2024. szeptember 1., vasárnap

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Számtech rovat

Játék PC-n, olcsóbban - IGP-vel

A belépő kategóriás játékos VGA-k után van még egy lépés árban lefelé - az IGP-k. Lássuk, mire képesek!

[ ÚJ TESZT ]

Casual játékok #1

Casual játékok

A harmadik kategóriába eső játékok jellemzően kisebb stúdiók termékei, kisebb erőforrás-igénnyel és kevésbé szofisztikált megjelenítési technikával (bár, amint látni fogjuk, nem feltétlen kevésbé szép vizualitással). Reflexből azt mondaná az ember, hogy ezeknek szépen kell szaladniuk az IGP-ken, hiszen a komplex renderelési effektek hiányában miért is terhelnék a video hardvert - azonban figyelembe kell venni, hogy ezen játékok készítőinek lényegesen kevesebb lehetőségük van optimalizálásra, ezen felül többen használják az egyre népszerűbb Unity motort, ami dedikált VGA-kon jól teljesít, de nem feltétlen bánik takarékosan az erőforrásokkal. Ezért ennek a csoportnak az eredményeire nagyon kíváncsi voltam - mind az Intel HD graphics mért, mind az AMD APU-k becsült FPS-eire.

Bastion

A Supergiant Games meglepetés-sikere elsősorban fantasztikus atmoszférjával tarolt, aminek jelentős része a nem túl bonyolult, de gyönyörűen megkomponált grafika. Aki nem ismeri, mindenképpen próbálja ki - a demo is elég jó betekintést ad abba, milyen élményre lehet számítani a Bastiontől.
A játékot 1366x768-ban kellett tesztelni, mert az 1280x720-as felbontást nem ismeri. A "beállítások" alatt egyedül az élsimítást lehet változtatni - ezért a high beállítás bekapcsolt élsimítással, a low beállítás kikapcsolt élsimítással ment.

Végre egy játék, ami nem CPU-limites! :) Nagyon vicces a 7770 502 FPS-e, de természetesen amikor játszik az ember, akkor ezt bekapcsolt vsync mellett teszi. Az Intel IGP sebessége high beállítás mellett nagyon kevés, low beállítás mellett megfelelő - miután az élsimítás kikapcsolása sokat nem ront a minőségen, az Intel megoldása itt megfelelően szerepel. Kivéve, ha esik az eső :)
Az AMD APU-k várható sebessége high beállítás mellett is teljesen jó - esőben azonban esetleg nem árt lekapcsolni az élsimítást.

Bár a játék közben grafikai vagy stabilitási gondokkal nem találkoztam (azt leszámítva, hogy az 502 FPS mellett 8-szoros sebességgel ment a világ szimulációja), a beállítások piszkálása kínszenvedés volt, mert az Intel IGP-n ilyenkor rendszeresen fagyott a program, természetesen a beállítások elmentése előtt. A HD 7770 sem volt mentes ezektől a problémáktól - a korábbi GeForce VGA-immal viszont ilyesmit nem tapasztaltam.

Braid

A némileg elvont, az idő folyásával manipuláló logikai platformer szintén az indie játékok egyik gyöngyszeme - a nagyszerű fejtörők mellett minimalista, de esztétikailag roppant jól sikerült grafika jellemzi. A játékban grafikai beállítások nincsenek, és a vsync be van kapcsolva, ezért az eredmények ábrázolása is egyszerű:

Igencsak meglepődtem, amikor a 7770-nel teszteltem - az egyszerű grafika ellenére egy mozgalmasabb részen igencsak berángatott a játék, ennek köszönhető az alacsony minimum FPS is. 99%, hogy ezt driveres probléma okozza, ezért jó eséllyel az AMD APU-kat is sújtani fogja ez a jelenség - míg az átlagos FPS-ek nyilván 60 környékén lesznek.
Az Intel IGP lassabb, de teljesen kiegyensúlyozott - a 60 FPS eléréséhez nem elég gyors, de a 30-at stabilan tartja.

A furcsa belassuláson kívül más grafikai gonddal nem találkoztam.

DeathSpank

DeathSpank nem más, mint Ron Gilbert és a Hothead Games idiotikus igazságosztó hőse. A főszereplésével készült játék egy mászkálós akció, sok humorral, és egyszerű, de kellemes grafikával (ill. elsőrangú zenével, de ez most nem tartozik szorosan ide).
A vizuális beállítások kimerülnek a felbontásban és a vsyncben. Mivel a HD 7770 HD-ben és fullHD-ben teljesen egyforma FPS-eket produkált, itt is az egyszerűsített grafikont alkalmaztam.

Az Intel IGP sebessége látszólag teljesen jó, de itt felbukkan az indie játékok egyik tipikus rákfenéje - a többségük fix 30 vagy 60 FPS-sel szeret menni, és a DeathSpank is kissé rángatott itt-ott. Bekapcsolt vsync mellett sima a játék, viszont csak 30 FPS-sel.
Az AMD APU-k sebessége valószínűleg kb. megegyezik a 7770 sebességével, 100-120 fps között beáll a totális CPU-limit.

A játékban hibával, megjelenítési gonddal nem találkoztam.

English Country Tune

A háromdimenziós logikai játékok mindig kuriózumnak számítanak, és számos billentyűzet korai halála szárad a lelkükön. Ebbe a sorba kitűnően illik a furcsa című English Country Tune, amely hamar bedobja a mélyvízbe a játékost, és alaposan próbára teszi a térlátást.
A Unity motort használó játék beállításai a felbontás mellett egyetlen grafikai opciót tartalmaznak, a képminőséget, amely a "fastest" és a "fantastic" között mozog 6 lépcsőben. A high fokozat a "fantastic" beállítást használja, a low pedig a sorban alulról harmadik "simple"-t. Az eredmények:

Az English Country Tune kitűnően példázza, amit a casual csomag bevezetőjében írtam - semmi nem indokolja azt a gépigényt, amihez ne lenne elég a HD Graphics, high beállítás mellett mégis igen gyengén teljesít az Intel IGP (ezzel nem a játék készítőit akarom kritizálni - a helyükben én is a pályák készítésére fordítottam volna az időt, nem a programkód maximális optimalizációjára). A low beállításban már jól fut, és a játék sajátos módon itt már kikapcsolja a vsyncet.
Az AMD APU-k várhatóan jól teljesítenek ebben a játékban, bár a kényelmes sebességhez esetleg érdemes visszakapcsolni az 5. minőségi beállításra, különösen az A8-5600k esetében. A nagy különbség úgyis a 3. és a 4. fokozat ("simple" és "good") között van.

A játékban hibával, megjelenítési gonddal nem találkoztam.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.