GREX J2 Blaze

Egy pár éve terjednek a lecsatolhatós állvédővel szerelt nyitott sisakok. Érdekes megoldás, a látómező majdnem a nyitottak élvezetét nyújtja, miközben a fogsor is növelt védelmet élvez. Ezt valósította meg a Grex a J2 Pro Blaze típusú sisakjában. Vagy inkább nevezzük Nolannak?

Miről is van szó?

A Grex egy olasz gyártmányú sisak, amit a lehető legtöbb helyen fel is tüntetnek, és jelzik a Nolan csoporthoz való kötődést is.

Ami tulajdonképen Nolan, legalábbis ami a külső héjazatot illetve a terveket illeti, annak egy olcsó alternatívája. Egyes típusai a Grex márkanév alatt kerülnek piacra. Ügyelve, hogy magának ne teremtsen konkurenciát, viszont a kevésbé tehetős motorosoknak is elérhető áron szolgáljon fejvédővel.

Doboz, és ami benne van:
A csomagolás egyszerű, de az olasz nemzeti színek kellő méretben vannak jelen. A dobozon feltüntetik a típust és méretet.

Egy egyszerű habosított zacskóba van csomagolva a fejvédő. Mellékelve a kezelési, szerelési útmutató. Sajnos magyar nyelvű leírás a gyári füzetben nincs, viszont kapunk egy A5 méretű minőségigazoló lapot (ENSZ EGB 22-05 ; MSZ 12760-86 sz), rajta egy pár soros karbantartási tájékoztatóval. A szétszerelést képekkel is segíti a gyártó.

Hirdetés

Extra kiegészítőkkel nem vagyunk elkényeztetve. Ne keressünk sisaktartó zsákot, vagy plexitörlő kendőt, vagy ilyesmiket. Sajnos kommunikációs előkészítést sem találunk. Ezen az áron ez talán nem is meglepő, ha figyelembe vesszük a Nolan besorolását a termékre.

Öt év európai garanciát kapunk, ami jól látható a garancialevélen.

A sisak:

Miután lefejtettük az egyszerűen eltávolítható védő zacskót, megpillantjuk a sisakot. Összeszerelt állapotban érkezik. Az állvédő a helyére pattintott helyzetben van.
Fényezése a matt és a selyemfény közötti, minősége rendben van, többet mutat a valóságban, mint a képeken. Létezik fehér alapon fekete mintázatú festés is, de erről csak képeket találtam. A vállalkozó kedvűek egy kis dekorfóliával átvariálhatják, ami bármikor eltávolítható, és nem jár garanciavesztéssel.

A tetején lévő szellőzőnyíláson kívül más levegőbementi nyílás külön nincs kialakítva, de nem is kell,
hiszen ez egy félig nyitott sisak, és az állvédő alatt nincs rovarháló. A hátsó részen találhatóak a kilépő nyílások.

Két pozícióba állítható: nyitott vagy zárt. Szerintem egy köztes pozíció belefér volna még.

Légzárása jó, de nagy esőnél beereszti a vizet. Egy kevés ragasztószalag nem árt, ha van nálunk.

Plexi-napvédő:

A plexi több pozícióba állítható, pinlock páramentesítő fogadására előkészített. A mozgatást leghatékonyabban elölről lehet elvégezni, külön erre a célra kiképzett rész nincs rajta.
Igazából nem is szükséges, mivel elől az állvédő kialakítása lehetővé teszi a plexi megemelését.

Az első rögzített pozíció elérése után már oldalról is emelhető a plexi az élénél. A pozíciókban határozottan áll meg, mégsem kell erőlködni a működtetéshez. A pozicionáló mechanika műanyag, mint ahogy az összes többi is. Mérete nagy, leér az állig, kényelmes látómezőt biztosít a sisakból vertikálisan, illetve horizontálisan is.

A napvédő plexi mérete lehetett volna nagyobb.

Az orr és a napvédő közötti távolság jó, de ha a felület többi része egy picit nagyobb, akkor sokkal jobb lenne, kevesebb fény jutna be alatta. Színe kékes árnyalatú. Meglepődtem, miután a kedvenc napszemüvegemet gond nélkül sikerült felvenni a már fejemen lévő sisak alá.

A plexi semlegesen viselkedik. Nem tapasztaltam elszíneződést a napszemüveg használatakor és nem is emelte el az orrnyeregről a szemüvegem. Ez azoknak lehet jó hír, akik egyébként is szemüvegesek. A napvédő mögött kényelmesen elfér, de ez természetesen fejforma függvénye is.

Egy helyen találtam az öntőforma által hagyott pici nyomot. A forgalmazót megkérdeztem, és válaszában közölte, nincs kihatással a sisakra. A mintázat ízléses és dekoratív, ugyanez mondható el a formatervről is.

A sisak az általam használ mérlegen 1518 grammot nyomott az 1450 grammos specifikációval szemben. Ez tulajdonképpen mérési pontatlanság.

A plexi:

A működtető mechanika itt is műanyag, és jól végzi a dolgát, könnyen működtethető. Mindkét elemet egyszerű cserélni, ami könnyen követhető a mellékelt utasítás alapján. Ugyanez mondható el a sisak szétszereléséről, nekem 5-10 percet vett igénybe elsőre.

Rögzítés-belső:

A sisakot gyorscsattal szerelték, melyet a héjazathoz oldalanként 3 szegeccsel rögzítettek.

A Nolantól megszokott módon a sisakbelső nyiszogó hangot hallat, amit az energiaelnyelő betét és a héj találkozási pontjainak köszönhetünk. Egy picit mocorog benne.

A szivacsozást nem vitték túlzásba, az anyaghasználat rendben van, jó nedvességszívó, a varrások is szépen kivitelezettek. A tarkórész is rendben van.
A fülnek kevés helyet hagytak, ezért idővel azt elnyomja. Viseléskor homloknál és fejtetőn jól tart. A fül vonalától lefele picit szűk, első pár viselésekor érezzük az állkapcsunkat, én kb. 45-50 perc után, de idővel enged és megszokható.

Az állvédő könnyen le- és felkapcsolható, egy kis gyakorlással viselés közben is. A rögzítő itt is műanyag, az illesztése jó, viszont van egy kis mozgása, ami nem zavaró, de szerintem a kímélés végett javasolt a tarkórésznél kézben fogni.
A belső oldala gumírozott hatású, ami valójában tömör, keményebb poliuretán hab.

Felcsatolt állvédővel nehézkes a felvétel, anélkül sokkal könnyebb. Azért a füleket el kell igazgatni. :) Ugyanez a helyzet levételkor is.

Szellőzés-szélzaj:

Mivel az időjárás nem igazán kedvez a motorozásnak, főleg úgy, hogy téliesítve van a vas, így más megoldást kellett találni a kipróbáláshoz. Ilyenkor jól jön egy nyitható napfénytető. :)
Természetesen ez sem a legtökéletesebb, mivel a szélvédőről lelépő levegő java részt alulról érkezik a sisakba. Kézzel kitakarva az alsó részt egyből elviselhető lett a zajszint 100 km/h-s tempónál. Mivel nem túlzott a szivacsozás, a szellőző nyitása azonnal érezhető, a levegő a teljes fejtetőt éri és ilyenkor a zajszint is megnő a sisakban.
A szellőző sajnos csak két pozíciót tud: nyitott vagy csukott, pedig jó lett volna mégy egy köztes állás is. Jelen helyzetben állvédővel illetve anélkül is egyformán volt zajos. Referenciának felvettem a Caberg Downtown S sisakom. Az is hangosabb volt, mint ahogy azt már megszoktam, a fent említett ok miatt, így egy valós gurulós tapasztalattal adós maradok.

Konklúzió:

A sisak 40.000 Ft környékén szerezhető be hazai kereskedésekben, de lehetséges, hogy külföldről valamivel olcsóbban is hozzá lehet jutni.

Más nevesebb gyártó termékeit drágábban kaphatjuk meg. Pl. a Caberg Hyperx 50 000 Ft-tól, a Nolan N43 Air is alaphangon 60 000 Ft-tól indul. Ezek jobban felszereltek, illetve több kiegészítést adnak.

Érdemes odafigyelni vásárláskor, mert egy Air alap verziója csupán a kommunikációs előkészítéssel ad többet. Ezen kívül akad még pár márka ami kínál crossovert, egészen a 30 000 Ft-os alsó árig.

Pro:
- Kedvező ár
- Tetszetős formaterv
- Jól illeszkedik a fejen
- Határozottan működő mechanikák
- Állig leérő plexi
- Hatékony szellőzés
- Gyorscsatos rögzítés
- Könnyű szerelés
- Mosható belső
- Lexan héjszerkezet
- 5 év garancia

Kontra:
- Nyiszogó belső (megszokható)
- Kommunikáció előkészítés hiánya
- Csak kétfokozatú szellőzésállítás
- Állvédővel nehézkes le-felvétel
- Beszivárgó szellőző

Kinek is ajánlanám?

Elsősorban robogósoknak, plexivel, védelemmel ellátott motorokhoz, vagy 100-120 km/h-s motorozásig. Felette szerintem már nagyon zajos és huzatos lesz. Túrázásánál a kilátás páratlan élményt adhat. Könnyű súlya miatt nem terhelő a hosszútávú viselés. Én az interneten vásároltam, miután a fejméretem megmértem, merem ajánlani ezt a lehetőséget.

Tudom az ellenérvet, és ha nem jó akkor mit lehet csinálni? Szerencsére a törvény erre választ ad: internetes vásárlás esetén a vevő 8 napon belül jelezheti a vételtől az elállását, indoklás nélkül. A vételi árat az eladónak vissza kell fizetni, de cserélhetjük is a terméket, ha az eladóval ezt megbeszéljük. Szóval van otthon 8 napunk hogy használjuk, és fejen legyen. Nem tartom valószínűnek, hogy az üzletben órákat lenne kedvünk üldögélni benne, vagy menet közben is ki tudnánk próbálni.

Nálam a sisak az ajánlott kategóriába került.

Balesetmentes közlekedést mindenkinek!

A képek innen letölthetőek.

2016,03,13

Túl a 3. szezonon jöjjön egy rövid használati tapasztalat.
A napszemüveg belső kidolgozottsági hiányosságok miatt karcolódik.

Idővel tartó mechanika gyengül, és nem tart elég erősen, szépen lejjebb engedi rázkódásra. Nah nem fog lecsukódni, de pár mm-t max 5mm lejeb enged.
A szivacsos belső 4 mosáson van túl, most már nem olyan feszes mint újkorában és az izzadságtól hamar összébb esik bepuhul.
A csat továbbra is perfekt módon üzemel, pontos nem nyiszeg recseg.
A szálzaj erős benne füldugó használata javasolt. Egy kattanásnyira nyitott állapotban csendesebb picit. persze ez motor plexi függő.
A sisak plexi számomra elfogadhatóan karcálló, sajnos idővel sikerült egy mélyebb karcot, és pár kavics nyomot beszednem.
Én a Turtlewax titan polír pasztájával kezeltem mostanáig. Tökéletes most is, elszíneződés nincs, a kis karcokat szépen kiszedni. Jelenleg ezt a vízlepergetőt használom, víznek esélye sincs a megmaradásra.

A héjazat tökéletes, kívülről nincs semmilyen fáradás nyoma. jelenleg is érezhető a tartás. A belső kimosása után most pont ugyan ott nyom, mint mikor megvettem, és addig tart amíg a szivacs újra be nem puhul.
Az állvédő rögzítő zárak, pont olyanok mint mikor megvettem. Jól zár határozott nem tört el semelyik alkatrésze.
Az elmúlt 3 évben megtettem vele, kb 10 ezer km-t. ebben volt Törökországi meleg, és + 5 fokos hideg is. Párásodás tipikus, egy kattanásra nyitásnál gyorsan leszárad a pára, persze ez a felület lekezelésének is köszönhető.
A légbevezető is igen zajos, viszont sok levegőt enged be, a fejtetőre, majd a tarkó irányába távozik.
Szerencsére nem a szemre fújja.

Összességében nekem megérte, tudok robogós üzem módba közlekedni vele, sűrű le-felvétel kényelmes, de hosszabb úton is helyt állt.