Modern AAA játékok #2
Sniper Elite V2
A maximális beállítások mellett ordenáré hardver-igénnyel rendelkező, de igen jól skálázható Sniper Elite V2 érdekes kísérlet az IGP-ken - az Inteles versenyző fennakadt rajta, viszont az AMD-stől többet várunk mind sebességben, mind külsőségekben.
Akárcsak a Sleeping Dogsban, itt is kézzel kellett kiválogatni a medium beállításokat. Amit 1-es fokozatba kapcsoltam: motion blur, ambient occlusion, shadow detail, draw distance, advanced shadows; ezen felül a texture detail a maximális ultra beállítást kapta, valamint az AF 8x-os.
Szép ciklikus a grafikon - 1600 MHz-es memóriasebesség mellett a játék éppen annyi fps-t produkál, hogy nagyjából folyamatos legyen, viszont a 33%-kal gyorsabb memória igen komolyan megdobja a teljesítményt. A medium beállítások használata aztán "visszaejti" az fps-ek számát az első szintre, azaz gyors memóriával kiegészítve a Sniper Elite V2-ben is megbirkózik a közepes beállításokkal a 7660D.
Tomb Raider
Újabb AMD-támogatott játék a legendás mellbőségű Lara Croft-széria rebootja. A játék assetjei nem annyira szépek (Lara... khmmm... assetjei is megváltoztak kissé a kezdetek óta), viszont a megvilágítási effektek elég jól sikerültek, amiket a low beállítások mellett pont egyáltalán nem látni. Ezért aztán fel van adva a lecke az AMD-s APU-nak - magasak az elvárások.
A medium beállítások megegyeznek a játék medium presetjével. Kissé mondjuk csalásnak érzem a dolgot, mert a medium az 5 preset közül a második.
Nagyon hasonlít az eredmény a GRID 2-höz - low beállítások mellett tökéletesen fut a játék, olyannyira, hogy a memória-órajel emelése csak az fps-ben nyilvánul meg, valódi jelentősége nincs. A medium szint használata kellemes, de már nem teljesen folyamatos szintre ejti vissza a sebességet, és ha akarom, rá tudom fogni, hogy valamivel szebb is így a játék. A középső, high névre keresztelt preset látványban már határozottan szebb, viszont fps-ben sem 50/40-et kapunk.
Unigine Heaven 4.0
Végezetül itt a Heaven, ami nagyon szép, viszont szintetikus volta miatt kicsit másképp értékelendő, mint egy játék.
A motor sajátossága miatt itt a low beállítás nem a lehető legalacsonyabb, a tesszelációt moderate szintre kapcsoltam ebben is. A medium beállításban csak az általános képminőséget tettem fel mediumra, a több beállítás (a tesszeláción kívül) minimális.
Low beállítás mellett sem hasít nagyon a Heaven - úgy tűnik, az APU-nak nem erőssége a tesszeláció. A memória-órajel emelése az eddig többször látott 10%-os növekedést hozza, a medium beállítási szint pedig alaposan megvágja az fps-t, alig több, mint a fele marad meg.
Modern AAA játékok - összefoglalás
Lássuk az összesítő grafikonokat:
Kétféleképpen lehet értékelni az A10-5800k teljesítményét a modern AAA játékokban.
Ha szigorúan a teljesítményre és a képminőségre koncentrálunk, akkor elájulni semmiképp nem lehet attól, amit az APU nyújt. 1280x720-as felbontásban, low beállítások mellett mindegyik játékban megfelelő fps-értékeket produkál (van, ahol elfogadhatóan folyamatos, és van, ahol teljesen folyékony), viszont ezek a beállítások nem éppen fantasztikus képminőséget jelentenek.
A medium beállítások használata általában javít a vizuális minőségen, viszont több esetben a játszhatóság határhelyzetére redukálja a teljesítményt, és legjobb esetben is a többé-kevésbé folyamatos szintet éri el - a magasnak számító 2133 MHz-es RAM órajel mellett. Egy szó mint száz, ehhez a kategóriához az A10-5800k nem igazán ajánlott.
Ha viszont abból a szempontból nézzük a dolgokat, hogy az integrált videovezérlők hol tartottak pár éve, akkor a HD 7660D teljesíménye megsüvegelendő. Emellett láthatóan a termékek megkapják a megfelelő driveres támogatást - konkrétan kevesebb problémám volt a modern AAA csomaggal, mint a HD 7770 esetén. A legújabb játékok még mindig csak nagyon erős kompromisszumok mellett produkálnak játszható sebességet, viszont ezek a kompromisszumok már legalább nem végletesek (pl. 800x600-as felbontás) - jó úton halad az AMD, érdekesnek ígérkezik a folytatás.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!