2024. április 30., kedd

Gyorskeresés

Kuplung nélkül 85km

Írta: |

[ ÚJ BEJEGYZÉS ]

- Nagy cucc! - mondhatnánk, hiszen egyre több autóban már alapból hiányzik. Viszont egészen más az, ha kellene, de kipurcant. Mint ahogy a munkatársaim közt vita van arról, hogy a 25 éves transzporterünk turbós volt-e eredetileg. Szerintem egész biztosan nem, hiszen nekem volt olyan autóm amiben elromlott. Semmi erő nincs akkor benne. Vagyis a céges autónk nem lenne ennyire fürge, egy elromlott turbóval, hiszen gyárilag úgy van kialakítva, hogy ne lehessen egyszerűen nélkülözni.

Na, de kezdjük az elején! Egerben kellett egy mintamunkát elvégezni. Ezen múlik, hogy lesz-e szerződés a továbbiakra. A főnök nem szerette volna, ha ezért kiesik két ember a termelésből, így jött az ötlet, hogy szombatra időzítsük az akciót. Nekem kapóra jött a dolog, mert legalább hazavihetem a feleségemet, hogy lenyírja a füvet, leszedje a földiepret. Fatornyos kicsi falunk majdnem útba esik. Nincs jelentősége, hogy 69, vagy 75 km az út. A főnök eléggé toleráns, akár mondhattam volna neki, hogy teszek egy leheletnyi kerülőt. Kollégám hatására mégse tettem. Ő nagy mestere a félrevezetésnek, olykor teljesen értelmetlenül vetít, mint ahogy most is tettük. Amikor a céghez kerültem, nehezen szoktam meg, hogy a „hol jártok?” kérdésre soha nem a valós pozíciót adtuk meg, hiszen mindig akadt egy-egy privát kerülő, valami elintéznivaló. Ha egyéb nem is, de meg kellett állni kaját venni, vagy dohányt. Nekem például erre soha nem kellett időt szakítani a munkaidőből, hiszen reggel már feltöltött tarisznyával kezdek. Mint ahogy egy házasságban, a brigádban is összecsiszolódnak az emberek. Ha a kolléga lexarja, akkor én is.

Felvetődött olyan elképzelés, hogy a visszaúton én is kiszállok otthon, és nem jövök vissza Miskolcra. Gergő ezen kissé ledöbbent, s azt kérte, hogy ezt döntsem el biztosra, mert ha nem jövök vissza, akkor elhívja a fiatal kollégát. Ő máskor is elkísért bennünket egy kommunista műszakra, noha neki nem kellett volna jönnie, csak a társaság miatt tette. Na, meg rá is ért. Én arra gondoltam, hogy Gergő fél egyedül autózni, de az öreg kolléga szerint sofőr kell, mert másnapos lesz. Fizetésnapot követően ez nem ritkán fordult már elő korábban. Tudatában volt ennek veszélyével ő maga is, mert amikor a főnökkel pontosítottuk a helyszínt, mindjárt nekem ajánlotta fel, hogy vezessek, hiszen én vagyok ismerős Egerben. A helyismeretre aztán szükség is volt, de tudtam volna én a navigátorülésből is segíteni.

Induláskor ezek után nem is kellett csalódnom, hiszen bevallottan másnapos volt a kolléga. Tartott egy szondázástól. Aztán a főnök – aki személykocsival már előre ment – szokása szerint telefonon zaklatott, hogy hol járunk, és miért haladunk olyan lassan. Azért bzmeg, mert ez nem Toyota. Valóban nem az, de a megengedett legnagyobb sebesség nem jelent gondot az öreg csotrogánynak. Persze hazaszaladni a dohányzó készletért, felvenni kis kerülővel a páromat, aztán kis kerülővel hazavinni, ott pár percet elidőzni...azért megnöveli a menetidőt.
Noszvajon jártunk a második telefonáláskor. „hol jártok?” Javasoltam a kollégának, hogy vallja be a kerülőt, de ő határozottan ellenezte. Inkább rájátszott a tájékozatlanságára. „Milyen falu is ez?” Ha a főnök elég jó lenne térképismeretben, tudná, hogy Kövesd után csakis egy falu jöhet szóba. Már ha azon az útvonalon közelítünk amerre ő gondolta.
Telefonálás után néhány másodperccel egy nagy kanyar miatt visszaváltottam harmadikba, és beesett a kuplung pedál. Nem első eset, jártam már így máskor is. Akkor is így voltunk ketten, ráadásul akkor sietős volt a dolgunk, mert Kazincbarcikán kellett elrohanni a Tesco-ba WC-re. Akkor is megoldottuk. Annyi a nehézség, hogy nagyon meg kell tervezni az útvonalat, lehetőleg kicentizni a lámpaváltásokat. A váltóval csak keményen!

Maradtunk tehát harmadik fokozatban, hiszen a térség legbrutálisabb emelkedője előtt jártunk. Jól jött, hogy ismerem a terepviszonyokat. Feljutva a tengerszint feletti 400 méteres vízválasztóra, egész lágyan sikerült negyedikbe váltanom. Ezen felbuzdulva megkockáztattam az ötödiket, de ez már nem jött össze. Gurultunk a lejtőn, s csak remélni tudtam, hogy a következő emelkedőre elég lesz a lendület. Majdnem. A kolléga kiugrott, s kicsit megtolta, majd visszaugrott. Ezután újabb lejtő jött, de a repülőtéri, erősen emelkedő húzós kanyar már reménytelen volt. Kézifék, motor leáll!
Felnyitottuk az elejét, hátha csak kiakadt valami. Közben aggódó telefon, meg utasítás, hogy azonnal jelezzük, ha sikerül elindulni. Sikerül. Miért ne sikerülne? Kettes fokozat, motorindítás! Nem bírt beindulni. Nem kizárt, hogy a kéziféket sem engedtem ki. Egyes! Na, elindultunk. Telefon: Elindultunk, mindjárt benn vagyunk a városban. Egy balra kanyarodásnál méltatlankodott a védett útvonalról érkező autós, de a sorompónál se kellett megállni, a körforgalmon is simán átjutottunk. A Kossuth utcában egy zebra fogott meg. Leáll, egyes, indítás! Kettes, hármas, a bazilikánál balra, de gyorsan, amíg ide nem ér a szemből érkező autó, akinek majd a sávjába kell átsorolnom a következő manőverhez. Sikeresen eljutottunk a tervezett parkolóba. A főnök a túloldalról integetett, hogy álljak be az udvarba. Hátramenet, indítás, fék! Váltó ü..res...be! Nem jön ki. Gergő kissé meglökdöste az autót, amikor megint hátramenetbe sikerült, megismételte a lökdösést. A bakter, meg a főnök megfogták a forgalmat, amíg én keresztülvágtattam egyessel a Törvényház út záróvonalán.

Na eddig már eljutottunk. Maga a munka nem volt egy nagy kihívás, bár jó 3 órát tartott. A bakter próbált szerelőt keríteni, de amikor végre sikerült telefonon elérni a cimboráját, az közölte, hogy nem ér rá. Na, akkor majd én intézkedek. A sógor itt lakik a városban, a szomszédja autószerelő. Na, őt kellene leakasztani a szögről. Hívom a sógort, de nem veszi fel. Bizonyára kinn dolgozik a birtokon, nincs nála a telefon. Hívom a nővéremet, de közben rájövök, hogy ő Debrecenben van szombatonként. Mielőtt kinyomnám, felveszi. Gyorsan elmondom mi a helyzet, jelezvén azt is, hogy tudom, nem tud segíteni. Bár telefonon keresztül talán megpróbálhatná, de mielőtt ezt megbeszélhetnénk, az én készülékem lemerül. Egyébként nagyon jó aksi van benne, nagyon ritkán kell tölteni, épp ezért feledkezem meg róla.
Mire végzünk a munkával, elhúzzák a delet. Megint belelesünk a motortérbe, amitől nem leszünk okosabbak. Már nem is reménykedünk a javításban, bár nekem még eszembe jut, hogy talán otthon a Jenő. Viszont nagy esély van rá, hogy valami alkatrészt cserélni kell, az pedig ilyenkor már nem beszerezhető. Így kell végigvezetni 6 falun és 3 városon!

Hátramenet, kitolatok az útra, ahol útakadály képezek, mert a váltó most is beragad. Elindulok, egyes, kettes, piros lámpa. Leállítom, egyes, indítás, kettes, hármas, Rózsa Károly útnál piros. Elindulás, váltás...mondom váltás, vissza egybe. A kolléga úgy érzékelte, hogy nekünk jött a busz. Bekapcsolja inkább az övet. Kijutunk a városból szerencsésen. Csak egy helyen kellett leállítani közben. Negyedikig egész jól felrakom, de az ötödik reménytelen. Maximális sebesség 70km/h. Hajdanán a Barkasommal voltam Pesten. Az alapból csak ennyivel ment, de soha olyan nyugodtan nem autóztam végig a sztrádán. Senkit nem kellett előznöm, soha nem mentem a belső sávba, nem kellett azon izgulni, hogy útban vagyok valakinek. Mondjuk a külsőben igen, de aki siet, előzzön meg!
Szerencsésen összejön a kövesdi körforgalom, sikeresen átjutunk lendületből, vagy majdnem megállásig lelassítva negyedikkel minden kritikus ponton. Miskolcon is összejönnek a lámpák egy kivétellel. Aztán elérjük a tapolcai útkereszteződést, ahol gyakran sötétek a lámpák. Most is. Stop tábla! Éppen nem jön semmi. Szerencsések vagyunk ezzel a szombat délutáni enyhe forgalommal.
Izgalmas út volt. Leraktuk a kocsit a telepen. Majd hétfőn elvontatjuk a szerelőhöz. Ennyi izgalom épp elég volt, nem indulok neki még Miskolcnak is.

Hozzászólások

(#1) potyautas


potyautas
csendes tag
LOGOUT blog

Remélem, hétfőn nem lesz ilyen kalandom a saját kocsimmal.

(#2) takacsbotond


takacsbotond
őstag

A kuplung nélküli váltásnak az a titka, hogy akkor kell kapcsolni, mikor már levetted a gázt, de még azelőtt, hogy a motorfék elkezdene fogni.

Próbáltad már kikapcsolni-bekapcsolni?

(#3) Redneck


Redneck
veterán

Fasza tud lenni. Nekem egy motoros túrán szakadt el a bowden. Egy élmény volt...

Play Hard GO pr0! - A bugfix, a hiba véglegesítése a programban.

(#4) creation


creation
senior tag

No ezért jó a 350-es JAWA :) Ott ha elszakad csak 1-es fokozatban kell ügyesen csúsztatni a váltókarral a kuplungot, onnantól amúgy is fölösleges a kuplung kar használata.
Hiányzik is nagyon a mostani motoromból az a két okosság amit annó a JAWA-ban felismertek:
- Váltókarral kuplungozni
- Üres fokozat a két utolsó sebességi fokozat között

"Mert Ő küld 100 csodát, csak Benne Bízz!"

(#5) Cathfaern válasza creation (#4) üzenetére


Cathfaern
nagyúr

Nem igazán motorozok, miért jó az üres fokozat a két utolsó fokozat között?

(#6) potyautas válasza Cathfaern (#5) üzenetére


potyautas
csendes tag
LOGOUT blog

Az autóknál is van üres fokozat. Amikor -teszem azt- 3-ból áthúzom 4-be, van egy középállás, ami üres.

(#7) Cathfaern válasza potyautas (#6) üzenetére


Cathfaern
nagyúr

Az oké, csak azt hittem annak van jelentősége, hogy ott van az üres ahol van :) Vagy nem minden motoron van üres fokozat?

(#8) Redneck válasza Cathfaern (#7) üzenetére


Redneck
veterán

Gondolom a Jawan lejtőn jött jól. Modern motoroknál nincs rá szükség.

Play Hard GO pr0! - A bugfix, a hiba véglegesítése a programban.

(#9) creation válasza Cathfaern (#5) üzenetére


creation
senior tag

Az új "nyugati" motorok több mint 90%-nál hiányzik számomra ez a lehetőség.

És szükséges szerintem. Sokszor fordul elő olyan lejtmenet, ahol teljesen felesleges akárhanyadikba is tenni a motort, mert hosszú gurulás jön. Sajnos a JAWA volt az utolsó (számorma az egyetlen) olyan gép, amin meg volt a lehetőség az utolsó két (3-4-es) fokozat közé rakni a váltót, ahol gyárilag üres volt.

N = Üres
JAWA350 sebesség kiosztása: 1-N-2-3-N-4
Modern motorok sebesség kiosztása: 1-N-2-3-4-5-(6)-(7)
Autók sebesség kiosztása: (R)-N-1-N-2-N-3-N-4-N-(5)-(N)-(6)-(N)-(R)-(N)

Ebből is látszik, hogy miért probléma számomra, hogy az autókkal ellentétben, nincs lehetőség szabadon gurulni. Vagy a motorfék fog fogni, vagy a kuplungot kell behúzva tartani. Pedig bővel lehetne spórolni olyankor, amikor nem indokolt a motornak részt vennie a hajtásban. 110-nél pedig nem túl jó ötlet vissza pakolgatni az üreshez, mert nagy pereccel jár.

[ Szerkesztve ]

"Mert Ő küld 100 csodát, csak Benne Bízz!"

(#10) creation válasza Cathfaern (#7) üzenetére


creation
senior tag

Minden motoron van üres, vagy legalábbis "nem kapcsolt" fokozat. A JAWA előnye két dologban rejlett.

1. Sem elinduláshoz sem váltáshoz nem volt szükséges használni a kuplung kart.
2. Üres fokozat a két utolsó sebességi fokozat között

A kuplung kar szükségtelensége a kiemelő mechanizmus sajátosságából adódott, melynél egy egyesített váltó-berúgó-kuplung egységet csináltak. Itt a váltókar benyomva felhajtva berúgókarként funkcionált, ami berúgást követően visszatért váltó kar állásba. A váltó bármely irányban történő elmozdítására pedig egy speciális himbán keresztül a kuplung automatikusan az elmozdulás mértékének megfelelően kiemelte a kuplungot. Így lábbal is lehetett csúsztatott kuplunggal indulni.

Üres fokozatról meg írtam lejjebb bővebben. :R

"Mert Ő küld 100 csodát, csak Benne Bízz!"

További hozzászólások megtekintése...
Copyright © 2000-2024 PROHARDVER Informatikai Kft.