2020. január 19., vasárnap

Gyorskeresés

Az új autó

Írta: | Kulcsszavak: Autó . Swift

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

A történet ott kezdődött, hogy a 2010-ben vásárolt Swift kezdett nagyon öreg lenni. Már a vételkor is a 17.-ik életévét járta, de mára kezdett elég koros lenni, és ez meg is látszott rajta sajnos. Hiába Suzuki, a kopó alkatrészek itt is kopnak, és bár a lényeges dolgok javítva/cserélve lettek, elég húzós összeget kellett volna ráköltenem, hogy a műszakin átguruljon. Azt le sem írom, az előzőn hogy ment át a gányolt küszöbbel.
Viszont ment. Szakadatlanul.A fogyasztás megállt 5.2-6 literből, előbbinél 60/80km/h, motorfék, ahol lehet (ez volt a munkába járós mód), utóbbi pedig 60/100, és belefért néhány gyorsítás is. Olajat sem ette túlzottan, 1 liter ment el 10 000km alatt.

Elkezdtem új autót keresni. Először úgy volt, hogy veszek hitelre egy 10 éves gömbölyű Swiftet, találtam is egy nyolc éves naracsmetál "Mystic" limitált szériás közel full extrás példányt, meg is néztük, el is vittük próbakörre, és beszámolták volna az aktuális autót is, de végül elvetettük az ötletet a hosszú futamidő miatt (közeli terv a lakásvásárlás).

Tovább keresgéltem, Hahu és Jófogást naponta legalább ötször látogattam. Egy nagy megkötés volt, hogy 100 kilométernél ne legyen messzebb az autó, mi ne mondjak, az ország túloldala paradicsom lett volna számomra. Rengeteg autót megnéztem, volt "bakancs" Micra, Almera, G Astra, Tigra (ezek nagyon tetszettek) még régi Lancer is, és persze rengeteg régi Swift. Ekkor körvonalazódott bennem, hogy maradok a jól bevált típusnál, de a full fapadnál magasabb felszereltséget szeretnék. A keretet meghúztam 420 ezer JMF-nél, és kikötöttem, ha lehet, akkor 2000 utáni G13BB motoros Swift legyen, légzsákokkal és legalább elöl elektromos ablakkal. Találtam egy szép fehér példányt 50 kilométerre, 2002/4, garantált 198k kilométerrel (ezt így beírta a hirdetésbe), sok extra, szép állapot. Csak az ára. 465 ezredest kért érte. Nem is nagyon foglalkoztam vele, fél millióért volt egy full extrás (klíma-ABS-Szervó) Swift, fájt a szívem, de annyit nem tudtam összeszedni, hogy kis alkuval elhozom, mert a papírmunka is pénzbe kerül, nem is kicsibe.

Két héttel később felbukkant egy ismerős autó Jófogáson., ugyanazok a képek, ugyanaz a szöveg, de immár csak 425 ezer az ár. A közeli fehér autó volt. Ekkor hívtam fel. A túloldalon egy, hangjából ítélve 30-40 közötti férfi vette fel, nagyon örült az érdeklődésnek. Rá is kérdeztem, hogy jelenleg mennyi az ára az autónak, mert egyik oldalon ennyi, másikon annyi. Csak annyit mondott, hogy a felesége kicsit mellélőtte az árat, de az autó az övé, Ő írta a hirdetést is. El kell jönni, meg kell nézni, biztosan meg tudunk egyezni. Lebeszéltem az időpontot, házhoz megyek, ismeretlen városba.

Másnap mentünk. Kaposújlak, nem messze Kaposvártól. Főút melletti település, kevés utca, szép környéknek tűnik. Befordultam a megadott utcába, azonnal feltűnt, hogy új építésű házak vannak, nem is kicsik. Bizakodó voltam.

Megjöttünk, észre is vettek minket. Körbenéztem, vannak hibák, de ugye 14 éves autóról beszélünk. Nincs kikozmetikázva, mint a kereskedősök. De kulturált. Sokat beszélt az autóról, megmutatta a látható hibákat. Mentem egy kört. A kuplung kemény. Valami halkan nyikorog alapjáraton, és rezonál is. Megkérdezem, mennyi az annyi. Itt nagy meglepetés ért. A férje nincs itthon, így nem akarja odaadni, a férj többet tud az autóról, két nap múlva hazaér, jöjjünk vissza, beszéljük meg vele, az autó addig itt lesz. Kicsit meglepve mentünk hazafelé. Otthon felhívtam megint az előző telefonszámot, elmondtam mi történt, és megbeszéltük a következő időpontot. Természeteseten hozzátette, ha időközben másik autót találnánk, semmi baj, csak szóljunk, hogy nem megyünk.

Nem így lett. Csütörtöki nap délután mentünk vissza. Itt ismertették az autó előéletét (szerelőé volt, na köszi), láttuk az új autót (egy hibrid Honda...), viszont elég sok dolog feltűnt. Szelepszárszimmergingek kopottak (indításkor füstöl, ez típusbetegsége a G13BB motornak), a szélvédőn több kavicsnyom van, egy javított, egy nem, és még három felületi, ami apró, még mindig nyikorog valami, és durva rezonancia is van alapjáraton (ennek a motornak a furcsasága a remegős alapjárat, valahol az 1.0 és 1.3 8V között). Viszont minden csak bentről hallatszik, kívül szépen jár a motor. Menjünk próbakörre. Két méter után kivillan a MIL jelzés (ismertebb nevén Check Engine). Változás nem történt, az autó ment, minden rendben volt. A tulaj értetlenül állt a dolog előtt, ilyet még nem csinált az autó. Jó nagy kört mentünk, kicsit meg is nyomtam, hogy mégis megy-e rendesen. Ment.

Visszaértünk. Ekkor már öt óra múlt, látták rajtam, hogy vacillálok. Kérték, mondjak egy összeget. Egy darabig gondolkoztam, majd azt mondtam, 370 ezres. Itt mindenki meglepődött, elkezdtek beszélgetni, hogy aki előttem megnézte, az négyszázat ígért, de majd csak két hét múlva, meg ez kevés, de Ők mennek németbe, az autó meg nem fér be a garázsba, így megegyeztünk. Lepapíroztuk a dolgot, és elhoztam az új autóm.

Hazafelé úgy félúton barátnőm hív -mögöttem jött-, hogy egy lángcsóva csapott ki a kipufogóból, és egy pillanat múlva visszaszívta, álljak meg. Félreálltunk, kiszálltam, de semmi sem látszódott, útközben is szépen járt a motor. Egy hosszú egyenes útra húzódva álltunk le,kértem, hogy üljön be, és menjen fel az út végén a dombra, de ne szerénykedjen, hátha látjuk az a lángot. Elindult, nem kellett csalódnom, ment, mint a meszes, de semmi furcsaság nem történt. A szekér jól ment.

Még beugrottam Anyámhoz, bemutattam az új szerzeményt, aztán irány haza, ekkor már fél nyolc volt, másnap munka. Délelőtt lebeszéltem az eredetvizsga időpontját az autószerelőmmel, fél háromkor már kész is volt. Előbb is elkészült volna, de nem tudtam délelőtt elvinni az autót. Közben megkötöttem a biztosítást is rá a vizsga alatt helyben (épp a CLB volt, és most is az Allianz volt a legolcsóbb).

Háromkor már az okmányirodában voltam. Itt nem kell időpont, bemész, sorszámot húzol (vagyis nyomsz) a terminálból, és vársz. Percek múlva már ügyintézőnél is voltam, minden ment a maga útján, már fizettem is kártyával, ekkor viszont nem várt fordulat következett. A folyamatot a rendszer megszakította, nem lehetett a forgalmit kinyomtatni. Az ok egyszerű, valaki egy másik kormányablaknál épp az én autóm ügyét intézi, és előbb lezárta, mint mi végeztünk, így változás állt be, a régi adatok már nem érvényesek.

Azt mondta az ügyintéző, hogy nagy ritkán, de előfordul, a baj az, hogy én kártyával fizettem, így nem lesz egyszerű a pénzt visszakeríteni. 10 perces telefonálás következett, de végül sikerült sztornózni a dolgot, újra nekivágni, immár sikeresen. Meglett a forgalmi, és az ok is, amiért megakadt a dolog: az előző tulaj bejelentette az eladás tényét.

Az új szerzemény egy 2002/4 havi fehér 5 ajtós Swift, GLX felszereltség. 2 légzsákkal, elöl elektromos ablakokkal, fényszórókkal és tükörrel, ködlámpával, immobilizerrel, távirányítós gyári központival, és két gyári kulccsal, szövetkárpittal, belülről nyitható tankajtóval (ez elég ritka extra a régi Swifteknél).

Kaptam hozzá összesen kilenc gyári dísztárcsát (mindnek törött pár füle, négynek a lakk is sérült), és egy garnitúra lemezfelnit téli gumival. A gumi kuka, és igazából téli szettem is van, de adták hozzá, mert nekik a helyet foglalja. Eladtam, ebből lett előre komponens szett. A fejegységet megtartottam az előz autóból. Ez történt február közepén-végén.

Egy hét múlva eladtam a régi, több mint öt éve szolgálatot teljesítő autóm, nagyon sok mindent megéltünk együtt, így fáj a szívem, mikor kigurult a kapun...

Ami azóta történt:

-Voltam szerelőnél, bal első lengőkart cserélni kellett, szét akart esni a gömbcsukló, a nyikorgó hangot a generátorcsapágy okozza. Túl volt feszítve a szíj. Kicsit lazított rajta, a hang sokat enyhült, de majd fel kell újítani a generátort.
-Az első féktárcsák cserélve lettek, betétek is, fékfolyadék szintén.
-Kicseréltem a jobb első indexet, ami a rezonancia nagy részét okozta (le volt törve a fül, ami rögzíti a fényszóróhoz)
-Kiolvastattam a hibakódot, nem meglepő módon az EGR szelep volt a ludas. Szétkaptam, amennyire lehet, kitakarítottuk, majd visszarakva még mindig világított...400km után, csak úgy magától megszűnt a jelzés.
-Május végén megvolt a műszaki vizsga

Volt lehetőségem alánézni az autónak, szép az alváz, rozsda van rajta, de melyik ennyi idős autón nincs...

Amit változtattam a vétel után:

-A hátsó ablaktörlőt elfektettem
-Megjavítottam az elektromos ablak kapcsolóját (a jobb oldali csak erős noszogatásra működött)
-Az elektromos ablak működik, ha nyitva a vezető oldali ajtó (gyárilag csak gyújtás mellett működik)
-Behúztam a négy éve vásárolt üléshuzat szettet (most is kapható Lidl-ben), mivel nem irodában dolgozom
-Beépítettem az MTX TRS 654 első szettet
-A csomagtartóban 0 forintból épített 13 literes Boombox van
-Piros lett a féknyereg és dob
-Felkerül a felújított OZ alufelni garnitúra

A fogyasztás baráti. Nem vezetek annyira kíméletesen, mint az előzővel, néha igencsak odataposok, így 5.5-5.7 liter produkál 90% országúti + 10% város arányban tavasszal és most nyáron is, ami nagyon kellemes.

Hozzászólások

(#1) ncc1701


ncc1701
(addikt)

Jók ezek a régi swiftek. És inkább egy teljesen kifizetett régi autó, mint egy új, amire rengeteg hitel van.

(#2) erik88 válasza ncc1701 (#1) üzenetére


erik88
(aktív tag)

Először én is így voltam vele. 20 éves vagyok. 9hónapja melózok és mondom jó lesz nekem egy ilyen kis swift munkába meg ide-oda. Aztán közbe rájöttem, hogy elég ha más hibázik, de ha belém jönnek tuti megmurdelek. Így eladtam gyors és vettem egy vw ventot nagyon minimálisan drágábban. Igaz nincs benne se légkondi se elektronyosablak csak egy szaros kp zár de cserébe ezerszer szebb/jobb/gyorsabb/kényelmesebb és ami a legfontosabb, hogy sokkal biztonságosabb. Ja nem mellesleg kevesebbet eszik :D

Akármilyen szar az élet a Földön, minden évben ingyen kapsz egy napkörüli utat.

(#3) alkatraz3000


alkatraz3000
(senior tag)

Swift után ugyanolyan swift. Hát... :D legalább lett vóna klíma!

"Nincs pénzünk olcsó sz.rt venni ... !"

(#4) Lars


Lars
(őstag)

Jó kocsik ezek, én is ilyennel kezdtem, 20 évesen első autóm volt. Kapott hieget meleget, sportkipufogót, meg tiltásig pörgetéseket bőséggel. Az még a régi 8v-s motor volt, ha kapott olajat, akkor kiment a világból. Fenntartási költség gyakorlatilag nem létezik. Ilyen apró nyekergő hangot a vezérmű támasztógörgője tudott még adni. Ha cseréled a szíjjal együtt, akkor a következő cseréig majdnem végig csendben van. ( a hang akkor jelentkezik, amikor esedékes amúgy is a csere :) )
Törésem is volt, még itt vagyok, nem törik rosszabbul mint a korabeli hasonló méretű autók. Be kell kötni magad és kész ...
1-szer nem indult el, úgy hagytam a lámpát és a gyári 8 éves akksi pillanatok alatt lemerült. Bebikáztuk, mentem vele 10 km-et, és újra indult simán :D Télre azért kapott új akksit. Imádtam, de volt lehetőség újra cserélni, így megváltam tőle. ( azóta is jó szívvel gondolok vissza rá )
( egyébként azóta is swiftem van, két gömbölyű is volt, mindkettő újonnan lett véve. Az elsőt ellopták 2 évesen, a másodikra nagyon vigyázok, 8 éve hű társam :) )

Jó utat, használd sokáig megelégedéssel :)

(#5) a_tesz


a_tesz
(Korrektor)

Hálás kis dögök ezek, mi is nyúz(t)unk családban többen is ilyet, nekem is egy 99-es van. Sok kellemes együtt töltött kilométert kívánok hozzá! :)

És egy kérdés, arról a boomboxról valami leírást tudnál mutatni? A kis csomagtartó miatt valami helytakarékos mélynyomót keresnék én is. Köszi!

スバル | De semmi baj Eric, ne feledd, nincsenek hülye kérdések, csak hülye gyerekek! - Mr. Garrison

(#6) D1Rect


D1Rect
(félisten)

Mit kell érteni azon, hogy az előző "kezdett öreg lenni"?

"Sok hűhó semmiért, lehetne mondani, de egy tetszett pecséttel azért értékelem a mérnökök igyekezetét. Még akkor is, ha a Galaxy Note-tal nem sikerült kategóriát teremteniük. " - 2011

(#7) Samus válasza a_tesz (#5) üzenetére


Samus
(addikt)
LOGOUT blog (1)

A Boombox egy egyszerű fa doboz, benne kettő 130mm-es mélyközép hangszóró (Samsung projektoros TV-ből bontva). Elég nagy dobozt csináltam neki, hogy később tudjam upgradelni nagyon zajkeltőkkel. Van benne egy 40mm-es PVC cső, 190mm hosszú (ez lenne a reflexcső), szóval igazi gány, de meglepően szépen puffog. Maga a doboz 19mm vastag tömör fa.Jelenleg a fejegységről szól, de tervben van egy TDA7498 alapú erősítő hozzá.

D1Rect: 22 éves múlt, és ez eléggé meglátszott az alján. A küszöbök komplett cserések voltak, a lengéscsillapítók szintén (kopogott mindegyik), az ajtók lógtak, a padlólemez is rohadt már, lengőkarok is cserések, a féltengelyek ropogtak kanyarban. Furcsa, de egy kollégám vette meg, azt mondta, ilyen jó autója még nem volt. Igaz, hogy eddig 50 ezrekért vett ilyen-olyan lomot, amíg ment, addig hajtotta. Motorikusan rendben volt, a hibákat elmondtam neki, hogy azóta mit javított, nem tudom. Az biztos, hogy úgy hajtja..., szóval nagyon.

'' Az élet egyszerű. Döntéseket hozol és nem nézel vissza.'' // Tomorrow's just your future yesterday!

(#8) GZoli7


GZoli7
(senior tag)

Nekem is ilyen volt kékben.
Alvázvédelmet csináltass rajta, ki fog lyukadni.

(#9) D1Rect válasza Samus (#7) üzenetére


D1Rect
(félisten)

Így már értem, gyakorlatilag gtk a rohadás miatt.

"Sok hűhó semmiért, lehetne mondani, de egy tetszett pecséttel azért értékelem a mérnökök igyekezetét. Még akkor is, ha a Galaxy Note-tal nem sikerült kategóriát teremteniük. " - 2011

(#10) bads1


bads1
(aktív tag)

-A hátsó ablaktörlőt elfektettem Ez gyári megoldás vagy házilag oldottad meg? Mármint hogy van direkt ilyen fektetett pozijú ablaktörlő? Nekem is jobban tetszene így..

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2020 PROHARDVER Informatikai Kft.