2024. április 23., kedd

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » IT-ipar rovat

Apple világgarancia és szervizelés

  • (f)
  • (p)
Írta: |

Az Apple termékek garanciájával és szervizelésével kapcsolatos legfontosabb tudnivalók elemzése.

[ ÚJ TESZT ]

Az Apple napjaink legdinamikusabban fejlődő számítástechnikai vállalata, a termékei mindenütt ott vannak a közelünkben, sőt, már egyre gyakrabban a saját tulajdonunkként is találkozhatunk velük. Pár éve még csak a kiváltságosok engedhették meg maguknak, mára viszont sokan rendelkezünk a cég valamelyik kütyüjével.
És ahogy egyre nagyobb számban használjuk őket, egyenesen arányosan fog növekedni a meghibásodásaik száma, és az ezzel okozott szomorú órák, napok hossza. Szerencsére azonban az esetek egy részében van erre megoldás, a garancia.

Környezetemben sokan nagy Apple fanatikusként tartanak számon, (olyannyira, hogy születésnapi meglepetésbulimon a barátaim az osztálytermet Appleös plakátokkal díszítették ki, és egy szép beleharapott almás tortát csináltattak nekem, ami nagyon finom volt. Ezúton is köszönet nekik) és ebből kifolyólag gyakran keresnek meg olyan problémákkal, hogy mit csináljanak, ha valami gondja van, hogy lehet szervizbe vinni, mi is az a világgarancia, mennyi ideig tart, stb.
Ebben a bejegyzésben ezekre próbálok meg választ adni, és leírni, hogyan is működik az Apple garanciarendszere, valamint garancián túl milyen szervizeket érdemes felkeresni.

Világgarancia

Rengeteg hirdetésben találkozhatunk az "Apple világgarancia" kifejezéssel. Ez valóban, ahogy a neve is mutatja, arra utal, hogy bármely országban is vásárolunk Apple termékeket, azt bármely olyan országban, ahol van hivatalos Apple szerviz (legyen az AppleStore, vagy Apple Authorized szervizpartner) ingyenesen javítják/cserélik termékeinket, a garanciaidőn belül.
Ez a gyakorlatban azonban nem mindig ilyen egyszerű, vannak kivételek, amikről később majd még szó fog esni, illetve előfordul olyan eset, hogy nem tudják megállapítani a készülék vásárlási időpontját, így abból adódhatnak kellemetlenségek.

Ha szervizbe viszünk egy garanciaidőn belüli készüléket, akkor a szerviz első dolga még az átvétel előtt, hogy leellenőrzi, valóban garanciális-e a készülék. Ezt az alábbi linken szokták megnézni.
Ez az átlag user számára is elérhető adatbázis, a Serial Numbert kell beírni, és már láthatjuk is hogy pontosan meddig tart a világgaranciánk.

Mi van ha nincs papír?

Igen ám, de mi van ha a mi készülékünkről nincs itt olyan információ, ami megmondja a pontos dátumokat. Ez akkor fordulhat elő, ha nem Apple Storeban és nem is hivatalos Apple Premium Resellernél (ilyen pl.: az XMS, iStyle, StarKing) vásároltuk a terméket. Ugyanis ha a felsoroltak valamelyikében vásárolunk, ők ott helyben elküldik az Applenek, hogy az adott serial numberrel rendelkező terméket ekkor és ekkor megvásárolták, így onnantól él a garancia, és ez azonnal fel is kerül az online adatbázisba.
Ha viszont a bolt ezt nem csinálja meg, akkor mi is megtehetjük, ezt, ehhez regisztrálnunk kell a vásárolt készüléket az alábbi oldalon. Itt amikor kiválasztjuk a vásárlás dátumát, a rendszer nem fogja elhinni nekünk, ehhez fel kell töltenünk egy fényképet vagy scannelt másolatot a számláról, amint látszik a vásárlás helye, időpontja, és a termék sorozatszáma.
Ha ennek feltöltése megtörtént, akkor az Apple napokon belül jóváhagyja a regisztrálást, és onnantól már benne is lesz a sorozatszám a rendszerben, a hozzá tartozó garanciaidő lejárási dátumával.

Azonban gyakran előfordul, hogy nem áll rendelkezésünkre számla, amivel igazolhatnánk a vásárlás idejét, mert például ajándékba kaptuk az iPodot/iPhonet, vagy nyereményként nyertük, vagy egyéb okból nem kapunk számlát a termékhez. Ilyenkor sem kell elkeseredni, bár ezekben az esetekben kicsit nehezebb eldönteni hogy pontosan mikortól számolják a garanciát, és nagyon gyakran igazságtalan eredmények jönnek ki.

Ebben az esetben ugyanis a gyártási időpontot veszik alapul, amit a szériaszám megfelelő karaktereiből megismerhetünk. Ez pontosan így zajlik:

2010-ig 11 számjegyű serial numbereket használt az Apple (egyes termékvonalakon ez után is)
Ezeknél a számoknál a 3-4-5. tag az érdekes számunkra.
A 3. tag a gyártási év utolsó számjegyét jelöli. 2010-es gyártás esetében ez a szám 0, 2009 esetében 9. 2000 és 2010 esetében egyaránt 0-val jelölik ezt a számot, de ha ránézünk a termékre, akkor könnyel eldönthetjük, hogy ez vajon melyik évtizedben lett legyártva.
A 4-5. tag pedig a gyártási hetet jelöli. A 01-es az adott év január első hetét jelöli, míg az 52-es december utolsó hetét.
Tehát például ha a serial numberben a 3-4-5. helyen a 926-os szám áll, az azt jelenti, hogy 2009 július elején lett gyártva a termék.

2010-től viszont már 12 számjegyű serial számok vannak, amiknél a gyártási idő pontos meghatározása több számolást igényel.
itt a 4-5. tag jelöli a gyártási évet.
A 4. tag azt mutatja meg, hogy melyik félévben haladt végig a futószalagon az iCucc. A D=2010 júl-dec, (utána az E kimarad, meg a többi magánhangzó is kimarad a sorból) ezután az F=2011jan-jún, G=2011júl-dec, stb. A félévek száma tehát az ABC sorrendjében növekszik, a magánhangzók kihagyásával.
Az 5. tag pedig itt is arra vonatkozik, hogy az adott félév melyik hetében készült a termék. 1=t. hét, 2=2. hét, 9=9. hét, majd utána betűkkel halad tovább, B=10. hét (a magánhangzók itt is kimaradnak a sorból) és innentől ABC sorrendben halad tovább. Tehát a 12 tagú serial numberek esetén, ha a mi termékünk 4-5. tagja G2, akkor az azt jelenti, hogy 2011 július közepe felé lett gyártva.

A gyártási idő pontos meghatározása azért volt fontos a cikk szempontjából, mert ha nincs semmilyen igazolópapírunk a készülékünk garanciájáról, akkor a szervizben megnézik hogy pontosan mikor lett legyártva, hozzáadnak 3 hetet (ennyi az átlagos idő ami a gyártósor és az üzletsor között eltelik) és onnantól számolják a garanciát. Néhány esetben így nyerhetünk is egy-két hetet (hiszen van hogy amilyen gyorsan gyártják, olyan gyorsan el is viszik a boltokból (ilyen volt pl. az iPad 2 startja) viszont sokkal több esetben fordul elő, hogy ilyenkor veszítünk a garanciaidőn, mert sokkal régebb óta állt az üzletben a termék, mielőtt megvettük. Javaslom tehát hogy mindenképp igyekezzünk olyan helyen venni, ahol egyből beregisztrálják a vásárlás pontos időpontját, vagy kérjünk számlát és mi küldjük el az adatokat az Applenek.

Nagyjából ennyit arról, hogy hogyan állapítják meg hogy meddig tart a világgarancia. Egyébként a számla, garipapír és egyebek egyáltalán nem fontosak ha szervizbe visszük a terméket, hiszen mindig a fent említett módok valamelyikén határozzák meg, hogy pontosan meddig is tart a garancia.
Most pedig essék néhány szó arról, hogy a világgarancia mire nem vonatkozik.

Vannak kivételek

A világgarancia nem vonatkozik azon termékekre, amelyeket az adott országban (ahol szervizeltetjük a készülékünket) nem forgalmaznak. Ilyenre most nem igazán van példa, de ilyen volt az iPad 1, amit már több mint fél éve lehetett kapni a világ számos pontján, hozzánk meg csak szürkeimportból érkeztek, ha tehát annak valami baja volt, a magyar szervizek nem tudtak vele mit kezdeni, hiszen itt nem forgalmazták, nem tudták kicserélni sem.
Ugyanez volt a helyzet az Apple TV-vel is, de azt már 2011 novembere óta nálunk is forgalmazzák hivatalosan. Jelenleg ilyen hazánkban akkor fordul elé, ha angol vagy amerikai esetleg ausztrál töltőnk van, és az romlik el, azt nem tudják cserélni. De a gyakorlatban ez több év alatt kb. 2 ügyfélt érinthetett.

Másik eset, hogy külföldi, mobiltelefon-szolgáltató függő iPhone-t nem tudnak Magyarországon szervizelni. Ez azonban annyival javult, hogy 2010 ősze óta az EU törvényeknek megfelelően az EU országaiban és Svájcban forgalomba hozott szolgáltatófüggő iPhone-okat is szervizelik hazánkban.
Azonban hiába hoz be valaki ATT függő iPhonet USÁból, nem tudja itt cseréltetni, mert nem érvényes rá a garancia.
Kártyafüggetlen iPhonokat azonban a világ bármely pontjáról hozhatunk, él rájuk a garancia (kivéve Kínából, mert az ottani törvényeknek megfelelően egyes kínai iPhone modellekben nincs Wifi chip, ezek az iPhone-ok más modellszámmal is készülnek, ilyeneket pedig nem tart raktáron se az iStyle, se az Almárium, tehát azokat itt nem cserélik ki).

Mi történik a készülékünkkel, ha szervizbe visszük?

Az Apple mindig is híres volt a felhasználó-központúságáról. Ha a felhasználónak valami problémája van, ők igyekeznek azt a lehető legjobban kezelni, és a legkényelmesebben megoldani.
Emiatt ha valami probléma van a termékünkkel, akkor azt ők minél hamarabb meg akarják javítani. Azonban gondoljunk csak bele, egy apró iPoddal mi történik ha javítjuk? A szervizelés nyomai csúnyán meglátszanak rajta, ráadásul hosszú idő lenne, nagyon aprólékos munkát igényelne, stb.
Ezért az Apple ezeket bármilyen hiba fennállása esetén azonnal cseréli, teljesen új készülékre az alábbi termékeket: iPod, iPhone, iPad, Apple TV, fülhallgatók, kábelek, töltők, tokok.

A Mac számítógépeket azonban javítják, alkatrészcserével. Felmerül a kérdés, hogy akkor mi lesz az így visszavitt hibás termékekkel. Elküldik őket regionális Apple központokba, ahol tesztelik őket, némelyiket újra forgalomba állítják refurbished címkével, a többit pedig darabokra szedik és újrahasznosítják.

Mi az a hiba, amivel elérhetjük hogy cseréljék a készülékünket?

Nagyon fontos hogy semmilyen külsérelmi nyomnak nem szabad lennie, hiszen az automatikus garanciavesztéssel jár. Itt nem a karcokra, kisebb ütődésekre, hanem betört kijelzőkre, óriási horpadásokra, stb-re gondolok.
Ugyancsak garanciavesztéssel jár a beázás, a láthatóan hanyagul kezelt készülékek, illetve ha látszik hogy a felhasználó hajtott rajta végre korábban szerelést.

A Mac laptopokban, iPhoneban, iPod Touchban és iPadben van azonban egy olyan gyorsulásmérő szenzor, ami a zuhanásokat, földre eséseket regisztrálja és elmenti, ha nagyon nagyot esett valami, az szintén garanciavesztéssel jár, de a gyakorlatban ilyen nagyon ritkán fordul elő, elég nagy ezeknek a chipeknek a tűréshatáruk.

Most pedig leírnék néhány, sokak számára megdöbbentő esetet, hogy miért cserélik a termékeket:
iPad esetében az automatikus kijelző-fényerő szenzor nem működik, a kijelzőfényerő sosem változik automatikusan (vagy csak nagyon kis mértékben) ez a hiba az iPadek nagy hányadát érinti (iPad 2-ben az előlapi kamera fölött egy kis folt mutatja ezt a szenzort, iPad 1-ben is ugyanott van) úgy tudjuk tesztelni a hibát, hogy rávilágítunk egy erős kis LED lámpával, majd letakarjuk az ujjunkkal. ha nem változik a fényerő, már cserélik is az iPadet.
Ugyancsak cserével jár minden egyes porosodás: ha a kijelző alatt akárcsak 2-3 porszemet is látunk, azonnal cserélik az egész készüléket.
Szintén kis halvány foltok, háttérvilágítási egyenetlenségek, stb esetén. A lényeg, hogy a legkülönfélébb, legapróbb hibák, rendellenességek is garanciális tételnek számítanak.

Ha pedig kicserélik a készüléket, a világon majdnem egyedülálló fogyasztóvédelmi törvényeinknek köszönhetően újraindul az 1 év jótállási idő (Ez azonban már nem kerül bele az online rendszerbe, innentől a plusz egy év nem világgarancia, hanem csak magyarországi garancia). Mivel ez a törvény eléggé betesz minden gyártónak, az Apple kitalálta, (teljesen jogosan) hogy ez az 1 év jótállás újraindulása csak Magyarországon vett készülékek esetén érvényes. Tehát ha Amerikából importálunk valamit, és kicseréljük, akkor arra nem indul újra a garancia. Viszont ha garancia lejárta előtti 3 hónapban visszük cserélni vagy javítani Apple termékeinket, akkor a javítástól számítva van 3 hónap további világgarancia. Tehát ha a 365 napos garanciaidő 364. napján visszük szervizbe, és adnak egy újat, akkor arra lesz további 90 nap jótállás, amit a szervizben kapott cserét igazoló papírral tudunk majd igazolni.

Továbbiakban fogok írni részletesebben a magyar szervizekről való tapasztalataimról, illetve a garancián túli szervizelésről. Visszajelzéseket, javításokat, kérdéseket, kéréseket készséggel meghallgatok.

e30st

Azóta történt

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.