2024. április 26., péntek

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Számtech rovat

AMD HD7660D (A10-5800k) mélyinterjú

Kezeim közé került egy A10-5800k - jó alaposan ki is faggattam, hogy mit tud a 3D-s játékokban.

[ ÚJ TESZT ]

Becslés VS mérés

Becslés VS mérés

Amikor azon gondolkodtam, hogy a cikkben szereplő irdatlan mennyiségű mérést milyen szerkezettel ábrázoljam, az viszonylag gyorsan (az első próbagrafikonról) kiderült, hogy a becslések ellenőrzését érdemes külön kezelni a többi eredmény elemzésétől, mert a mérnöki hasam értékelésének és a 7660D teljesítmény-vizsgálatának túl sok köze nincs egymáshoz. Ezért az egész ellenőrzős mókát kivettem egy külön oldalra - itt a 7660D teljesítményével egyáltalán nem foglalkozom, csak arra koncentrálok, hol tér el egymástól a fikció és a valóság. Lássuk:

Modern AAA játékok

Meg kell valljam, igen nagy önelégültséggel szemléltem ezt a két grafikont, amikor elkészültek :) Átlagok terén egyedül a Heaven mutat számottevő eltérést (minden bizonnyal a tesszeláció miatt), a minimumok terén pedig az derült ki, hogy az Intel HD Graphics itt-ott bedőlt, míg a HD 7660D végig komfortos sebességgel ment. Ebből következően a korábbi cikk konklúzióit teljes mértékben fenntartom.

Régebbi AAA játékok

Az 5 éves és régebbi játékok terén kicsit már több az eltérés - a Mirror's Edge és az Overlord alulteljesítette az elvárásaimat, de még így is teljesen jó sebességgel szaladnak, a Deus Ex-ben pedig az AMD-s APU teljesen más ligában játszik, mint az Intel IGP, és ahogy lehetőségként utaltam is rá, az extra alacsony minimum fps-ek nem jelentkeznek. A csomag tanulsága, hogy az AMD-s APU-k nyers erőben nem érik el azt a teljesítmény-különbséget, amit megelőlegeztem nekik, viszont ezt számos esetben tudják kompenzálni a fejlettebb driveres támogatásnak köszönhetően. Különösen igaz ez egy olyan "egzotikus" renderer esetén, mint a Deus Exhez használt rajongói "gyártású" DX10-es motor - míg az AMD APU-n csak úgy száguld out-of-the-box, az inteles IGP érdemileg beledöglik.

Összességében, a régebbi AAA játékok HD felbontás és maximális beállítások (kivéve AA) mellett kitűnően mennek az A10-5800k IGP-jén. Az A8-5600k esetében az Overlord egy kicsit már necces lenne, de még az éppen belefér kategória.

Casual AAA játékok

*: a felbontás 1366x768

Ez a grafikonpár a legérdekesebb. Átlagok terén van két nagy, de jelentőséggel nem bíró eltérés (Bastion és DeathSpank), ill. egy kellemetlen meglepetés (Unmechanical) bukkan fel - a minimumok viszont meglehetősen nagy szórást mutatnak. Nézzük sorban:

- A Bastion láthatóan kevésbé szereti az Intel IGP-t - AMD-n sokkal gyorsabban fut, és bekapcsolt vsync mellett is teljesen sima, még 4xAA-val is
- A Braidnél kellemes meglepetés, hogy a HD 7770-nél látott akadás nem jelentkezett, a játék teljesen sima
- A DeathSpank sokkal lassabb, de még mindig elég gyors - várhatóan itt valamiféle CPU-limitációval van dolgunk
- Az English Country Tune minimum-becslése kicsit optimista volt, helyenként be-beremeg az animáció
- A Giana Sisters Twisted Dreams a Sniper Elite-re hajaz, ahol a HD Graphics helyenként behal, ott az AMD-s IGP nem teszi
- A Mark of the Ninja az elvárásoknak megfelelően teszi a dolgát
- Az Unmechanicalben pedig egyszerűen lassabb a 7660D, mint gondoltam - a különbség mértékében komoly szerepet játszik a vsync, de ahogy a szintén UE3 motoros Mirror's Edge-nél is láttuk, itt nincs akkora előnye az AMD-s APU-nak, minden bizonnyal az Intel driveres teamjétől több figyelmet kapott a motor. Mindazonáltal, a játék képe komolyan megváltozik, ha emelünk a RAM órajelén - erről bővebben a tesztekben.

Összességében, az előző cikk konklúziója három helyen módosul. A Braid igen pozitív meglepetésként nem produkálja a HD 7770 problémáit, a Giana Sisters Twisted Dreams nem döcög, és kellemesen, ha nem is teljesen folyamatosan játszható maximális beállítások mellett is, míg az Unmechanical a várt vajsima futás helyett némileg darabosabban mozog.

Becslések - összegzés

Természetesen egy parametrikus becslés sosem lesz tökéletes - a fentiek ezt mindenképpen bizonyítják. Sokkal inkább kérdés, hogy mikor elég jó már egy becslés - miután a 17 játékból 14 esetében a játszhatóságra levont következtetések megállnak a lábukon, csak 3 (+1 Unigine) esetben vezettek téves végeredményhez (és egyik esetben sem nagy mértékben), azt gondolom, hogy nem volt megalapozatlan az IGP-s cikkben az AMD APU-k becsült sebességéből levonni következtetéseket.

Az viszont tanulság, hogy míg az átlagos fps-ek terén egész kevés különbség volt, és az átlagos eltérés 10%-nál kevesebb, a minimumokat sokkal több faktor befolyásolja, több volt a kilengés, és a becslés átlagos jósága is elmarad attól, amit az átlagoknál láttunk. Ezért ha a jövőben újra a becslés módszeréhez folyamodom, akkor a minimumokat lényegesen több fenntartással fogom kezelni.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.