2024. április 25., csütörtök

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Számtech rovat

3dfx, a legenda

  • (f)
  • (p)
Írta: |

Hogyan is lehetne elkezdeni? A 3dfx a 3D gyorsítás megteremtője. 1994-ben alapította Ross...

[ ÚJ TESZT ]

Hogyan is lehetne elkezdeni?
A 3dfx a 3D gyorsítás megteremtője.
1994-ben alapította Ross Smith, Gary Tarolli és Scott Sellers az USA-ban.
A cég központja Texas államban volt.
A későbbi gyártás Mexikóban folyik (referenciák).
1996-ban megalkotják a Voodoo Graphics néven az első 3d gyorsítót!
Megszületik a mai játékok alapja a három dimenziós képi megjelenítés.

[kép]

A Voodoo híres a mai napig tű éles 2D és 3D-s képminőségük miatt.
Megbízható, minőségi alkatrészekből felépített csodák, amelyek közül, szinte az összes a mai napig müködő képpes!

Kevesen tudják, sok konzol grafikus megjelenítője is 3Dfx gyártmányú:
Nintendo64, Sony PlayStation (PS1), Sega Saturn (itthon annyira nem ismert).

Kártyáikat, mai napig gyűjtik, egy-egy ritkaság vagyonokért cserél gazdát.


[kép]

Voodoo márka névvel jelent meg az első gyorsítókártya (1996), amely valójában egy társkártya volt, amelyet egy monitor kábellel kellet összekötni a 2D-s karinkkal. 4Mb memóriával (akkoriban ez nagyon nagy volt!).

Későbbiekben megjelentek a Banshee és a Rush gyorsítók, amelyek már rendelkeztek 2D támogatással is.
A Rush (1997) volt az első, még a voodoo2 előtt megjelent, 8 megabájt rammal szerelték.

[kép]

A Banshee (1998) 128 bites memóriákkal jelent meg.

[kép]

1998 kifejlesztik a hardveres mpeg dekódert és a T&L technológiát, még rendkívül sok újítást alkalmaznak és fedeznek fel a mérnökök.

Aztán megjelent a Voodoo2 (1998). A mai napig legenda övezi, hiszen itt mutatkozott be a SLI technológia, amivel a két kártya összeköthető volt és megnövelte a teljesítményt.
A mai napig használják (Nvidia), bár SLI jelölés megmaradt, nem ugyanazt takarja. Szintén társ kari volt, 8-12-24 megás kivitelekben.

[kép]

Átütő sikert még a Voodoo3-as sorozat élt meg.
Sok-sok embernek volt. Tudtommal 8-16 megás változatok készültek, némelyek tvtunerrel kiegészítve. Pci és Agp 2x változat is van.

[kép]


2000 nyarán elkészélt a V5 sorozat, amely 5000-es és 5500-es jelölésű volt. Csak az 5500-as kapható, a kis testvér nem lett kiadva. Megjelent a SVA100-as chip. Egy SLI-os kártya, 2 db SVA100-as van összekötve egy nyákon, külső táp ellátásra is volt szükség.
2*32 mega. Állandó 4-szeres élsimítás. Az utolsó kereskedelmi forgalomba került kártya amely még nagy számban elérhető volt.
Pci-os és Agp 2x-s változat, kis eltérés közöttük.

[kép]

Nem csak PC-hez gyártottak, Machintosh-okhoz is:
Annyiban tér el a PCI-os változattól, hogy DVI csatlakozó került rá.

[kép]

Elérkeztünk a V4-es szériához. Később, 2000 Októberében jelent meg, de csak egy VSA100 van rajta, emiatt alacsonyabb kódjelölést kapott. Szintén mindkét akkori csatoló felülettel lehetett kapni.
Gyors, szép, de már riválisok, gyorsabb megoldásokkal vannak a piacon és olcsóbban. 32 Megások, Pci és Agp 4x, emiatt az agp 8x is kompatibilis.

[kép]


A 6000-es sorozat már nem került kereskedelmi forgalomba, csak néhány darab.
Hatalmas összegért lehet hozzá jutni. 4 db VSA100 volt rajta. A kísérleti darabokon több.

[kép]

Megjelenés tipusoként (forrás: Wikipédia):

Voodoo Graphics October 1996 SST-1 chipset (1x1). No VGA. 50 50 50/50 64-bit×2 4/6 EDO PCI
Voodoo Rush April 1997 SST-96 chipset (1x1). 2D Chip. 75 75 75/75 64-bit×2 6/8 EDO PCI
Voodoo2 January 1998 SST-2 chipset (1x2). No VGA. 90 90 90/180 64-bit×3 8/12 EDO PCI
Voodoo Banshee October 1998 Single-Chip (1x1) (2D/3D) 100 110 100/100 128-bit 8/16 SD/SG AGP 1x/PCI
Velocity 100 July 1999 Avenger core (1x1). 1 Disabled TMU. 143 143 143/143 128-bit 8 SG AGP 2x
Velocity 200 Not released Avenger core (1x1). 1 Disabled TMU. 143 143 143/143 128-bit 16 SG AGP 2x
Voodoo3 1000 March 1999 Avenger core (1x2) 125 125 125/250 128-bit 8 SG AGP 2x
Voodoo3 2000 April 1999 Avenger core (1x2) 143 143 143/286 128-bit 16 SD/SG AGP 2x/PCI
Voodoo3 3000 April 1999 Avenger core (1x2) 166 166 166/333 128-bit 16 SD/SG AGP 2x/PCI
Voodoo3 3500 July 1999 Avenger core (1x2), A/V processor 183 183 183/366 128-bit 16 SD AGP 2x
Voodoo 4 4200 Not released 1 x VSA-1018 (2x1) 183 183 366/366 128-bit 32 DDR AGP 4x/PCI
Voodoo 4 45005 October 2000 1 x VSA-100 (2x1) 166 166 333/333 128-bit 32 SD AGP 4x/PCI
Voodoo 4 4800 Not released 1 x VSA-100 (2x1) 166 166 333/333 128-bit 64 SD AGP 4x/PCI
Voodoo 5 5000 Not released 2 x VSA-100 (2x1) 166 166 667/667 128-bit×2 321 SG AGP 2x/PCI
Voodoo 5 55005 June 2000 2 x VSA-100 (2x1) 166 166 667/667 128-bit×2 642 SD AGP 2x/PCI
Voodoo 5 6000 Not released 4 x VSA-100 (2x1) 166/1834 166/1834 1333/1333 128-bit×4 1283 SD AGP 2x


Sajnos a gyár csődbe jutott, a szabadalmi jogok Nvidia kézre kerültek...
A fejlesztés késedelme és a pénzügyi okok miatt.
A VSA100-as későn jelent meg. Előtte a V3 csak 16 bit színmélységet támogatott, 256x256 textúra mérettel. A V4, V5 már 32 bit, 2048*2048-as felbontás, a Geforce2-től a V5 alig maradt el teljesítményben, némely játéknál meg is előzte. Az állandó képsimítással jó teljesítmény volt, a többi versenytársnál csak szoftveresen volt elérhető.

A cikk nem lenne teljes, ha nem beszélnénk a cég akkori saját szabadalmáról, a Glide-ról...
Az összes voodoo támogatott API-ja (application programming interface): Glide, OpenGL, D3D, DirectDraw (a V1 nem támogatta). Az API, alkalmazásprogramozási felület, amelyel a játékok képi hatásait megjelenítik. A 3Dfx (később 3dfx) saját API-val rendelkezett, amelyre rengeteg játék készült és V2-vel élték aranykorukat. Más videókártyák emulálták ezt a környezetet OpenGL-ben.
Több újítás, főleg pénzügyi okok miatt nem került a támogatott eszközök közé.
Az Nvidia is sokáig nem tudta felhasználni, jó néhány úttörő újításukat (valószínűleg az eltérő felépítés miatt). Sok mérnököt elcsalt a konkurencia, a pénzhiánnyal párhuzamossan, emiatt egyenes arányossan haladt a cég a hanyatlás felé, sok gyártót magára haragított, amikor felvásárolták a STB-t.

További leírásokat, teszteket találtok itt:[link]

[kép]

Hirdetés

Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.