Hirdetés

Testközelből: Aspire One D250

Csak pár fotó és tapizás erejéig jutottam hozzá az új Acer netbookhoz a nagykernél...

- Intel Atom N280 1,66ghz, 667fsb, 512kess
- 10,1" 16:9 1024x600
- 1x1Gb DDR2 ?mhz
- 160Gb Sata 2,5"
- Wifi B/G + BT
- 0,3mp cam
- multi táccs tapipad
- kibbba vékony :)
- 6 cellás aksi, 7,5 órás elméleti üzemidő

Nagykernettó: 77K huf

Galaxy 8600GTOC 1ns vmod: a kezdetek

Még egy voltmod cikk... ahogy tőlem megszokhattátok.
Jah, de most nem lesz kedvem szép táblázatocskákat csinálni...

TÖRTÉNET
Rég óta vágytam már álmaim kártyájára egy speciáls kártyára, mégpedig egy Galaxy 8600GE-re.
Ritkaság, mert a 8600GTS drága a 8600GT pedig mainstream. Ezért galaxyék fogták a GTS nyákot (és az 1ns-es 2000es ramot) és rátettek egy emelt feszes leválogatott sima GT chipet. Ritkaság, mert teljesen egyedi nyákot használt és sokáig nem is létezett hozzá semmiféle vmod lehetőség.
Majd a semmiből egy magyar úriember kroky3 (természetesen a ph-ról) vette a fáradtságot és vmilyen uton módon elkezdett nyomozni az ügyben és eredményes lett. Jelenleg is ő a csúcstartó 3dmark06 listán, 8600gt kategoriában. Itt található a logout blogja Riszpekt neki ezért amit sokan vártak.
Párhuzamosan ezen történésekkel külföldön is felbukkant egy komplett mod, szóval elárasztottak bennünket, tanulságos írás itt található.

VGA Pencil Voltmodról általában, egy 7300gt-n bemutatva

A processzorok esetében megszokhattuk, hogy bioszból könnyedén állíthatjuk a feszültségét, ezáltal elérve a plusz teljesitmény lehetőségét vagy stabilabb működést.
Videókártyáknál (1-2 speciális esetet kivéve) nincs lehetőségünk szoftveres módon feszültség emelésére.

Erre két hardveres lehetőségünk van:
• Pencil mod
• Forrasztásos mod

Ez a cikk csak a pencil moddal, azaz a grafit ceruzás moddal foglalkozik. Eredetileg Galaxy 73GT-GDDR3 kártyán végeztem, de bármilyen kártyán elvégezhető, inkább általánosságban mutatnám be a ceruzás modot.
Előnye, hogy nagyon egyszerű megcsinálni, és később maradéktalanul eltávolítható. Hátrányai, hogy egy bizonyos szint elérése után nagyon nehéz tovább emelni a feszültséget, bár ez az akadály egy kis gyakorlat után könnyedén kiküszöbölhető. Említendő még, hogy idővel történhet, hogy a grafitréteg tapadása csökken, ezáltal csökkenhet a feszültség (ez akár 1 hónapon belül is bekövetkezhet). Fontos még, hogy minden módosításnál teljesen áramtalanítani kell a gépet, ez egy komoly hátrány a forrasztásos moddal szemben.

Grafitozás müködése

Az egész lényege az, hogy a GPU (vagy a memória) feszültségét szabályzó IC, ellenállás, (SMD) ellenállás értékét (ohm) csökkentsük, így nyerve plusz feszültséget. Kézenfekvő anyag így a grafit, olcsó, egyszerű, könnyen beszerezhető.

[kép]
[link]
[kép]
[link]

Én ez alapján készítettem el a vmodom: [link]

Multiméter használata, feszültség mérési lehetőségek

A mod elvégzéséhez szükség van egy multiméterre és egy márkásabb (tompa) 2B-s ceruzára.

[kép]
[link]

A multimétert nagyon egyszerű használni, a fekete végét földelni kell, ezt megteszi bármelyik üres molex csatlakozó fekete érintkezője. Piros végét kell érinteni a mérendő ponthoz, természetesen ezt már bekapcsolt géppel.
Két lehetőségünk van a eredő feszültség mérésére. Az egyik a hagyományos mérőponton való feszültség mérés, hátránya, hogy mindig be kell kapcsolni a gépet, ekkor pár másodperc után láthatjuk a feszültséget. Probléma, hogy tulajdonképpen vakon indítjuk a gépet és ha nagyon durván satíroztunk akkor előfordulhat, hogy túl sok feszt fog kapni a kártya ám erről pár másodperc után veszünk csak tudomást. Azt megjegyezném, hogy ahhoz meglehetősen durvának kell lenni, hogy annyira felsatírozzuk, hogy megsüljön.
Másik biztonságosabb mérési lehetőség, hogy a fekete és a piros érintkezőt kikapcsolt állapotban az ellenállás két lábához illesztjük, a multimétert ohm állásba állítjuk és leolvassuk az így kapott értéket.
Az eredő feszültség számítási módja: az alapfeszültségen mért ohm értéket meg kell szorozni az 1/új ohm értékel.
Írok egy példát: Vegyünk egy 700ohm-os ellenállást példaként. Satírozás után ezen az ellenálláson 450ohm-ot mérünk, akkor a számítás menete:
700/450 = U/alapfesz. ahol U=eredő fesz.
Ha az alapfesz 1.3V akkor a 700ohmos ellenállás esetén a következő eredményt kapjuk:

700/450 = U/1.3V azaz 1.55x1.3 = 2.0V

[kép]
[link]
[kép]
[link]
[kép]
[link]
[kép]
[link]

Mielőtt tovább mennénk, felhívnám a figyelmet, hogy a plusz feszültség plusz hőtermelést von maga után. Tehát a megfelelő hűtés (és házhűtés) elkerülhetetlen. Léghűtéseknél Zalman VF700-as teljesen megfelel, gyári hűtővel, ill. gyengébb hűtővel próbálkozni fölösleges. Vízhűtéssel a lehetőségek tulajdonképpen határtalanok.

Grafitozási technikák

Maszkolás nélkül akkor ajánlott, hogy ha az adott SMD környékén nem helyezkednek el zavaró elemek, illetve másik SMD-k. Kezdésnek elég csak az ellenállás felületét megsatírozni, de hamar tapasztalni fogjuk, hogy itt nem tud lerakódni megfelelő mennyiségű grafit. Következő lépcső a sarkok, illetve az oldalakra kicsit erősebben rányomva próbáljunk satírozni. Majd ha van elég hely, akár a nyák környékét is megsatírozhatjuk. Létezik még ügyesebb technika is, de annak előfeltétele a maszkolás.
• A maszkolás azt jelenti, hogy az adott SMD, pl. egy kivágott szigetelő szalaggal leragasztjuk, így a környező elemeket véletlenül sem érheti grafit, és az adott területre tömörebben, sűrűbben vihető fel a grafit. Lehet morzsolni is, majd ezt a reszeléket az SMD köré szórni megpróbálva valahogy azt rögzíteni, tömöríteni. Végül, hogy véglegesítsük a modot, ez leragaszthatjuk egy cellux-szal.

Maszkolás nélkül is komoly feszültségeket lehet elérni (1,8v), bár maszkolással bármekkora fesz elérhető (2v+).

[kép]
[link]
[kép]
[link]

Következzen a lényeg először a GPU majd a memória tuning-statisztikai grafikonja: Adott feszültséghez tartozó maximális órajel (nem feltétlenül stabil, majd meglátjuk 1-2 esetben) és ezekhez tartozó üresjárati és terheléses hőmérsékletek vízhűtés esetén.

[kép]
[kép]

Látható, hogy a feszültség-órajel viszony egy logaritmikus skálát ír le (kék), ez azt jelenti, hogy eleinte radikális különbségeket tapasztalunk, majd a grafikon átmegy az „optimális” szakaszba és a végén már csak minimális növekedést tapasztalunk.

Zöld= alapfesz
Sárga= ideális beállítás léghűtéssel
Piros= veszélyes

Átlagos-mindennapi tuningot, léghűtéssel érdemes valahol az optimális zónában kiválasztani. Efölött inkább csak rekord-döntögetésre érdemes gyúrni.

Az alábbi grafikonokon ugyanezt a statisztikát láthatjuk, csak a memóriára vonatkozóan.

[kép]

Teljesítmény tesztek

[kép]

Elsőre bonyolultnak tűnhet a táblázat, főleg mert két független program pontjait raktam bele. Egyik a 3dmark06 két tesztjének pontszáma a másik pedig egy soft shadows nevű tesztprogramban elért eredmény.
Fentebb említettem, hogy nem mindig stabil értékeket szerepeltettem a táblázatba, így pont az idálisnak vélt 1,55v-on 775/1000es beállítás mellett szépen látható, hogy a 3dmark visszahajlik. Magyarázat lentebb:
Százalék értékben megvizsgáltam az órajelek %-ának középértékének a viszonyulását is a programokban elért %-os gyorsulással. 3dmarkban 48%os órajel emelés 44%-os teljesítmény növekedést hozott.

Visszahajlás/Feszültség/Hőmérséklet

Minden egyes feszültség lépcsőn érdemes megállapítani az elérhető maximális órajelet. Ez viszont sok mindentől függ, érdemes rászánni pár percet, különben teljesítmény-visszahajlásba futunk.
Ha szeretnénk elkerülni a vissza hajlást akkor feltétlenül maradjunk ~65fok (terhelt!) közelében.
Emeljük az órajelet mindaddig míg nem tapasztaljuk valami jelét a túlhúzásnak (GPU: fagyás, 1-2mp re megakad a kép, RAM: Szemcsézés, Textúrahiba), majd ettől a ponttól 5-10mhz-el visszább futtassunk egy terhelést ~5percig (Pl. atitool forgókocka).

[kép]

Majd futathatjuk a tesztprogramokat, amikben még előfordulhatnak a túlhúzás jelei. Megjegyzem ez erősen program függő. Tehát ami 3dmarkban stabil az előfordulhat, hogy bizonyos játékoknál fagyást idéz elő.
Legerőltettőbb teszt szerintem 3dmark 05 és 06 esetében is a FireFly Forest, ezt szoktam 2-3x egymás után lefuttatni, ha nem tapasztalok problémát, akkor az adott órajelet stabilnak tudhatom.

Túlhajtott GPU és Memória órajel hatása egymásra

Ez egy kritikus pont egy tuningoló életében. Célszerű az optimális beállításra törekedni, mivel komolyabb tuning esetén az órajelek hatással vannak egymásra.
Pl.: Fix memória órajel mellett korlátozott a maximálisan elérhető GPU órajel, ilyenkor célszerű – a kártya felépítésétől függően – áldozni a memória órajeléből, hogy a GPU jobban húzható legyen. Fordított helyzetről nincs tudomásom.

Optimális órajelek

Más tészta, hogy az adott környezet mit követel, azaz a GPU és a memória sávszélességhez mik az optimális órajelek. Például egy 12 futószalagos 76GS-DDR3 esetében sokszor többet profitálhatunk a memória emeléséből, ugyanis az erősebb GPU gyorsabb memóriával alkot jó párost. Míg a 8 futószalagos 73GT-DDR3 esetében többet profitálunk 30mhz gpu emeléssel mint 100mhz memória emeléssel! Ha ezt a példát levetítjük a DDR2-es kártyákra, akkor ott szörnyű a helyzet, ott minden egyes mhz emelés nagyon sokat jelenthet a memóriának.

Zárszó

A ceruzás voltmod jó, ajándék plusz teljesítmény, miniális plusz költséggel jár (komolyabb hűtő), egy kis bátorsággal és egy délutánnal. Elérhetünk vele akár 40-50%os gyorsulást, probléma esetén viszaállítható a gyári állapot.
FELELŐSSÉGET NEM VÁLLALOK AZÉRT HA VKI TÖNKREKÚRJA A KÁRTYÁJÁT…

Slágerkártyák: Geforce 7300GT Körkép

A 7300GT DDR3-RÓL
A kártya 2006 augusztusában jelent meg magyarországon és szeptemberre lett slágertermék.
Ennek több oka van. Eleinte kisebb körökben ismerték csak a külföldön már áráról és teljesítményéről méltán híres kártyát. Beszerzése nyögvenyelős volt ugyanis magyarországon két gyártó kártyáit (Inno3d, és az akkor még új névnek számító Galaxy) lehetett kapni.
Mostanára kicsit változott a helyzet, de az igazi DDR3-as 7300GT-ket még mindig csak e két gyártó istállójából vásárolhatunk. Bár mára már a beszerzése sem nagy feladat.

7600GT -> 7600GS / 7300GT
A 7300GT-DDR3 asok a 7600GT-k második vagy első (attól függ honnan nézzük) leszármazottjai. A 7600GT ugye a 6600GT utódja, de relatíve magas ára miatt annyira nem vált slágertermékké.
Nos. előszőr így jön a képbe előszőr a 7600GS, ami a 7600GT-hez képest nagy érvágással született. Memóriáit DDR2-esre cserélve és 800mhz-re lassítva, GPU-ját 400mhz-re lassítva a 12 müködő pipeline-al is nagy csonkításnak tették ki. Ez teljesítményben egy 6600GT-vel lett egyenlő.
Ez még talán elegendő lett volna a sikerhez, de valószínűleg az ára miatt sem lett az igazi slágertermék.
A 7300GT egész másképp született. GPU oldalán 12 müködő csővezetékből 4-et letiltottak így maradt 8, 560mhzről pedig 500mhz-re csökkentették a frekvenciát. Ám a bűvös 1,4ns-es (vagy 1,2ns-es) 700mhz-es (effektíve 1400mhz)-es DDR3-as memória megmaradt! Ez teljesítményben a 7600GS fölé emeli azaz a 6600GT főlé is! A 7600-as szám 7300-ra való redukálását valószínűleg a kevesebb csővezeték okozta, de mint később látni fogjuk ez koránt sem jelent gyengébb kártyát!
( Nem kellett volna a gyártóknak sok fantázia ahhoz, hogy valamilyen könnyebben érthető módon különböztessék meg a DDR3-as 7300GT-ket a többi átlagos DDR2-esektől. Pl. 7300GTX )

A kártyák tulajdonságait az alábbi táblázatba foglaltam: [link]

AKKOR MOST EZ GYORSABB MINT EGY 6600GT?!
A válasz igen, de csak a DDR3-as! Nem kell sokat gondolkodni azon hogy az 500mhz-es GPU-ban megegyeznek, ám 6600GT 1000mhz-es memóriájához képest +400mhz előnye van a 7300GT-nek, így az előny leginkább ebből származik. Nem említettük a kisebb gyártástechnológia (0,11 vs 0,09um) előnyeit: kisebb hőtermelés, nagyobb tuningpotenciál.

A VERSENYZŐK
MSI 6800XT/LE 256MB


[kép]
[link]

Ez a kártya az előző 6000-es generációból, abból is a 6800-asok közül származik. Sajnos semmi jót nem örökölt a nagy 6800asoktól, ugyanis minden oldalról meg lett csonkítva, olyaannyira hogy teljesítménye a 6600GT alá jön be. Megmaradt a nagy és bonyolult NYÁK (Nyomtatott Áram Kör), a nagy hűtés és a nagy hőtermelés is!
Ez azt jelenti hogy 16/6-os alapfelépítés (pixel/vertex shader egység) 8/5-ön kötött ki, GPU oldalon 325mhz-en, 256mb 256bites memóriája pedig 600mhz-en kötött ki.
Előlre láthatólag a 6600GT-vel és a 7300GT-DDR2-vel fog versenybe szállni.
Természetesen mint minden kártyát ezt is lehet tuningolni és reméljük a tuning hatására jobb képet kapunk róla. Alapórajelről, azaz 325/600-ról 460/850mhz-ig jutottunk, ami, valljuk be minden csak az nem amire számítottam! A nem átlagos tuning a GPU oldalán 41,5%-os, a memóriánál pedig 41,6%-os! Így már más a kártya fekvése, talán képes lesz a 6600GT befogására.

CLUB3D 7300GT-DDR2 256MB

[kép]
[link]
[kép]
[link]

A referencia 7300GT-DDR2 nagyon egyszerű felépítésű csendes, ''olcsó'' hatású kártya. Fontos megjegyezni hogy ebben a kategóriában a 256MB ram még mindig parasztvakításnak számít, ez a tesztek alapján is beigazolódik.
A sok csonkítás következtében teljesítményét egyértelműen a 6600GT alá várhatjuk.
Tuningoljuk csak a kicskikét! 400/666mhz-es alapórajelről 483/844-ig jutottunk, ami megfelel az átlagnak. GPU oldalon 20%-ot erősödtünk, a memóriánál pedig 26%-ot.
Kivételesen ennél a kártyánál bemutatnám, hogy a memória chip alapján hogyan határozható meg annak gyártó által maximálisan megadott müködési frekvenciája. Általában a memória chipeken található egy kódsor, ebben a kódsorban az utolsó vagy különálló pár szám érték alapján lehet következtetni a memória késleltetésére (nano-secundum).
Ez az érték a DDR3-as 7300GT esetében 1,4 vagy 1,2 lehet. Ez arra utal hogy 1,4ns-esek a memóriák. A számolási módszer a következő 1000/1,4ns = 714mhz. Megkaptuk a valódi órajelet, ezt az értéket a DDR rendszerű memóriáknál meg kell szorozni kettővel, így kapjuk meg az effektív órajelet, azaz 1428mhz-et.

[kép]

A mi esetünkben ez lenne a 6-os érték, de a klasszikus módszer úgynéz ki itt nem válik be, ezért a gyártó honlapján utánajárva megtalálhatunk minden információt.

[kép]

Tehát az Elpida E2516AB-6E-E típusú chip 667mhz-re van hitelesítve. Így a 844mhz-es tuning már sokkal jobban hangzik!

INNO3D 6600GT 128MB

[kép]
[link]
[kép]
[link]
[kép]
[link]

Ez a kártya nem szorul különösebb bemutatásra, teljesítménye a maga korában egyedüli volt és ehhez mérten baráti árának köszönhette sikeres pályafutását. Mivel tekinthetjük az öszes közül a legismertebb kártyának, azaz a cikk második főszereplőjének így érdemes megfigyelni a trónkövetelő 7300GT-DDR3-al alkotott viszonyát! (most mondjam azt hogy köszönőviszonyban sincsnek?)
A kártya az Inno3D istállójából származik, sokan elzárkóznak ettől a márkától, de ezt itt és most szeretném leszögezni, hogy attól hogy olcsóbb és Inno a neve attól még ez is egyenértékű pl. egy Asussal. Evvel a típussal legtöbb probléma a hűtés hangossága volt.
Tuningban 500/1000mhz-ről (szép kerek számok) 560/1100mhz-ig jutottunk ami csekély, de átlagosnak mondható 12%/10%-os emelkedés. A memóriák itt 2.0ns-esek amik 1000mhz-re vannak hitelesítve.

GALAXY 7300GT-DDR3 128MB

[kép]
[link]
[kép]
[link]
[kép]
[link]
[kép]
[link]
[kép]
[link]

lérkeztünk cikkünk főszereplőjéhez! Már a doboza hírdeti, hogy nem egyszerű kártyáról van szó: ''Premium 1,4ns memory'' címkével. A kártya nyomtatott áramköre memóriái és gpu-ja megegyezik a nagytesó 7600GT-vel. Csonkítások 12 pixel shader egység 8-ra való redukálásában és a GPU 60mhz-el rövidebbre vételével ki is merülnek. Ám ez leginkább az árcédulán és persze a teljesítményben látszódik meg.
Szerencsénkre a Galaxy nagyon jó minőségű és hatásfokú hűtőt rakott a kártyára ami nem gyári rózsaszín ragaccsal érintkezik a chip-hez hanem annál sokkal jobb fehér szilikon pasztával.
Felvetődik a 128mb vs. 256mb kérdése. A válasz a kérdésre pedig a gyakorlatban a 256mb-os kártya előnye minimális (de már mérhető!), pl. 3dmark pontszámok és esetleg nagy felbontás bekapcsolt látványjavítók mellett. Általános igazság itt is megállja a helyét: mire a játkékok kihasználnák a kártyán található 256mb memóriát addigra maga a kártya lesz gyenge azok futtatására. Zárójelben megjegyezném, hogy a plusz memóriáért majd 5000ft-al többet kell otthagynunk a pénztárnál!

7300GT TUNINGJA, AVAGY AMIRŐL A LEGENDÁK SZÓLNAK
Alapórajelről 500/1400mhz-ről (ez már így is szörnyű) egészen 600/1900mhz-ig jutottam! Ezt mind gyári hűtővel emberi hőmérsékletek mellett! Ez a kártya úgynézki ritka példány, de átlagban el szokták érni a 600/1700mhz-et. Tehát gpu oldalon 20%-os, a memória oldalán pedig 35%-os emelkedést mérhetünk! Ez egy 714mhz-re hitelesített memóriától kb. hihetetlen.
A lehetőség a 7600GT-től örökölt G73-as GPU-ban és az 1,4ns-es Samsung memóriákban rejlik:

[kép]
[link]
[kép]
[link]

TITKOS TARTALÉKOK 7300GT-BEN
Míg a processzoroknál az üzemi feszültséget pár kattintással a biosból állíthatjuk addig a videókártyáknál feltétlenül hardveresen kell babrálnunk. Ezt volt-mod (vmod)-nak azaz feszültség mod-nak hívják. Két féle módja van. Bizonyos pontok közé ellenállásokat forrasztunk be így állíthatóvá válik a feszültség.
Vagy ún. pencil mod, azaz ceruza modot alkalmazunk. Ez azt jelenti hogy grafit ceruzával a megfelelő ''smd'' felületét finoman megsatírozva csökkentjük annak ellenállását, ezáltal növeljük a feszültséget. Így plusz mhz-ekhez jutunk mind a memória mind a gpu odlalán. De egy ilyen mod szükségességge a megfelelő szakértelem és a jó hűtés! Sokan elérik a 750-780mhz-et GPU oldalon, ram oldalon pedig volt aki 2000mhz közelébe jutott!

GALAXY 7300GT-DDR3 128MB ZALMAN - SLi

[kép]
[link]
[kép]
[link]

Pár hónappal a 7300-as széria felfutása után a Galaxy összeállt a Zalmannal és kidobták minden idők legütősebb kombinációját. Mindegyik Galaxy kártya rendelhető eleve Zalman hűtéssel. Kérdés hogy ez mekkora felárat jelent? Azt fogjátok hinni hazudok, ez mindössze 1500-2000ft felárat jelent!
Beszéljenek a képek:

[kép]
[link]
[kép]
[link]

SAPPHIRE ATI RADEON X1600 PRO DDR2 256MB

[kép]

Következzék az ellentárbor képviselője, mely egy x1600pro a Sapphire-től. Tulajdonképpen a kártyát a 7600GT ellen készítették, ám annak befogására még a nagytesó x1600xt sem volt képes. Ezért leginkább a 7600GS-t tekinthetjük ellenfelének. Az ati pedig fél év késéssel az x1650pro személyében sem volt képes normális alternatívát felmutatni a 7600GT ellen...
Tovább boncolgatva a témát ha a kártya ellenfele a 7600GS ami nagyjából egy szinten van a 6600GT-vel, így tekinthetjük azt is ellenfelének, tekintettel arra hogy csak 6600GT szerepel a cikkben!
Tuningban felemás képet mutatott az Ati kártya. Alapórajelről, azaz 500/600mhz-ről 625/675mhz-ig jutottam. Ez a GPU oldalán 25%-os a memória oldalán pedig 12,5%-os növekedés. Tekintettel arra hogy azonos típusú Elpida ramok voltak a kártyán mint a korábban bemutatott Club3D 7300GT-DDR2-n amin gond nélkül elértem a 844mhz-et. Valószínűleg több feszültséget kaphattak a memóriák a Geforce-on.

TESZTRENDSZER
[kép]

3D MARK 03
[kép]

[kép]

[kép]

---

A CIKK MÉG NEM ÉRT VÉGET, FOLYTATÁSA A SAJÁT OLDALAMON ITT: [link]
HA TETSZIK KÉRLEK KATTINCS ÉS TOVÁBBI TESZTEK ÉS JÁTÉKTESZTEKET TALÁLSZ AZ OLDALAMON!