Casual játékok #2
Giana Sisters Twisted Dreams
Igazi meglepetésként érkezett 2012 utolsó negyedévében a nagy múltra visszatekintő széria legújabb epizódja. A játékon már egy ideje dolgozott a kiadói kötöttségektől megszabadult team, majd a projekt befejezéséhez futtattak egy sikeres Kickstartert, és októberben meg is jelent a játék, amelynek minden aspektusából sugárzik, hogy a készítők kreativitásának csak a saját rutinjuk és realitásérzékük szabott korlátokat. Folyékony játékmenet, óriási pályák, remek zene - és ami a jelen cikk szempontjából leginkább releváns, az egyik legszebben kivitelezett vizuális világ, amit valaha számítógépes játékban láttam. Vajon milyen hardver kell hozzá?
A high beállításokban mindent maximumra tettem, az élsimítást is, mert érezhető hatása nem volt a sebességre, ha kikapcsoltam. A low beállítások használatakor minden a minimumra került - érdemes azonban megemlíteni, hogy itt is a DirectX 10-es renderert használtam, mert gyorsabb, mint a DX9-es. Jé, ilyen is van? :)
A 7770-en remekül szalad a játék, fullHD felbontásban, maximális beállítások mellett is vajsima. Az IGP-ken ennyire nem jó a helyzet - high beállítások mellett HD felbontásban is nagyon kevés FPS-t produkál a HD graphics, és low beállítások mellett sem igazán meggyőző a dolog - bár a nagyon alacsony minimum FPS-t egy egyszeri beesés eredményezi. Valószínűleg az AMD IGP-ken sem lenne teljesen kerek minden maximális beállítások mellett - legalább a Distortion effektet érdemes lehet kikapcsolni, hogy folyamatos legyen a játék.
Kalandozás közben hibával, megjelenítési gonddal nem találkoztam, viszont az Intel IGP-vel csak egy pályát sikerült játszani, mert a következő pálya indításakor lefagyott a játék. Ezt konzekvensen csinálta.
Mark of the Ninja
A képregényszerű játékok kedvelőinek nyilván nem kell bemutatni sem a Shank két részét, sem a Klei soron következő játékát, a lopakodós műfajban dolgozó kis műremeket. Az adrenalinban bővelkedő játéknak nem a legkiemelkedőbb pontja a grafika, de a lopakodás egyik alapeleme a fényekkel és árnyékokkal való játék, ezért ezek nagy hangsúlyt kapnak a megjelenítésben.
Beállításokkal a játék alig-alig rendelkezik, ezért itt is a high - minden maximumon, low - minden minimumon elvet követtem. A vsync nem kikapcsolható.
A 7770-nek természetesen nem jelent gondot a ninjázás, viszont az Intel IGP megszenved vele, mert a vsync hol 30, hol 20 fps-re korlátozza a sebességet, és az előbbi kissé, utóbbi pedig eléggé darabos. A beállítások változtatása sokat nem javít a helyzeten.
Kivételesen különbség van az AMD APU-k becsült teljesítménye között - míg az A10-5800K várhatóan bírná a fix 60 fps-t, az A8-5600k be-beesegetne 30-ra. Itt esetleg segíthet a low beállítás használata.
A játékban hibával, megjelenítési gonddal nem találkoztam.
Unmechanical
A végére egy jópofa fizikai-logikai játék maradt, ami nem is annyira a játékmenet miatt érdemel figyelmet, hanem azért, mert az Unreal Engine 3-at használja. Természetesen nem kell Borderlands szintű grafikára gondolni, de vizuálisan határozottan profitál a játék a nagyhírű engine és fejlesztőkörnyezet használatából.
A beállítások is minimalisták - van high és low, ez determinálja is a tesztben használt minőségi szinteket. A vsync nem kikapcsolható.
A HD 7770 itt is fix 60 FPS-sel hasít, és az Intel IGP itt sem tudja tartani a tempót - a 30 FPS sem mindig sikerül neki, és ezen nem segít a gyengébb beállítás használata sem. Viszont segítségünkre siet a jó minőségű grafikus motor, ugyanis a lassú tempójú játékban az alacsony FPS-ek sem zavaróak, nem tűnik darabosnak a megjelenítés.
Az AMD IGP-k becsült sebessége teljesen jó, sokat magyarázatot nem igényelnek.
A játékban hibával, megjelenítési gonddal nem találkoztam.
Összegzés
Lássuk, milyen összképet mutat a 7 casual játék:
*: a felbontás 1366x768
Nos, nem számottevően eltérőt, mint a régebbi AAA-csomag. Az Intel IGP 720p-ben, maximális beállításokkal egyetlen játékban mutat játszható sebességet, és a beállítások minimalizálásával is csak játszható lesz a sebesség, nem pedig gyors és sima. Az AMD IGP-k ezzel szemben a becslések alapján jól teljesítenek.
*: a felbontás 1366x768
A minimumok kimutatnak 1-2 olyan problémát, amelyek a magasabb profilú játékoknál nem jelentkeztek. Több játékban volt kötelező a vsync, és nem ok nélkül - ezek a játékok 60 FPS-sel vagy 30 FPS-sel futnak szépen (60-nal számomra érezhetően szebben), és ha ettől jelentősen eltérünk, akkor annak akadozás a vége. Ezért nehéz elítélni a készítőket - végső soron egy HD 7750-en már simán száguldanak a game-ek 60 FPS-sel akár fullHD-ben is, a kódoptimalizálás pedig gyengébb hardverekre idő- és erőforrásigényes. Inkább menjen ez az energia a játékmenetre - a tesztben szereplő játékoknál minden bizonnyal így is történt.
A casual csomagban grafikai, működési gond is több volt, elsősorban az Intel IGP-n - viszont sajnos az AMD hardver (a HD 7770) sem volt mentes tőlük (ami valószínűvé teszi, hogy az APU-k sem lennének azok). Driveres téren tehát még mindkét cégnek van mit fejlődni - az AMD-nek itt-ott-ezt-azt, az Intelnek viszont egyáltalán nem keveset.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!