a felújításból, ezért megígértem a gyerekeknek, hogy építek nekik egy faházat.

[ ÚJ TESZT ]

Az elmúlt pár évet házfelújítással töltöttük. Új tetőt kapott a ház, a bontásból pedig rengeteg faanyag maradt vissza. A régi gerendák összerakva és letakarva pihentek a kert közepén, valamit kezdeni kellett velük. Megígértem a gyerekeknek, hogy építek nekik egy faházat.

Tervezés

A kiszemelt fa az egyetlen diófánk volt, ami évek óta egyre rosszabb állapotba került. Féltem, hogy egyszer csak leszakadnak a nagy ágai és letépi a vezetékeket. Készítettem róla pár képet, majd elkezdtem rajzolgatni, méregetni. Mivel a három gyerek közül a kicsik még csak 2-3 évesek, ezért igyekeztem a biztonságot szem előtt tartani.

Semmiképp sem lehetett megengedett egy esetleges 3 m-ről történő lezuhanás, ezért kezdetben teljesen zárt hajóorrt, valamint kétszintes feljárót terveztem. Később módosult a terv hálóval védett teraszos megoldásra, hogy ne menjen a biztonság rovására. A hajó orr részébe egy ponton felfüggesztett hintát terveztem.

Munkálatok

A hajó alapját 11 darab, kb. 12x12-es fenyőgerenda szolgáltatta, amik három keményfa gerendára ülnek fel. Ezen kívül volt otthon egy nagyon erős (kb. 15x15-ös) keményfa gerenda. Ebből terveztem az orr rész alátámasztását. Gyakorlatilag ez viseli a hinta, az árboc és a teraszra kerülő terhelés egy részét.

Teraszbontásból maradt egy 5 m hosszú fenyőgerenda is, ez lett az árboc. A tetejébe betekertem egy menetes horganyzott oszloptartót, ebbe került a zászlórúd a zászlóval. A zászlót felül úgy erősítettem fel, hogy körbe tudjon forogni, alul pedig egy hurok tartja a rúdhoz és egy kis fém súly tartja lent. Így gyakorlatilag szabadon forgathatja a szél, nem tud rátekeredni a rúdra. A zászlórúd és a hüvely találkozását körbetekertem többször szigetelőszalaggal, hogy ne folyjon be a résbe a víz.

Ezután az árbockosárral és a vitorlázattal folytattam, mert tudtam, hogy később már nehézkesen férhetnék hozzá. Az árbockosár gyakorlatilag egy kerti asztalból megmarad fém karika és egy széteső félben lévő régi dézsa még használható elemeiből áll. A vitorla régi fehér lepedő, felfogatva pár csavarral és nagy alátétekkel, valamint felkötözve, hogy ne kapjon szélterhelést.

Miután ezek elkészültek, magával a ház résszel kezdtem foglalkozni. Maradék gerendákból készült a váz. Erre jött a tető tetőlécekkel és bontott hajópadlóból. A hajópadló lakkozott fele néz felfelé, erre jött még egy réteg vízzáró fólia (szintén a teraszbontásból maradt). Azért, hogy megvédjem a fóliát az UV-tól, kapott egy kis fedést még az egész, vékony falemezekből.

A feljáratot a ház leginstabilabb felére terveztem, oda, ahol leginkább eltávolodott az alátámasztó gerenda a diófától. Itt a hátsó és középső gerenda kapott 1-1 akácoszlopot megtámasztásul, erős 18 cm-es átmenő kapupánt csavarokkal, másik oldalon besüllyesztett alátétekkel és önzáró anyákkal. A két oszlop közé került a kötéllétra, ami kb. félútig ér le.

Az orrgerenda elejét, ami tartja a hintát, bevontam vékony bádoglemezzel, hogy minél kevésbé álljon meg a repedésekben a víz. Ekkor még úgy volt, hogy a további része teljesen zárt lesz. Később a fennmaradó részre ráfúrtam egy deszkát a gerenda védelme végett.

Az idén lecserélt 4 db nyári gumiból kettőt felhasználtam, egyikből hinta lett, másikból pedig védelem döccenés ellen (bár igencsak meg kell lökni hozzá a hintát, hogy elérje a gerendát). A hintához a csavarboltban kaptam nagyon jó karabinereket és szemes csavarokat, valamint kellett még 9 m erős lánc is. A láncot a kapaszkodó részen behúztam régi gumitömlőbe.

Kényelmesebb fogni is és az ujjakat sem lehet becsípni. A hinta aljára is fúrtam 3 lyukat, hogy ki tudjon folyni belőle a víz. A felső átmenő karabineres csavar végét az anya felett kifúrtam és ütöttem bele biztosítószeget, hogy ne csavarodjon le az anya a hinta pörgetésnél (az önzáró anya kevésnek bizonyult).

Sokat töprengtem, hogy miből legyen a ház oldala. Igazából tetőléceim maradtak, amiből meg lehetett volna csinálni, de az egy örökkévalóság lett volna (végigcsiszolni mindegyiket, egyenként felcsavarozni…) így a kültéri OSB-lap mellett döntöttem. Ez nem olyan esztétikus, mint a tömör fa, viszont pl. könnyedén vágható rá ajtó-ablak. Az szabadon álló éleket igyekeztem védeni. Az ajtók és ablakok köré pl. vékony léceket szögeltem, miután kinyomtam a vágott részt szilikonnal.

Időközben megszavazta a család, hogy legyen nyitott a hajóorr, ezért ide is ki kellett találni valamit. Az egyik nyári vihar tönkretette a felállítható sátrat, ennek pont kapóra jött a rudazata.

A nyitott részt egy halászhálóval fedtem be, ide került díszítésképp a koponya is. Ezeket még interneten vettem időközben.

A feljáró középső platformját két darab 75x150-es fenyőgerenda tartja, a teteje pedig 2,5 cm-es deszkákkal lett borítva. A gerendák alja ki lett fúrva 30-as süllyesztő fúróval, itt támaszkodik rá a két darab szekér tengelyre (ezek is a bontásból kerültek elő, áthidalónak használták őket). Az akácoszlopok is és a vasoszlopok is lesüllyesztésre kerültek a föld alá pár centiméterrel. Döngölt zúzott kavics és 1-1 bontott beton darab a fogadó réteg.

Az alsó létrát a szomszédomtól kaptam. Az egész akácból van. Lecsiszoltam, lekezeltem, megégettem az alját és ment le a földbe.

A feljáró két oldalán kifeszítettem 1-1 gumitömlőbe húzott láncot, majd körbevontam az előző trambulinhálóval (idén kapott új hálót a trambulin, mert nehezen bírta az UV-t).

Az egész művelet során az összes faanyag csiszolva lett és le lett kezelve fáradt motorolaj és lenolaj keverékével (évek óta ezt használom kültérre, mert szinte ingyen van).

Az elkészült faház

Több hónapnyi munka után végre elkészült a ház. A gyerekek nagyon élvezik, teljesen berendezkedtek. Beszéljenek inkább a képek.

Remélem, találtál hasznos információt, köszönöm, hogy elolvastad!

Előzmények

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.