2024. június 16., vasárnap

Gyorskeresés

Cimborát motorra!

Írta: | Kulcsszavak: Simson

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

Az előző bejegyzés egy erőtlen Schwalbe-ról szólt, amit megnéztünk, de legalább eleget kellett érte utazni, hogy bebizonyosodjon, hogy sz@r. A következőkben egy lehetséges stratégiát vázolok fel, amit Zolival kigondoltunk, hogy hogyan kerítünk neki egy jó motort, amivel kevesebb a nyűg, nem kell a világ végére elmenni, és még talán olcsó is. Lehetőleg KR51/2, esetleg KR51/1

A szállítás problémája...

Egy Simson 2018-ban már közel sem biztos, hogy lábon hazahoz, sajnos. A motor elterjedtsége és az emberek szellemi és anyagi hiányosságai szülték azt a helyzetet, hogy különböző mértékű tákolásokkal építettek megbízhatatlanságot a jelzőkkel inkább nem is illetett tulajdonosok szeretett gépeikbe. Ez vezet ahhoz, hogy mindenképp utánfutózni kell, ami autótól és távolságtól függően meglehetősen nagy költség, pláne, hogy sem autónk, sem utánfutónk nincs. Persze, ez tágabb értelemben nem igaz, mert autónk is van horog nélkül, és utánfutót is tudunk rokontől kölcsön kérni, de a benzinköltség egy futóval akkor is nagyobb.

Alternatívaként ott van, hogy a motor elejét kiszedjük (könnyen megvalósítható), majd elforgatva, az olaj és az üzemanyag leengedése után bepasszírozuk a családi kombiba. A családi kombi utána hónapokig benzinszagú, és lehet, hogy egyéb sérüléseket is elszenved a belepakolt nehéz vasak miatt. Csak végső esetben, nagyon jó motor esetén szeretnénk ezt a megoldást alkalmazni.

Helyben is lehet motort venni, én is így cselekedtem. Szerencsém volt, hogy kifogtam a saját perkettes simsonomat, de nagyon kerestem, hetekig. Nem csak nagyon jófej és korrekt eladóba botlottam így, de megspóroltam a szállítással járó nyűgöt és költséget is azonnyomban.

Találjunk hát helyben motort...

A város nem jó hely a hasonló kismotorok számára. Amikor egy középiskolás gyerek megszerez egyet, és villant a haverjai előtt, egyből mindenkinek kell. Amilyen olcsók, meg is kapják, vagy megszerzik maguknak, hogy aztán az óvatos és féltő kezeik, és soha el nem spórolt karbantartásaik mellett további évtizedeket szolgáljanak ezek a megbízható és jó minőségű motorok. Ez a mondat persze ironikus, hiszen majdnem minden kamasz majdnem mindent tönkretesz. Én is voltam kamasz. Én is tettem tönkre dolgokat, hoztam rossz döntéseket. Ez az életnek egy ilyen időszaka, nincs benne semmi átkozni való.

Ahol a demográfiai mutatók idősebb társadalmat mutatnak, ott jobb eséllyel bukkan fel egy-egy megőrzött példány amivel a gazdi hosszú távra tervezett. A máskor szomorú és kilátástalan érzetet keltő somogyi falvak most akár még az előnyünkre is válhatnak. A siófoki agglomerációba, és a mondjuk legfeljebb 35 km-re lévő falvakba azonban el is kell jutni valahogy, meg kell szólítani a lakóikat.

Marketing a javából

Siófokon a szunnyadó motorokat a Szuperinfo/Mozaik újságok hirdetési hasábjaival terveztük kiásni. Ez nekem korábban hozott csekély eredményeket, ami egy egy hetet fizet - hármat kap akció mellett egész jó ár-érték aránnyal bír. A falvakba már inkább csak a Somogyi Hírlap jut el, ebben is megpróbálhatunk apróhirdetni.
A falvak templomjait és kocsmáit is invazív módon megkörnyékezzük. A kocsmárosnak szólunk, stóc névjegyet hagyunk, hogy SIMSONT VENNÉK SAJÁT RÉSZRE. Ez lesz a mottó, mindjárt ki is térek rá, hogy miért. A helyi kisbolt faliújságára kitűzzük rajzszöggel, mindenhová, lámpaoszlopra, ha kell kitesszük. A felirat pedig nem véletlenül lesz ilyen egyszerű.

Viseld el a többlet információt a valószínűbb találatért

Dúl az analfabetizmus. A Schwalbe típus betűzése többször is problémát jelent, erre tudnék sok-sok referenciát adni. A "Csurbli" volt eddig a király. Ezért nem adunk meg típust. Esetleg egy mondat végszónak, hogy bármilyen állapotban érdekel. Ez úgy sem igaz, persze megfelelő áron alkatrésznek a legnagyobb sz@kupacot is elhoznám, de persze ez csak én vagyok. A vége úgyis az lenne, hogy valahogy abból is motort fabrikálnék. Telefonban úgyis körül lehet írni a típust elég konkrétan, és leszűrhetünk következtetést, hogy érdemes-e nekiindulni egyáltalán.

Sajnos erre ellenpélda is volt, márpedig Siófokon. Egy idős néni hívott, hogy neki aztán van nagyon jó simsonja, az elhunyt férje sajnos már alig tudott menni vele. A nénit próbáljuk faggatni, hogy milyen színű, milyen forma, hogy legalább valami becslésünk lehessen, de semmi érdemit nem sikerül kihúzni belőle. Annyit csupán, hogy egy fészer mélyén van. Nosza, közel van, lebicajoztunk, majd -5°C-ban kipakoltuk a fészert fél óra alatt, hogy a ponyva alól felsejlhessen egy spenótszín 210-es babetta. A néni nem akart rosszat, visszapakoltunk a fészerbe, majd elköszöntünk. Never again.

Az is hasznos tapasztalat volt, hogy hamar térj a lényegre a telefonban. Volt, hogy 25 percen keresztül faggattam a bácsit, mire kinyögte, hogy amúgy 5 éve darabokban van a motor, és a részegységei külön falvakban helyezkednek el. Az általa felvázolt ár tükrében nagyjából 2,71 másodpercembe került eldönteni, hogy megint illedelmesen eköszönök és kihúzom a bácsit a listáról.

Egyelőre ennyit szerettem volna megosztani a taktikánkról, majd ha nekiláttunk, és eredmény is akad, akkor beszámolunk. Eddig láttam már olyan cifra dolgokat, hogy legközelebb kamerát is viszek, és felkerül YT-ra, hogy együtt szórakozzunk. Ha jó motort sikerül venni, persze akkor azért, hogy együtt örülhessünk (vagy ti irigykedhessetek).

Ugyanitt Hajdú bojler eladó!

Hozzászólások

(#1) Freiherr


Freiherr
őstag

Sose tetszett nekem ez a "Csurbli" Simson.Inkább egy enduro, vagy N-es, de sok sikert.

XXX

(#2) Somatom válasza Freiherr (#1) üzenetére


Somatom
veterán

Jó lenne az a "Csurbli", védi a lábat. Csak, ha már robogó, akkor jobb lenne manuális kuplung, váltó nélkül. Az N, és az Enduro két véglet. Az N a legalapabb. Nincs akku, gyújtáskapcsoló, indexek, csak 3 gangos a váltó, stb. Ráadásul a hazai exportosak (NH) még fojtva is voltak. Jó, az nem volt nagy kunszt, egy gyűrű a karbiban.

Samsung XCover 6 pro, Tab S7+ 5G

(#3) TheLázs


TheLázs
csendes tag
LOGOUT blog

Ezt nem értem, hogy manuális kuplung, de mellé monjuk variátor. A robogóknál elenged a kuplung, amint elengeded a gázt, ahogy tudom. Nem tudom, miért szeretne bárki robogón motorfékezni, vagy egykerekezni, esetleg gumit füstöltetni. Persze, ezeknek nem feltétele a manuális kuplung, de nem árt.

És mi van egyes régi japán postásrobogókkal? Ott sokszor láttam már, hogy pedálos a fék. Mégis két kar van amit húzni lehet? Nem a honda giorcub és hasonlók amire gondolok, hanem yamahából láttam valami hasonlót.

"Annyi mindenféléhez nem értek, hogy az már sokoldalúságnak számít” – Örkény István

(#4) DigitXT válasza TheLázs (#3) üzenetére


DigitXT
félisten

Dehogy enged el azonnal a kuplung. Kellemetlen lenne úgy vezetni...
Van motorfék is, ami elég hasznos, ha lejtőn lefelé gurulsz: amíg egy
bizonyos fordulatszám alá nem esik a kuplungtengely fordulatszáma,
a pofák kint maradnak, szóval elég egyértelmű* a motorfék hatása.:)

*: nyilván köbcentije válogatja, de nagyobbakon szépen lassít az is...

Amúgy sem az egykerekezéshez, sem a gumifüstöléshez "nem kell"
manuális kuplung, bár megkérdőjelezem az ilyesmi értelmét.:D Erős
motor kell, úgy mind a füstölés, mind a kerekezés/pofára esés megy.

(#5) Vakegérke válasza DigitXT (#4) üzenetére


Vakegérke
veterán

Bocs, hogy közbekotyogok, de kétütemű motornál nem üdvös a motorfék, mert nem kap olajozást a motor.

Szép szolidan, szép szolidan, elvégre nem vagyunk otromba állatok... (KFT) Birodalmi Szóvivő és Békenagykövet (:L topic)

(#6) DigitXT válasza Vakegérke (#5) üzenetére


DigitXT
félisten

Mivel robogóról van szó, az lehet 4 ütemű is: nekem csak olyanok voltak.:K
Azokon hasznos a motorfék. (Trabiban meg volt szabadonfutó, tiszta sor.:D)

(#7) Vakegérke válasza DigitXT (#6) üzenetére


Vakegérke
veterán

Stimmel, van négyütemű robogó, de jelen esetben Simson a sztár, ami bizony kétütemű. ;)
Ami meg a Trabit illeti, csak a negyedik fokozat szabadonfutós. Nekem volt, nagyon szerettem, csak el kellett adnom, mert nem tudtam fenntartani.
A varnyúnak (Wartburg) volt minden fokozata szabadonfutós.

Szép szolidan, szép szolidan, elvégre nem vagyunk otromba állatok... (KFT) Birodalmi Szóvivő és Békenagykövet (:L topic)

(#8) TheLázs válasza Vakegérke (#7) üzenetére


TheLázs
csendes tag
LOGOUT blog

Hát, azokat sem lehet már sokáig szeretgetni... :( Nemsoká nincs számukra műszaki többé.

"Annyi mindenféléhez nem értek, hogy az már sokoldalúságnak számít” – Örkény István

(#9) Vakegérke válasza TheLázs (#8) üzenetére


Vakegérke
veterán

Már érdek nélkül mondom, jó nagy baromság. Kinek ártanak? Tény, hogy nem parfűm illatú a kipufogógáz, de amit évtizedek óta gajdolok, sokkal kevésbé szennyezőek, mint a kormoló dízelek.
Arról nem is beszélve, hogy soha nem volt olyan eset, hogy ne tudtam volna indulásra ösztökélni a motort, ha azt mondta egy árok szélén, hogy ő bizony feladja, máma már nem ketyeg tovább. Ehhez nem kellett más, mint egy maréknyi szerszám, pár gyújtás alkatrész, gyújtógyertya és (igen,) szeretet.
Olyan eset is volt, hogy hörögve-köhögve tette meg az utolsó métereket, de hazahozott minket a megszokott parkoló helyig. Hát lehetett nem szeretni? :)

Szép szolidan, szép szolidan, elvégre nem vagyunk otromba állatok... (KFT) Birodalmi Szóvivő és Békenagykövet (:L topic)

(#10) Hieronymus válasza TheLázs (#8) üzenetére


Hieronymus
addikt
LOGOUT blog

Nem annyira nagy baj ez.
Nincs az a sebesség, amelynél biztonságosnak tekinthetőek ezek az autók.
Csukott szemmel meg lehetett állapítani annak idején, hogy nyugat- vagy kelet Berlinben voltál éppen. A nyugati rész nem volt büdös a keleti részhez képest. :((
Környezetszennyezésből jelesre vizsgáznak ezek a járművek.
A nyolcvanas években, Belgiumban a Wartburg, amolyan második autónak számított. Minden olyanra használták, amire sajnálták az autót használni. Már akkor kötelező volt, minden kétütemű járműnek a kényszerolajozás. Keveréket használni tilos volt.

"Induljunk ki abból, hogy 300'000 Ft-ért legyen egy teljesen felújított motorunk.."
Ennyi pénzért én inkább új motort vásárolnák. Valami ilyesmit. !

Legyen béke! Menjenek az orosz katonák haza, azonnal!

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.