2024. március 4., hétfő

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Számtech rovat

Játék PC-n, olcsóbban - IGP-vel

A belépő kategóriás játékos VGA-k után van még egy lépés árban lefelé - az IGP-k. Lássuk, mire képesek!

[ ÚJ TESZT ]

Régebbi AAA játékok #1

A most következő 4 oldalon többféle grafikont is használok, ezekről érdemes pár szót ejteni.
Az "alap" grafikon igazából két grafikon kombinációja - mivel két mérés kerül fel a HD 7770-ről, kettő az Intel IGP-ről, és egy-egy becslés a két AMD APU-ról, a minimumok és az átlagok összesen 12 "csövet" jelentenének, ami már erősen áttekinthetetlen, arról nem beszélve, hogy tiszta VGA-limitáció esetén a 7770-es 9-10-szer gyorsabb az Intel HD Graphicsnál, ami a grafikonok értelmezését nagyítóhoz kötné. Ezért a felső grafikon fogja tartalmazni a HD 7770 eredményeit, az alsó pedig a többit.

Egyszerűsített grafikont fogok használni azokban az esetekben, ahol a HD 7770 és az Intel IGP is csak egy méréssel képviselteti magát, és CPU-limit áll fenn, vagy kikapcsolhatatlan a vsync (azaz nincs 300 FPS).
Végül, az összefoglaló grafikonokkal már az előző oldalon megismerkedtünk.

Pár szó a használt beállításokról.
A felbontás terén megmaradtam az 1280x720-nál - egyfelől ez a felbontás egy fullHD monitoron is relatíve jól mutat, másfelől az IGP-ktől számottevően nagyobb pixelszámot elvárni nem fair. Népszerű még ezen a környéken az 1366x768, ami 14%-kal tartalmaz több pixelt - ez kb. 10%-os teljesítmény-esést jelentene. Az alacsonyabb felbontások pedig egyáltalán nem biztos, hogy a várt eredményt hoznák, amellett, hogy egyre komolyabb mértékben rontanák a játékok élvezhetőségét.

Elég sokat szöszöltem azon beállítások kikísérletezésével, ahol ideális teljesítményt nyújt az Intel IGP, de végül arra jutottam, hogy mérni a legmagasabb, ill. a legalacsonyabb beállításokat érdemes - az eredményekből majd kiderül, miért. Egyetlen kivétel ez alól az élsimítás - ezt minden olyan esetben kikapcsoltam, ahol mérhető hatása volt a teljesítményre.

Jöjjenek akkor a régebbi "high profile" játékok!

Deus Ex (2000)

Az ezredforduló intellektuális töltetű shootere roppant népszerű még ma is, és a nemrégiben megjelent prequel, a Deus Ex: Human Revolution is meglehetősen jól szerepelt mind a kritikusoknál, mind a kasszáknál. Az izgalmas történet és a jó játékmenet mellett a szoftvernek sajátossága a meglehetősen ronda látványvilág, amit azonban lelkes rajongók egy nagyfelbontású textúracsomaggal, ill. egy DirectX 10-es rendererrel lényegesen emészthetőbbé tettek.

Mivel beállítások terén a játék nem kápráztat el minket, a high beállításban a DX10-es renderert használtam, a low-ban pedig az eredeti OpenGL-est - azért azt, mert a DX-esben nem sikerült kikapcsolni a vsyncet. A nagyfelbontású textúrák mindkét esetben aktívak voltak. Az eredmények:

Megjegyzés: az áttekinthetőség megóvása miatt a G2020 eredményeit hagytam "lelógni" a grafikonról.

A HD 7770 természetesen kiveri a plafont, és a két felbontás közötti fordított felállás mutatja, hogy teljes mértékben a CPU fogja vissza a további FPS-eket. Az Intel IGP sebessége szörnyű a DX10-es renderer mellett, viszont az OpenGL-essel megtáltosodik. Miután a minőség javulásához sokkal jobban hozzátesznek a textúrák, mint a DX10-es renderer, ezért az eredmény elfogadható.

Az AMD APU-k a becslés szerint a DX10-es rendererrel is jól teljesítenének - a nagyon alacsony minimum FPS-eket mikroakadások okozzák, amik az Inteles IGP-n nem voltak igazán zavaróak, és az AMD-ken lehet, hogy nem is jelentkeznének.

A játékban hibával, megjelenítési gonddal nem találkoztam.

Max Payne (2001)

Úgy hiszem, a családi tragédiát átélt noir rendőrt nem kell senkinek bemutatni - a Max Payne még a Deus Ex-nél is nagyobb kult klasszikus. Az utóbbi időben többször is akciósan kapható volt online, akinek eddig kimaradt, most olcsón bepótolhatja.
A játékban a vsync-et nem tudtam kikapcsolni, így a 7770 csak egy eredménnyel képviselteti magát (ie. nincs különbség a fullHD és a HD mérés között), grafikai beállítások híján pedig az Intel IGP-vel is csak egy mérés készült. Így futott a Max Payne:

A teszt legegyszerűbb grafikonját látjuk - mindegyik megoldás fix 60 FPS-t produkált. Ezt szeretjük.

A játékban hibával, megjelenítési gonddal nem találkoztam.

Mirror's Edge (2008)

Az Unreal Engine 3 egy igen szép implementációját, valamint egy egyedi, toronyházak között ugrálásra építő játékmenetet hoz a Mirror's Edge, ami ugyan piacilag nem lett nagy siker, de igazi unikum, és benchmarking célokra is kitűnően alkalmas.
A high beállítások itt azt jelentik, hogy az élsimításon kívül maximumra volt tolva minden (a 7770-nél persze az AA-val sem spóroltam), a low esetben pedig minden a minimumon. Ezek lettek az eredmények:

A 7770-es erőteljesen CPU-limitált, főleg a minimumok terén - ezt figyelembe kellett venni az APU-k eredményeinek becslésekor is.
A HD Graphics high üzemmódban játszhatatlan, míg low beállítások mellett játszható, bár a sodrós játékmenethez korántsem ideális.
A két AMD APU sebessége várhatóan high beállítások mellett is megfelelő lenne.

A játékban hibával, megjelenítési gonddal nem találkoztam.

Elder Scrolls IV: Oblivion (2006)

Újabb roppant népszerű játék, ezúttal az RPG műfajban - az Elder Scrolls sorozat 4. része szokás szerint az aktuális hardvereken küszködött kissé. Hét év elteltével ellenben már integrált megoldásokon próbálunk játszani vele - rögtön kiderül, milyen sikerrel.
A high beállításokban mindent a maximumra toltunk, kivéve az élsimítást - a játék sajátossága, hogy a HDR bekapcsolása mellett az MSAA nem működik. A low beállítás kivételesen nem a minimumra törekszik - szerintem bűncselekmény a fákat és a füvet teljesen lekapcsolni, így a környezet beállításait itt eggyel a minimum felettire tettem. Lássuk az eredményt:

A grafikon jól mutatja, hogy az Oblivionnel több gond is van. A HD 7770 eredménye eléggé platform-limites, és nem elsősorban CPU, mert az időnkénti bezuhanások inkább a textúrázáshoz tűnnek kötődni. Az Intel IGP a teljes minőséghez nagyon kevés, de low fokozatban már használható - a növényzet teljes lebutításával egy csomó FPS-t (kb. 50%) lehetne még nyerni, de akkor inkább bele se kezdjünk a játékba.
Az AMD APU-k várható sebessége megfelelő, szépen lehetne velük Oblivionözni.

A játék problémáiról már esett szó, az Intel IGP-hez kapcsolódó gond viszont, hogy a HDR egyáltalán nem működik. Szomorú.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.