2022. május 28., szombat

Gyorskeresés

Agydinamó - csend és világosság, csak eléggé fékez

Írta: |

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Fejlesztettem kicsit a gepárdot, vettem egy Shimano dh-3n20 agydinamót. Jelenleg direktbe van kötve, így azért egy 30km-es távon már érezhetően több energiámba került a tekerés. Eddig lazán tartottam a 25-ös tempót, kis hátszéllel 28-30-at, most meg a 24-es tempóhoz is azért meg kellett szenvedni.
Szóval a kérdés: azt írják itt-ott hogy kikapcsolva alig van ellenállása. Hogy lehet ezt kikapcsolni? Nem találtam rajta kapcsolót. Vagy csak annyi, hogy megszakítom a vezetéket, beteszek egy apró kapcsolót és kész?
Egyébként nagyon frankó, hogy hangtalan, és nagyobb fényerőt ad mint a régi dörzs dinamóval. Még előre kéne esetleg egy kondenzátor+led hogy megállás után is világítson, mint a hátsó.

Hozzászólások

(#1) XmoD


XmoD
aktív tag

Csak egy kapcsolos lampa kell neki vagy egy kis kapcsolo. Ha nincs ami leveszi rola a termelt aramot akkor kisebb az ellenalasa. Van elso lampaban is kapcsolos+standlichtes. Annyira nem is horror aron.

(#2) Stonerice


Stonerice
őstag

Nekem is van agydinamóm már egy éve a Fischer Alu trekking kerékpáromon, és az első hónapban én is majd meg szakadtam. 2 fokozattal lejjebb kapcsolva tudtam kényelmesen kerékpározni mint ma. Kényszerítettem magam a nagyobb sebességfokozatra, mivel kezdett kopni az adott sebesség fogaskereke.
Mondhatom, hogy megszoktam a napi 4 kilóméter tekrés után. De azért erős szembe szélben még észreveszem a z ellenállását.

Pénz beszél, kutya utal! Aktuális főkomponenseim: 5600X / Msi B450 Gaming Plus Max / 16GB 3733 cl16 / Sapphire Nitro Rx480

(#3) Victoryus


Victoryus
addikt

Szóval majd megszokom. Vagy eladom. Még kipróbálom világítás nélkül jobb-e. Csak rohadt korán sötétedik. Hülye óraállítás. Lehet mégis a neodimium mágneses megoldást kellett volna. Az legalább levehető. Így max kerékcsere...

[ Szerkesztve ]

A facebook profilnak a valósággal való bármilyen hasonlósága csak véletlen egybeesés. --> Huawei band 6 aprón

(#4) Ghoosty válasza Victoryus (#3) üzenetére


Ghoosty
őstag

"Hülye óraállítás."

A mostani a normális órabeállítás. A nyári az a mesterségesen módosított.

(#5) PC-rev-RM válasza Victoryus (#3) üzenetére


PC-rev-RM
tag

Hát ha direktbe van kötve, akkor valószínűleg azért olyan nagy az ellenállása. Ezt írják is a Testbike-on a véleményed előtt. Esetleg kifogtál egy selejtet? Esetleg lazítani kéne a kónuszon? Nem tudom, nem értek hozzá, de az biztos, hogy a legtöbben a 20-at sem futják meg városban, nem hogy a 28-at. (Írta is valaki, hogy a gyerek bringáján van ilyen, na az is biztos, hogy a családos városi bringázás nem 30-cal suhanás) Talán ők azért nem érzik ennyire.
Ha könnyű a bringád és eredetileg kicsi a gördülési ellenállása (pl vékony gumi + jóféle agy/felni), gyanítom, fokozottabb lesz a fékezés-érzés, mintha egy mezei bringáról váltana az ember. Legtöbben a gumit sem az ajánlott nyomáson használják, nekik még kevésbé feltűnő a jelenség.

Engem is érdekelnek a tapasztalatok, mert tervben van egy hollandbringa, görgősfékes agydinamós, a görgősfékeknek is van ellenállása, kíváncsi vagyok, mennyit ront a tekerhetőségen, csak felénk még kipróbálni sem igazán tudom, mert senkinek nincs ilyen. Mindenesetre a hollandoknál eléggé elterjedt, szóval olyan rossz csak nem lehet. Bár azt is el tudom képzelni, hogy fizikailag kicsit keményebbek ott északon, mert ezeket a 20kg körüli bringákat gyakran 1db anya tekeri 2db gyerekkel + 20kg cumóval. Szóval szerintem pudingok vagyunk. :DDD

Alpha Kenny Body • Where faith fails, human ingenuity prevails. • We put the fun in funeral •

(#6) Victoryus válasza PC-rev-RM (#5) üzenetére


Victoryus
addikt

Ma nem értem rá tekerni, de holnap megyek és kipróbálom világítás nélkül. Kapcsoló még nincs, de az első lámpából ki lehet húzni egyszerűen. Szerintem a többi tapasztalat kikapcsolt állapotra vonatkozik.

A facebook profilnak a valósággal való bármilyen hasonlósága csak véletlen egybeesés. --> Huawei band 6 aprón

(#7) Victoryus


Victoryus
addikt

Voltam 2x25km-es távon vele, első lámpát kiiktattam. Sajnos eléggé fújt a szél, igazából szélcsendben jönne ki jobban a különbség.
Azért így már jobb, de még mindig érezni a fékező hatását. 10-15 km/h sebességig nagyon szépen gurul, de fölötte fékez. Ahol én használnám.. ugye a 24-28km/h tartományban ott érezni. Azt is olvastam, hogy a zener diódát ki kéne iktatni, de akkor meg üresben 80v-ot termelhet.. Csak nem az igazi.Skori weblapján olvastam.

Azt is írták, hogy jobb, ha nem teljesen üresben megy, hanem kap valamennyi terhelést.. Most a hátsó led ment, így már egész kicsit a különbség. De ugye nem nyírja ki? Ha jól értelmeztem ez a zener dióda terhelés függvényében szabályozza a teljesítményt.
Még az a próba hátra van, hogy totál lekötöm róla a lámpákat. Megemelt kerékkel forgatva nem éreztem különbséget a bekapcsolt hátsó ledhez képest, de úgy is csak egy hosszabb út után lehet erről véleményt mondani.
Közben rájöttem, hogy én egyáltalán nem is ezt a fajtát rendeltem amit végül küldtek.
Ilyet akartam: DH-3N20
Ilyet kaptam: DH-3R30 Nexus, ehhez lehetne görgőféket is használni. Mondjuk ez elvileg a drágább. Ránézésre nem nagyon különböznek, és talán a 3r30 az 2013-as modell.

Igazából nem tudom hova tegyem a kapcsolót, nincs mivel felfogatni. :F Talán a lámpatartó konzolba kéne epoxi gyantával rögzíteni, ott pont elférne.

A facebook profilnak a valósággal való bármilyen hasonlósága csak véletlen egybeesés. --> Huawei band 6 aprón

(#8) PC-rev-RM válasza Victoryus (#7) üzenetére


PC-rev-RM
tag

Ez a "jobb, ha nem teljesen üresben megy " dolog meglepett. Nem hinném, hogy az emberek felkapcsolják nappal poénból a lámpáikat csak azért, hogy jobb legyen a dinamónak. Néztem egy Gazelle Chamonix-ról videót. Felkapcsolta a hátsó lámpát: tuti, hogy elemes volt. Felkacsolta az elsőt: csak a kerék forgatásakor világított.
Igazából nem tilos folyton világítania, szóval...

Mindenesetre Skori tudja mit csinál, én a gari miatt sem venném ki a zenert.

Alpha Kenny Body • Where faith fails, human ingenuity prevails. • We put the fun in funeral •

(#9) ooooobi


ooooobi
senior tag

Én tekertem ilyennel 160km-t is, oda tökéletes volt a folyamatos gps futtatáshoz. Igaz csak huszon pár km/h-ás tempot megyek mindig, elötte is utänna is, de egy picit tányleg érezni hogy visszafog. Ha nem edzel csak magad szorakozasara tekersz, vagy közlekedési eszköz akkor meg szerintem mindegy mennyivel mész, ilyen kisebb távokon is csak pár perc idöveszteség.

(#10) Anstein válasza Stonerice (#2) üzenetére


Anstein
újonc

Nem értem a problémát! Nekem egy Shimano agydinamóm van, elől hátúl AXA steady lámpákkal. Aggódtam, amikor megvettem a rendszert, hogy majd lesz ellenállása, DE NINCS!!! Tényleg semmi. Sem kikapcsolt, sem bekapcsolt lámpák mellett nem érzékelek különbséget a korábbiakhoz képest.
Tulajdonképpen végiggondolva, tisztán fizika az egész. A hagyományos dinamóhoz képest eleve csak töredéke lehet az ellenállása. (Amíg egy hagyományos dinamó kerékének sugara kb.12 mm, addig a kerék sugara nagyjából 300 mm. 300/12=25) Tehát a hagyományos dinamó ellenállásának nagyjából 1/25-e az agydinamó ellenállása terhelt állapotban. Vegyük hozzá azt is, hogy a hagyományos dinamó 3W-os, míg a ledes lámpákhoz elegendő az 1,5 W-os teljesítmény. Ez szintén felezi az előzőleg kiszámított ellenállást (1/50).
Összegezve: Az agydinamó ellenállása valójában csupán egy enyhe szellőnek sem minősülő szembeni légáramlás ellenállásával ér fel. ("Gyakorlatilag" nincs, nem lehet érzékelhető ellenállása!) Ha az agydinamó felszerelése után - világítást használva - magasabb fokozatba kell váltania valakinek, annak az okát máshol kell keresni.
Ami még az agydinamós rendszer mellett szól, hogy az elemes rendszer olcsóbbsága okán mintegy 5 garnitúra elem megvásárlása után már kiegyenlítődik a különbség. Utána már haszon, nem is beszélve a környezettudatosságról.
Ennyi! - A tapasztalataim alapján.

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2022 PROHARDVER Informatikai Kft.